جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نامه‌ای که «محمد النجیفی»، مشاور ارشد و رئیس پارلمان وقت عراق برای «ترکی الفیصل» (رئیس سابق استخبارات سعودی) نوشت و در آن به روند خطرناک تحولات عراق به دلیل سیطره ایران بر اوضاع اشاره می‌کند.

نامه‌ای که «محمد النجیفی»، مشاور ارشد و رئیس پارلمان وقت عراق برای «ترکی الفیصل» (رئیس سابق استخبارات سعودی) نوشت و در آن به روند خطرناک تحولات عراق به دلیل سیطره ایران بر اوضاع اشاره می‌کند.

در میان اسنادی که پایگاه افشاگر «ویکی‌لیکس» منتشر کرده، نامه‌ای از «سعود الفیصل» وزیر خارجه وقت به پادشاه وقت عربستان مشاهده می‌شود که مربوط به غیرقابل قبول شمرده شدن حضور نظامی کامل رژیم ایران در عراق است!

به گزارش فارس, یکی از نمایندگان اهل سنت پارلمان عراق پرده از توطئه نهفته در پس پافشاری ترکیه مبنی بر مشارکت در عملیات آزادسازی موصل برداشت و نشان داد که حضور ترکیه نتیجه تفاهم ترکیه و عربستان است.
لذا طرحی برای مقابله با سیطره ایران بر عراق که خطر آن عربستان و جهان عرب را نیز تهدید می‌کند، ارائه می‌دهد و دیدارهایی بین دو طرف انجام می‌شود که نتیجه آن، تامین هزینه نیروهای شبه نظامی منطقه و نظامیان وابسته به ارتش ترکیه مستقر در پایگاه نظامی بعشیقه در نزدیکی موصل بود.
به نوشته پایگاه خبری «المسله» عراق «عبد الرحمن اللویزی»، نماینده پارلمان عراق معتقد است، این سرآغاز توطئه عربستان و ترکیه علیه موصل با همدستی هم پیمانان محلی بود.
محمد النجیفی به عنوان مشاور امور مالی نزد برادرش اسامه مشغول خدمت بود که بودجه دولت و خزانه بانک‌ها و دادن مشاوره‌های مالی و اقتصادی و غیره را شامل می‌شد.
اللویزی در ادامه به دستور پارلمان عراق در سال 2011 مبنی بر تشکیل هیئتی به نمایندگی از مجلس برای شرکت در نشست پارلمان‌های عربی اشاره می‌کند که سه برادر النجیفی عضو آن بودند و مقرر بود، پارلمان هزینه تمام توافقات و معاهداتی که به امضا می‌رسید را عهده‌دار باشد.
براساس اسناد منتشره و اسنادی که بزودی ارائه خواهد شد، اینگونه برداشت می‌شود که مواضع ترکیه و عربستان در قبال موصل و پافشاری ترکیه جهت مشارکت در عملیات آزادی موصل و به نوعی با طرح این دو کشور و نجیفی‌ها و طرف‌های محلی موسوم به گروه «طرح عربی» وابسته به «خمیس خنجر» در ارتباط است.
گروه خنجر از سپردن موصل به ترکیه حمایت کرده و مدعی هستند، سپردن موصل به ترکیه ضامن امنیت و سرمایه گذاری‌های سیاسی و اقتصادی در موصل است که بنابر افشاگری‌های صورت گرفته توسط این نماینده اهل سنت پارلمان عراق موجب تجزیه و تقسیم عراق خواهد شد.

کار بین ایران و ترکیه بر سر حضور و استقرار در عراق بالا میگیرد

دفتر نخست‎وزیری عراق در بیانیه‎ای در واکنش به اظهارات رئیس‏‌جمهور ترکیه علیه حیدر العبادی اعلام کرد که موضع‎گیری اردوغان غیر مسئولانه است.
به گزارش فارس, رئیس‎‏جمهور ترکیه در واکنش به درخواست حیدر العبادی نخست وزیر عراق درباره لزوم خروج نیروهای ترکیه‎ای از عراق اعلام کرد که العبادی حد و اندازه خودش را بداند.
دفتر نخست وزیری عراق نیز امروز با صدور بیانیه‌ای به اظهارات اردوغان واکنش نشان داد و آن را «غیر مسئولانه» خواند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد که ارتش ترکیه در پایگاه بعشیقه از عراق دستور نخواهد گرفت.این در حالی است که حیدر العبادی تاکید کرد که حضور هر نیروی خارجی در اراضی عراق نقض حاکمیت به شمار می‌آید و «من از پافشاری رهبران ترک برای حضور نیروهایشان در عراق متعجبم».همزمان «احمد الاسدی» سخنگوی «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق، اعلام کرد که این نیروها در میدان نبرد پاسخ خواهند داد که چه کسی باید حد خود را بداند.