پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موضوع انتخابات و فساد در صندوق فرهنگیان، از موضوعهای مهم رسانه های امروز است.

موضوع انتخابات و فساد در صندوق فرهنگیان، از موضوعهای مهم رسانه های امروز است.

روزنامه های امروز، سفر موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات ایران از جمله وزیر خارجه و رئیس جمهور را در کانون توجه و تحلیل قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و فساد در صندوق فرهنگیان، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه های طرفدار دولت از ورود موگرینی حمایت کرده اند، ولی مخالفان به انتقاد از آن پرداخته اند.

روزنامه شهروند در گزارشی با تیتر «نجات سوریه از مسیر تهران» نوشت: «هرچند فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب توییترش هدف از سفر به ایران را مذاکره درباره سوریه اعلام کرد، اما ظاهرا طرف ایرانی برنامه‌ای مجزا هم داشت؛ چرا که حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری در حساب توییترش اجرای برجام و تعهدات طرف‌ها به‌ویژه اتحادیه اروپا، ارتقای روابط ایران و آن اتحادیه و همچنین مشارکت‌های اقتصادی را از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی موگرینی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد.

البته موگرینی در تهران در نخستین گام با جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مذاکره‌ای دو نوبتی انجام داد که براساس اخبار منتشر شده، محور آنها موضوع سوریه و راه‌های پایان بخشیدن به بحران در این کشور بوده است».

در همین رابطه، روزنامه ایران در ستون طنز خود در مطلبی به قلم پیمان مقدم نوشت: «عموجان دلواپس ما کلاً هر عنصر غربی را که می‌بیند کهیر می‌زند و هر مقام و مسئولی از دولت اعتدال را که پای میز مذاکره با عنصر غربی ملاحظه می‌فرمایند معتقدند که مشغول فروختن کشور به اجانب هستند: «البته اگر چیزی برای فروختن مانده باشد. هسته‌ای را که با برجام دادید رفت. کشور را که به خاک سیاه نشاندید رفت. حالا هم این سرکار خانم لابد آمده تا سیب و گلابی‌ها را پیش خرید کند و برود.»

به نکته ظریفی اشاره کردید عموجان؛ چیزی نمانده که بدهیم فدریکا ببرد. درآمدهای نفتی که در بیابان‌ها خرج ساخت مسکن مهر شد. ته مانده‌اش را هم خاوری و زنجانی و دوستان جارو کردند و معلوم نشد کجاست. یکسری املاک دست فلان نهاد بود که آن طور شد. خلاصه اینکه شما دقیقاً نگران چی هستید؟ چیزی از دولت هاله نور جز بدهی و تورم و قرض و قوله مانده که خانم موگرینی برای چپو کردنش نقشه کشیده باشد و با دولت اعتدال دست به یکی کرده باشد؟

عموجان با غضب فرمودند: «والا از شما بعید نیست که روی قاجار را سفید کرده اید. هیچ بعید نیست سیب و گلابی‌های سال‌های بعد را به ایشان بدهید تا کدخدا را از خودتان راضی کرده باشید. اگر چیزی نیست و نمانده این ترکان خاتون باز چرا سر و کله‌اش پیدا شده؟ در ضمن صدبار گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم اگر کمرتان زیر بار مشکلات خم شده و قادر به اداره امور نیستید خب کلید دولت را بدهید و بروید و خلاص. هر روز این اجنبی‌ها را راه می‌دهید و قربان صدقه‌شان می‌روید که کجا را بفروشید؟»

خب عموجان فکر می‌کنند تمام مملکت مثل املاک فلان نهاد است که بشود چوب حراج بر سر آن زد و فروخت و بعد هم یقه دیگران را گرفت که به چه حقی بازخواست می‌کنید و بیخود کرده اید پیگیری کرده اید. بابا کشور هزارتا دستگاه نظارتی دارد که وظیفه‌شان ترساندن خبرنگاران است که یک وقت حقیقتی از مفاسد را افشا نکنند. البته بجز تخلفاتی که در زیرمجموعه دولت رخ می‌دهد و می‌شود به بهانه آن از صدر تا ذیل عملکرد دولت را زیر سؤال برد. افشای آن تخلفات از فهرست ممنوعه خارج است. پس خیال‌تان تخت باشد عموجان، دولت هیچ سیب و گلابی ای را نمی‌تواند بدون اطلاع و مجوز به کسی بفروشد. تا به حال 10 بار پیش‌نویس قراردادهای نفتی را نوشته‌اند و با اعتراض حضرات خط زده‌اند و از نو به نگارش مشغول شده‌اند. در دولت هاله نور بشکه و کشتی و دکل نفتی را با یک امضا جا به جا می‌کردند و هیچ‌کدام از این یقه درانی‌ها را ندیدیم که ندیدیم.

عموجان پیچ محکمی به گوش ما داده و فرمودند:«سیب و گلابی که به جای خود؛ والله قسم اگر برگه هلو و عصاره خارخاسک را هم بدهید ببرد کفن می‌پوشیم و به صحنه می‌آییم.» حاشا و کلا. خارخاسک برای بلغم بسیار مفید است. چشم مراقبیم…»

اما محمدکاظم انبارلویی در یادداشتی در روزنامه رسالت با تیتر «ما و اتحاديه اروپا» به انتقاد از این سفر پرداخته و نوشت: «وجود اتحاديه اي به نام اروپا يك سراب است. بسياري از كشورهاي اروپايي عضو اين اتحاديه نيستند. كشور بزرگي مثل روسيه كه يك قطب قدرت در جهان است عضو اتحاديه اروپا نيست، لذا اتحاديه اروپا نمي‌تواند از زبان همه دولت‌ها و ملت‌هاي اروپا حرف بزند.

ثانيا: هويت «اتحاديه اروپا» در اندازه يك دولت و كشور به لحاظ حقوق بين المللي زير سوال است. اگر اينها يك كشور هستند پس دفاتر نمايندگي هر يك از اعضاي آنها در تهران تحت عنوان سفارتخانه هاي مرتبط چيست؟ اگر سفارتخانه‌هاي كشورهاي عضو اتحاديه به‌طور مستقل در تهران دفتر و دستك دارند پس دفتر و دستك جديدي تحت عنوان اتحاديه اروپا در تهران چه معنا مي‌دهد؟ اين چشم بندي ديپلماتيك و گاوبندي سياسي و شامورتي بازي در عرصه مناسبات و روابط تهران با اروپا يك جايي بايد رمزگشايي شود.

ثالثا: ايران اكنون شده بهشت جاسوسان غربي! وقتي به دام مي افتند التماس مي كنند تا رها شوند! وقتي رها مي شوند مي روند آن طرف آب شكايت و ادعاي خسارت مالي مي كنند! اين بساط را بايد دولت و قوه قضائيه همراه با قاطعيت مجلس، با اعدام انقلابي جاسوسان آمريكايي، انگليسي و… جمع كنند تا غرب طمع نكند مداخله در امور داخلي ايران و نيز برقراري پيچيده رابطه كنسولي و كاپيتولاسيون را احياء كند. فريادهاي امام خميني (ره) در 4 آبان سال 43 هنوز در گوش ملت ايران زنده و هشدار دهنده است.

6- در آستانه 13 آبان، روز ملي مبارزه با استكبار جهاني، فريادهاي ملت ايران بايد كوبنده تر از هر سال در پاسخ به اين جسارت و بي حرمتي ها باشد. امسال بايد فرياد مرگ بر آمريكا، مرگ بر انگليس و مرگ بر اسرائيل، كوبنده‌تر از هر سال باشد و اين فرياد بايد در تك تك پايتخت‌هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا شنيده شود.

خانم فدريكا موگريني هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا اكنون در تهران است آقاي ظريف بايد صريحا در مورد اتحاذ مواضع مداخله جويانه اتحاديه اروپا به شرح آنچه در قطع نامه آن آمده است به وي هشدار و انذار دهد.»

انتخابات 96

محمد عطریانفر در گفت و گو با اعتماد به موضوع رد صلاحیت احتمالی روحانی پرداخته و گفت: « امكان ردصلاحيت آقاي روحاني توسط شوراي محترم نگهبان وجود ندارد. پس وقتي چنين است، نگراني وجود ندارد. ما نگران ردصلاحيت ايشان نيستيم كه هزينه‌اي داشته باشد. آقاي روحاني ردصلاحيت نمي‌شود و در انتخابات پيش روی، با قوت و قدرت در صحنه حاضر مي‌شود. بر اساس مطالعه‌اي ميداني مطالبه مردم، روشنفكران، انديشمندان، جامعه شهري و طبقات محروم جامعه، ادامه رياست‌جمهوري مستقر است و اين انتظار، يك «خواست ملي» است. دليلي وجود ندارد آقاي روحاني ردصلاحيت شود. باور ما اين است كه ردصلاحيتي صورت نخواهد گرفت و او صلاحيتش همچنان مستمر و پايدار خواهد ماند. لذا معرفي عنصري جايگزين معنا ندارد. اگر كسي درون جبهه اصلاحات ادعا كند كه مي‌خواهد در برابر آقاي روحاني كانديدا شود، از نظر ما پذيرفته نيست و آن را اقدامي خودسرانه تلقي مي‌كنيم».

بازگشت حجاریان

روزنامه آرمان نیز در خبری با عنوان « بازگشت حجاريان به دانشگاه! » نوشت: « سعیدحجاريان به دانشگاه بازگشت! شايد در نگاه اول پس از اندكي تعجب از اين خبر، اين سؤال در ذهن برخي مخاطبان ايجاد شود كه او چرا و چگونه در دانشگاه حضور پيدا كرده است. پاسخ به اين ابهام را بايد در اظهارات اخير او پيدا كرد.«ريشه، ريشه و باز هم ريشه»؛ اين كلمه موضوعي است كه اگرچه تئوريسين اصلاحات به شكل واضح در جملات خود از آن استفاده نمي‌كند، اما سال‌هاست كه تاكيد دارد بايد براي اصلاح امور از پايه شكل‌گيري مشكل كار را آغاز كرد؛ چرا كه در غير اين صورت هر تلاشي صورت گيرد نتيجه‌اي كوتاه‌مدت خواهد داشت. در دولت‌هاي نهم و دهم آسيب‌هايي مشاهده شد كه از ناحيه بي‌توجهي به اصل موضوع و تنها بها دادن به ظواهر متوجه بخش‌هاي با اهميت شد كه از آن جمله مي‌توان به وضعيت دانشگاه‌ها در آن دوران اشاره داشت. خانه‌نشين شدن برخي اساتيد باتجربه و ركود فعاليت‌هاي دانشجويي شرايط نامطلوبي را براي نهادي فراهم كرد كه امام خميني آن را مبدا همه تحولات ناميده بود و اصلاح‌طلبان رويكردي را دردستور كار قرار دادند تا خون تازه به جامعه دانشگاهي و متاثر از آن، به جامعه سياسي تزريق شود. حجاريان از جمله شخصيت‌هاي سياسي محبوب دانشگاهيان است و خودش هم تمايل بيشتري دارد تا آنچه در ذهن دارد را در جمع‌هاي دانشجويي بيان كند تا به اطلاع جامعه برسد؛ دليلش هم شايد اين باشد كه به‌صورت حقيقي به مبدا تحول بودن دانشگاه اعتقاد دارد و نكته قابل تامل‌تر هم آنكه، بسياري از تئوري‌هاي مطرح‌شده‌اش در دانشگاه‌ها و در جمع دانشجويان بيش از ارائه ديدگاه‌هايش در فضاهاي غير دانشگاهي مورد توجه و تحليل قرار گرفته است. براي اثبات اين ادعا مي‌توان به اظهارات تئوري‌پرداز اصلاحات در خرداد سال ۹۴ مراجعه كرد كه گفته بود:«اينجا حق آب و گل دارم، مدت‌هاست به اين دانشگاه دعوت نمي‌شدم. خوشحالم امروز دعوت شده‌ام و توانسته‌ام به اين دانشگاه بيايم.» البته دولت اصلاحات همواره از نظرات حجاريان استقبال كرده اما دليل عدم حضور او در دانشگاه‌ها، هجمه مخالفان اصلاحات بوده است. اكنون هم ظاهرا شرايط براي حضور او در پشت تريبون دانشگاه مهيا نيست و دلواپسان دهه هفتادی، براي نرسيدن صداي تئوريسين اصلاحات به جامعه تلاش مي‌كنند اما دانشجويان و نخبگان دانشگاهي چنين رويكري ندارند و نشريات دانشجويي با پخش ديدگاه‌هاي حجاريان در جامعه اقدام دلواپسان را خنثي مي‌كنند؛ به نحوي كه مي‌توان اذعان داشت: «حجاريان به دانشگاه‌ها بازگشته است».