جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محمود علوی وزیر اطلاعات ایران گفت، باید تابعیت ایرانی از افرادی که تابعیت کشور دیگری را می‌گیرند سلب شود

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران گفت، باید تابعیت ایرانی از افرادی که تابعیت کشور دیگری را می‌گیرند سلب شود

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران می‌گوید که حدود ۴۰ هزار ایرانی، دو تابعیتی هستند. او افزود که طبق قانون باید تابعیت ایرانی از افرادی که تابعیت کشور دیگری را می‌گیرند سلب شود.

این سخنان علوی در حالی مطرح می‌شود که در ایران، برخورد با افرادی که علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت کشور دیگر را هم دارند، تشدید شده و بسیاری از آن‌ها به «جاسوسی» متهم شده‌اند.

وزیر اطلاعات ایران در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «دیروز خبرنگار محترمی در حاشیه همایش وابستگان نظامی درمقام سوال از من پرسید دهها مدیر دوتابعیتی در کشور وجود دارد. چرا به این موضوع رسیدگی نمی‌شود؟ من در خواست کردم شما که این را می‌دانید لطفا چهار پنج نفر را معرفی کنید تا بگویم برابر قانون برکنار شوند. ایشان حتی یک مورد هم سراغ نداشت. ملاحظه می‌فرمایید که این جمله بنده در مقام نفی مطلب خبرنگار مزبور است. نه استمداد از دیگران برای معرفی افراد دو تابعیتی. چراکه وقتی اینجانب می‌دانم مدیر دو تابعیتی نداریم وجهی ندارد که درخواست معرفی انها را بنمایم».

علوی خاطرنشان کرد: «متاسفانه سناریوهای مختلفی برای تضعیف دولت توسط مخالفین تدارک دیده شده که بحث دو تابعیتی‌ها یکی از انها است. مایه تاسف است به سادگی مطالبی بیان می‌شود که مابه ازای واقعی ندارد واعتماد مردم را بدون جهت آسیب می‌زنند. صحبت وزیر اطلاعات را به صورت ناقص و نادرست منعکس می‌شود که خود موجب ابهام می شود.»

وزیر اطلاعات به موارد قانونی در ایران اشاره کرد و گفت: «از نظر قانون جمهوری اسلامی ایران، بر اساس قانون مدنی سال ۱۳۰۷ فردی که تابعیت دوم می‌گیرد، اموال غیرمنقول او باید توسط دادستانی فروخته و پولش به او واگذار شود تا در آن کشور سکونت یابد».

اوخاطرنشان کرد که از سال ۱۳۰۷ تاکنون فقط یک مورد این قانون اجرا شده که مربوط به قبل از انقلاب بوده است».

وی اضافه کرد: «از نظر قانون مدیریت خدمات کشوری هم افراد دو تابعیتی یعنی کسانی که اضافه بر تابعیت ایران تابعیت دیگری را دریافت کرده‌اند نمی توانند وزیر ، معاون وزیر، نماینده مجلس و مدیرکل باشند و حق تصدی این مسئولیت‌ها را ندارند».

وزیر اطلاعات ایران اظهار داشت در حال حاضر هیچ مسئول دو تابعیتی نداریم فقط یک مدیر دو تابعیتی داشتیم که «دیروز من در مصاحبه به آن اشاره کردم و گفتم قرار است استعفا دهد. بعدا مطلع شدم این فرد دو هفته پیش از سمت خود استعفا داده است».

وزیر اطلاعات اظهار داشت: «طوری مساله دو تابعیتی مطرح می شود که انگار هر فردی که دو تابعیتی است فاسد، بیگانه،وطن فروش یا جاسوس است».

علوی گفت: درحال حاضر حدود۴۰ هزار ایرانی دوتابعیتی در سطح دنیا داریم».

وزیر اطلاعات گفت که ایران چیزی به نام دو تابعیتی را به رسمیت نمی شناسد و افزود: «وقتی فردی تابعیت کشور دیگر را گرفت طبق قانون صد سال قبل تابعیت ایران از او سلب می شود. اگر خواست تابعیت ایرانی او بازگردد باید دولت در این مورد تصمیم بگیرد».