شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » المسلط با قرائت بیانیه‌ای علیه دمشق و متحدانش، «ایران و روسیه» را اشغالگر توصیف کرد و از شورای امنیت و سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست که در مسئله سوریه دخالت کنند.

المسلط با قرائت بیانیه‌ای علیه دمشق و متحدانش، «ایران و روسیه» را اشغالگر توصیف کرد و از شورای امنیت و سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست که در مسئله سوریه دخالت کنند.

معارضان سوریه در کنفرانسی خبری با انتشار بیانیه‌ای ضمن درخواست از شورای امنیت برای دخالت در امور سوریه، ایران و روسیه را کشورهای اشغالگر توصیف کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «سالم المسلط» سخنگوی هیئت مذاکره کننده معارضان سوریه، در کنفرانسی خبری در «ریاض»، پایتخت عربستان، «روسیه» را اشغالگر خواند و در عین حال از شورای امنیت که روسیه عضوی از آن است خواست که در سوریه دخالت کند.

المسلط با قرائت بیانیه‌ای علیه دمشق و متحدانش، «ایران و روسیه» را اشغالگر توصیف کرد و از شورای امنیت و سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست که در مسئله سوریه دخالت کنند.

طبق گزارش شبکه العربیه که کنفرانس خبری را به شکل زنده انعکاس داد، سخنگوی معارضان از اتحادیه عرب، جامعه بین‌الملل و کشورهای دوست (معارضان) سوریه، مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا از آنان حمایت کنند.

المسلط افزود که معارضان به مجمع عمومی سازمان ملل مراجعه خواهند کرد تا به گفته او از سوری‌ها در مقابل «نسل کشی» که در جریان است، حمایت کنند.

انتقاد از تلاش برای تخلیه شهر حلب از افراد مسلح

اعتراض معارضان پس از آن شدت گرفته است که نزدیک به 9 هزار تروریست از بیش از 10 گروهک، در مناطق شرقی حلب محاصره شده‌اند و حتی ترکیه نیز که پیشتر از شمال حلب با آنان در ارتباط بود، قادر نیست مانند آمریکا، کمکی به آنان بکند.

هیئت مذاکره‌کننده معارضان سوریه در پاسخ به خبرنگاری در خصوص حلب، از تخلیه شهر حلب از افراد مسلح گله کرد و سازمان ملل را در این خصوص پیرو «رژیم در سوریه» نامید.

سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده معارضان همچنین از مصر نیز که سه شب پیش در شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه روسیه برای حل مسئله سوریه،‌ رأی مثبت داد، انتقاد کرد و آن را به سود مردم سوریه ندانست.

سالم المسلط همچنین با بیان اینکه «روسیه خواستار راهکار در حلب نیست»، مدعی شد که دولت سوریه در دمشق، شریکی برای «صلح» نیست.

معارضه: سلاح ضدهوایی تحویل نگرفته‌ایم

او همچنین دریافت هرگونه سلاح ضدهوایی را رد کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سعودی «مکه» گفت: معارضان هیچ سلاحی ضدهوایی دریافت نکرده‌اند.

محاکمه ایران

سالم المسلط در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الریاض عربستان درباره قانون جاستا و همچنین اقدام برای محاکمه ایران، گفت: هدف قانون جاستا مشخص است. ما معارضان آنچه رخ داد را کینه‌ورزی علیه عربستان می‌دانیم. ایران هم در چندین کشور جنایت انجام داده و پایتخت چهار کشور عربی را اشغال کرده و چه جاستا باشد چه نباشد، باید ایران بازخواست شود. ایران جزایر امارات را اشغال کرده است. ایران جنگ‌افروزی میکند و مشکل‌تراشی می‌کند.

معارضان همچنان خواستار حل سیاسی هستند

هیئت مذاکره‌کننده معارضان در این کنفرانس خبری با بیان اینکه «معارضان از روز نخست دنبال حل سیاسی بحران بوده است»، در پاسخ به این سوال که با توجه به حق وتو روسیه در شورای امنیت،‌ آیا هنوز خواستار حل سیاسی است، گفت که معارضه «بر خط خود برای حل سیاسی بحران باقی می‌ماند و خواستار حل بحران بر اساس بیانیه «ژنو-یک» است».

سخنگوی هیئت همچنین ادعا کرد که میان گروههای معارض سوریه، هیچ اختلافی وجود ندارد.

سالم المسلط در پاسخ به سوال رویترز درباره حضور گروههای مسلح در حلب گفت: در حلب بیش از 300 هزار نفر حضور دارند و تعداد اعضای گروه «جبهة النصره» بیش از 200 نفر نیست. ایران و روسیه میگویند تعداد آنان بیشتر از این است. آنها خانواده‌های سوریه را می‌کشند. زمانیکه از النصره سخن می‌گوییم باید از گروههای دیگر هم صحبت کنیم. آقای «استفان دی‌میستورا» به تعداد شبه‌نظامیانی که در حلب هستند و تعدادشان دهها برابر النصره است و خیلی از آنها از لبنان آمده‌اند، اشاره نکرد.

انتهای پیام/ص