جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خبرهای 48 ساعت اخیر، حاکی از انتشار فیلمی از دانلد ترامپ است که در آن با «بیلی بوش» -مجری شبکه NBC- گفتگوی خودمانی می‌کند.

خبرهای 48 ساعت اخیر، حاکی از انتشار فیلمی از دانلد ترامپ است که در آن با «بیلی بوش» -مجری شبکه NBC- گفتگوی خودمانی می‌کند.

پشت پرده یک رسوایی؛

تحلیلگران معتقدند که علاوه بر مقصر بودن ترامپ، دست‌هایی در جمع مخالفان وی در حزب جمهوری خواه یا دموکرات، خواستار حذف او از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

در فیلم مذکور، تنها صدای این گفتگوی دو نفره از داخل اتوبوس شخصی شبکه NBC به گوش می‌رسد که بیانگر سخنانی شنیع و هرزه‌نگارانه در مورد زنان است. این فیلم توسط شبکه NBC و روزنامه واشنگتن پست منتشر شده و در سرتاسر آمریکا هیاهو به راه انداخته است. گزارش حاضر، به بحث مربوط به منبع افشای این فیلم و پیامدهای احتمالی انتشار آن برای ترامپ و حزب جمهوریخواه می‌پردازد.

شبکه خبری CNN در جدیدترین گزارش خود به ادعای یک منبع آگاه در شبکه NBC اشاره کرده و از قول وی می‌نویسد که در روز دوشنبه هفته گذشته، یکی از تهیه‌کنندگان مجله خبری این شبکه به خاطر می‌آورد که سالها قبل، دانلد ترامپ گفتگویی با «بیلی بوش» -مجری این شبکه- داشته و در این بحبوحه که اخیرا ترامپ به یک مدل لباس زن توهین کرده، تهیه یک گزارش از آن، موضوعیت خاصی دارد و چون در آن فیلم حرف‌های مستهجنی علیه زنان زده، اصطلاحا مثل بمب صدا می‌کند.

این منبع آگاه مدعی است که «راب سیلوراستاین» یکی از تهیه‌کنندگان اصلی شبکه- یک جلسه فوری جهت تصمیم‌گیری در مورد پخش یا عدم پخش آن فیلم تشکیل می‌دهد و نهایتا رای بر این می‌شود که وی تا جمعه در مورد این موضوع فکر کند و بعد تصمیم بگیرد. سیلوراستاین، بالاخره در روز جمعه تصمیم می‌گیرد که این فیلم را منتشر سازد. فیلم زیرنویس شد و مقرر گردید که پس از مناظره معاونین کلینتون و ترامپ از شبکه پخش شود.

سیلوراستاین به همراه بیلی بوش

منبع دیگری در NBC ضمن تایید سخنان همکار خود، این نکته را اضافه می‌کند که مدیران شبکه از این مطلع بودند که گروه برنامه Access که سازنده آن گفتگو بودند تصمیم به انتشار فیلم مذکور دارند اما آنها بودند که پخش آن را منوط به تصمیم‌گیری روز جمعه کردند. وی اینچنین بیان می‌کند: «به سیلوراستاین خبر دادند که یک نسخه از این فیلم «دیوید فارنتهولد» -خبرنگار واشنگتن تایمز- رسیده است.

فارنتهولد ماه‌ها بود که بر روی موضوع کمک‌های خیریه ترامپ و بنیاد وی کار می‌کرد. بدون اینکه ما بدانیم یکی از بچه‌های شبکه در ساعت 11:30 دقیقه ظهر جمعه با وی دیدار کرده بود و فیلم را در اختیارش قرار داده بود (این اتفاق از سوی واشنگتن پست تایید شده است). اندکی بعد، فارنتهولد با تهیه‌کنندگان برنامه Access تماس گرفت و اعلام کرد که یک نسخه از فیلم را در اختیار دارد. همه آنها به شدت غافلگیر شدند».

سیلوراستاین و مدیران شبکه معتقدند که یک نفر که به ویدئوهای موجود در سرور شبکه دسترسی داشته این فیلم را لو داده است. آنها مدعی هستند با اینکه تصمیم بر پخش آن فیلم در روز دوشنبه داشتند اما هنوز مردد بودند و خبرنگار واشنگتن تایمز آنها را در عمل انجام شده قرار داد. لذا، سریعا دست به کار می‌شوند و در برنامه خبری شبانه موضوع فیلم مذکور مطرح می‌شود تا بدینوسیله تا همین‌جای کار بسنده کرده باشند و با یک پیش‌دستی کردن، جلوی واشنگتن پست را بگیرند. اما غافل از اینکه مدیران واشنگتن پست تصمیم بر پخش فیلم گرفته بودند و در یک اقدام «پاپاراتزی»‌گونه، اقدام به انتشار فیلم می‌کنند و جنجالی بزرگ که انتظارش می‌رفت به وجود می‌آید. متعاقب آن، شبکه NBC‌ که رودست خورده بود، اقدام به پخش پاره‌هایی از فیلم می‌کند. یکی از مدیران شبکه NBC به خبرنگار پایگاه تحلیلی TheWrap گفته که شاید شبکه در آغاز تصمیم بر پخش فیلم داشته اما نهایتا از این تصمیم منصرف شده است.

هم‌اکنون، اوضاع برای «بیلی بوش» برادرزاده جورج بوش پدر و پسرعموی برادران بوش- بسیار وخیم شده است. او نه تنها موجب آبروریزی بیشتر خانواده بوش شده بلکه در جامعه رسانه و انظار عمومی هم به شدت زیر سوال رفته است. اوضاع برای ترامپ به مراتب بدتر است. او تحت فشار برای استعفا دادن از کاندیداتوری ریاست جمهوری است. به رغم اینکه هم از طریق انتشار فایل ویدئویی و هم از طریق انتشار بیانیه، رسما عذرخواهی کرده و قول داده که جامعه آمریکا دیگر شاهد چنین حرکتی از سوی او نخواهد بود، اما قویا از سوی رهبران و تصمیم‌سازان حزب مورد عتاب قرار گرفته و جمعی از نمایندگان مجلس و سنا خواستار کناره‌گیری او به نفع مایک پنس- قائم مقام وی- شده‌اند. 
 اکنون بهترین فرصت برای مخالفان ترامپ در حزب جمهوریخواه پدید آمده است که خبر خوش کناره‌گیری او از رقابت را از سمت او بشنوند. کار به جایی رسیده که پل رایان -رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان- ترامپ را از حضور در گردهمایی شنبه جمهوریخواهان در ویسکانسین که ساعاتی دیگر آغاز می‌شود منع کرده و بجای وی، مایک پنس معاونش در گردهمایی مذکور شرکت خواهد کرد.
چیزی که اهمیت دارد این است که قطعا این شیطنت واشنگتن پست، بدون عامل اولیه و کسب اجازه از سوی بالادستی‌های پشت پرده ممکن نبود. برخی از تحلیلگران معتقدند که داستان مربوط به افشای فیلم افسانه‌ای بیش نیست و همه چیز با هماهنگی قبلی توسط همکاری مشترک NBC‌ و واشنگتن پست صورت پذیرفته است. به اعتقاد این دسته، علاوه بر مقصر و مجرم بودن ترامپ، دست‌هایی در جمع مخالفان وی در حزب جمهوریخواه یا دشمنان وی در حزب دموکرات، خواستار حذف او از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و انتشار این فیلم که مصداق بی‌آبرویی ترامپ است،
در همین برهه زمانی پس از مناظره معاونش برای آنها موضوعیت داشته است تا ضربه کاری خود را وارد سازند. عده‌ای دیگر، بر این باورند که انتشار این فیلم به نمایش عالی مایک پنس مرتبط است و دست‌هایی می‌خواهند که پنس جایگزین ترامپ شود چرا که در حال حاضر وی بهترین گزینه فعلی برای سکانداری کشور است. باید به انتظار نشست دید که آیا در روزهای آتی شاهد عکس‌العمل و تصمیمی جدی در مورد ترامپ از سوی تصمیم‌سازان حزب جمهوریخواه خواهیم بود؟
 منابع:
http://money.cnn.com/2016/10/07/media/access-hollywood-donald-trump-tape/index.html
http://www.thewrap.com/how-access-hollywood-found-the-trump-tape-and-why-nbc-news-probably-leaked-it-exclusive/
http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/utah-politicians-unite-behind-donald-trump-exit-n662326