جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

خداحافظی تند و تیز جنتی با وزارت

علی جنتی در مراسم تودیع خود سخنان جالبی بر زبان آورد. وزیر سابق ارشاد در این مراسم گفت: گاهی فضایی در کشور راه انداختند که کسی نتواند در این فضا تنفس کند، روزی در سفری به استان بزرگ رفتم با نماینده ولی فقیه استان صحبت می‌کردم او گفت با موسیقی مخالفم، گفتم شما مخالفید؟ شما نماینده ولی فقیه هستید اما باید ببینید ولی فقیه شما چه فتوایی داده است شما نمی‌توانید جدا عمل کنید، وقتی این عنوان را دارید نمی‌توانید بگویید کلاً با موسیقی یا تئاتر مخالفم. او همچنین گفت: در قم یک گروه کُر برنامه برگزار کرد، محتوایش خوب بود، حجاب خانم‌های آن که برگزارکننده بودند مناسب بود اما چهار تا خانم که روسری‌شان عقب بود عکسشان را گرفته و بعد عناصر سیاسی عکس را در جامعه مدرسین و خدمت مراجع می‌برند که فضایی درست کردند تا مدیر کل استان نمی‌تواند حتی بماند مجبور می‌شود استعفا بدهد و برود. می‌‌گویند حواشی است باید تماشاچی‌ها را کنترل کنید اگر قرار بر این است می‌خواهید فیلم بیاورم تا ببینید در مراسم سینه‌زنی و عزاداری خانم‌هایی که ایستاده‌اند چه وضعیتی دارند. باید آنها را هم تعطیل کنیم! فارس این خبر را منتشر کرد.

مدیری که جانشین خودش را معرفی می‌کند

انتخاب با اشاره به مصاحبه مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در خصوص تغییرات کابینه نوشته: آنچه در اظهارات این فرد را عجیب تر می کند، طرح سخنانی است که شائبه توهین به جایگاه رییس جمهور هم در آن مستتر است. مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی گفته است “تا آنجایی که می‌دانم رئیس جمهور از خود سلطانی فر خواسته اند که گزینه جایگزینی خویش را به وی معرفی کند”. او حتی پا را فراتر گذاشته و با نام بردن از افرادی چون مسجد جامعی،بهشتی و رحمانی بر شایعات در این زمینه دامن می زند.

عامل غیرمنتظره کنار گذاشتن نجفی از وزارت

روزنامه شرق در گزارشی درباره علت کنار گذاشته شدن نام محمدعلی نجفی از میان نام‌های پیشنهاد شده به مجلس نوشت: از سوی دیگر، بیان این جمله که «نه عقب‌نشینی روحانی در کار بوده و نه انصراف نجفی» روایت شرط نجفی و عدم پذیرش این شرط از سوی دولت را رد نمی‌کند و به همین دلیل، برخی از نمایندگان همچنان معتقدند این موضوع مهم‌ترین دلیل معرفی‌نشدن نجفی بوده است. با همه این اوصاف جمله‌ای که محمود صادقی، بعدازظهر دیروز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تغییر نجفی بیان کرد، بازهم احتمال تأثیرگذاری نهادهای خارج از دولت بر این تغییر را تقویت کرد. صادقی گفته: «در تغییر وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس عامل غیرمنتظره‌ای دخالت کرده است».

مخالفت فرمانداری قم با واگذاری زمین به امام جمعه اصفهان

فرمانداری قم مصوبه شورای اسلامی شهر در زمینه واگذاری قطعه زمینی در بلوار پیامبر اعظم(ص) به امام جمعه اصفهان را رد کرد.مسئله واگذاری یکی از پلاک‌های بلوار پیامبر اعظم(ص) به امام جمعه اصفهان برای احداث حوزه علمیه در ۱۰ درصد عرصه و احداث بوستان در ۹۰ درصد عرصه موضوعی بود که شورای شهر قم در جلسه ماه گذشته تصویب کرد.مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این پرونده، از رد شدن آن توسط کمیته انطباق فرمانداری قم خبر داد.وی اظهار داشت: نامه‌ای از طرف فرمانداری قم آمده که مطرح کرده در این مصوبه ماده ۴۶ آیین نامه مالی شهرداری رعایت نشده است.رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: این موضوع در کمیسیون بررسی و مقرر شد که به لایحه اصرار کنیم.

توصیه های آیت الله جوادی آملی به رسانه ها

آیت ا… عبدا… جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در درس تفسیر خود گفت: ائمه اطهار(ع) سعی می‌کنند جامعه را عقلانی و آرام کنند، تنها موضوع درگیری‌ها نظامی نیست که جامعه را ناامن می‌کند بلکه یک خبر دروغ را منتشر می‌کنند بعد بلافاصله تکذیب می‌کنند، سپس توضیح می‌دهند و با این کار جامعه را دچار التهاب می‌کنند. به گزارش فارس، این مرجع تقلید افزود: همه این امور مسئولیت الهی را به همراه دارد. فرمود این کار را نکنید دروغ نگویید و تا برای شما ثابت نشده است خبری را اعلام نکنید. جوادی آملی با بیان این که عقلانی کردن جامعه تنها به این نیست که ما امنیت نظامی داشته باشیم اظهار کرد: یک گوشه از عقلانیت به امنیت نظامی است، زندگی انسان وقتی همراه با عقلانیت است که رسانه‌ها نه دروغ بگویند و نه حق را کتمان کنند. وی افزود: کتمان گزارش حق جلوی امنیت جامعه را می‌گیرد. رسانه وقتی رسانه عقلانی است که اگر نقصی در جامعه شد فوری آن را حل کند و اگر موفقیتی نصیب یک ملت شد آن را بگوید که این جامعه آرامش پیدا کند و امنیت جامعه فراهم شود.

موضوع هدیه ظریف به کری چه بود؟

سخنگوی وزارت خارجه در مورد هدایای طرف‌های مذاکره به یکدیگر توضیح‌هایی ارائه کرد.بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها در مورد هدیه ظریف به جان کری و حاشیه‌های پیش‌آمده درباره آن گفت: اخباری درباره هدیه ظریف به کری منتشر شده است. در رفت و آمدهای سیاسی معمولا هدایایی مبادله می‌شود؛ هم در سطوح عالی و هم پایین. این هدایا براساس فرهنگ مناطق و کشورهاست، از کتاب تا صنایع دستی. در حین مذاکرات هسته‌ای که در مقاطع حساسی بود.او ادامه داد: مسایل پیچیده‌ای در بحث فنی میان ما و طرف مقابل بود که طرف مقابل ادعا می‌کرد مباحثات ما دقیق نیست. این هدایا در اکثر موارد ارزش مادی ندارد بلکه در جهان امروز حرکتی است که پیام‌هایی دارد و با دادن هدیه یک پیامی را منتقل می‌کند. ما سنت هدیه دادن را داشته‌ایم. اقای ظریف کتابی از اثار آقای فرشچیان را در نظر می‌گیرند تا به اقای کری بدهند. کتاب را می‌دهند توصیحاتی را می‌دهند و می‌گویند این تصاویر تابلوهای آقای فرشچیان است. ایشان به کری می‌گویند وقتی آقای فرشچیان می‌خواهد توصیحاتی درباره تابلو به بازدیدکنندگان بدهد ممکن است از ذره‌بین استفاده کند تا ظرافت نشان دهد. ایشان ادامه می دهد ایران در خیلی مسایل دقیق و محاسبه‌گر هستند. این حرکت موثر بود و طرف دقیق مجاب می‌شود که محاسبات فنی ایران دقیق است. هدیه دادن و رد و بدل کتاب امر مرسومی است که ارزش مادی ندارد ولی تاثیر معنوی بسیاری دارد.

مرتضی نبوی: در حال حاضر حزب واقعی نداریم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما امروز به دو یا سه جریان سیاسی عمده تبدیل شده‌ایم و بنابراین هنوز زمان داریم که دو سه حزب با بدنه اجتماعی فراگیر شکل بگیرد؛ البته این این نکته باید فرآیند تاریخی خود را طی کند.وی با بیان اینکه با یک سیاست و ابلاغ فعالیت حزبی ما اصلاح نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر حزب به معنای واقعی نداریم بلکه یکسری تشکل داریم هرچند ممکن است برخی احزاب سراسری داشته باشیم اما حزب به معنای احزاب غربی که در کل کشور بدنه اجتماعی تأثیرگذاری دارند و از احزاب‌شان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، ما چنین چیزی نداریم و برای رسیدن به آن نیز فاصله داریم.نبوی در پاسخ به این سوال که آیا با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات فعالان حزبی باید به سمت ایجاد احزاب فراگیر بروند، گفت: این مسئله طوری است که با صرف گفتن و بحث کردن انجام نمی‌شود بلکه فرآیند تشکل‌های سیاسی توأم با تجربه و گذشت زمان است و مردم و فعالان سیاسی باید ضرورت آن را احساس کنند.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما این همه جریان اصولگرا داریم که درون همین جریان، تشکل‌های مختلفی وجود دارد اما در حال حاضر احساس ضرورت نمی‌کنند که تبدیل به یک حزب شوند، البته ائتلاف اصولگرایان موضوع دیگری است.

روایت روحانی از نگرانی‌ها برای بازی ایران و کره

رئیس جمهور گفت: قبل از ماه محرم عده ای مداوم به ما نامه می نوشتند و یا زنگ می زدند که در تاسوعا چه می شود؟ گفتیم این جوانان؛ مردم و ورزشکاران عاشق امام حسین (ع) هستند، همه خاک پای اصحاب امام را توتیای چشم خود می کنند و خودشان می دانند و احترام می گذارند. حسن روحانی در جمع روحانی علما، ایثارگران و برگزیدگان استان مرکزی افزود: برخی می گفتند که اگر گل بزنیم چه می شود؟ گل بخوریم چه می شود؟ کلی بندگان خدا غصه خوردند ولی باید به مردم و جوانان خود اعتماد کرد، این ها متدین و معتقد هستند گرچه هر که در زندگی خود شاید هم به خطایی دچار شوند ولی باید همدیگر را یاری کرد.حوزه ها و دانشگاه ها همه باید در کنار هم باشند تا بتوان کشور را به نقطه مطلوب رساند و اگر نقطه مطلوب استان مرکزی را به انتظار نشسته ایم، باید این همه استعداد و جاذبه های گردشگری که در این استان وجود دارد، مورد توجه قرار داد.

84 درصد زنان ایرانی شاغل نیستند

مدیرکل امور بانوان استانداری مازندران گفت: ۸۴ درصد زنان کشور شاغل نیستند و تنها ۱۶ درصد کل زنان کشور شاغل هستند.

کاندیدای اصول‌گرایان از دل دولت می‌آید!

سید احمد نبوی رئیس ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی گفت، ما در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای مستقل خود را داریم. این کاندیدا اکنون در دولت است اما در جریان اصولگراست ولی هیچ کس درباره‌اش موضوعی نمی‌داند و ظرف یکی دو ماه آینده مطرح خواهیم کرد و با کاندیدای خودمان در جلسات اصولگرایان شرکت می‌کنیم.

عقیم شدن 32درصد از زنان و مردان با لباس های تنگ

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی، نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: 32 درصد زنان و مردان جوان کشور عقیم هستند، و یکی از دلایل عقیم شدن مردان، پوشیدن لباسهای تنگ است.اسرائیلیها و کشورهای شیطانی گندم، جو و ذرت را دستکاری میکنند تا زن و مرد ملت مسلمان را عقیم کند.

پاسخ عجیب و فلسفی جلیلی به سوالی درباره حضور در انتخابات!

سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید “آیا شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 کاندیدا می‌شوید یا خیر؟” گفت: در مقاطعی انتخابات به‌عنوان یک رفتار سیاسی بارز در کشور اهمیت دارد و آن چیزی که تداوم نظام را تثبیت می‌کند این است که حرکت همواره باید رو به جلو باشد.وی افزود: مهم این است که مجموعه نظام اعم از مردم، دولت‌مردان و سیاسیون به این نکته توجه داشته باشند که مجموعه اقدامات باید در جهت منافع مردم حرکت کند. مهم این است که حرکت به‌سمت جلو باشد که انتخابات 96 نیز گامی به جلو خواهد بود.

ایران به سفیر ترکیه چه نکاتی را گوشزد کرد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری بیان داشت، سفیر ترکیه هفته گذشته به طور مفصل در وزارت خارجه حاضر شد.درباره مسائل دوجانبه، سوریه، عراق و حوزه خلیج فارس با ایشان صحبت و سؤالاتی مطرح شده است.در این جلسه نکات عمده‌ای به وی گوشزد شد و مطالبی سؤال و مطالبی هم توضیح داده شد.هیچ کشوری در منطقه حق ندارد بدون همکاری و همیاری و مجوز دولت حاکم بر عراق در این کشور دخالت کند.

توپ اختلاس 8000 میلیاردی به زمین رئیس جمهور افتاد

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: حال که آقای فانی دیگر برای استیضاح به مجلس نمی‌آید پاسخگوی اختلاس 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان خود رئیس جمهور خواهد بود. اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که فساد صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان مسئولیت آقای فانی صورت گرفته است منطقی این بود که خود او پاسخگوی این تخلف باشد. وی با اشاره به اینکه بنا بود فانی در جلسه استیضاح به سوالات درباره اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی از صندوق ذخیره فرهنگیان پاسخ گوید، اظهار داشت: حال که آقای فانی دیگر برای استیضاح به مجلس نمی‌آید پاسخگوی اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان خود رئیس جمهور خواهد بود. عباسی گفت: هر چند که وزیر جدید می‌تواند عنوان کند این اختلاس در زمان مسئولیت من صورت نگرفته است اما خود آقای دکتر روحانی می‌بایست که پاسخگوی مسائل و مشکلاتی که در صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمده است باشد. فارس این خبر را منتشر کرد.

فائزه هاشمی: من اسبی ندارم که هندوانه 300 هزار تومانی بخورد

فائزه هاشمی برای مجموعه تاریخ شفاهی «خشتِ خام» گفت‌وگویی انجام داده که بخش‌های از آن درباره شایعات پیرامون دختر کوچکتر آیت‌الله هاشمی در ادامه آمده است.آقای پالیزدار می‌آید می‌گوید که پوست هندوانه‌هایی که اسب‌های فائزه می‌خورند – رسمی ا‌ست یک سخنرانی هست که پخش هم شد- فقط ٣٠٠ هزار تومان است حالا بقیه مخارج این اسب‌ها را ببینید چقدر است؟ من نه اسبی دارم نه اسبی داشتم. یک اسبی خانم منتظمی باشگاه‌دار به من هدیه داد که من اصلا نبردمش، گفتم برای خودت، خودت هم اجاره بده. اصلا احساس نکردم که این برای من است؛ حتی یک بار هم سوارش نشدم، چون من گاهگاهی می‌رفتم اسب‌سواری. یا شایعه طلاق من. این خیلی عجیب بود.

کودک معجزه، در سردخانه زنده شد

این نوزاد چند دقیقه بعد از تولد مرد و پزشکان زمانی که از قطع تنفس و ضربان قلب او اطمینان حاصل کردند او را به سردخانه انتقال دادند. مادر بعد از مدتی خواست تا فرزندش را برای بار آخر ملاقات کند اما وقتی کشو سردخانه را گشودند نوزاد شروع به گریه کرد. پزشکان نمی‌توانستند این موضوع را باور کنند و به همین دلیل به نوزاد لقب کودک معجزه داده شد. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.

ماجرای توقیف چمدان پول شاگردان کی‌روش در تاشکند

ماجرا از این قرار است که مسوول امور مالی فدراسیون فوتبال که در واقع در این سفر مسئول مالی تیم ملی هم بوده، مبلغی بالغ بر 117 هزار و 600 دلار آمریکا و 1000 و 10 یورو ارز نقد را در چمدانی با خود به ازبکستان برده و از آنجایی که این مبلغ را اظهار فرودگاهی نکرده دردسرهایی را برای تیم ملی ایجاد کرده است. پلیس فرودگاه تاشکند پس از کشف این چمدان پول، اقدام به توقیف تمام این پول می‌کند. این پول در نهایت با پیگیری‌های فراوان سفارت ایران در تاشکند و همکاری پلیس ازبکستان از توقیف خارج و در اختیار سفارت ایران قرار گرفته اما سوال این است که چگونه و چرا باید این اشتباه ساده و بچه‌گانه رخ دهد؟ ایسنا این خبر را منتشر کرد.

گرانترین مدیر دولتی کیست؟

در حالی که برخی از بیماران برای زنده‌ماندن نیازمند چند میلیون هستند، اسناد موجود نشان می‌دهد که معاون وزیر بهداشت ماهانه بیش از ۷۰ میلیون تومان دریافتی دارد. وزیر بهداشت که این روزها وزارتخانه‌اش در صدر پرداخت‌های نامتعارف قرار دارد در این باره مرتب دست به تکذیب می‌زند! اما جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در گزارش کمیته ویژه‌ای آورده بود: «وجود مواردی از پرداخت‌های غیرمتعارف در بخش‌هایی از وزارت بهداشت،وزارت اقتصاد، وزارت نفت و وزارت صنعت مشاهده شده است.» تماس‌ها برای پیگیری از وزارت‌خانه بی نتیجه بود و زارع‌نژاد مشاور وزیر بهداشت نیز حاضر به پاسخگویی در خصوص این مدیر گران‌قیمت به خبرنگار فارس نشد. فارس این خبر را منتشر کرد.

هزینه ۲.۶ میلیاردی تجهیز دفتر کار یک مدیر بیمه‌ای

براساس اعلام دستگاه‌های نظارتی هزینه تجهیز دفتر کار مدیرعامل و یک عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های بیمه‌ای بیش از ۲.۶ میلیارد ریال بوده است. از این رقم حدود ۳۲ میلیون تومان اجناس داخلی بوده و حدود ۲۲۸ میلیون تومان دیگر تجهیزات خارجی بوده است. مشرق این خبر را منتشر کرد.

نظر عارف درباره راه حل مشکلات تهران

جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با شهردار و معاونان وی امروز (دوشنبه) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. رییس مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر حل مشکل ترافیک در تهران، افزود: از سوی دیگر باید به برخی پروژه‌های خاص و ویژه نیز توجه اساسی داشت، به عنوان مثال یکی از مطالبات جدی مردم اسلامشهر در حال حاضر مترو در این منطقه است، بنابراین باید با تعامل و همکاری و پذیرفتن مسئولیت‌های مشترک نتایج قابل قبولی را در حل مشکلات کسب کرد؛ ضمن اینکه می‌توان در صورت نیاز به تصویب قوانین جدید این موضوع را در مجلس پیگیری کرد.

علت مخالفت رهبری برای حضور احمدی نژاد

سیدمحمد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وزیر سابق ارشاد در همایش بازخوانی تاریخ معاصر «کاپیتولاسیون» که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شددر رابطه با این سوال که چرا رهبری با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مخالفت کردند، گفت: رهبر معظم انقلاب صلاح ندانستند یک دوقطبی در بین مردم ایجاد شود. در سال ۸۸ ما دیدیم که آن حوادث بعد از انتخابات رخ داد، ولی احتمال داشت در صورت حضور آقای احمدی‌نژاد این‌بار قبل از انتخابات پیش می‌آمد. به همین دلیل رهبری نمی‌خواستند تنش در کشور ایجاد شود. حتماً‌ این مسئله منشأ برکات خواهد شد و ان‌شاءالله باعث شود نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی دست به دست هم بدهند.

واکنش جالب خانم بازیگر نسبت به خبر طلاقش

به تازگی بحث داغ شبکه های اجتماعی جدایی مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی است.تا مدتی هیچ خبری مبنی بر تایید یا تکذیب از طرف این دو هنرمند منتشر نشد اما در آخرین اخبار رسیده طباطبایی به این خبر واکنش نشان داد.بهنوش طباطبایی بازیگر سرشناس کشور در پاسخ به خبرنگاری که در تماسی تلفنی صحت این خبر را از او سوال کرد، گفت : این خبر را نه تایید میکنم و نه تکذیب.