سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مدیر سابق سازمان ضدجاسوسی انگلیسی “ام آی سیکس”:آمریکا و متحدانش کنارکشیدند و زمین را به روسها واگذارکردند!

مدیر سابق سازمان ضدجاسوسی انگلیسی “ام آی سیکس”:آمریکا و متحدانش کنارکشیدند و زمین را به روسها واگذارکردند!

 جان سائرز گفت رویدادهای امروزجهان غافلگیرکننده نیست. نتیجه غفلت ما و موقع شناسی روسیه است!

جان سائرز مدیر سابق ام آی ۶ در مصاحبه با بی بی سی گفته است که از جمله به دلیل خالی کردن میدان توسط غرب در سوریه و رشد نظامی روسیه، جهان با خطر جنگ سرد روبروست.

او با اشاره به اینکه کنار آمدن با تحرکات نظامی روسیه در اوکراین سخت بود و حالا نوبت به سوریه رسیده است گفت: “هرچند باید بدانیم که چیزی که در سوریه دارد اتفاق می افتد پیامد تصمیم ۳ سال پیش ماست که در آن مناقشه مداخله نکردیم.صحنه را خالی کردیم، جا برای روسیه باز شد. حالا هم روسها دارند به شیوه خودشان با این قضیه تا می کنند. برای همین هم نباید خیلی از آنچه که دارد اتفاق می افتد متعجب باشیم.باید واقع بین باشیم. طرح هایی مثل منطقه پرواز ممنوع، منطقه بمباران ممنوع که ناتو ابتکار عمل را در دست داشته باشد، ممکن بود جای کار داشته باشد، در واقع ۳ یا ۴ سال قبل می توانست جای کار داشته باشد.اما الان در شرایطی که هواپیماهای روسیه به همراه متحدانش آنجا هستند دیگر نمی توان چنین کاری کرد. اینکه هواپیمای روسیه کنار خواهند ایستاد تا ما جنگنده های سوری را بزنیم واقع بینانه نیست. بنابراین غرب باید توجهش را معطوف به سیاست و دیپلماسی کند؛ تلاش برای پایان درگیری ها و کمک های انساندوستانه.”

او در پاسخ به این سوال که تا چد حد می توان گفت که ترس از توان نظامی روسیه سیاست ها در مورد سوریه را شکل می دهد گفت: “فکر نمی کنم این نگاه درستی به قضیه باشد. چیزی که در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاده تغییر در توازن قوا در جهان است. غرب درگیر عراق و افغانستان بوده، بعدا به حضور نظامی اش در این دو کشور پایان داده. همزمان، چین و روسیه درحال توسعه توان نظامی خود بودند.”

“مثلا روسیه … تسلیحات هسته ای تاکتیکی در اختیار دارد و آماده است برای منافعش و ایجاد حوزه نفوذ ماورای مرزهای خودش از آن استفاده کند. فکر نمی کنم ما برای ایجاد روابطی استراتژیک با روسیه طی ۸ سال پیش، کار خاصی کرده باشیم. اگر تفاهم مناسبی بین مسکو و واشنگتن سر مسائل مشخصی مثل حملات فضای سایبری وجود داشت حل مشکلات منطقه مثل سوریه، اوکراین یا کره شمالی آسانتر می بود.

او در مورد تاثیر انتخابات آمریکا بر این مسائل گفت: “فکر می کنم مسئولیت بزرگی بر دوش رئیس جمهوری بعدی آمریکاست و من خیلی امیدوارم که هیلاری کلینتون رئیس جمهور شود که نوع دیگری از روابط را تعریف کنند. ما دنبال یک روابط گرمتر یا سردتر با روسیه نیستیم. ما دنبال یک روابط استراتژیک با روسیه ایم که ضامن ثبات جهانی باشد، ضامن ثبات در کل اروپا بین اروپا و آمریکا، ثبات در اقیانوس آرام بین آمریکا و چین باشد تا پایه های ثبات بنیادین جهانی محکمتر شود. زمان تک قطبی بودن و یکه تازی آمریکا متاسفانه کوتاه بود و به سر رسیده و ما حالا داریم در جهانی با ۳ قدرت زندگی می کنیم که می توانند توان نظامی شان را فراتر از مرزها به کار بگیرند. برای همین نیاز هست که برای امنیت و ثبات همه، بین این سه کشور فهم استراتژیکی شکل بگیرد.”