جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در یک تحول بسیار مهم و بیسابقه منطقه ای، سعدحریری پس از پنج سال، دوباره متصدی کرسی نخست وزیری لبنان و مسئول تشکیل کابینه شد

در یک تحول بسیار مهم و بیسابقه منطقه ای، سعدحریری پس از پنج سال، دوباره متصدی کرسی نخست وزیری لبنان و مسئول تشکیل کابینه شد

بااکثریت قاطع رای نمایندگان مجلس لبنان، سعدحریری برکرسی نخست وزیری لبنان تکیه زد. ۱۱۰ نماینده از نمایندگان مجلس لبنان از نخست وزیری سعد حریری حمایت کرده‌اند. مجلس لبنان ۱۲۷ عضو دارد.

این رای گیری پس از آن بود که میشل عون، رئیس جمهور جدید لبنان با صدور حکمی رسماً سعد حریری فرزند رفیق حریری  را به عنوان نخست وزیر، مسئول تشکیل کابینه تازه این کشور کرد.

اکنون کاملا مشخص شده است که انتخاب سعد حریری به دنبال توافقی انجام شده که بر مبنای آن آقای حریری در ازای دریافت پست نخست وزیری، با ریاست جمهوری میشل عون که مورد حمایت حزب‌الله لبنان است، موافقت کرده است. این توافق از آنجا اهمیت مییابد که سعد حریری از چهره‌های سیاسی شناخته شده لبنانی همپیمان با عربستان، و از مخالفان صددرصد گروه حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود، که  پنج سال پیش با کنارکشیدن حزب الله از ائتلاف حکومتی، از کرسی نخست وزیری لبنان پائین کشیده شد. پدر سعدحریری -رفیق حریری- نخست وزیر لبنان بود که دریک عملیات تروریستی به دست عوامل حزب الله لبنان و عوامل اطلاعاتی نظام بعثی بشارالاسد به علت انفجار خودروی حاملش در وسط شهر بیروت جان باخت. دادگاه بین المللی پس از سالها تفحص موفق به شناسایی عاملان این جنایت دهشت انگیز گردید، اما حزب الله و حکومت بشارالاسد از استرداد متهمان برای حضور دردادگاه استنکاف نمودند. در همین رابطه سعدحریری سفری به ایران کرد و با رهبرنظام ایران هم دیدار و گفتگو نمود، اما بادست خالی و بی نتیجه از سفرخود به لبنان مراجعت نمود.

اکنون مشاهده میشود که پس از تصدی ریاست جمهوری توسط میشل عون، علی اکبرولایتی و سیاستمداران حول و اطراف بیت ولی فقیه دم از پیروزی قاطع حزب الله در نطع سیاسی لبنان زدند. اما با صدارت عظمای سعدحریری آن هم با رای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس لبنان به نظرمیرسد بازنده بزرگ واصلی در قمار لبنان، حزب الله و حامیان او میباشند. درهمین رابطه یکی از سایتهای حکومتی (موسوم به فرهنگ نیوز!!) مطلبی به شرح زیر به رشته تحریر درآورده است که نشانگر برداشتهای کاملا خیالی و عاری از واقعیت نسبت به تحولات سیاسی در لبنان و نقش تعیین کننده عربستان درآن است:

 

«سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل و ورشکسته اقتصادی و مرده سیاسی در لبنان که درهای کاخ سعودی هم بر رویش بسته مانده است، به منظور خوش رقصی برای آل سعود مقاله ای را علیه محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری به ویژه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در روزنامه « نیویورک تایمز» منتشر کرد.
به گزارش فرهنگ نیوز، « اشرف ریفی» وزیر مستعفی دادگستری لبنان چند روز قبل تاکید کرد که کار سعد حریری تمام شده و اهل سنت لبنان منتظر حریری جدید است.
حالا این مهره سوخته آل سعود که پشت درهای کاخ سعودی چشم انتظار است تا راهی را برای فرار از نابودی کامل جست وجو کند به دست و پا افتاده تا بگونه ای نظر سعودی ها را به خود جلب کند تا شاید از ورطه نابودی کامل نجات یابد و نگارش و انتشار این مقاله هم در این چارچوب قابل ارزیابی است.
دفتر رسانه ای حریری ترجمه عربی این مقاله را که تحت عنوان « سعد حریری: ایران باید دخالت هایش را در امور عربی متوقف کند» در نیویورک تایمز چاپ شده ، در اختیار رسانه های لبنانی قرار داد.
وی در این مقاله نوشت: در 14 فوریه سال 2005 در یک انفجار بزرگ پدرم ( رفیق حریری) نخست وزیر اسبق لبنان به همراه 22 لبنانی دیگر ترور شد و دادگاه بین المللی ویژه لبنان در لاهه پنچ عضو حزب الله را به همکاری در ارتکاب این جنایت متهم کرد و اگر این اتهام ثابت شود، معنایش این است که همپیمانان ایران در لبنان مجری آن بوده اند.
سعد حریری ادعا کرد: سه سال بعد یعنی 2008 ، حزب الله بیروت را اشغال کرد؛ در حالیکه چندین سال وعده می داد زرداخانه گسترده سلاحی را که ایران برای آن آماده کرده فقط برای حمایت از لبنان در مقابل اسرائیل است اما از آن علیه ملتش استفاده کرد.
مهره سوخته آل سعود اضافه کرد: در این اثنا، حزب الله هزاران تن از جوانان لبنانی را روانه سوریه کرد تا برای دفاع از نظام بشار اسد، بجنگند و کشته شوند.
وی با این ادعا که «ایران از پایان دهه هفتاد بزرگترین کشور حامی تروریسم است» افزود: ما لبنانی ها بخوبی خشونت ، فتنه و نفرت و کینه طائفه ای و مذهبی، قساوت و تروریسم را می شناسیم ، تروریسمی که ممکن است ایران و همپیمانانش علیه کشورهای دیگر بکار گرفته باشند.
این مرده سیاسی اضافه کرد: ما گروگان گرفتن آمریکائی ها و غربی ها را در دهه هشتاد به دست وابستگان ایران در لبنان و انفجار پایگاه نیروهای مارینز در فرودگاه بین المللی بیروت را که 241 تن از سربازان و نیروهای زمینی و دریائی آمریکا کشته شدند، فراموش نمی کنیم».
سعد حریری ادامه می دهد:ما از اینکه در بیشتر جهان این حوادث فراموش شده است و همین طور تحولاتی را که امروز در سوریه و جاهای دیگر رخ می دهد، نادیده گرفته می شود، شگفت زده هستیم.
وی ادعا کرده است: امروز لبنان زیر بار سختی های ناشی از ورود یک میلیون و 300 هزار پناهجوی سوری است که نظامان سوریه آنها را به مهاجرت از خانه هایشان مجبور کرده است».
این مهره سوخته در بخشی دیگر از ادعاهای خود با نادیده گرفتن جنایات آل سعود در کشتار روزانه زنان ، کودکان و سالخوردگان یمنی که همه جهان آن را محکوم کرده اند، آورده است ، تراژدی یمن هم زمانی شروع شد که حوثی های مورد حمایت ایران، کودتائی را رقم زدند که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را محکوم کرده است و به همین سادگی هدف آنها ، تزلزل و تهدید ثبات سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.
سعد حریری بر ادعاهای خود اینگونه اضافه می کند: درعراق، ایران شبه نظامیان وابسته به خود را حمایت کرد که به گسترش نفرت و کینه مذهبی در این کشور منجر شد و اکنون هم تلاش ها برای شکست داعش را تضعیف کرده است.
وی نوشته است: مقامات ایرانی پز می دهند که برچهار پایتخت عربی بیروت، بغداد ، صنعا و دمشق سیطره یافته اند و به آن افتخار می کنند، این پز دادن یک تهدید آشکار است و ما در لبنان آن را جدی می گیریم زیرا ایران خواستار توسعه دامنه نفوذ خود در خاورمیانه با فتنه انگیزی ، ترویج تروریسم و نفرت طائفه ای و مذهبی و متزلزل کردن ثبات منطقه به وسیله وابستگان خود است در حالی که ادعا می کند در جایگاه یک تماشاگر است.
این ورشکسته اقتصادی که مانند اربابان سعودی و صهیونیست خود از شکست رژیم صهیونیستی توسط رزمندگان مقاومت با حمایت های ایران و سوریه و پایان اشغال خاک لبنان عصبانی و خشمگین است، ادامه می دهد: حال این ها را با آنچه پادشاهی عربی سعودی برای لبنان انجام داده است، مقایسه کنید، در دهه هشتاد قرن گذشته که ایران سرگرم اداره شبه نظامیان وابسته به خود در لبنان بود ، سعودی به لبنان کمک کرد تا به توافق تاریخی پایان جنگ داخلی دست یابد.
« منظورم همان توافق طائف است که به نام شهر طائف در عربستان معروف شده و در آن اعضای پارلمان لبنان جمع شدند و به 15 سال کشتار مستمر پایان دادند».
وی در ادامه ادعاهای خود اضافه می کند: هنگامی که لبنان برای بازسازی اقتصادش بعداز جنگ خانگی تلاش می کرد، سعودی در نشست پاریس به کمک های حیات بخش برای بازسازی مالی لبنان متعهد شد و بیش از یک و نیم میلیارد دلار به لبنان کمک کرد.
سعد حریری ، مدعی شده است: حال ایران چند مدرسه و بیمارستان در لبنان ساخته است ؟ چه مقدار به بازسازی لبنان کمک کرده است؟ طبعا جواب تقریبا صفر است، هرگونه کمک ایران به طول کامل برای منفعت سیاسی حزب الله صرف می شود.
این مهره سوخته آل سعود اضافه می کند: در مقابل ایران یک فرصت دیگری برای کمک به کسانی که به طور واقعی در جهان عرب با خشونت می جنگند، وجود دارد، ایران باید دخالتش در امور عربی از یمن تا بحرین، عراق ، سوریه و یمن را متوقف کند، ایران باید سختگیری به اهل سنت را متوقف کند زیرا یک گروه اقلیت به حاشیه رانده شده را تشویق می کند که تروریسم راه حل است.
وی می افزاید: ایران می تواند شبه نظامیان را از سوریه خارج کند و این نخستین گام بزرگ برای از بین بردن آخرین موانع تاکتیکی در مقابل کسانی است که در جهان اسلام به طور واقعی و عملی با تندروی و خشونت مبارزه می کنند».
این مهره سوخته آل سعود ادامه می دهد : ایران می تواند بخشی از راه حل باشد اما باید دست دراز شده عربی به رهبری پادشاهی عربی سعودی برای برقراری روابط طبیعی و حسن همسایگی را بپذیرد و به اهل سنت عرب اجازه دهد تا برای رهائی از خشونت و تندروی وقت خود را صرف تلاشی واقعی کند.