چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر خارجه (آمریکا) درخواست مشروع عربستان برای عقب راندن سلاح‌ها از مرز عربستان سعودی و احترام به تمامیت ارضی این کشور به عنوان بخشی از اقدامات برای تنش‌زدایی را یادآور شد.

وزیر خارجه (آمریکا) درخواست مشروع عربستان برای عقب راندن سلاح‌ها از مرز عربستان سعودی و احترام به تمامیت ارضی این کشور به عنوان بخشی از اقدامات برای تنش‌زدایی را یادآور شد.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید جان کری، وزیر خارجه این کشور درخواست عربستان برای اینکه حوثی‌ها (اعضای جنبش انصارالله یمن) سلاح‌هایشان را از نزدیکی مرز عربستان به عقب ببرند را مشروع می‌داند.

بیانیه تونر بعد از گفت‌وگوی تلفنی جان کری با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع آن کشور و عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (آمریکا) درخواست مشروع عربستان برای عقب راندن سلاح‌ها از مرز عربستان سعودی و احترام به تمامیت ارضی این کشور به عنوان بخشی از اقدامات برای تنش‌زدایی را یادآور شد.»

این بیانیه در حالی صادر شده که در حمله روز شنبه جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یک مراسم ختم در پایتخت یمن، دستکم 140 نفر کشته و بیش از 700 تن زخمی شدند.

خبرنگار شبکه «آی‌تی‌وی» انگلستان که از محل انفجار بازدید کرده، بقایای موشکی را کشف کرده که در این حمله از آن استفاده شده است.

این شبکه به نقل از یک مقام نظامی یمنی نوشته است که این بمب از نوع «مارک 82» بوده است. این بمب که بیش از 200 کیلوگرم وزن دارد و روی موشک‌های هدایت‌شونده نصب می‌شود، ساخت آمریکاست.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در ماه جولای هم گزارش کرده بود که عربستان با استفاده از این مدل از بمب‌های آمریکایی زیرساخت‌های غیرنظامی در یمن را هدف قرار می‌دهد.

منبع: فارس