جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آمریکا و روسیه در تقابل برسر سوریه، وارونه نویسی سایتهای اطلاعاتی درایران درباره واقعیتهای میدانی سوریه

آمریکا و روسیه در تقابل برسر سوریه، وارونه نویسی سایتهای اطلاعاتی درایران درباره واقعیتهای میدانی سوریه

روزنامه الوطن سوریه بررسی کرد: گزینه تازه آمریکا در سوریه و تلاش برای جلوگیری از شکست تروریست‌ها

بازخوانی رویدادهای سوریه تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا، قطر، عربستان و ترکیه تروریسم را پرورش دادن و این کشورها با پشتیبانی از تروریسم برای ویران‌سازی سوریه، ضربه زدن به مردم، ارتش و زیر بنای های آن تلاش کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الوطن سوریه طی مطلبی با بررسی طرح‌های احتمالی آمریکا در سوریه نوشت: آیا اظهارات جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که در آن گفته است اگر جنگ در سوریه ادامه داشته باشد تروریست ها از خلا قدرت استفاده می‌کنند و در شهرهای روسیه دست به اقدام تروریستی می زنند هشداری برای توجه به یک خطر احتمالی است یا اینکه او روسیه را ترسانده است که اگر در پرونده سوریه برپایه اراده آمریکا عمل نکند این اتفاق رخ خواهد داد؟

آیا آمریکا می‌تواند تروریسم را در روسیه به تحرک وادار کند؟ ساختار این تهدید نشان می‌دهد که تروریست‌ها برپایه دستور اربابان خود عمل می‌کنند. اربابی که از راه مدیریت مذاکرات، بسیار تلاش می‌کند آنان را در جایگاه تصمیم گیری قرار دهد. به ویژه این تهدید با اظهارات یکی از فرماندهان گروه تروریستی جبهه النصره با یکی از روزنامه‌های آلمان همزمان شده است.

این فرمانده تندرو به طور آشکار گفت که گروه النصره از پشتیبانی خارجی برخوردار است اما نیاز به سلاح های مدرن دارد. او بر این مساله تاکید کرد که جبهه النصره تا رسیدن به پیروزی جنگ خواهد کرد.

در راهروهای سیاسی بسیاری از معماها، دلواپسی‌ها، دورویی‌ها و مواضع دوپهلو وجود دارد؛ زیرا توافق آمریکا و روسیه برای جداسازی مخالفان مسلح از گروه‌های میانه رو نیاز به واقع گرایی و اراده عملی از سوی آمریکا دارد. میدان‌های نبرد طی سال‌های گذشته نشان داد گروه‌های تروریستی تکفیری همواره پایگاه‌ها، ربوده شدگان و سلاح‌ها را مبادله می‌کنند. همچنین رویدادها نشان داده است که ادامه گفت‌وگو و شکست در رسیدن به یک توافق واقعی و بی رغبتی آمریکا در اجرای توافق پس از امضا، همه از اموری است که تاوان آن را مردم سوریه با خون و زندگی خود می پردازند.

آنچه اکنون در حلب رخ می‌دهد و عکس العمل آمریکا و کشورهای غربی در برابر پیروزی‌های ارتش عربی سوریه در آزادسازی بخش هایی از حلب سبب می‌شود مراحل این جنگ ددمنشانه و ظالمانه علیه سوریه مورد بازخوانی قرار گیرد. مردم حلب چند سال است که رنج می‌برند. این شهر به طور هدفمند ویران می شود. آثار تاریخی حلب پایتخت اقتصادی سوریه به سرقت برده می‌شود.

با وجود همه این ستم کشورهای غربی هیچ کمکی به مردم حلب نکردند اما هنگامی که ارتش سوریه با همکاری همپیمانان تروریست ها را در حلب تهدید کرد سامنتا پاورنماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مدعی شد آنچه در حلب رخ می دهد شبیه روز قیامت است. همچنین او در شورای امنیت گفت آنچه روس ها و نظام سوریه در حلب دست به آن می زنند ناامید کننده است. اکنون این سوال مطرح می شود که چی کسی ناامید می شود؟ به یقین او به ناامیدی مردم سوریه اشاره نمی‌کند بلکه او به ناامیدی تروریست هایی اشاره می کنند که در معرض نابودی در شهر حلب هستند.

گزینه‌های تازه آمریکا در جنگ علیه سوریه

در این شرایط است که آمریکا اکنون به دنبال گزینه‌های جدید است. این کشور در گزینه های تازه خود به دنبال پایان دادن به جنگ در سوریه نیست بلکه تلاش می‌کند جلوی شکست تروریست‌ها را در سوریه بگیرد.

مشکل آن است که مقام‌های آمریکا که به طور آشکار در شکست تلاش‌های سیاسی نقش داشتند اکنون از این شکست‌ها برای به کارگیری گزینه‌های تازه استفاده می‌کنند. آنان در بیشتر گزینه‌های تازه خود تلاش می‌کند به طور دیگری از قدرت استفاده کنند. از این گزینه‌ها آن است که آمریکا  به همپیمانان خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) اجازه می‌دهد تا تروریست‌ها را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کنند.

تاملی در روند جنگ سوریه

در اینجا باید درباره روند جنگ علیه سوریه که از ماه مارس 2011 آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است، تامل کرد. در آن زمان رسانه‌های غربی از تعدد احزاب، برداشتن حالت فوق العاده و اصلاح قانون اساسی سخن گفتند. پس از آن درخواست‌هایی را مطرح کردند و به این جنگ رنگ و بوی دموکراسی خواهانه و تلاش برای بهبود حقوق بشر دادند. ما به یاد داریم که در تاریخ 24 مارس سال 2011 میلادی هنگامی که رهبری سوریه تصمیم‌های مهمی برای پاسخگویی به خواسته‌های یادآوری شده گرفت حمله‌ها به سوریه شدت گرفت.

رسانه‌های غربی پس از این تاریخ هیچ اشاره‌ای به تلاش‌های دولت سوریه برای برآوردن مطالبات و برقراری صلح و آرامش نکردند. این روند به طور آشکار در طول جنگ سوریه ادامه یافت تا اینکه گفت‌و‌گوی روسیه و آمریکا آغاز شد. از آغاز این گفت‌و‌گوها هرگاه که حلقه محاصره بر تروریست ها تنگ تر شد و دولت سوریه در آستانه آزادسازی یک منطقه از کنترل تروریست ها قرار گرفت، آمریکا خواستار برقراری آتش بس برای پایان دادن به جنگ شد.

اما هنگامی که ده‌ها تن از مردم سوریه در حلب و دیگر شهرها و روستاهای سوریه به دلیل اقدام های تروریستی به شهادت می‌رسد ما نمی‌بینیم که این اقدام توسط غرب محکوم شود. در این شرایط هیچ کسی از ناامیدی و روز قیامت صحبت نمی‌کند. بازخوانی رویدادهای سوریه و همه اتهام ها، تحریک ها و دیدگاه های متناقض درباره روند گفت‌وگوها تردیدی باقی نمی‌گذارد که آمریکا، قطر، عربستان و ترکیه تروریسم را پرورش دادند.

این کشورها با پشتیبانی از تروریسم برای ویران سازی سوریه، ضربه زدن به مردم، ارتش و زیر بنای‌های آن تلاش کردند. این حامیان تروریست بودند که برای تشییع جنازه جنایتکار صبرا و شتیلا به اسرائیل رفتند. جنایتکاری که طی دهه‌های گذشته صدها تن از مردم فلسطین را به خاک و خون کشید. اینجاست که برخی از عرب‌ها چهره حقیقی خود را نشان دادند. آنان در صف دشمنان فلسطین و عرب‌ها هستند. حمایت آمریکا از تروریسم در سوریه در ادامه پشتیبانی‌ها این کشور از تروریسم در سرزمین اشغالی است. این کشور ده‌ها بار از حق وتو برای پایمال کردن حقوق مردم فلسطین استفاده کرد.

انتهای پیام/