رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید که عراق به تنهایی نمی‌تواند شبه‌نظامیان گروه داعش را از شهر موصل بیرون براند و حضور نیروهای ترکیه در شمال موصل برای جلوگیری از حملات احتمالی به این کشور است.

اختلاف شدیدی میان انکارا و دولت مرکزی عراق بر سر حضور نیروهای ترکیه در پایگاه نظامی بعشیقه در شمال موصل درگرفته است. همچنین اختلاف‌هایی بر سر طرف‌هایی که باید در عملیات موصل شرکت کنند وجود دارد.

اردوغان شنبه ۱۵ اکتبر گفت:‌ «موصل را در دست داعش یا هر گروه تروریستی دیگری رها نخواهیم کرد. می‌گویند دولت مرکزی عراق باید با این مساله موافقت کند، اما دولت مرکزی عراق باید ابتدا مشکلات مخصوص به خود را حل کند».

اروغان که در مراسمی در شهرک ریزا واقع در ساحل دریای سیاه سخن می‌گفت، افزود: «چرا به داعش اجازه دادید وارد عراق شود؟ چرا رهایش کردید تا وارد موصل شود؟ نزدیک بود به بغداد هم برسد، تو کجایی ای دولت مرکزی عراق؟»

این در حالی است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق روز شنبه بار دیگر تاکید کرد که نیروهای ترکیه بدون اجازه بغداد در پایگاه بعشیقه مستقر شده‌‌اند.

ترکیه نگران استفاده از شبه‌نظامیان شیعه در حمله به موصل است؛ مساله‌ای که می‌تواند به افزایش تنش‌های مذهبی و فرار دستجمعی مردم بیانجامد.

نیروهای ترکیه در حال آموزش واحدهایی از پیشمرگه‌های تُرک و داوطلبان عشایر سنی هستند که می‌خواهند در نبرد موصل شرکت کنند. عراق اما با این حضور نیروهای ترکیه مخالف است.

اردوعان گفت: «کسی حق سخن گفتن درباره پایگاه ماه در بعشیقه را ندارد. بعشیقه مانع فعالیت‌های تروریستی در خاک ترکیه شد».