پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » موشکهای دوش پرتاب، از عراق به سوریه انتقال یافته اند!

موشکهای دوش پرتاب، از عراق به سوریه انتقال یافته اند!

 

دوخبر متناقض از سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: معارضان در سوریه موشک دوش پرتابی را به سوی یک بالگرد روسی شلیک کردند که اصابت نکرد.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش کرد که  یک بالگرد روسی – از نوع  Mi-8  که از پایگاه نظامی حمیمیم پرواز کرده وحامل کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان ساکن در استان «حماه»  بود-  از سوی تروریست های داعش درریف حماه سوریه مورد هجوم موشکی و اصابت قرار گرفت، ولی سرنشینان آن بدون آسیب دیدگی موفق به ترک آن شدند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای که روز شنبه صادر کرد، افزوده است: جنگجویان مخالف رژیم اسد  که با شلیک موشک یک فروند بالگرد ام.آی-هشت حامل نظامیان روسی را هدف قرار داده بودند، در ساقط کردن آن ناکام ماندند.روزنامه رسمی راسیسکایا گازتا در بخش اخبار آنلاین خود نوشت: بالگرد روسی ام.آی هشت حامل نظامیان مرکز روسی نظارت بر آتش بس سوریه و کمک های انسانی(!!!!)  ساعت 11 امروز به وقت مسکو در استان حما مورد حمله موشک پرتاب شده از دستگاه دوش پرتاب قرار گرفت.بالگرد روسی با توجه به ارتفاع بالا و واکنش خلبان توانست از اصابت موشک بگریزد و آسیبی نبیند.در گزارش وزارت دفاع روسیه آمده است: تحقیقات انجام شده نشان می دهد سلاح دوش پرتاب مورد استفاده جنگجو های در حمله به بالگرد روسی همراه یک موشک انداز دیگر دو روز پیش از عراق به سوریه منتقل شده است.این سلاح ها برای حمله به هواپیماهای روسیه و سوریه در استان حما در اختیار جنگجو های این منطقه قرار گرفته است.تا کنون دو بالگرد ارتش روسیه در سوریه بر اثر اصابت موشک های جنگجو ها سرنگون شده و در مجموع شش نفر در این دو اقدام  جان خود را از دست داده اند.

اسپوتنیک به نقل از بیانیه مرکز «حمیمیم» گزارش کرد: به دلیل ارتفاع بالای این بالگرد، شناسایی فوری موشکِ شلیک شده و نیز مهارت بالای خدمه پروازیِ آن در قدرت مانور، موشک به بالگرد مذکور برخورد نکرده است. همچنین به هیچیک از کادر پروازی این بالگرد آسیبی وارد نشده و همه در سلامت به سر می برند.

این بالگرد با سیستم های دفاع هوایی سیار موسوم به «MANPAD» مورد اصابت قرار گرفت؛ اما آسیبی به آن وارد نشد.

برخورداری تروریست ها از سامانه های موشکی مذکور نشان می دهد محور غربی- عبری- عربی امکانات لازم را در اختیار تروریست ها قرار داده تا بتوانند شکست های پیاپی خود را در برابر ارتش و نیروهای مردمی سوریه جبران کنند.

پایگاه حمیمیم که در اختیار نیروهای روسیه قراردارد گزارش کرد که داعش روز ششم اکتبر دو سیستم دفاع هوایی از عراق برای تقویت واحد دفاع هوایی گروههای مسلح در ریف حماه به سوریه منتقل کردند که تلاش دارند با تسلط کامل بر مسیر حلب تحرکات ارتش سوریه را تضعیف کنند.

اواسط مرداد ماه هم وزارت دفاع روسیه از سرنگونی یکی فروند بالگرد تدارکاتی  از نوع  Mi-8 متعلق به آن کشور در شمال سوریه و در حومۀ ادلب و کشته شدن 5 سرنشین آن خبر داده بود.

منبع: العالم