پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزارش تازه روزنامه شرق از «نامه شاکیان سعید طوسی به رئیس قوه قضائیه» واصرار بر پیگیری پرونده لواط با نوجوانان قاری زیر هژده سال

گزارش تازه روزنامه شرق از «نامه شاکیان سعید طوسی به رئیس قوه قضائیه» واصرار بر پیگیری پرونده لواط با نوجوانان قاری زیر هژده سال

 روزنامه شرق همچنین در این باره اضافه میکند: «اخبار مربوط به سعید طوسی، قاری مشهور قرآن، در هفته‌ای که گذشت، فضای مجازی را تحت ‌تأثیر خود قرار داد. شایعات و اسناد تأییدنشده‌ای که در این مدت حول و حوش او منتشر شد، ظاهراً شکل جدی‌تری به خود گرفته و اکنون از مرحله شایعات فضای مجازی عبور کرده و اخبار رسمی در این رابطه کم‌کم منتشر می‌شود.»

به نوشته سایت رادیوفردا پیشتر در رسانه‌های غیررسمی و همچنین شبکه‌های اجتماعی اخباری دربارهٔ شکایت خانواده‌های کودکان و نوجوانان قاری قرآن علیه سعید طوسی به اتهام آزار جنسی این کودکان و نوجوانان منتشر شده بود، اما قاری مشهور و مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه اتهامات وارده را رد و در بخشی از نامه خود هدف از انتشار این اخبار را تخریب آیت‌الله خامنه‌ای عنوان کرده بود.

مسعود کاظمی گزارش‌نویس روزنامه شرق اما در شماره شنبه این روزنامه نوشته است: «شاید آخرین و مهم‌ترین اتفاق در این حوزه، نامه‌ای است که ظاهراً از سوی خانواده شاکیان در حال نگاشته‌ شدن است. عصر دیروز خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن، خبر داد که بر اساس اعلام یک منبع آگاه، شاکیان پرونده سعید طوسی در حال تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه هستند که در آن ضمن اعلام برائت از رسانه‌های معاند، رسیدگی به پرونده را خواستار شده‌اند.»

روزنامه شرق بر «طرح اتهامی از سوی جمعی از شاکیان علیه سعید طوسی در دستگاه قضا» تأکید کرده و نوشته است: «جمعی از پیش‌کسوتان و فعالان قرآنی نیز از جمله عباس سلیمی و محسن موسوی ‌بلده» نیز «خواستار پیگیری موضوع از طریق قانونی با حفظ منطق و آرامش جامعه قرآنی» شده‌اند.

به نوشته این روزنامه، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی یادداشتی که در سایت «تابناک» منتشر شد، «به‌نوعی از شایعه عبور کرده و ماجرا را خبری می‌داند که باید به پرونده آن رسیدگی کرد، ضمن این که انتشار اخبار مربوط به سعید طوسی را اشاعه فحشا می‌داند.»

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شاکیان پرونده درخواست کرده است تا «صبوری و متانت پیشه کنند تا به نتیجه برسند.»

شرق با تأکید بر این که «این بخش از یادداشت او را می‌توان تأیید وجود پرونده‌ای قضایی تلقی کرد»، از قول محمدرضا حشمتی نوشته است: «متأسفانه خبر ناگواری در رسانه‌های مجازی منتشر شد که افراد متدین به‌ویژه جامعه قرآنیان را متأثر نمود. صرف ‌نظر از ماهیت موضوع و وقوع یا عدم وقوع جرم که کاملاً به حوزه قضائی مربوط است انتشار آن مصداق اشاعه فحشا است» و «ضمن تقبیح انتشار اسرار مردم، از ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا می‌کنم دستور فرمایند رسیدگی به این پرونده در اولویت قرار گرفته و بر اساس دستورالعمل قرآنی در صورت تخلف از سوی هر کسی به‌ویژه افرادی که انتظار می‌رود تربیت قرآنی شده باشند حکم صادر و اجرائی شود» و «از شاکیان محترم تقاضا می‌کنم که با صبوری و متانت در احقاق حق تلاش» کنند.

این روزنامه همچنین گزارش داده که سعید طوسی روز پنج‌شنبه نخست با انتشار این یک نامه تعرض جنسی به کودکان و نوجوان قاری قرآن را «سراسر کذب» عنوان کرد و در نامه دوم نیز از تلاش خود برای پیگرد قضایی عاملان انتشار این خبر در ایران خبر داده و اتهامات وارده به خود را تلاش «دشمن کینه‌توز» برای تخریب رهبر جمهوری اسلامی عنوان کرده و گفت: «دشمن کینه‌توز چون از صلابت و اقتدار ایشان به تنگ آمده و چون منی را واسطه هتاکی به ایشان قرار داده است که صدالبته ذره‌ای غبار هم از این ماجرا بر دامن نورانی ایشان نخواهد نشست و دشمن از این خیال‌بافی نفعی نخواهد برد.»

به نوشته سایت رادیوفردا پس از انتشار گزارش‌ها درباره مختومه شدن پرونده سعید طوسی، قاری مشهور، به اتهام «تجاوز جنسی» و «لواط» با نوجوانان قاری قرآن، خبرگزاری قرآنی ایکنا، اعلام کرد که سه شاکی آقای طوسی، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی دوباره به این پرونده شده‌اند.

خبرگزاری ایکنا، روز جمعه ۳۰ مهر، به نقل از «یک منبع آگاه» اعلام کرد که سه شاکی این پرونده در حال تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه هستند که در آن «ضمن اعلام برائت از رسانه‎های بیگانه و فضاسازی دشمنان … به ویژه در فضای مجازی» رسیدگی به این پرونده را خواستار شده‌اند.

انتشار این گزارش درباره نامه سه نفر از شاکیان آقای طوسی در حالی است که به نوشته تعدادی از سایت‌های خبری تعداد شاکیان این پرونده بیش از ۱۰ نفر بوده اما برخی شکایت نکرده و گفته‌اند که «در دادگاه به عنوان شاهد حضور خواهند یافت».

سه نفر از این شاکیان اما در مصاحبه با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا اعلام کرده بودند که آقای طوسی از سال ۹۱ با شکایت آنان با اتهام‌هایی چون «تجاوز جنسی» و «لواط» تحت تعقیب قرار گرفته اما در‌‌ نهایت با دخالت «علی مقدم مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضائیه و دادستان تهران»، برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.

به گفته یکی از این نوجوانان، اعضای شورای عالی قرآن از جمله علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی، محمدرضا حشتمی معاون قرانی وزیر ارشاد، از «اعترافات و توبه‌نامه‌های» آقای طوسی مبنی بر «ارتباطات ناسالم» با قاریان نوجوان قران اطلاع داشته‌اند اما «عکس‌العملی نشان نداده‌اند».

در این زمینه آقای حشتمی روز پنج شنبه ۲۹ فروردین، در یادداشتی در وب‌سایت تابناک اعلام کرده بود که «صرف‌نظر از ماهیت موضوع و وقوع یا عدم وقوع جرم که کاملاً به حوزه قضائی مربوط است، انتشار آن مصداق اشاعه فحشا می‌باشد».

او در این یادداشت در عین حال نوشت که «خطای» افرادی چون روحانیون و قاریان قران « ناخودآگاه باورهای دینی مردم را تضعیف می‌کند».

در همان روز آقای طوسی در بیانیه‌ای ضمن رد این اتهام‌ها اعلام کرده بود که مخالفان جمهوری اسلامی او را «واسطه هتاکی» به رهبر ایران قرار داده‌اند.

او در پایان این بیانیه نوشته بود: «برادران و خواهران ایمانی را از آلودن ذهن‌شان به اکاذیب و اتهامات ناجوانمردانه دشمنان قرآن و اسلام برحذر می‌دارم که مبادا… با صدور بیانیه‌های دو پهلو آب به آسیاب دشمن بریزد».

انتشار این گزارش‌ها در روزهای گذشته در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در همین حال عباس سلیمی، از قاریان مشهور، ضمن حمله شدید به صدای آمریکا در عین حال اعلام کرده که قوه قضاییه باید «هر متخلفی را بازخواست کند».

محسن موسوی‌بلده، دیگر قاری مشهور، نیز از «جامعه قرانی» خواسته که «جریان خروج از این فتنه را مدیریت کند».

او در عین حال خواستار آن شده که این پرونده به عنوان یک «پرونده حساس» قضایی، «خارج از نوبت» رسیدگی شود.

درخواست‌ها برای رسیدگی به این پرونده درحالی مطرح شده که سه شاکی آقای طوسی در مصاحبه با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا اعلام کرده‌اند که ۹ سی دی حاوی مکالمات آقای طوسی با آنان که به اقدامات خود اقرار کرده، «دو توبه‌نامه به دست خط خود آقای طوسی» و «پیامک‌های وی به نوجوانان» در پرونده موجود بوده است.

در این برنامه همچنین یک فایل صوتی که گفته می‌شود مربوط به مکالمه تلفنی آقای طوسی با یکی از شاگردانش به نام آقای مظفری است، پخش شده است.

در این فایل صوتی فردی که ادعا شده سعید طوسی است، می‌گوید: «خود حضرت آقا (رهبر جمهوری اسلامی) می‌داند و کاملاً در جریان است؛ ولی از بس سیستم قضایی ما مشکل دارد،… دو سه سال است قضیه دارد پیچ می‌خورد. حضرت آقا (رهبر جمهوری اسلامی) به آقای لاریجانی فرمودند که پرونده را جمع کنید».

یکی از این نوجوانان همچنین اعلام کرده که پیگیری‌ها درباره این پرونده به نتیجه‌ای نرسیده و در نهایت قضات دست اندرکار این پرونده اعلام کرده‌اند که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، این پرونده را «نزد خود نگه داشته» و اجازه پیگیری آن را نمی‌دهد.