جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های شنبه هشتم آبان ماه

مروری بر روزنامه های شنبه هشتم آبان ماه

روزنامه های امروز، موضوع برنامه ها و همچنین گذشته وزرای جدید معرفی شده به مجلس را بررسی کرده اند. این در حالی است که رایزنی های یک روزه وزیر خارجه در مسکو و همچنین حضور موگرینی در تهران از دیگر موضوعات مهم امروز است.

تیتر برخی روزنامه های صبح کشور

وطن امروز: جده موشک خورد!

حمایت: دادستان کل کشور: اختلاس 1200میلیاردتومانی در بانکهای ملی و ملت

آرمان: احمدنقیب زاده: جنتی به همان دلیلی برکنار شد که مهاجرانی برکنار شد

آفتاب یزد: دادستان کل کشور: ارجاع پرونده واگذاری املاک به دادسرای تهران

ایران: دانش آشتیانی: اولویت تکریم و افزایش حقوق فرهنگیان

اعتماد: املاک نجومی در دادسرای تهران

کیهان: سابقه وزرای پیشنهادی چه بود که رأی نیاوردند؟

جوان: دادستان کل:تخلف سازمان یافته در املاک شهرداری رخ نداده است

شرق: دادستان کل کشور:باید تخفیف ها برگردد

رسالت: در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد: تاکید مراجع تقلید بر رسیدگی به معیشت مردم

جام جم: زنان کارتن خواب زخمی بر چهره شهر

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز رایزنی های دیپلماتیک در مسکو بر سر سوریه را در کانون توجه قرار داده اند.

انتقاد به مردانه بودن کابینه دولت اعتدال/ تشكر از امنيت، گلايه از معيشت

هرمیداس باوند در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «تقويت همبستگي‌هاي راهبردي» در این باره نوشت: «روز گذشته نشست وزراي امور خارجه ايران، روسيه و سوريه در مسكو برگزار شد. براساس اخبار منتشرشده، موضوع اين رايزني‌ها درباره وضعيت كنوني سوريه و همكاري‌هاي سه كشور در اين باره است. البته اين نشست براي اولين‌بار ميان تهران، مسكو و دمشق برگزار نمي‌شود و همكاري‌هاي آنها نيز براي اولين بار نيست اما آنچه موجب شده تا وزراي امور خارجه سه كشور بار ديگر در كنار يكديگر جمع شوند، به دليل وضعيت پيچيده‌اي است كه هم‌اينك در سوريه در حال رخ دادن است و به احتمال بسيار زياد، در آينده اين پيچيدگي بيشتر از اكنون نيز مي‌شود و همين موجب مي‌شود تا ايران، روسيه و سوريه بخواهند انسجام‌شان در اين وضعيت را بيش از پيش بكنند و هماهنگ‌تر از قبل در صحنه ميداني و سياسي عمل كنند. البته نكته مهمي كه در اين باره قابل توجه است، آن است كه روسيه در اين رايزني‌ها به دنبال تقويت همبستگي‌هاي راهبردي با ايران است و سرگئي لاوروف، در رايزني‌هايش با محمدجواد ظريف كوشيد تا مسكو نزديك‌تر به تهران شود. حال بايد ديد اين افزايش همبستگي نمود جديدي خواهد يافت؟ آيا تهران تسهيلات بيشتر به مسكو در ايران ارايه خواهد داد يا خير؟».

ترمیم کابینه روحانی و انتقاد از مردانه بودن آن

انتقاد به مردانه بودن کابینه دولت اعتدال/ تشكر از امنيت، گلايه از معيشت

روزنامه کیهان در گزارشی به انتقاد از وزرای جدید روحانی که به مجلس و عرفی شده اند، پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « سابقه وزرای پیشنهادی چه بود که رأی نیاوردند؟» نوشت: «چند روز پس از عزل سه وزیر دولت یازدهم که تلاش شد به عنوان استعفا نمایش داده شود، روحانی سه نامزد جدید برای وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کرد. هرسه این افراد، در ابتدای دولت یازدهم توسط رئیس‌جمهور معرفی شده بودند اما نمایندگان مردم، با لحاظ کردن دلایل مختلف، دست رد به سینه آنها زده و از راهیابی به وزارت بازماندند.

در این بین، سلطانی‌فر، به دلیل عدم سابقه مدیریت مناصب مهمی چون وزارت از اخذ رای اعتماد نمایندگان بازماند، اما صالحی امیری، کاندیدای آن روز وزارت علوم به دلیل سوابق سوء در وزارت اطلاعات و حاشیه‌های متعدد نتوانست رای اعتماد نمایندگان را بگیرد و دانش‌آشتیانی هم به دلیل حضور فعال در فتنه هشتاد‌وهشت و همراهی و همدستی با براندازان نظام، شایسته تصدی پست وزارت تشخیص داده نشد. اکنون و معرفی دوباره این افراد از سوی روحانی به مجلس، دهن‌کجی آشکار به مردم و لجاجت است و نشان می‌دهد که دولت، هیچ اهمیتی به منافع ملی نمی‌دهد و با پافشاری بر انتصاب افراد مشکوک و حتی مجرم و مفسد، آینده کشور را با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه می‌کند.

 انتقاد به مردانه بودن کابینه دولت اعتدال/ تشكر از امنيت، گلايه از معيشت

اما روزنامه دولتی ایران در گزارشی به حمایت از وزرای جدید معرفی شده پرداخته است. ایران در گفت و گویی با عنوان « اولویت تکریم و افزایش حقوق فرهنگیان» به نقل از آَشتیانی نوشت: «موافق افزایش حقوق معلمان هستم. اما اعتقادم بر این است قشر فرهیخته معلمان بیشتر از موضوع معیشت و حقوقشان نیازمند تکریم هستند. در حال حاضر این سؤال مطرح است که ما برای معلم چه اندازه ارزش قائل هستیم؟ او چه اندازه در کار تخصصی خودش اختیار و آزادی عمل دارد؟ چه اندازه در تصمیم‌سازی‌ها دخالتش می‌دهیم؟ از نظر مدیریتی اعتقاد دارم اگر کسی برای سازمانی کار می‌کند زمانی دلسوزی برای محل کارش پیدا خواهد کرد که در تصمیم‌سازی‌های آنجا دخالت داده شود. اگر دخالتی در تصمیم سازی‌ها نداشته باشد بی‌انگیزه و دلسرد می‌شود. هم اکنون دقت کنید معلم برای اینکه مسائل را پیگیری کند چه فرایند بروکراسی را باید در اداره آموزش و پرورش طی کند؟ باید بتوانیم فرایندهای اداری معلمان را به حداقل برسانیم اجازه دهیم‌ شأن و آبرویش حفظ شود. این چنین می‌توانیم منزلت اجتماعی‌اش را برگردانیم.البته این بدان معنا نیست که ما مسأله معیشتی معلم را در نظر نگیریم و بگوییم چون دولت پول ندارد ما باید روی تکریم معلمان تکیه کنیم، اصلاً حرف من این موضوعات نیست.منظورم این است که معلم را نباید خوار کرد. نباید از چشم انداخت. »

اما روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «دولت مردان!» انتقاد شدید به مردانه بودن کابینه روحانی انجام داده است و نوشته: «به‌ تازگی موجی از انتقادات در فضای مجازی تحت‌ عنوان «نه به کابینه مردانه اعتدال» پیرامون عدم‌توجه دولت به حضور زنان در کابینه حتی بعد از اعمال تغییراتی در آن به راه افتاده است. منتقدان معتقدند که اعمال این تغییرات باید در ابتدای شکل‌گیری دولت تدبیر و امید ایجاد می‌شد و حتی اگر در ابتدای راه با موانعی مواجه بود، تغییرات اخیر در کابینه فرصت مناسبی برای تحقق این مهم بود. فراکسیون زنان مجلس دهم هم توجه به مطالبات همنوعان خود در این زمینه را طی نامه‌ای به رییس‌جمهوری مبنی‌بر الزامی‌کردن انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه‌ها از میان زنان توانمند کشور در آستانه ترمیم کابینه خواستارشدند. کارشناسان سیاسی حامی دولت نیز نظرات متفاوتی در این رابطه داشتند. تعدادی از آنها که به‌نظر می‌رسد با دیدگاه سنتی به بررسی این موضوع پرداخته‌اند معتقدند زنان باید مسیر طولانی برای حضور در سمت‌های مدیریتی کلان را طی کنند و این امر مستلزم حرکت آنها از لایه‌های زیرین مدیریتی تا لایه‌های بالاتر است. آنها در مورد تعریف رجل سیاسی ازسوی شورای نگهبان، احتمال حضور زنان در آینده در پی این اقدام برای فعالیت به‌عنوان رییس جمهور را نیز در شرایطی امکانپذیر دانستند که ابتدا از زنان نخبه‌‌ای که از تجربه کافی در زمینه سیاسی برخوردار هستند برای حضور در جایگاه مدیریتی متوسط همچون مدیرکلی وزارتخانه‌ها که تاکنون کمتر دیده شده، استفاده شود تا به‌مرور زمان شرایط برای پذیرش آنها در پست ریاست وزارتخانه‌ها هم فراهم شود. این کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که اگر چه این دولت از حضور سه زن برای فعالیت در سمت معاون رییس‌جمهوری استفاده کرده است اما نباید این موضوع فراموش شود که فعالیت در ریاست وزارتخانه برخورداری از جمعی از تخصص‌ها برای مدیریت مجموعه‌ای عظیم در سطح ملی با ساختارهای استانی، شهرستانی و سایر بخش‌های این حوزه را نیازمند است.»

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان « زنان می‌توانند كانديداي رياست‌جمهوري ‌شوند؟ » به مردانه بودن کابینه روحانی انتقاد کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم: « به دلیل تعريف مصاديق بندهاي تصريح شده در«سياست‌هاي كلي انتخابات» ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري، شوراي نگهبان قصد دارد تكليف «رجل سياسي» را مشخص كند جاي بسي خوشحالي دارد چرا كه ابهام در اين اصل به‌شدت احساس مي‌شود و شوراي نگهبان بايد در راستاي تعيين مصاديق «رجل سياسي» نظر تفسيري خود را ارائه دهد كه اولا منظور از رجل سياسي چيست و آيا جنيست در تعريف اين اصل لحاظ مي‌شود يا خير؟ دوم اينكه مصاديق مورد نظر در تعريف اين اصل چيست و چه اوصافي را شامل مي‌شود، اوصاف ظاهري مانند سن يا اوصاف باطني، چرا كه در يازده دوره انتخابات رياست‌جمهوري، اگر نگاهي به مجموع افرادي كه تاييد صلاحيت شده و «رجل سياسي» تشخيص داده شدند، بياندازيم مي‌بينيم كه يك الگوي واحد ارائه نشده است و اين ابهامات تا حدي است كه اخيرا آیت ا… دري نجف‌آبادي عضو هيات رئيسه خبرگان رهبري و نماينده ولي فقيه در استان مركزي نقل كردند كه « به آيت‌ا… جنتي گفتم آقا چرا فلاني را به عنوان رجل سياسي و مذهبي قبول كرديد؟» اين يعني يك تعريف روشن از اين واژه وجود ندارد و مثلا احمدي‌نژاد رجل سياسي مي‌شود و يكي ديگر در همان سطح نه. اينجاست كه بايد مصداق اين اصل را تعريف و تبيين كرد و بايد مشخص شود كه در تعريف اين مفهوم سوابق تحصيلاتي، سوابق مديريتي و اجرايي، سن، تجربه و غيره چگونه تعريف و اولويت‌بندي مي‌شوند. »

دیدار شمخانی با مراجع در قم

انتقاد به مردانه بودن کابینه دولت اعتدال/ تشكر از امنيت، گلايه از معيشت

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «تشكر از امنيت، گلايه از معيشت » نوشت: « امنيت» و «معيشت» دو كليدواژه اصلي سخنان مراجع در ديدار با دبير شوراي عالي امنيت ملي در قم است، موضوع امنيت با تشكر مراجع به دليل وجود آن همراه شد و معيشت با گلايه از مشكلات موجود و تأكيد بر اقتصاد مقاومتي و حل مشكلات اقتصادي مردم. علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و يكي از نمايندگان رهبر انقلاب در اين شورا روز پنج‌شنبه با سفري دو روزه به شهر قم، با مراجع عظام تقليد ديدار و از توصيه‌هاي ايشان بهره‌مند شد. از محتواي ديدارها برآمد كه خاطر مراجع معظم از وضع امنيتي كشور جمع است و قدردان زحمات كشيده شده براي تأمين امنيت كشور و مردم هستند. صرف‌نظر از اطلاع قبلي مراجع و مشاهدات وضع امنيتي كشور، گزارش شمخاني از وضعيت مطلوب امنيتي كشور هم كه به سمع و نظر علماي معظم رسيده، رضايت آنان را در برداشته اما گلايه‌هايشان بابت اجرايي نشدن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و عدم‌حل مشكلات معيشتي مردم پررنگ است. هشدار در مورد ايجاد دوقطبي و لزوم توجه به وحدت سياسي در كشور نيز از تأكيدات ديگر مراجع معظم در اين ديدار بود.

شمخاني همچنين روز جمعه در نماز جمعه مردم قم شركت كرد و قبل آن هم در جلسه شوراي اداري استان قم حضور يافت. او همچنين در اين سفر با خانواده‌اي كه دو شهيد تقديم انقلاب كرده‌اند، ديدار كرد».