پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » در راس هیئت بزرگ از فعالان صنعتی معاون صدراعظم آلمان این هفته به تهران سفر می‌کند

در راس هیئت بزرگ از فعالان صنعتی معاون صدراعظم آلمان این هفته به تهران سفر می‌کند

این سفر که با هدف توسعه روابط دو کشور صورت می گیرد در حالی انجام خواهد شد که تحریم ها علیه ایران به طور کامل رفع نشده و به ویژه محدودیت های بانکی به ترمزی برای بهره مندی ایران از مزایای ناشی از لغو تحریم ها و تعلیق فعالیت های هسته ای خود تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش زیگمار گابریل معاون صدراعظم آلمان هم هست و این مسئله سفر وی به تهران را از اهمیت دو چندان برخوردار کرده است. پیش تر یک بار سفر وی به تهران به تعویق افتاده بود. بیماری گابریل علت به تعویق افتادن این سفر اعلام شده بود.

قرار است در جریان سفر این هفته گابریل به تهران برای نخستین بار طی 15 سال گذشته کمیسیون اقتصادی دو کشور برگزار شود.

به گفته گابریل انتظار می رود در این سفر قراردادهای مهمی اعلام شود.

شرکت های بزرگی مثل زیمنس و شرکت خودروسازی دایملر از جمله نخستین شرکت های آلمانی هستند که از مزایای برجام برخوردار می شوند.

صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی 15 درصد رشد داشته و به 1.13 میلیارد یورو رسیده است. پیش بینی می شود این رقم در کل سال جاری میلادی به 4 میلیارد یورو برسد.

در حالی که بانک های آلمانی همچنان خود را از سیستم بانکی ایران دور نگه داشته اند یک کارشناس اقتصادی به رویترز گفت نشانه هایی از تحرک در بخش بانکی آلمان برای برقراری ارتباط با ایران دیده می شود.

بانک کوچک هنلدزبلات روابط خود با ایران را از سر گرفته است اما بانک های بزرگی مثل کامرزبانک و داچ بانک همچنان احتیاط می کنند.

اما بهرام قاسمی – سخنگوی وزارت امور خارجه ایران-  در آستانه سفر گابریل زیگمار به ایران پیشاپیش اعلام داشت که رژیم متبوعش هیچ شرطی را برای گسترش روابط با آلمان نمی‌پذیرد. وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان با نشریه اشپیگل گفته بود روابط ایران و آلمان زمانی عادی خواهد شد که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

بهرام قاسمی ادعاکرد مناسبات دو کشور “بر پایه منافع و احترام متقابل”است و ایران دخالت هر گونه عامل ثالث را کاملا مردود و مخل روابط دو جانبه می‌داند.

آقای گابریل  -معاون آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که درعین حال وزیر اقتصاد هم هست -گفته بود “زیر سوال بردن حق موجودیت این کشور (اسرائیل) مسئله‌ای نیست که ما بتوانیم آن را قبول کنیم. اگر این موضوع مورد بحث قرار نگیرد ایران نمی‌تواند در بلند مدت روابط اقتصادی خوبی با آلمان برقرار کند.”

آقای گابریل ، امروز یکشنبه به ایران سفر میکند. وی روز جمعه به اشپیگل اظهار داشته بود  که در جریان  سفر دو روزه اش، نقش ایران در سوریه و وضعیت حقوق بشر در این کشور مطرح خواهد شد.البته زیگمارگابریل یک بار سفرخود را به تهران در سال گذشته لغو کرد و به تعویق انداخت، پیش از آن نیز  آقای گابریل  در جریان سفرش به تهران در سال ۲۰۱۵ چنین مساله‌ای را مطرح کرده بود.

از جانب دیگرسخنگوی وزارت امور خارجه ایران مطرح شدن مساله حقوق بشر در ایران از سوی وزیر اقتصاد آلمان را “نامربوط” خوانده و گفته است ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در مسایل داخلی خود را نمی‌دهد. وی همچنین گفته است این کشور دفاع از حقوق مردم فلسطین را جزء تغییر ناپذیر سیاست خارجی خود می‌داند و از آن دست نخواهد برداشت.