جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سوریه درمیان آتش و خون دست و پا میزند و مدیریت نظام ایران به حمایت از بشارالاسد متهم به جنایات جنگی ادامه میدهد

سوریه درمیان آتش و خون دست و پا میزند و مدیریت نظام ایران به حمایت از بشارالاسد متهم به جنایات جنگی ادامه میدهد

 امیر عبداللهیان: باصدای بلند درجهان اعلام میکنیم که تاپیروزی در سوریه به حمایت خود از محورمقاومت(روسیه- سوریه- ایران) ادامه میدهیم!

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل، امیرعبداللهیان در مراسم شام غریبان هیئت انگلیسی‌زبانان مقیم تهران (هیئت امت) گفت:

ایران با قدرت در کنار محور مقاومت ایستاده و خواهد ایستاد، و ما با قدرت و با صدای بلند به حمایت خود از سوریه در محور مقاومت ادامه می‌دهیم.

سعد الله زارعی سرمقاله نویس کیهان  در گفت‌وگو با تسنیم:بازی امنیتی منهای آمریکا در سوریه شکل گرفته است

سعدالله زارعی

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: گرچه آمریکایی‌ها مخالف شکل‌گیری بازی امنیتی منهای خود هستند؛ اما این بازی عملاً شکل گرفته و تشدید یافته است.

سعد الله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص ادعاهای واشنگتن مبنی بر بررسی گزینه‌های جدید برای جلوگیری از حملات هوایی روسیه و سوریه به مواضع گروه‌های تروریستی، با اشاره به تهدید آمریکا برای پیشبرد اهداف خود اظهار داشت: آمریکایی‌ها همیشه وانمود می‌کنند طرح مهمی برای سوریه در دستور کار دارند که در صورت عدم همکاری دیگران آن را اجرایی می‌کنند؛ اما این موضوع عمدتاً به عنوان تهدیدی برای پیشبرد اهداف آنها مطرح می‌شود.

وی همه اقدامات واشنگتن طی 5 سال گذشته در سوریه را شکست‌خورده نامید و ادامه داد: آمریکایی‌ها هر اقدامی که در 5 سال گذشته در سوریه قادر بودند، به انجام رساندند؛ اما همه این اقدامات در نهایت با شکست مواجه شد. عدم‌ تغییر در سوریه مطابق با الگوی آمریکا مهم‌ترین دلیل شکست واشنگتن است. به‌گونه‌ای که دولت سوریه همچنان باقی مانده است و دمشق در حال حاضر در معرض تهدید نیست. حاکمیت دولت در سوریه نیز نسبتاً وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا توانایی دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم را مورد توجه قرار داد و افزود: شکاف و وضعیت بحرانی در درون سیستم سیاسی سوریه پیش نیامده و دولت این کشور وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده است. بشار اسد نیز بر قدرت در این کشور کاملاً سوار است.

وی با توجه به ادعای واشنگتن مبنی بر اجرایی کردن طرح B در سوریه بیان داشت: آمریکایی‌ها در روزهای اخیر وانمود کردند که اگر توافق آتش‌بس با روسیه و راه‌حل سیاسی به بن‌بست برسد، طرح B خود را اجرایی می‌کنند. این در حالی است که مسئله دولت انتقالی در طرح آمریکا و روسیه مطرح بود؛ اما خود آمریکایی‌ها با اصرار بر مشارکت گروه‌های شناخته‌شده تروریستی در مرحله انتقالی، عملاً توافق با روسیه را نقض کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اعمال فشار واشنگتن بر مسکو برای پذیرش گروه‌هایی چون النصره گفت: آمریکایی‌ها دائماً مشغول اعمال فشار بر روسیه هستند تا این کشور در دولت انتقالی همراه شود. واشنگتن به دنبال پذیرش رسمی گروه‌هایی چون النصره به‌ عنوان شریک دولت آینده سوریه از سوی روسیه است. اگر آمریکایی‌ها قادر بودند که این مسئله را به روسیه تحمیل کنند، هرگز دست به تهدید نمی‌زدند. این در حالی است که تهدید روسیه، همین اندازه از همکاری این کشور با آمریکا را نیز به مخاطره می‌اندازد.

وی در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن ادعا می‌کند در حال بررسی گزینه‌های جدیدی برای جلوگیری از حملات روسیه و سوریه به مواضع گروه‌های مسلح در شهر «حلب» است. این موضوع تا چه اندازه‌ جدی است؟» اظهار داشت: اینجا دو مسئله مطرح است. نخست اینکه آمریکایی‌ها با ابراز نگرانی از عملیات ارتش سوریه همراهی خود را با تروریستها به اثبات می‌رسانند. این موضوع نشان می‌دهد که مبارزه با تروریسم در سوریه برای آمریکا اصالت ندارد، بلکه آنها به دنبال تغییر در نظام سوریه هستند.

زارعی با اشاره به آشکار شدن نیات منافقانه آمریکایی‌ها عنوان کرد: عملیات ارتش در حلب پایه‌های حکومت دمشق را مستحکم‌تر می‌کند. گرچه آمریکایی‌ها شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهند؛ اما تضعیف تروریسم در حلب را در خدمت تثبیت دولت سوریه ارزیابی می‌کنند. اظهارات آمریکایی‌ها پرده از نیات منافقانه آنها در مبارزه با تروریسم برمی‌دارد.

وی دومین مسئله در رابطه با ادعای واشنگتن مبنی بر بررسی گزینه‌های جدید را امکان تخریب اقدامات جبهه مقاومت دانست و ادامه داد: اظهارات آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالاً برنامه‌ای در جهت تخریب اقدامات مشترک روسیه و سوریه و به‌ طور کلی جبهه مقاومت برای آزادسازی حلب دارند. ممکن است که آمریکایی‌ها طی روزها و هفته‌های آینده بعضی از هواپیماها را برای اخلال در عملیات آزادسازی حلب در معرض حمله قرار دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا هدف قرار دادن هواپیماهای روسیه را با واکنش قطعی این کشور مواجه خواند و بیان داشت: این موضوع دو پیامد منفی برای آمریکایی‌ها در پی دارد. نخست اینکه همکاری سیاسی آمریکا و روسیه در پرونده سوریه را از بین می‌برد و باب گفت‌وگوها بین واشنگتن و مسکو را مسدود می‌کند؛ بنابر این پرونده سیاسی از دستور کار خارج می‌شود. این در حالی است که آمریکایی‌ها طی ماه‌های گذشته به دلیل ضعف در میدان روی پرونده سیاسی تأکید می‌کردند.

وی مخاطره دوم حمله به هواپیماهای روسیه را آغاز یک جنگ بزرگ‌تر ارزیابی کرد و افزود: طرف مقابل این جنگ روسیه، ایران و سوریه است. این موضوع می‌تواند برای نیروهای آمریکا در منطقه مخاطره‌آمیز باشد. آمریکا بالاخره در حال حاضر به‌ صورت محدود در یک کریدور در شمال استان رقه حضور دارد. از طرف دیگر هواپیماهای آمریکایی نیز در پایگاه اینجرلیک ترکیه هستند و ناوها و پایگاه‌های هوایی این کشور در اطراف ایران حضور دارند؛ لذا حمله به هواپیماهای روسیه موقعیت این پایگاه‌ها را به خطر می‌اندازد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی عدم آمادگی آمریکا برای ورود به ریسک مقابله با روسیه را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: اگر آمریکایی‌ها عاقل باشند، قطعاً به بیش از تهدید دست نمی‌زنند و در همین محدوده باقی می‌مانند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمادگی ورود به چنین ریسک خطرناکی را ندارند؛ چراکه این مسئله در انتخابات این کشور تأثیرگذار خواهد بود. بر این اساس حداقل طی 6 ماه آینده و تا زمانی که دولت جدید در آمریکا مستقر شود، امکان تحرک نظامی ویژه از آن‌ها گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که «تنش میان مسکو و واشنگتن با بمباران نیروهای نظامی سوریه شدت یافت. چرا واشنگتن تصمیم به چنین اقدامی گرفت؟» اظهار داشت: عملیات آمریکا علیه ارتش سوریه در دیرالزور که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر از نیروهای ارتش سوریه شد، نشان داد که واشنگتن حاضر به یک بازی امنیتی در غیاب آمریکا نیست. ایران و روسیه حدود دو هفته پیش از عملیات آمریکا در دیرالزور، حملاتی را به‌ قصد ضربه به موقعیت داعش در این استان به انجام رساندند که نتیجه آن کشته شدن صدها نفر از نیروهای داعشی بود. این بازی امنیتی در غیاب آمریکا انجام شد و در چارچوب توافقات روسیه با آمریکا نبود.

این کارشناس غرب آسیا با اشاره به شکل‌گیری بازی امنیتی منهای آمریکا گفت: آمریکا با عملیات علیه ارتش سوریه در حوالی فرودگاه دیرالزور به دنبال مطرح کردن این موضوع بود که اجازه بازی امنیتی منهای خودش را نمی‌دهد. روس‌ها در اولین واکنش منفی به عملیات آمریکا با ترک میز سیاسی، موجب متزلزل شدن این میز شدند. این کشور در واکنش دوم نیز با همراهی دولت سوریه بر میزان حملات خود در منطقه حلب افزود. این موضوع نشان می‌دهد که گرچه آمریکایی‌ها مخالف شکل‌گیری بازی امنیتی منهای خود هستند؛ اما این بازی عملاً شکل گرفته و تشدید یافته است؛ بنابراین حملات آمریکا به دیرالزور به نتایج مدنظر واشنگتن ختم نشد.

انتهای پیام/