جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » طرح جایگزین ترکیه برای موصل درصورت عدم شرکت در عملیات نظامی برعلیه داعش

طرح جایگزین ترکیه برای موصل درصورت عدم شرکت در عملیات نظامی برعلیه داعش

رئیس‌جمهوری ترکیه تهدید کرده است در صورتی‌که ائتلاف جهانی ضد داعش با مشارکت ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی شهر موصل عراق مخالفت کند، این کشور از یک طرح جایگزین استفاده می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحولات میدانی نشان می‌دهد حمله سراسری به شهر موصل به زودی آغاز می‌شود؛ نیروهای ائتلاف بین‌المللی حمله هوایی به مواضع تروریست‌های داعش در اطراف موصل را تشدید کرده‌اند و ارتش عراق از محورهای شمالی و شرقی به سمت این شهر در حال پیشروی است.

اصرار ترکیه به مشارکت در آزادسازی موصل با مخالفت شدید دولت مرکزی عراق مواجه شده است؛ مقام‌های ارشد دو کشور طی روزهای گذشته بر سر این موضوع جدال لفظی سختی با هم داشته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه در مراسمی که در «قونیه» برگزار شد، تاکید کرد که ارتش ترکیه تحت هر شرایطی برای آزادسازی موصل وارد عمل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت که کشورش با قاطعیت در جایگاه خود در اتئلاف بین‌المللی قرار می‌گیرد و برای «حفظ یکپارچگی عراق» وارد عمل خواهد شد.

این در حالی است دولت عراق، ترکیه را جزو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نمی‌داند. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق می‌گوید حضور نظامیان ترکیه حاکمیت ملی عراق را تهدید می‌کند. وزارت خارجه عراق نیز خواستار دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای خروج نظامیان ترکیه شده است.

اردوغان در ادامه سخنانِ روز گذشته خود تهدید کرد که اگر نیروهای ائتلاف با مشارکت نظامیان ترکیه در حمله به موصل مخالفت کنند این کشور یک «طرح جایگزین» را فعال خواهد کرد.

او بدون اشاره به جزئیات، خاطرنشان کرد که ترکیه نقشه‌های دیگری نیز تدارک دیده است که اگر ضرورت ایجاب کند به اجرا گذاشته می‌شوند.
برآورد می‌شود که حدود دو هزار نظامی ترکیه در منطقه خودمختار کردستان عراق و نزدیک موصل حضور دارند و مطابق برخی گزارش‌ها قرار است تعداد آنها افزایش یابد.

ابتدای ماه اکتبر سال جاری پارلمان ترکیه مأموریت نظامیان این کشور در عراق و سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرد. پارلمان عراق در واکنش به این رأی، سربازان ترکیه را «نیروهای اشغالگر» خواند و خواهان خروج آنها از خاک عراق شد.

ترکیه ادعا می‌کند نظامیان خود را به درخواست کردهای عراق در این کشور مستقر کرده و نگران بروز درگیری‌های مذهبی و قومی پس از آزادسازی موصل است.

اردوغان در مراسم قونیه نیز در واکنش به درخواست‌های دولت عراق برای خروج نظامیان ترکیه گفت: «خیلی متاسفم، اما برادران ترکمن، عرب و کُرد ما آنجا هستند و می‌گویند به کمک ما بیایید.»

ترکیه نگران است موفقیت نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) و نیروهای کُرد در آزادسازی موصل، نفوذ آنکارا را در شمال عراق با تهدید مواجه کند.

انتهای پیام/