شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم مهرماه؛

مروری بر روزنامه های چهارشنبه چهاردهم مهرماه؛


روزنامه های امروز اولین قرارداد نفتی با شرکت های داخلی را در کانون توجه قرار داده اند. با این حال موضوعات انتخاباتی و همچنین سفر گابریل، معاون صدراعظم آلمان به تهران و جنجال های پدید آمده از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « قرارداد 2/2 میلیارد دلاری نفتی با شرکت داخلی» با اشاره به مدل جدید قرارداد که برای اولین بار در «پسابرجام» به امضا رسید، نوشت: «نخستین قرارداد جدید نفتی با یک شرکت ایرانی به امضا رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت و غلام حسین نوذری، رئیس هیأت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان امام (ره) پس از برگزاری جلسات فشرده و جدی موفق شدند که نخستین سرمایه‌گذاری نفتی در پساتحریم را کلید بزنند».

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گفت و گو با محسن رهامی با عنوان «هشدار انتخاباتي‌ هاشمي به حاميان دولت » به نقل از وی نوشت: «آيت‌ا…‌هاشمي جرياني را در فضاي سياسي نمايندگي مي‌كند كه هم در جريان اصلاحات داراي پايگاه است و هم اينكه داراي پشتوانه اجتماعي اصولگرايي است. به همين دليل ايشان از قدرت مانور بالايي در بين جريان‌هاي سياسي برخوردار است. در شرايط كنوني آيت‌ا…‌هاشمي تلاش زيادي از خود نشان مي‌دهند كه مانع از تشتت و چنددستگي در بين حاميان آقاي روحاني شوند. به همين دليل نيز جلسات مختلفي با بازاريان، تكنوكرات‌ها و اقشار مختلف مردم برگزار مي‌كنند تا به اين وسيله ديدگاه‌هاي وحدت آفرين خود را در انتخابات تشريح و تببين كنند. در نتيجه اين احتمال نيز وجود خواهد داشت كه آيت‌ا…‌هاشمي جلسات و مذاكراتي را با بزرگان جريان اصولگرايي در راستاي حمايت از آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري آينده برگزار كند. البته شنيده‌هاي ما حاكي از آن است كه ايشان جلساتي نيز با برخي از بزرگان اصولگرايي داشته و در اين جلسات تلاش كرده استدلال‌هاي لازم براي ادامه مديريت آقاي روحاني در كشور را براي بزرگان جريان اصولگرايي تبيين كند.

 هشدار انتخاباتي‌هاشمي به حاميان دولت/ تخلف هزار میلیارد تومانی!

از سوي ديگر به تازگي برخي جلسات نيز بين اصلاح‌طلبان و آقاي باهنر و نزديكان آقاي قاليباف درباره انتخابات رياست‌جمهوري آينده برگزار شده كه در اين جلسات طرفين ديدگاه‌هاي خود را درباره كيفيت حضور در انتخابات رياست‌جمهوري بيان كرده‌اند. به نظر مي‌رسد برخي از اصولگرايان معتدل نيز مانند اصلاح‌طلبان و آيت‌ا…‌ هاشمي نگران بازگشت كشور به وضعيت دوران احمدي‌نژاد يا رويكردي شبيه به رويكرد ايشان هستند. به همين دليل عقلاي هر دو جريان سياسي به دنبال اين مساله هستند كه مانع از بازگشت كشور به دوران پرخطر گذشته شوند. »

جنجال بر سر سفر گابریل به تهران

روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود با عنوان «مریض» نوشت: «گفت: آقای نوبخت، سخنگوی دولت، از قول گابریل، وزیراقتصاد آلمان گفت «گابریل به من گفت سخنانم را تحریف کرده‌اند و من نگفته‌ام که شرط رابطه دوستانه برلین و تهران این است که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد»!

گفتم: آقای نوبخت سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران است یا سخنگوی دولت آلمان؟!

گفت: اگر آقای نوبخت راست می‌گوید، چرا وزیر اقتصاد آلمان خودش اظهاراتش را تکذیب نکرده است؟

گفتم: آقای نوبخت که حتما راست می‌گوید چون سخنگوی دولت راستگویان است! اما چرا گابریل خودش تکذیب نکرده است؟!

گفت: برای اینکه اولا؛ متن اظهارات وی در مصاحبه با اشپیگل موجود است و ثانیا؛ اگر تکذیب کند، دولت آلمان پدرش را درمی‌آورد! و ثالثا؛ علاوه بر اشپیگل در نشست با اعضای اتاق بازرگانی هم همان حرفها را تکرار کرده و صدای او ضبط شده است و رابعا…

گفتم: یارو می‌گفت؛ ما ز یاران چشم یاری داشتیم… بعد رفتیم دکتر، چند تا قرص و آمپول ضد توهم داد، الان یک‌کمی حالمون بهتر شده و رو به بهبوده، دکترها میگن غصه‌نخور خوب می‌شی!»

ادامه فسادهای اقتصادی

هشدار انتخاباتي‌هاشمي به حاميان دولت/ تخلف هزار میلیارد تومانی!

روزنامه وطن امروز در گزارش نخست خود با تیتر «تخلف هزار میلیارد تومانی» نوشت: «دادستان تهران جزئیات جدیدی از ابعاد فساد در بانک ملت و همچنین روند پیگیری تخلفات در این بانک را اعلام کرد. جعفری‌دولت‌آبادی از پرداخت حدود هزار میلیارد تومان در این پرونده برخلاف مقررات گفت که این تخلفات منجر به بازداشت 5 تن شده است. به گزارش «وطن‌امروز» ماجرای فساد بانک ملت به اوایل سال جاری و انتشار فیش‌های نجومی مدیران دولتی بازمی‌گردد. یکی از این فیش‌های نجومی مربوط به علی رستگارسرخه، مدیرعامل بانک ملت بود که ماهانه به طور متوسط 37 میلیون حقوق دریافت می‌کرد. هر چند انتقادات به دولت درباره این پرداخت‌ها باعث شد علی رستگار از سمت خود استعفا کند اما انتشار اسنادی از دریافتی 4/1 میلیارد تومانی رستگار و پاداش 125 هزار دلاری بابت حضور در 16 جلسه توسط خبرگزاری تسنیم، ابهامات اساسی درباره این فرد نزدیک به حسین فریدون و اقداماتش در بانک ملت ایجاد کرد. چند هفته بعد اما سازمان اطلاعات سپاه در 29 تیر با انتشار اطلاعیه‌ای از تشکیل یک باند سازمان‌یافته بانکی خبر داد و اعلام کرد علی رستگارسرخه را به دستور مراجع قضایی به عنوان یکی از اعضای این باند که دارای «فعالیت گسترده» بوده، بازداشت کرده است. سازمان اطلاعات سپاه علاوه بر رستگار، معاون بین‌الملل وی را نیز دستگیر کرد تا شائبه‌ها درباره انتقال منابع مالی به خارج کشور تقویت شود. براساس این گزارش، دیروز جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران جزئیات جدیدی را از تخلفات صورت گرفته در این بانک و اقدامات انجام شده تشریح کرد».