او با بیان اینکه در این دور مباحث منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی، محیط زیستی و مباحث حقوق بشری مطرح شود، گفت: «هیات برای گفت‌و‌گو‌های حقوق بشری متشکل از وزارت خارجه و نمایندگانی از قوه قضاییه است که کارهای گفت‌و‌گوهای حقوق بشری را دنبال خواهد کرد.»

گفت‌و‌گوهای دوره‌ای میان ایران و اتحادیه اروپا در پی به سرانجام رسیدن مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ از سر گرفته شد. این گفت‌و‌گو‌ها در دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران متوقف شد اما سال گذشته با حضور هیات اتحادیه اروپا در تهران به سرپرستی هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، از سر گرفته شد.

اتحادیه اروپا از منتقدان نقض حقوق بشر در ایران است و تحریم‌هایی علیه رژیم ایران در این زمینه وضع کرده است، با این حال طی یکسال گذشته تلاش کرده است تا مسائل حقوق بشری، از جمله لغو مجازات اعدام در ایران را در مذاکرات با مقامات این کشور پیگیری کند.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا از آمار بالای اعدام در ایران ابراز نگرانی می‌کنند اما مقام‌های قضایی ایران بیشتر اعدام‌ها را مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر می‌دانند و اعدام این افراد را برای مبارزه با مواد مخدر ضروری می‌دانند.

یکشنبه، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در مخالفت با تلاش‌ها برای لغو مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر گفت: «مخالفان اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بگویند که اگر این افراد اعدام نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟»

با این حال او گفت که اگر کسانی راهکار بهتری برای مبارزه با مواد مخدر دارند به مجلس ارائه دهند تا تصویب شود.

موضوع برخورد با فعالان حقوق بشر و زندانی کردن روزنامه‌نگاران و شهروندان دوتابعیتی نیز احتمالا از مسائل مورد بحث اتحادیه اروپا با نمایندگان قوه قضائیه ایران خواهد بود.