جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دمیتری کیسلیوف، مجری تلویزیون دولتی روسیه، بابت تاختن به غرب شهرت زیادی برای خود کسب کرده.

دمیتری کیسلیوف، مجری تلویزیون دولتی روسیه، بابت تاختن به غرب شهرت زیادی برای خود کسب کرده.

او برای منتقدانش چیزی جز “سردمدار مبلغان کرملین” نیست. آقای کیسلیوف هم مثل باقی مقامات عالی‌رتبه روسیه در فهرست افراد تحریم‌شده غرب قرار دارد.

با وجود این هشداری که در برنامه اخیرش خطاب به آمریکا صادر کرد فرای انتظارها بود. او گفت که هرگونه “رفتار گستاخانه” با روسیه عواقب “اتمی” در پی خواهد داشت.

بعد هم در صحبت‌هایش به ضرب‌المثلی روسی اشاره کرد که می‌گوید “روس‌ها خیلی وقت صرف زین کردن اسب‌هایشان می‌کنند، ولی بعد سریع می‌تازند”.

منظور آقای کیسلیوف از “سریع تاختن” تحرکات نظامی اخیر روسیه است:

  • هفته گذشته، سه کشتی از ناوگان دریای سیاه روسیه به دریای مدیترانه اعزام شدند – موشک‌های کروز این کشتی‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند
  • انتقال موشک‌های اسکندر به منطقه کالینینگراد در همسایگی لهستان – این موشک‌ها هم قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند
  • روس‌ها اعلام کردند که با ۵٫۰۰۰ چترباز در رزمایشی در مصر شرکت می‌کنند
  • مسکو در عین حال سه توافق هسته‌ای با ایالات متحده را به حالت تعلیق در آورد

کیسلیوف مدعی شد روابط روسیه و ایالات متحده در روزهای اخیر دستخوش تغییرات بنیادینی شده.

به گفته او “فریادهایی که اخیرا از واشینگتن درباره تغییر رویه در سوریه به گوش می‌رسد” باعث شده روسیه وارد عمل بشود.

“همه می‌دانند که این تغییر رویه به چه معنی خواهد بود: دخالت مستقیم نظامی در سوریه علیه نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور، و نیروهای نظامی روسیه.”

در واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که به مباحث داخلی در باره گزینه‌های “غیردیپلماتیک” برای جنگ سوریه ادامه می‌دهد.

با این‌که سخنگوی وزارت دفاع روسیه در برنامه تلویزیونی آقای کیسلیوف به بمب‌افکن‌های آمریکایی بابت هدف قرار دادن ارتش سوریه هشدار داد، اما توضیحات تکمیلی دمیتری کیسلیوف به مراتب بی‌پرده‌تر بود: “ما بمب‌افکن‌های شما را با موشک می‌زنیم.”

آیا این حرف‌ها تنها لاف است؟ بلوف است؟ یا باید احتمال درگیری مستقیم نظامی میان روسیه و ایالات متحده را جدی گرفت؟

چند روزنامه روسی در روزهای اخیر علنا درباره وقوع این درگیری یادداشت‌هایی منتشر کرده‌اند.

ایزوستیا هفته پیش نوشت “استقرار موشک‌های اس-۳۰۰ روسی در سوریه بی‌دلیل نبوده. مسکو برای استفاده از این موشک‌ها آماده است. البته این شروع یک جنگ جهانی نخواهد بود. اگر یادتان باشد ما در زمان شوروی هواپیماهای آمریکایی را در کره و ویتنام سرنگون کرده بودیم. ولادیمیر پوتین مشخصا اعلام می‌کند که دیگر حاضر نیست در سوریه امتیاز بدهد.”

و فیودور لوکیانوف، سردبیر مجله تخصصی روسیه در مسائل جهانی، هشدار داد که “وضع از هر زمانی از پایان جنگ سرد خطرناکتر است. اختلاف‌ها در زمان جنگ سرد بر پایه درکی متقابل از خطوط قرمز بود. امروزه ولی این‌گونه نیست. احتمالا کسی پیدا نمی‌شود که واقعا بخواهد آغازگر برخوردی سنگین میان روسیه و ایالات متحده باشد. ولی این دقیقا از آن مواردی است که ممکن است به عواقب ناخواسته منتهی شود.”

به نظر بعضی‌ها در مسکو، روسیه تنها دارد به تحرکات خصمانه آمریکا واکنش نشان می‌دهد.

یوگنی بوژنیسکی، سپهبد بازنشسته ارتش روسیه، معتقد است که “تصمیم این است که در هر جا که امکان دارد روسیه را بزنند”. او من باب مثال به تحریم‌های غرب علیه روسیه و حتی ممنوعیت حضور ورزشکاران روس در بازی‌های پارالمپیک امسال اشاره می‌کند.

“البته که این چیزها بی‌واکنش باقی نمی‌ماند. تصویری که در برابر روسیه، و آقای پوتین، قرار دارد چیزی جز یک تقابل تمام‌عیار نیست. اگر دنبال تقابل می‌گردید ما هم تعارف نداریم.”

“ولی قرار نیست منافع آمریکا از این تقابل درامان بمانند و آسیبی نبینند. اگر دنبال تقابل می‌گردید ما همه جا، پا به پای شما خواهیم آمد.”