جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آیا میدانستید که ساختمانهای دونالدترامپ دراجاره بانک ملی ایران بوده، واین بانک درلیست سیاه حامی تروریستهای بین المللی قرارداشته و دارد!!

آیا میدانستید که ساختمانهای دونالدترامپ دراجاره بانک ملی ایران بوده، واین بانک درلیست سیاه حامی تروریستهای بین المللی قرارداشته و دارد!!

حضور یک میلیاردر کابوی در نطع شطرنج سیاسی آمریکا در سطح انتخابات ریاست جمهوری، برای بسیاری بهت انگیز بود، اما امروزه مشخص شده که یک رابطه تجاری و مالی با قدمت بسیار زیاد میان بانک ملی ایران و دونالد ترامپ  از سالها پیش برقرار بوده است.

چرا دونالدترامپ از ارائه گزارش مالیاتی خود برای مدتهای مدید طفره میرفته است؟
افشای واقعیت مکتوم اجاره ساختمان و ملک متعلق به دونالدترامپ توسط بانک ملی در منهتن نیویورک بسیاری از اسرار پشت پرده را آشکار کرده و نقطه ضعف بزرگی برای انتقاد به دونالد ترامپ در حساس ترین برهه انتخاباتی در ایالات متحده شده است.
 کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی ICIJ که چندی پیش با انتشار گزارشی جنجالی در مورد فساد های مالیاتی رهبران بزرگ دنیا به واسطه موسسه موساک فونسکا بر سر زبان ها افتاد، اخیرا گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن از سال 1998 تا 2003 دونالد ترامپ اقدام به اجاره دادن یک دفتر کار در ساختمان General Motors در منهتن نیویورک به بانک ملی ایران کرده است. این رابطه تجاری بین بانک ملی و موسسه املاک و مستغلات دونالد ترامپ برای بیش از 4 سال ادامه داشته است.
بر اساس سندی که توسط Center of Public Integrity و ICIJ مورد بررسی قرار گرفته است نشان میدهد که دفتر کاری که بانک ملی در این ساختمان اجاره کرده است در طبقه 44 بوده و مساحتی برابر با 740 متر مربع داشته است و اجاره سالیانه آن برابر با نیم میلیون دلار بوده است.
نکته جالبی که در گزارش ICIJ به آن اشاره شده این است که بانک ملی ایران هیچ کدام از ایمیل ها و تلفن ها این نهاد را برای ارائه توضیحات بیشتر در خصوص این رابطه تجاری و مالی پاسخ نداده است. نه دفتر بانک در تهران، نه لندن و نه در پاریس.
بعد از سال 2003 البته بانک ملی ایران گویا این دفتر را در نیویورک ترک میکند و گویا بعد از آن که موسسه تجاری و فعال در حوزه املاک Boston Properties به همراه چند شریک دیگر این ساختمان را در سال 2008 خریداری میکند، بانک ملی ایران به کلی از آن ساختمان مهاجرت کرده بوده است.
اما چرا موضوع اجاره ساختمانی توسط بانک ملی از دونالد ترامپ تا این حد اهمیت یافته است؟ ساختمان General Motors در قلب منهتن یک ساختمان 50 طبقه است که یکی از مراکز مهم تجاری نیویورک به حساب می آید. اجاره هر متر مربع این ساختمان تقریبا برابر با 100 دلار است و در سال 2013 ارزش کل این ساختمان برابر با 304 میلیارد دلار برآورد شده است. این برج توسط «ادوارد دورل» در سال 1968 طراحی و ساخته شده.
در سال 1998 این ساختمان توسط Conseco و دونالد ترامپ به بهای 878 میلیون دلار خریداری میشود و بعدا در سال 2003 به بهای 1.4 میلیارد دلار به موسسه Macklowe فروخته میشود. این رقم در حال حاضر بیشترین رقمی است برای خرید یک ساختمان در کل آمریکای شمالی پرداخت شده است.
اما در این ساختمان تجاری شرکت های بزرگ و کوچک آمریکایی و بین المللی حضور داشته و دارند. از جمله اپل که در طبقه اول این ساختمان یک فروشگاه در اختیار دارد. از دیگر شرکت های بین المللی بزرگی که در این ساختمان حضور دارند باید به Estée Lauder، Corning Incorporated، غول IMG، هلدینگ بزرگ Icahn Enterprises و بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دیگر اشاره کرد.
به این ترتیب حضور بانک ملی ایران و اجاره دفتری 700 متری در طبقه 44 این ساختمان، نکته چندان مهمی به نظر نمیرسد. اما آنچه این موضوع را اکنون بزرگ جلوه داده است، این نکته است که حضور بانک ملی به عنوان مستاجر دونالد ترامپ در این ساختمان دقیقا مصادف با زمانی است که وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا بانک ملی ایران را به عنوان یک بانک دولتی و حامی تروریسم تشخیص داده است.
در واقع پررنگ کردن ماجرای اجاره ساختمان توسط بانک ملی از دونالد ترامپ بیش از آن که هدفش زدن بانک ملی ایران باشد، دونالد ترامپ را آن هم در حساس ترین برهه انتخابات هدف قرار داده است و این سوال را ایجاد کرده که چرا ترامپ که خود یکی از منتقدان کلینتون است و از وی به دلیل عدم سخت گیری در مورد ایران انتقادات تندی کرده است، خود با بانکی قرار داد مالی بسته که وزارت خزانه داری آمریکا آن را یک بانک دولتی ایرانی طبقه بندی کرده است؟
البته ICIJ در گزارش خود ذکر کرده است که مشخص نیست که دونالد ترامپ شخصا از حضور دفتر بانک ملی در ساختمان خود اطلاع داشته است یا نه اما در زمانی که بانک ملی مستاجر این ساختمان بوده است دونالد ترامپ به عنوان مدیر عامل موسسه Trump Organization فعالیت میکرده است و اکنون مسئولیت های حیثیتی آن بر دوش وی قرار گرفته است.

«جرج راس» قائم مقام اجرای موسسه دونالد ترامپ اشاره کرده است که وی از ماجرای اجاره دفتر توسط بانک ملی در این ساختمان اطلاعی نداشته است. وی نیز اشاره کرده است که در این ساختمان مستاجران بسیاری حضور داشته و دارند و وی از ماهیت همه آنها اطلاع ندارد.

کاملا مشخص است که بانک ملی ایران که زمانی مستاجر این ساختمان بوده اکنون دستاویزی برای تخریب دونالد ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا قرار گرفته است. آن هم با این توجیه که این بانک در آن زمان توسط وزارت خزانه داری آمریکا، یک بانک دولتی، حامی تروریسم و مرتبط با برنامه هسته ای ایران خطاب شده است.