یک افسر عالیرتبه آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که از ماه آوریل 2015 تاکنون 4 محموله اسلحه ارسالی از سوی ایران به کودتاگران حوثی و متحدانشان در یمن توقیف و ضبط شده است.

دریاسالار کوین دونگان در نشستی رسانه‌ای در پایگاهی واقع در جنوب غربی آسیا، گفت:” ناوگان آمریکا و متحدانش چهار محموله اسلحه ارسالی از ایران به یمن را متوقف کردند. ما می‌دانستیم که محموله‌ها حاوی اسلحه بوده، از ایران آمده و به کجا می‌رفت”.

ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا اعلام کرد که چه بسا ایران در حمله موشکی هفته‌های گذشته حوثی‌ها علیه ناوهای آمریکا نقش داشته است.

او در ادامه اظهار کرد که چهار محموله، از آوریل 2015 پس از آغاز عملیات ائتلاف عربی در حمایت از مشروعیت در یمن، در چند مرحله توقیف و ضبط شده است. به گفته وی، این محموله‌ها، شامل سلاح‌های مختلف از جمله کلاشنیکف، موشک‌های ضد تانک و نفربر، اسلحه تک‌تیرانداز و دیگر تجهیزات از جمله سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته، بود.

مقام نظامی آمریکایی گفت که سازمان ملل، غیرقانونی بودن یکی از محموله‌های سلاح را تایید کرده است.

این افسر اضافه کرد:« گمان می‌کنم که ایران نقشی در این موارد دارد. آنها با حوثی‌ها رابطه دارند. بنا براین گمان من این است که ایران نقش دارد.»

واشنگتن، حوثی‌ها و متحدان آنها که وابسته به صالح هستند را متهم می‌کند که در اکتوبر جاری، دو بار ناو آمریکایی میسون را در دریای سرخ هدف قرار دادند. ناو آمریکایی میسون در این حملات، آسیبی ندید.

در آوریل 2015، ایران تلاش کرد، هفت کشتی جنگی سپاه پاسداران را به یمن اعزام کند. به گفته کوین دونگان کشتی‌ها حامل موشک‌های دفاعی کروز بود.