جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » لاورف با تکیه بر ضرورت امحاء النصره، همه جنایتهای بشارالاسد و همدستانش را نادیده می انگارد

لاورف با تکیه بر ضرورت امحاء النصره، همه جنایتهای بشارالاسد و همدستانش را نادیده می انگارد

وزیر خارجه روسیه می‌گوید اقدامات آمریکا این گمانه‌زنی‌ها را ایجاد می‌کند که واشنگتن جبهه النصره را ابزاری یدکی می‌داند که در صورت نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، واشنگتن را به تلاش برای استفاده ابزاری از – به گفته او – “تروریسم” متهم کرد.

وی که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در مورد سیاست‌های آمریکا در سوریه گفت: «مسئله اصلی، ناتوانی کامل ایالات متحده و دیگر اعضای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در جدا کردن میانه‌روها از (جبهه) النصره است.»

به گفته لاوروف، مقامات آمریکایی از جمله «جان برنان» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در ماه فوریه به روسیه وعده داده بودند که ظرف دو هفته تروریست‌ها و را از میانه‌روها جدا کنند، «اما هرگز این کار را نکردند.»

وی گفت روسیه «اینطور احساس می‌کند آنچه که ایالات متحده می‌خواهد این است که النصره یدک باشد و برای زمانی که تصمیم به استفاده از گزینه دوم گرفته شد، از آن استفاده شود.»

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «نمی‌خواهم بگویم که ایالات متحده مشوق تروریسم است، اما آنچه که آن‌ها در ارتباط با النصره انجام می‌دهند، واقعا مرا ظنین می‌کند.»

لاوروف به حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور هم اشاره کرد و گفت این حمله زمانی انجام شد که تنها دو روز از آتش‌بس در سوریه می‌گذشت.

وی افزود: «آن‌ها گفتند که این حمله اشتباها انجام شده، اما بیانیه سرهنگ تامپسون نماینده رسمی پنتاگون را که خواندم متوجه شدم که گفته است که این حمله از دو روز قبل به طور کامل برنامه‌ریزی شده و بر اساس اطلاعات دقیق بوده است. دقیقا بعد از این حمله اشتباه، داعش در دیرالزور عملیات تهاجمی انجام داد.»

در جریان حمله جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا به نیروهای سوری، دستکم 81 سرباز کشته شدند. حمله دو روز بعد به یک کاروان امدادی در حلب و موارد مکرر نقض آتش‌بس که به گفته روسیه از سوی معارضین رخ داد، نهایتا به شکست توافق دوجانبه مسکو و واشنگتن منجر شد.

انتهای پیام/ق