جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

مدیران دوتابعیتی قسم خورده‌اند برای آمریکا تفنگ به دست بگیرند
«مخیر شدن» مدیران دوتابعیتی به انتخاب میان مسئولیت و تابعیت، حاکی از این است که خطر مدیران دو تابعیتی هنوز درست درک نشده است.
وبسایت الف در این زمینه نوشت: در اقدامی عجیب طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف، گرین کارت و اقامت مدیران و مسئولین ارشد دولتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از رأی‌گیری رد شد. اظهارات وزیر اطلاعات در این جلسه قابل توجه است؛ مبنی بر اینکه وزارت اطلاعات روی مدیرانی که بعد از مسئولیت اقدام به تابعیت مضاعف، یا گرین کارت و اقامت کرده و آن را دنبال می‌کنند حساسیت دارد وبه آنها گفته شده بین مسئولیت و تابعیت مضاعف و گرین کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند!! به نظر می‌رسد این اظهارات و رفتار مجلسی که باید ناظر بر عملکرد مدیران وزارتخانه‌ها باشد در انطباق با مصالح ملی کشور نیست.
داشتن تابعیت ایرانی یک امتیاز در گزینش و استخدام در دستگاه‌های دولتی نیست بلکه یک شرط و یک قید الزام‌آور است چرا که استخدام اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی طبق اصول 145 و 82 قانون اساسی ممنوع است.
اخذ تابعیت ثانویه به صورت سیتی‌زن، گرین کارت و اقامت در دیگر کشورها توسط هر فرد مستلزم طرد تابعیت اولیه است. چرا که هر شخص حقیقی برای اخذ چنین تابعیتی مکلف به اقرار و امضا سوگندنامه مربوطه می‌باشد از جمله برای شهروندان آمریکایی است؛ انگلیسی‌دان‌های دولت یازدهم معنای متن سوگندنامه فوق را می‌دانند. و مدیران دو تابعیتی ما هم که آن را دانسته یا ندانسته امضا کرده‌اند، هم بعداً فهمیده‌اند:
«بدینوسیله سوگند می‌خورم کلاً وتمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت… من این تعهد را آزادانه و بدون هیچگونه تحفظ یا نیت طفره روی می‌پذیرم.»
الف می‌افزاید: متن فوق نشان می‌دهد سیتی‌زن دو تابعیتی آمریکایی- ایرانی سوگند می‌خورد اولاً تابعیت قبلی خود را طرد نماید و برای دفاع از آمریکا تفنگ به دست گیرد. تفنگ را برای چه به دست می‌گیرند؟ معلوم است برای جنگ، جنگ با چه کسی؟ با دشمن آمریکا، دشمن آمریکا کیست؟ ایران اسلامی! آیا این حماقت محض نیست که ما به مدیر دو تابعیتی حقوق و مزایا بدهیم که شهروند آمریکایی شود و بعد اموال ما را بدزدد و به خارج از کشور فرار کند و به آمریکایی‌ها بگوید من به تعهد خود عمل کردم و آنها هم از وی حمایت کنند؟!
الف با بیان اینکه سوگندنامه مشابهی نیز در کانادا و انگلیس وجود دارد می‌نویسد: وفاداری به ملکه انگلیس، سر خم کردن در برابر قوانین کانادا و دولا راست شدن برای ملکه الیزابت کجا با وفاداری به کشور ایران و نظام جمهوری اسلامی جور درمی‌آید که یک مدیر دو تابعیتی ایرانی را در ساختار اداری کشور بپذیریم و بیت‌المال مسلمین رابه آن بسپاریم و همه‌گونه تشخیص و تعهد و تسجیل منابع و مصارف کشور را در شرکتها و بانکها و مؤسسات دولتی چونان گوشتی جلوی همچو گربه‌ای بیندازیم؟
اصل مطلب این است که براساس اظهارات وزیر محترم اطلاعات مدیران دوتابعیتی مخیر شده‌اند نه مکلف که بین مسئولیت و تابعیت مضاعف یکی را انتخاب کنند!! با توجه به مراتب فوق رد طرح تحقیق و تفحص از مدیران دو تابعیتی و مخیر شدن مدیران بین دو انتخاب ماندن یا رفتن به معنای دادن چراغ سبز به حضور مدیرانی است که ادامه حضورشان در ساختار اداری کشور در هر رده محمل قانونی نداشته و ندارد و مراجع نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور موظف هستند جلوی پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان حقوق و مزایا به آنان را گرفته و از ادامه حضورشان در پست، سمت یا هر شغلی که شرایط اولیه استخدام و تصدی آن را ندارند جلوگیری کنند چرا که آنها به موجب سند مسلم الصدور امضا شده در واحدهای کنسولی کشور پذیرنده تابعیت مضاعف فی‌الواقع تابعیت ایرانی را از خود طرد کرده‌اند به همین دلیل مورد حمایت دول خارجی هستند بهترین سند این ادعا جناب خاوری در تورنتوی کانادا می‌باشد.
ختم کلام آنکه سپردن هر رده از رده‌های اداری کشور به مدیران دوتابعیتی معنا و مفهومی به جز فراهم نمودن تسهیل در اتلاف بیت‌المال و قانون‌گریزی و هر گونه سوء جریان مالی و اداری در حوزه تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان کشور ندارد وبه معنای سپردن امانت به غیر اهل آن می‌باشد و کسانی که امروز با طرح تحقیق و تفحص از مدیران دو تابعیتی مخالفت می‌کنند یا آنها را مخیر به حضور در مسئولیت می‌نمایند فردا باید عواقب حضور آنها در زیانی که به منافع ملی می‌زنند را بپذیرند.حذف شرکت‌های ایرانی از توسعه میدان نفتی آزادگان؟!
وزارت نفت در میان بهت کارشناسان، در آخرین لحظه با کنار گذاشتن شرکتهای ایرانی، تنها شرکتهای خارجی را برای مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان دعوت کرد!
به گزارش رجانیوز به نقل از مسیرآنلاین، در حالی که دو شرکت ایرانی برای توسعه میدان نفتی آزادگان اعلام آمادگی کرده بودند، وزارت نفت با فراخوانی که برای شرکت‌های خارجی اعلام کرد، «امضای آخر» را برای یکی از غول‌های نفتی (احتمالاً توتال فرانسه) کنار گذاشت.
سرگرم کردن شرکت‌های ایرانی از جمله پرشیا و قرارگاه خاتم برای افزایش ضریب بازیافت مخازن بنگستانی، با واکنش‌های بسیاری همراه شد. مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اما در یک موضع‌گیری شفاف اعلام کرد شرکت پرشیا آماده توسعه آزادگان است و بیش از 7 میلیارد دلار برای این پروژه در نظر گرفته است که به سرعت می‌تواند در پروژه تزریق کند.
با این وجود، وزارت نفت سکوت کرد و در جامه این سکوت، فراخوانی را منتشر کرد که شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصه‌ها آماده خواهند شد.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به مردم بگویند می‌خواستید به روحانی رای ندهید!
«مردم، اسباب‌بازی نیستند که اصلاح‌طلبان یک بار بگویند به روحانی رای بدهید و یک بار بگویند به ما چه؟ می‌خواستید رای ندهید.»
صادق زیبا‌کلام در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد و درباره اظهارات اصلاح‌طلبان درباره ندادن چک سفید امضاء به روحانی گفت: در خصوص انتخابات و حمایت از روحانی بین اصلاح‌طلبان 3 دیدگاه مطرح است، دیدگاه نخست آن است که ما انتظارات و توقعاتی داریم از دولت روحانی و شوخی هم نداریم و اگر کف انتظارات ما برآورده نشود ممکن است از روحانی حمایت نکنیم، ما نذری نداریم که عارف همیشه به نفع روحانی کنار برود، این دیدگاه برخی افراد است.
گروهی دیگر می‌گویند اگر خوب کار نکند روحانی و 6 گوشه دل ما را نگیرد به مردم می‌گوییم مصالحی ایجاب می‌کرد در 92 از روحانی حمایت کنیم و الان دیگر حمایت نمی‌کنیم. گروهی دیگر می‌گویند با روحانی وارد مذاکره شویم و متعهدش کنیم که مثلا فلان وزارتخانه‌ها یا مثلا 6 عضو کابینه از ما باشند اما نظر من این است که ما باید همچون انتخابات 92 تمام قد از روحانی حمایت کنیم.
وی می‌افزاید: عقیده دارم مردم بازیچه ما نیستند که یکبار بگوییم بیایید پشت روحانی و یکبار بگوییم اینکار را نکنید، ما با روحانی به میانه میدان آمده‌ایم و نمی‌توانیم اکنون بگوییم که دیگر به ما ربطی ندارد و می‌خواستید رای ندهید.
وی همچنین در پاسخ این سؤال که «توقعات بسیاری از ائتلاف امید در انتخابات مجلس وجودداشت اما این توقعات برآورده نشد و انتقادات بسیاری را به این افراد وارد کرد، نظر شما به عنوان کارشناس اصلاح‌طلب که در زمان انتخابات مجلس هم در دور اول و هم در دور دوم تلاش‌ها و سفرها و سخنرانی‌های بسیار در جهت تشویق مردم به رای‌دهی به این افراد کردید در خصوص عملکرد آنها چیست؟»، گفت: راستش خیلی سعی می‌کنم در زمینه لیست امید منصفانه توقع داشته باشم ولی هرچقدر تلاش می‌کنم منصف باشم نمی‌توانم و احساس می‌کنم کلاه سرم رفت. شما نگاه کنید، مجلس دهم از هشتم خرداد رسمیت یافته و تاکنون چندین ماه می‌گذرد اما دریغ از یک نطق میان دستور درست و حسابی که این صد و خورده‌ای امیدی کرده باشند. من انتظارم از امیدی‌ها، قهرمان بودن، مدرس بودن، بازرگان بودن نیست، من طناب انتظاراتم را به کف رسانده‌ام اما باز هم امیدی‌ها آن را برآورده نمی‌کنند.
بنابراین شما می‌گویید که ما به خوبی افرادی خنثی را وارد مجلس کرده‌ایم؟
به نظرم ما و به خصوص شما رسانه‌ها باید یواش یواش شروع به انتقاد از عملکرد آنها بکنید و بگویید که حرف بزنید، من نمی‌خواهم این افراد همه علی مطهری باشند، اینها اگر 10 درصد علی مطهری هم باشند، من روی تخم چشمم می‌گذارم‌شان.

این چه رشدی است که نشانه‌های آن هیچ جای اقتصاد دیده نمی‌شود؟!
رشد اقتصاد‌ی نشانه‌ها و علامت‌هایی دارد. دولت با کدام نشانه‌ها می‌گوید رشد اقتصادی ایجاد کرده است!
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان از قول جمشید پژویان کارشناس اقتصادی نوشت: رشد اقتصادی باید ملموس باشد و در بطن اقتصاد دیده شود. به طور کلی رشد اقتصادی باید باعث ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری شود. رشد اقتصادی به معنی افزایش تولید ناخالص ملی است برای آن که بتوانید تولید را افزایش دهید به عامل کار و سرمایه نیازمندید. کدام یک از این موارد را دیدیم؟
وی می‌افزاید: مشکل اینجاست که ما نمی‌‌دانیم رشد اقتصادی چیست، شگرد این است با آمار و ارقام نشان‌دهنده که در حال پیشرفت و توسعه هستند با وجود آنکه نخبگان اقتصادی راه را به دولت‌ها نشان می‌دهند، باز هم آنها راهی که دوست دارند، طی نمی‌کنند.
این کارشناس اقتصادی درباره رشد نقدینگی می‌گوید: دلیل اینکه می‌گویند رشد نقدینگی موجب رونق اقتصادی می‌شود این است که نقدینگی می‌تواند تقاضای بالقوه‌ای به وجود آورد اگر تولیدی وجود داشته باشد تقاضای به وجود آمده با تولید رابطه برقرار می‌کند و رونق حاصل می‌شود وقتی تولید وجود ندارد چطور ممکن است نقدینگی موجب ایجاد رونق اقتصادی شود؟ باید گفت: در چنین شرایطی رشد نقدینگی حتی می‌تواند منجر به تورم شود به طور کلی وقتی نقدینگی رشد داشته باشد و تبدیل به تقاضا شود و تولید نتواند خود را با آن همگام سازد، تورم به وجود می‌آید.

لایحه ششم توسعه خسارت‌بار و فاقد محتوای برنامه‌ای است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید عملاً مجلس باید جور لایحه ناقص مجلس درباره برنامه ششم توسعه را بکشد.
محمدرضا پورابراهیمی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو گفت: عملاً مجلس باید جور برنامه ناقص دولت را بکشد. این همه کارشناس در سازمان برنامه‌ریزی وجود دارد به جای آنکه برنامه جامعی ارائه کنند نمایندگان باید این کار را انجام دهند.
وی با اشاره به نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری پیرامون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: ما از همان ابتدا معتقد بودیم که آنچه که دولت ارائه کرده نه از عنوان و نه از محتوای برنامه برخوردار است که هر دو مورد جای بحث دارد.
وی افزود: با وجود آن که بارها در این خصوص به دولت متذکر شدیم اما متأسفانه دولت مسیری را طی می‌کند که فکر می‌کنم منجر به خسران و زیان کشور خواهد بود؛ دولت حرف گوش نمی‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد؛ این گلایه جدی ما از آن است.
نماینده مردم کرمان گفت: با وجود آن که تعامل بسیار خوبی میان دولت با مجلس نهم و همچنین اوایل مجلس دهم پیرامون برنامه ششم توسعه صورت گرفت اما شاهد بودیم که لایحه اصلاح شده از سوی دولت با امضایی غیر از شخص رئیس جمهور به خانه ملت ارائه شد. بعد از تذکر مجلس مبنی بر اینکه این لایحه باید با امضای روحانی به صحن بیاید، دیدیم که محتوای لایحه ارائه شده در حقیقت همان چیزی است که پیش از این در مجلس نهم ارائه شده بود؛ از نظر ما کار آقای نوبخت روی هواست و این جداول، دیگر قابل بررسی نیست.
وی در ادامه افزود: نامه آقای لاریجانی به مقام معظم رهبری پیرامون مسائل به وجود آمده در این لایحه است؛ تا آنجا که ما مطلع هستیم رهبری در پاسخ به این نامه فرمودند که از میان دو راهکار یعنی برگشت لایحه به سمت دولت و اصلاح و ارائه مجدد این لایحه به مجلس و راهکار دوم یعنی بررسی لایحه فعلی توسط مجلس، اولی آن است که دولت لایحه برنامه ششم توسعه را کامل و جامع ارائه کند اما اگر به هر دلیلی دولت ارائه نکرد مجلس کار خودش را انجام دهد.

خراسان
ابلاغ یک مصوبه مهم توسط رئیس جمهور پس از 85 روز
در حالی که شورای عالی اداری در تاریخ 2 مردادماه امسال، بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی (سابق) و با توجه به اختیارات دولت بر اساس اصل 126 قانون اساسی، برای ایجاد دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه و نیز تعیین وظایف سازمان های مذکور اقدام کرد، این مصوبه در تاریخ 27 مهرماه با امضای رئیس جمهور به دستگاه های مختلف اجرایی ابلاغ شده است.
کمک خواهی دولت برای وصول مطالبات از برخی شرکت ها
بر اساس نامه رسمی یک مسئول اقتصادی در دولت به تعدادی از مدیران نهادهای نظارتی، از آن ها خواسته شده است با توجه به وصول گزارش هایی مبنی بر پرداخت نشدن بدهی و وام های دریافت شده توسط برخی شرکت ها و موسسات دولتی از سال های گذشته و بی نتیجه ماندن تلاش ها برای تعیین تکلیف این پرونده ها، برای بررسی امکان وصول این مطالبات به روش های جدید اقدام و شیوه‌های قانونی مد نظر را گزارش کنند.
ایران
 اعلام میزان محکومیت متهمان امنیتی و اقتصادی
دادستان تهران اعلام کرد: متهمان باقر و سیامک نمازی، فرهاد عبدصالح، کامران قادری، نزار زکا و علیرضا امیدوار به اتهام جاسوسی و همکاری با دولت امریکا هر یک به 10 سال حبس محکوم شده‌اند. به گزارش فارس، عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به اینکه در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی و مالی پرونده‌های بسیار مهمی در دادسرای تهران مفتوح است که به لحاظ برخی ملاحظات، ذکر جزئیات آنها ممکن نیست، خاطرنشان کرد: پرونده مهم دیگر که دادستان تهران به آن پرداخت، تأیید محکومیت برادران روزچنگ که نقش مهمی در بحران ارز در دولت قبل داشتند، بود.
متهمان این پرونده که با استفاده از رانت، میلیاردها تومان از اموال عمومی را به نحوه نامشروع تحصیل کرده‌اند، هر یک به 20 سال حبس محکوم شدند و رأی محکومیت آنها در دیوان عالی کشور با ایراد نقص‌ نسبت به بخشی از تحقیقات پرونده، تأیید شده است. وی همچنین از تعقیب قضایی 10 نفر به اتهام فراهم کردن موجبات فساد و فحشا از طریق تشکیل مراکز ماساژ غیرقانونی و به نحو مختلط خبر داد و اعلام کرد پنج مرکز غیر قانونی پلمب شدند. متهمان در فضای مجازی تبلیغات مبتذل در زمینه انجام ماساژ غیرقانونی و مختلط انجام می‌دادند.اعتراض وکلای «رضا ضراب» رد شد
قاضی پرونده «رضا ضراب» درخواست وکلای وی که تأکید داشتند موکل آنها طبق قوانین کشورش جرمی مرتکب نشده را رد کرد و گفت که پرونده وی در دادگاه امریکا بررسی خواهد شد. به گزارش فارس، وکلای «رضا ضراب» تاجر ایرانی-ترکیه‌ای که چند ماه پیش به اتهام نقض تحریم‌های ایران در امریکا بازداشت شده بود، اعتراض کردند که دادستان در اقدامی بی‌سابقه، رضا ضراب را که بنا بر مقررات کشور خودش جرمی مرتکب نشده است را دادگاهی کرده‌اند و به همین دلیل از رئیس دادگاه خواسته بودند تا این کیفرخواست را رد کند.
وکلای ضراب پیش از این تلاش کرده بودند «ریچارد برمان»، قاضی پرونده را به بهانه عدم بی‌طرفی کنار بگذارند. با این حال، سیستم قضایی امریکا این درخواست را نپذیرفت. بنابر گزارش شبکه «بی‌بی‌سی»، جلسه بعدی دادگاه ضراب قرار است 23 ژانویه 2017 (4 بهمن) برگزار شود.

جلسه امارات، عربستان، بحرین و مصر علیه ایران
کمیسیون چهارگانه کشورهای عربی با ادعای جلوگیری از دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی تشکیل شد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری «العین» امارات مدعی شد، مسئولان چهار کشور امارات، عربستان، بحرین و مصر به علاوه دبیرخانه اتحادیه عرب روز دوشنبه به منظور آنچه جلوگیری از مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی می‌خواندند، در ابوظبی جلسه‌ای تشکیل دادند.
در این جلسه در مورد راه‌های جلوگیری و مقابله با آنچه دخالت‌های ایران در کشورهای عربی نامیده شده و گرفتن تأییدیه بین‌المللی برای این موضع بحث و گفت‌وگو شد. این اجلاس به دستور شورای اتحادیه عرب تشکیل شد.

 آرمان

تاکید بر اتمام طرح های نیمه تمام

استانداران استان‌های کردستان، مازندران و همدان برای پیگیری و بررسی مصوبات سفرهای استانی با رئیس‌جمهور دیدار کردند. حسن روحانی در این دیدارها بر ضرورت اتمام طرح های نیمه تمام عمرانی و اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید و همچنین لزوم توجه به توسعه سرمایه گذاری، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان به منظور رونق اقتصادی و اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده در این استان‌ها تاکید و دستورات لازم برای سرعت بخشیدن به این روند را صادر کرد.

گفت‌وگوهای ظریف با مقامات چند کشور

وزیران خارجه ایران و آلمان در تماس تلفنی درخصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه رایزنی و گفت و گو کردند. فرانک والتر اشتاین مایر در تماسی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود درمورد آخرین تحولات منطقه، به‌ویژه سوریه و نیز تحولات مربوط به روابط دو جانبه گفت و گو و رایزنی کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه هلند نیز در تماس های تلفنی جداگانه با محمد جواد ظریف، ضمن تبادل نظر پیرامون روابط دو جانبه و چگونگی همکاری های فی مابین، درباره آخرین تحولات بحران سوریه گفتگو کردند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین ‌با «الیزابیتا بین کوفسکا» کمیسیونر صنعت و کارآفرینی اتحادیه اروپایی دیدار کرد. ظریف در این دیدار ضمن اشاره به حوزه‌های متنوعی که برای همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و اتحادیه اروپایی وجود دارد، تاکید کرد: موانع گسترش روابط بین طرفین باید رفع شوند.

صادرات ۲۵رادیوداروی ایرانی به سایر کشورها

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۲۵ رادیودارو در کشور تولید می‌شود، گفت: این رادیوداروها به کشورهای مصر، عراق و آلمان صادر می‌شود. علی‌اکبر صالحی با تاکید بر اینکه رادیوداروهای زیادی در کشور در حال تولید است، افزود: این رادیوداروها براساس امکانات داخل کشور تولید می‌شود. ولی باید امکانات جدیدی فراهم شود تا این رادیوداروها در چارچوب استاندارد جی‌ام‌پی تولید شوند. صالحی با تاکید بر اینکه جی‌ام‌پی یک شیوه استاندارد است، خاطرنشان کرد: با پیوستن ما به این استاندارد می‌توانیم صادرات رادیوداروها را افزایش دهیم. رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما از طریق پیوستن به استاندارد جی‌ام‌پی چهار تا پنج سال آینده با اجرای پروژه‌های ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورویی در جهت رفع نیازهای کشور در زمینه رادیوداروها اجرایی کنیم.

نامه قالیباف به مقام معظم رهبری

معاون برنامه ریزی شهرداری تهران از نامه قالیباف به مقام معظم رهبری برای شهید خواندن آتش نشانان سراسر کشور خبر داد. ناصر امانی گفت: اگر بنیاد شهید، شهید بودن آتش‌نشانانی که در حین خدمت جان خود را از دست داده‌اند می‌پذیرفت مدیریت شهری لازم نبود که چنین طرحی را ارائه دهد. وی با اشاره به نامه شهردار تهران به مقام معظم رهبری گفت: در ۲۱ مرداد ماه امسال شهردار تهران در نامه‌ای به مقام معظم رهبری علاوه بر ارائه گزارش کار مفصل درخواست کرد که با توجه به حجم حوادثی که آتش نشانان پوشش می‌دهند دستور دهند تا آتش نشانان تحت پوشش بنیاد شهید قرار گیرند. وی افزود: قالیباف در نامه به مقام معظم رهبری درخواست کرده است که نه تنها آتش نشانان تهرانی بلکه تمام آتش نشانان کشور که در حوادث جان خود را از دست می‌دهند شهید محسوب شوند و در صورت موافقیت حضرت آقا با این پیشنهاد ، شاهد خواهیم بود که آتش نشانان جانباخته حوادث نیز شهید محسوب می‌شوند .

شهرداری در مورد املاک نجومی پاسخگو باشد

عضو شوراى شهر تهران از شهردارى درخواست کرد که در مورد پرونده املاک نجومى پاسخگو باشد. احمد مسجد جامعى در صحن علنى شوراى اسلامى شهر تهران گفت: شهردارى در مورد آنچه با عنوان املاک نجومى خوانده مى‌شود؛ پاسخى بدهد، زیرا در خلا اطلاعاتى هر حرفى زده مى‌شود. او در ادامه به جان‌باختن آتش‌نشانان در حین کار اشاره کرد و افزود: اگر تعداد جانباختگان آتش‌نشانى افزایش داشته که ظاهرا داشته، علت باید بررسى شود.

دستگيري ۱۱ نفر قبل از جابجايي پول

دادستان عمومي و انقلاب اردبيل از انهدام باند نفوذ در يكي از بانك‌هاي اين استان خبر داد و گفت: خوشبختانه با تلاش دستگاه قضائي و انتظامي اين استان، ۱۱ عضو اين باند قبل از جابجايي وجوه دستگير شدند. ميزان نوشت؛ ناصر‌عتباتي افزود: بر اساس گزارش‌هاي واصله، گروهي يازده نفره و غيربومي استان اردبيل، با جعل يكسري اسناد و مدارك رسمي در يكي از بانك‌هاي استان اردبيل نفوذ كرده و قصد داشتند ميلياردها تومان پول را جابجا كنند. وی اظهارکرد: اين افراد با ادعاي منتسب بودن به يكسري نهادهاي خاص، برخي حساب‌هاي دولتي را نيز شناسايي كرده و شماره حساب‌ها را به دست آورده بودند.

 

واكنش به نامه ۱۵نماينده درباره نرگس محمدي

۲۵ مهرماه بود كه جمعي از نمايندگان مجلس در نامه‌اي خطاب به رئيس قوه قضائيه خواستار ورود وي به پرونده نرگس محمدي و اعمال رافت اسلامي در اين پرونده شدند. روز گذشته دادستان كل كشور به اين نامه واكنش نشان داد و گفت: نمايندگان قبل از نوشتن نامه در حمايت از عناصر مطرود، وضعيت پرونده آنها را بررسي كنند و آن را مورد بررسي قرار دهند. حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري در كنگره ۳۰۰۰ شهيد استان خراسان شمالي افزود: اخيرا تعدادي از نمايندگان نامه‌اي خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته و امضا كرده‌اند و خواستار حمايت از افرادي شده‌اند كه يك ضلع شوم از اين مثلث هستند. منتظري بيان داشت: اين افراد كه نمايندگان مجلس خواستار حمايت از آنها هستند، پرونده‌هايي دارند كه از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و نمايندگان قبل از نوشتن نامه در حمايت از عناصر مطرود، وضعيت پرونده آنها را بررسي كنند و آن را مورد بررسي قرار دهند. دادستان كل كشور با بيان اينكه اگر قوه قضائيه اسناد تخلف اين افراد را برملا نمي‌كند دليل اين نيست كه انسان‌هاي خوبي هستند، عنوان كرد: اگر اين حركت‌ها از روي ناداني انجام شود براي جامعه و نظام مصيبت است و اگر اين حركت‌ها عمدي باشد براي جامعه مصيبت بزرگي است. دادستان كل كشور در پايان تاكيد کرد بايد مراقب حركت و اعمال خود باشيم تا اين حركت‌ها در راه خواسته‌هاي دشمن نباشد، خاطرنشان كرد: دشمن امروز به دنبال آن است تا اعتقادات ما را بگيرد و نيز به دنبال خدشه‌دار كردن نظام اسلامي است.

جمهوری اسلامی
تفرقه‌افکنی و فتنه انگیزی علیه نیروهای مشترک عراقی
*‌ رسانه‌های عربی وابسته به عربستان سعودی، قطر و جریانهای سلفی و تکفیری که همزمان با آغاز نبرد آزادسازی موصل، به هدف تفرقه‌افکنی و فتنه انگیزی، علیه نیروهای مشترک عراقی جنگ روانی به راه انداخته‌ بودند، شدت گرفته است. خشم ارتجاع عرب از شکست داعش به حدی است که رسانه‌های وابسته به آنها به جای استفاده از نام نیروهای “الحشد الشعبی” (بسیج مردمی عراق) از عناوینی مانند “الحشد الطائفی” استفاده می‌کنند و نبرد نیروهای مشترک عراق برای آزادسازی موصل از دست ترویستهای داعش را “نبرد شیعه ضد اهل سنت” می‌نامند درحالی که بسیاری از اعضاء حشدالشعبی از اهل سنت هستند. علاوه بر این، با اینکه نیروهای عراقی از مدتها قبل همه اقدامات و تلاشهای لازم را برای آگاه سازی مردم موصل و نحوه همکاری آنان در نبرد علیه داعش به کار بسته‌اند، رسانه‌های وابسته به ارتجاع عرب درحال اظهار نگرانی درباره سرنوشت شهروندان و احتمال کشتار آنان هستند.
مقابله با تهاجم فرهنگی برنامه‌ای پیچیده‌تر از جنگ سخت را می‌طلبد

* معاون فرهنگی سپاه حضرت عباس(ع) در مراسم یادواره پهلوان شاخص ورزش اردبیلی گفت: امروزه خسارت صدمات تهاجم فرهنگی دشمنان نظام سنگین‌تر است و مقابله با آن برنامه‌ای پیچیده‌تر از جنگ سخت را می‌طلبد. وی افزود: متاسفانه استان اردبیل به عنوان یک استان مرزی در خط اول جبهه تهاجم فرهنگی، برنامه مناسبی برای تقویت فرهنگ ندارد بطوری که علیرغم تذکر رهبری در ارتباط با ولنگاری فرهنگی، از 4 ماه پیش تاکنون حتی یک جلسه در استان برگزار نشده است. ضعف برنامه‌های فرهنگی، هزینه کردن‌های نادرست فرهنگی و عملکرد ضعیف مسئولین فرهنگی در برابر آسیب‌های اجتماعی این روزها مورد اعتراض اکثر دلسوزان و کارشناسان استان اردبیل است.