جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های یکشنبه 25 مهرماه

مروری بر روزنامه های یکشنبه 25 مهرماه

ادعای قطعی شدن کناره گیری وزیر ارشاد/ تحلیل متفاوت کیهان از دلیل استعفای جنتی

روزنامه های امروز، موضوع استعفای جنتی، وزیر ارشاد را تأیید کرده اند؛ هرچند برخی روزنامه ها، تحلیل متفاوتی از این موضوع ارائه کرده اند. ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب و همچنین برگزاری نشست لوزان برای بررسی اوضاع سوریه، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

تیتر اول روزنامههای یک شنبه 25 مهرماه؛

شرق: مقام معظم رهبری سیاستهای کلی انتخابات را ابلاغ کردند: منع ورود نیروهای مسلح و قوای سهگانه

همدلی:ابلاغ بایدها و نبایدهای انتخابات

آرمان: ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دسته بندی جناحی

آفتاب:تشابه میراث قالیباف و احمدینژاد

ابتکار: ورود نظامیان به جناحبندیها ممنوع

اعتماد:تغییر جنتی قطعی شد

اطلاعات:ورود نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی به دسته بندیهای انتخاباتی ممنوع

ایران: نقشه راه نظام انتخاباتی

جوان:رهبر انقلاب: منابع و هزینه انتخاباتی نامزدها باید اعلام شود

روزان:منع ورود نیروهای مسلح به جناحبندیها

کیهان:رهبر انقلاب: نظارت بر حفظ شرایط نمایندگی تا پایان دوره مجلس

ادعای قطعی شدن کناره گیری وزیر ارشاد/ تحلیل متفاوت کیهان از دلیل استعفای جنتی

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «تغيير جنتي قطعي شد » نوشت: «يك منبع مطلع به «اعتماد»‌ گفت: رفتن علي جنتي از وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامي قطعي شد‌» در تغيير مهم‌ ديگري، نام معاون جديد وزير كشور اعلام مي‌شود‌؛ علی‌اصغر احمد‌‌‌‌ی، د‌‌‌‌بیرکل كنوني هلال احمر گزينه اصلي است.

اما روزنامه کیهان از جنبه دیگر به این تغییر واکنش نشان داده و در گزارشی با تیتر «نمایش استعفا» به جای اقتصاد تازه‌ترین سناریوی انتخاباتی» نوشت: «در حالی که با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که قرار بود بنا به وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور در عرض تنها صد روز حل شوند همچنان به قوت خود باقی بوده و در بسیاری از موارد نیز تشدید شده‌اند برنامه‌ریزان تبلیغات انتخاباتی در یک خیمه شب بازی جدید به جای ارائه کارنامه اقتصادی استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را مطرح کرده‌اند تا مشکلات مردم به حاشیه رفته و موضوعات بی‌اهمیت به تیتر یک روزنامه‌ها و رسانه‌ها تبدیل شود.

به دنبال جنجال‌های به راه افتاده در برخی شهرها و بر سر موضوعاتی چون برگزاری کنسرت‌ها و در حالی که سالانه به اذعان وزیر کشور تنها یک درصد کنسرت‌ها لغو می‌شود تیم تبلیغاتی دولت در یک بازی جدید برای به حاشیه بردن مطالبات معیشتی مردم و در یک کلام ایجاد دو قطبی‌های کاذب به فکر استفاده از فضای بوجود آمده افتاد.

در این میان دولت می‌خواهد نشان دهد که مهم‌ترین مشکل کشور در شرایط حاضر برگزاری کنسرت‌ها است که عده‌ای نمی‌گذارند و رئیس‌جمهور در میانه این جدال مجبور به پذیرش استعفای یکی از اعضای کابینه شده است!

در این میان برخی کارشناسان معتقدند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از وزرای ضعیف کابینه که عملکرد مطلوبی نداشته است در لیست تغییرات قرار داشته و با وضعیت جدید به وجود آمده رئیس‌جمهور می‌خواهد هزینه این جابجایی را از دوش خود برداشته و بر منتقدین تحمیل کند ! در هر صورت آن چه که روشن است دولت به جای ارائه کارنامه اقتصادی در ماه‌های پایانی بازی استعفا را پیش گرفته است که هم خود را از زیر بار سؤالات و مطالبات مردم برهاند و هم منتقدین را مورد حمله قرار دهد که کابینه را هدف قرار داده‌اند و وزرا را مجبور به استعفا می‌کنند در حالی که دولت بنا به اذعان حامیان خود و برخی کارشناسان این وزیران ضعیف را در لیست تغییرات قرار داده بود و اینک تنها می‌خواهد علاوه بر دو قطبی کردن فضای سیاسی جامعه هزینه این تغییر را نیز از دوش خود بردارد !

نشست لوزان

داوود هرمیداس باوند در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان « نشستی برای آشتی روسیه و آمریکا» نوشت: « نشست بین‌المللی سوریه در لوزان سوئیس در شرایطی با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برگزار می‌شود که تنش میان ایالات متحده و روسیه در روزهای گذشته گسترش یافته است. پیش از این ایران از تصمیماتی که آمریکا و روسیه درباره برقراری آتش‌بس و حل سیاسی مسئله سوریه گرفته‌اند حمایت کرده است. مسئله سوریه از نظر ابعاد، پیچیدگی و تعدد طرف‌های بیرونی ذی‌نفع یا ذی‌مدخل در آن، موردی منحصربه‌فرد است. گروه‌هایی که مخالف دولت اسد بوده‌اند، اما از سوی ایالات متحده و برخی کشور‌ها، «میانه‌رو» نامیده می‌شوند، مورد حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان، قطر، ترکیه و حتی ایالات متحده قرار دارند و تقویت آنان به‌عنوان یک هدف راهبردی به طور علنی اعلام می‌شود. از آن‌سو ایران و روسیه خواهان توجه به نقش دولت اسد و رفتارهای تروریستی برخی گروه‌های فعال در سوریه هستند و آن را تهدیدی منطقه‌ای و جهانی می‌دانند. ورود گسترده روسیه به خاورمیانه و مسأله سوریه فرصت مناسبی برای جبران انزوای سیاسی این کشور و مدیریت تنش با غرب بر سر مسئله اوکراین فراهم کرد تا کرملین به‌ عنوان محور تعاملات در این مسئله مهم -که به‌دلیل مباحث سیاسی و موضوع پناه‌جویان و تروریسم داعش به یک مسئله جهانی بااهمیت تبدیل شده است- بسیار زیرکانه به تقویت خود بپردازد، اما با وجود نظرات موافق و مخالف سایر کشورها، درحال‌حاضر این آمریکا و روسیه هستند که به‌عنوان محور حل مسئله سوریه شناخته شده‌اند و تاکنون مخالفت جدی نیز با تفاهمات این دو ابرقدرت ابراز نشده است؛ اگر هم اشاره و انتقادی مطرح شده، بیشتر جنبه حاشیه‌ای داشته و به «متن» مسئله، کمتر خدشه وارد شده است. نماینده دبیرکل سازمان ملل که مسئولیت مذاکرات را برعهده داشته، در مقاطع گذشته نیز بر اهمیت حضور ایران در کنار سایر طرف‌های درگیر در مناقشه سوریه تأکید داشته و استقبال ایالات متحده از این اتفاق با وجود مخالفت ترکیه و عربستان، تا اینجای کار باعث به‌نتیجه‌نرسیدن اقدامات آنان شده است».

ادعای قطعی شدن کناره گیری وزیر ارشاد/ تحلیل متفاوت کیهان از دلیل استعفای جنتی

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «اتمام حجت در لوزان » نوشت: «به‌ رغم بدبيني‌اي كه نسبت به نشست لوزان وجود دارد اين دور از مذاكرات از يك جهت با ساير گفت‌و‌گوهاي سياسي كه تاكنون درباره سوريه صورت گرفته است فرق مي‌كند. اجلاس‌هاي قبلي يا با مشاركت‌هاي دولتي بيشتري (‌دست‌كم 17 كشور) صورت مي‌گرفت يا به صورت دوجانبه بين امريكا و روسيه صورت مي‌گرفت اما اين اولين بار است كه مذاكرات سياسي درباره سوريه با مشاركت محدودي از كشورها(9كشور) برقرار مي‌شود. به نظر مي‌رسد مسئله مهم‌تر توازن نسبي است كه بين طرفين مذاكرات برقرار شده كه ظاهرا از شروط ايران بوده است. بهرام قاسمي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به اينكه «در نگاه كلان به دو دسته مخالفان حاكميت سوريه و مدافع آن تقسيم مي‌شوند» گفته است: «اگر كشورهاي شركت‌كننده را به‌عنوان موافقان و مخالفان حاكميت سوريه تقسيم كنيم چهار كشور جزو مخالفان و چهار كشور نيز جزو موافقان تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه حضور دارند.» اين مقام وزارت خارجه دقيقاً به اسم كشورها اشاره نكرد اما آنچه مشخص است چهار كشور موافق تماميت ارضي و حاكميت ملي سوريه عبارتند از: ايران، روسيه، عراق و مصر. سياست قاهره درباره سوريه، طي چند هفته گذشته، برخلاف ميل عربستان سعودي بوده و مقامات مصري از مواضع مسكو به صورت علني حمايت كرده‌اند. »

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گفت و گو با محمد عطریانفر با عنوان «روحانی فصل مشترک اصلاح‌طلبان تا ۱۴۰۰ است » به نقل از وی نوشت: « آقای عارف کفایت امر اصلاح‌طلبان را نمی‌کرد. در امر سیاست‌ورزی شما نمی‌توانید انتزاعی تصمیم بگیرید. نمی‌توانید مبتنی بر آرمان‌های خود اُتوپیای سیاست را در ذهن خودتان بپرورانید. از نظر اصلاح‌طلبان قطعی بود که آقای عارف پیروز عرصه قدرت نیست. پس وقتی تعبیر شما این است که او در انتخابات در نهایت پیروز نخواهد شد، پس یک گام عقب‌نشینی می‌کنید. به امید دستاوردی و این دستاورد را شما جایی کسب می‌کنید که یک فصل مشترکی کشف کنید و در این میان مشخصا آقای روحانی این استعداد را برای اصلاح‌طلبان داشت. نکته دوم اینکه مفهوم اصلاح‌طلبی به شما یک آموزه و درس بزرگی می‌دهد و آن هم این است که نزد اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی از اصلاح‌طلبان مهم‌تر است. چون آن موضوع اصلاح‌طلبان است و آن مصداقی است برای تحقق موضوع. پس با توجه به اینکه امر اصلاح‌طلبی عبارت است از یک امر متحولانه، امر رو به توسعه و رو به رشد، آرام، قانونمند و موثر، می‌تواند در هر شرایطی، این ظرفیتی را که تعریف می‌کنیم، در وجود یک شخص یا تیمی متبلور کند و شما از آن بهره ببرید. تعریفی که اصلاح‌طلبان در آن مقطع به صورت اقتضائی از سیاست داشتند این بود که آقای عارف با همه صلاحیت‌هایی که می‌تواند داشته باشد و اگرچه تجربه آقای عارف در بدنه اصلاحات یک تجربه روشن و دقیقی است اما دیدگاه اصلاح‌طلبان، به این علت که بیش از ۲۰ گروه بودند، متفاوت از گروه همسو و معتقد با خودشان داشت. اما آنچه نزد همه این گروه‌ها تقریبا به ضرس قاطع روشن بود این بود که با هویت مستقل آقای عارف به عنوان نماد اصلاح‌طلبان، احتمال پیروزی تقریبا در حد صفر ارزیابی می‌شد؛ لذا به اتکای این عقیده و این نظریه عقلی یا به اتکای این فرمایش حضرت علی(ع) که فرمودند:«به دست آوردن اندک بهتر از، از دست دادن همه است» حتی اگر آقای عارف واجد همه صلاحیت‌هایی بود که همه اصلاح‌طلبان را قانع می‌کرد اما چون به نتیجه نمی‌رسید و از دست می‌رفت، آنها هم آقای عارف را قبول نکردند. دست بر قضا امروز با برآوردی که از آقای روحانی می‌شود، به ما نشان داده شد که از طریق تجربه عملی، آن رویکرد اصلاح‌طلبان دقیقا درست بوده است. چون رضایت و تصویر و ارزیابی که امروز اصلاح‌طلبان از آقای عارف دارند به مراتب واقعی‌تر، عمیق‌‌تر و دلپذیر از سال ۹۲ است.»

انتقاد از صدا و سیما

روزنامه شهروند در مطلبی با تیتر « انتقاد از صداوسیما درباره پخش نکردن مراسم عزاداری در حرم امام‌خمینی(ره) » نوشت: «دهه اول محرم الحرام و تاسوعا و عاشورای حسینی به پایان رسید و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، بار دیگر عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش و اهل بیت پیامبر در سراسر جهان، بیرق عزا برافراشتند، سیاه پوشیدند، بر سر و سینه زدند و با امام و پیشوای آزادگان جهان پیمان بستند تا ادامه‌دهنده راه و مرام حضرت سیدالشهدا(ع) باشند.

در این میان بسیاری از رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های مجازی و دیداری و شنیداری اسلامی و ده‌ها کانال تلویزیونی و رادیویی داخلی و خارجی تلاش بی‌وقفه داشتند تا مراسمات عزاداری – خصوصا آنها که در بقاع و اماکن متبرکه برگزار می‌شوند – را به نحو احسن پوشش دهند و سهمی داشته باشند در تبلیغ و ترویج پیام پیام‌آور عاشورا.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبود و تقریبا هر کانال این رسانه به صورت تمام وقت مشغول پخش مراسم‌های عزاداری و سخنرانی‌های مذهبی از نقاط دور و نزدیک ایران و جهان بود و تقریبا هر جا، جمعی از دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در داخل و خارج از کشور مشغول عزاداری سیدالشهداء بودند، از قلم نیفتاده و از طریق رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی به قول معروف به خانه‌های مردم راه یافتند که البته این اقدام در جای خود کاری است لازم و شایسته تقدیراما سوال اینجاست درحالی‌که سه شب و روز در حرم بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، مراسم عزاداری برپا بود و بسیاری از مسئولان همراه با خیل عظیم مردم عزادار، پیرامون مرقد امام‌خمینی(س) به عزاداری پرداختند، دوربین‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی کجا بودند و چرا مثل همیشه از رسانه‌ای که خود را ملی می‌خواند، خبری نبود؟!

کافی است مسئولان و متولیان صداوسیما یک‌بار در خلوت خود بیندیشند که اگر امام عظیم‌الشأن، این احیاگر اسلام ناب محمدی و نهضت عاشورایی ایشان نبود، آیا امروز شاهد این همه جوش و خروش و شور و شعور در سراسر جهان و جای جای جهان اسلام و حتی میهن عزیزمان به مناسبت عاشورای حسینی بودیم؟ و آن گاه یکبار برای همیشه به این سوال پاسخ دهند که علت غیبت‌های مکرر این رسانه در پوشش مراسم حرم رهبر کبیر انقلاب اسلامی – که دیگر سهوی نمی‌تواند باشد – چیست؟ مردم حق دارند بدانند مشکل صداوسیما با حرم و مرقد امام واقعا از کجا ناشی می‌شود؟»