جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه هفتم مهرماه،

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هفتم مهرماه،

روزنامه های امروز بر خلاف تصور بازتاب گسترده ای از نامه احمدی نژاد به رهبری ارائه نکرده اند. فقط برخی از روزنامه ها به صورت کوتاه آن را بازنشر کرده اند. این در حالی است که مناظره میان کلینتون و ترامپ در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشته است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز به صورت بسیار کم نامه احمدی نژاد به رهبری را بازنشر کرده اند.

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با عنوان«فرار رو به جلوی احمدی‌نژاد» نوشت:« احمدی‌نژادی‌ها از انکار اولیه «نهی» حالا به روایت تازه‌ای رسیده‌اند تا از بازی دو سر باخت انتخابات 96، امید 1400 را برای خود زنده کنند و همچنان بتوانند در عرصه سیاست کشور حضور داشته باشند اما این تلاش بیش از آنکه اهداف انتخاباتی داشته باشد، معطوف به بهره‌برداری‌های دیگری است که احمدی‌نژاد‌ی‌ها آن را دنبال می‌کنند. احمدی‌نژاد و یارانش که پیش از این هم حضورشان در سیاست کشور ریشه در بدنه اجتماعی منسجم و سازمان‌یافته‌ای نداشت، قوام خود را بر موج تحریکات توده‌ای و بزنگاه‌های سیاسی برآمده از شعارهای عوام‌پسندانه بسته بودند. از این رو، زمانی که تلاش‌های انتخاباتی‌ محمود احمدی‌نژاد از ابتدای امسال با 12 سخنرانی در تهران و دیگر استان‌ها نتوانست راه به جایی ببرد، بازی را بر مدار دیگری آغاز کردند. ملاقات یک ماه قبل رئیس دولت سابق با رهبر انقلاب اگرچه با تأخیر رسانه‌ای شد اما در نهایت بازتاب آن، بهره‌برداری‌های احمدی‌نژاد و یارانش را به همراه داشت. هرچند منع صریح وی از حضور در انتخابات، بیش از هر کسی اصول‌گرایان را خرسند کرد زیرا فارغ از هزینه‌های سوءمدیریت او بر بدنه کشور، خسارت‌های برجای مانده از هشت سال دولت نهم و دهم و حجم اختلاس‌ها و تخلفات گسترده مالی و اقتصادی، هزینه دوچندانی را بر پیکر اردوگاه اصول‌گرایی وارد کرد؛ دلیل آن هم بر همگان مبرهن بود: اصول‌گرایان در دو انتخابات ریاست‌جمهوری نهم – و بیش از آن- انتخابات دهم، تمام‌قد از او دفاع کرده بودند و حالا هزینه‌‌های برجامانده از آن سال‌ها به پای اصول‌گرایان هم نوشته شده است. نتایج به‌ دست‌آمده در انتخابات 24 خرداد 92 و هفتم اسفند 94 هم‌، چنین وضعیتی را تأیید می‌کرد و نشان داد که مردم دیگر با طناب اصول‌گرایی در هیچ انتخاباتی وارد نمی‌شوند. این مسئله در شهرهای بزرگ بیشتر نمود پیدا کرد به‌طوری‌که در شهر تهران هیچ‌یک از 30 نامزد اصول‌گرایی نتوانست کرسی سبز بهارستان را در اسفند 94 به‌دست‌آورد. بااین‌حال، اصول‌گرایان این روزها از معرفی چهره‌ای که اجماع روی او بوده و از بدنه اجتماعی و سبد رأی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار باشد، ناتوان هستند؛ »

واکنش سرد روزنامه ها به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب/

روزنامه جمهوری اسلامی به نامه احمدی‌نژاد به رهبری واکنش نشان داده است و آن ر ا طلبکارانه خطاب کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم:سخن اینجاست که اعلام دیر هنگام رئیس دولت‌های مذکور نباید ذره‌ای در این روال خدشه وارد کند. یعنی چه فردی که معاون اول او در زندان است و خودش باید هنوز پاسخگوی اول باشد، به استناد یک دیدار با رهبر انقلاب و نصایح ضروری و کاملا روشن ایشان، بعد از یک ماه که همه نوع تعبیری را به علت سفر استانی تبلیغاتی‌اش به راه انداخت، طلبکارانه از میدان رقابتی که هرگز بختی در آن نداشت بعنوان اطاعت از سخن رهبری و نه به اراده و خواست خود ترک نماید و برای آینده سیاسی خود مقتدرانه پیام صادر نماید؟

مناظره در آمریکا

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان«ترامپ: برجام، ایران را به قدرتی بزرگ تبدیل می‌کند» نوشت:« نخستین مناظره انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری امریکا که با بیش از 100 میلیون بیننده در داخل امریکا، لقب پربیننده‌ترین مناظره انتخاباتی تاریخ امریکا را به نام خود ثبت کرد، زیر سایه نام ایران برگزار شد. ترامپ در این مناظره اذعان داشت، برجام باعث شد ایران به یک قدرت بزرگ تبدیل شود.

تفاوت بارز نقش ایران در این مناظره با مناظره‌های ادوار پیشین انتخابات ریاست جمهوری امریکا این بود که طی سالیان گذشته، نامزدها می‌کوشیدند در تهدید ایران، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند، اما در مناظره هیلاری و ترامپ، نکته‌ای که توجه مخاطبان را جلب کرد، اذعان قدرت ایران بود تا حدی که ترامپ تأکید کرد: «برجام»، ایران را به قدرتی بزرگ تبدیل می‌کند و مسئولیت این تحول را متوجه دیپلماسی ناکارآمد دموکرات‌ها در قبال ایران دانست.

واکنش سرد روزنامه ها به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب/

به گزارش «ایران»، لستر هولت، مجری و مدیریت‌کننده مناظره دوشنبه شب (به وقت امریکا) در ابتدای برنامه سه محور رونق اقتصادی، مسیر آینده امریکا و امنیت این کشور را به‌عنوان محورهای اصلی که کاندیداها باید درباره‌اش به سؤال‌ها پاسخ دهند و برنامه‌های خود را تبیین کنند، اعلام کرد اما همان‌طور که پیش‌بینی شده بود کاندیداها مسیر مناظره را به سمت و سویی که مد نظرشان بود یعنی برجسته کردن نقاط ضعف رقیب و نقاط قوت خود سوق دادند و همین مسأله باعث شد چالشی‌ترین و پربیننده‌ترین مناظره انتخاباتی امریکا شکل بگیرد، طوری که فرانس 24 در توصیف این مناظره نوشت: جنگ گلادیاتوری عصر مدرن. بدون شک هم هیلاری و هم ترامپ ادوات جنگی لازم برای ضربه زدن به یکدیگر را داشتند و اظهارات نژادپرستانه، بیگانه ستیزانه، جنسیتی و توهین‌آمیز ترامپ علیه زنان، سیاهپوستان، مسلمانان و مهاجران در طول رقابت‌های انتخاباتی و همچنین خلق و خوی تند و افراطی او در مواجهه با منتقدانش دست خانم کلینتون را برای وارد آوردن ضربات کاری بر رقیب باز گذاشته بود و بانوی اول سابق امریکا در طول مناظره 90 دقیقه‌ای دوشنبه شب به فراخور زمان و مکان تقریباً از تمام این حربه‌ها استفاده کرد و اخلاق ترامپ را مناسب تصدی پست فرمانده کل قوای امریکا ندانست. ترامپ هم به حربه‌های ایمیل‌های گمشده هیلاری، بنیه ضعیف او برای تصدی پست ریاست جمهوری و کارنامه سیاسی «ضعیفی» که در دوران تصدی بر وزارت خارجه داشته متوسل شد.»

محمد دادکان در گفت و گو با روزنامه شرق با عنوان«پول‌ها کجاها خرج می‌شود؟» بیان کرده است که به دنبال اینکه فساد از جامعه برود، نیستیم. دنبال گرفتن قدرت هستیم. این فسادها امروز و یک‌دفعه در آمد که ملک بدهم و ملک بگیرم؟ حقوق‌های نجومی امروز در آمد؟ همیشه بوده. من الان او را می‌زنم که خودم بیایم و این حقوق‌ها را بگیرم یا او را می‌زنم که موقعیت این ملک‌ها دست خودم باشد و من بدهم. یکی می‌آید و می‌گوید اینها تعاونی بوده که داده‌اند، خلاف نبوده. خب یکی از این ملک‌ها را به آدمی معمولی می‌دادید. من که هشت ماه قبل در تلویزیون گفتم: «در تمام دنیا شهردارها و اعضای شورای شهر می‌آیند و شهر و مردمشان را می‌سازند؛ ولی برای ما رفتند خودشان و اطرافیانشان را ساختند». بعد از هشت ماه حالا در آمد. نیاییم و بگوییم که نبوده. بیاییم و بگوییم هست و ما اصلاح می‌کنیم؛ ولی هیچ‌کس اصلاح نمی‌کند. حالا می‌خواهند دولت را بکوبند، می‌گویند حقوق‌ها. این حقوق‌ها فقط در این سه ‌سال بوده و در گذشته نبوده؟ رانت‌های مختلف را در همه دولت‌ها داده‌اند، آیا فقط امروز داده‌اند؟ همه داده‌اند، اینها هم داده‌اند. این دولت را می‌کوبند که سر کار بیایند و این سفره‌ای که در انقلاب این‌قدر از نظر مالی گسترده شده، آنها دورش بنشینند. می‌گویند وقتی چنین جایگاهی و پولی هست، من بروم و دور آن بنشینم. یکی از آدم‌های سیاسی اتحادیه اروپا گفته بود: «با آن پول نفت ایران در دولت گذشته که ٨٠٠ میلیارد دلار شده، می‌شود پنج کشور عظیم اروپایی را با خاک یکسان کنی و دوباره بسازی. بعد ما مسکن مهر ساختیم! در کشوری که این همه ثروت دارد. طلا، سنگ، نفت دارد و گاز به دنیا صادر می‌کند، این همه پول درمی‌آورد، شما ببین پول‌ها کجاها خرج می‌شود! 

واکنش سرد روزنامه ها به نامه احمدی نژاد به رهبر انقلاب/

باید برویم و بگوییم در جامعه ما آدم‌هایی هستند که کلیه می‌فروشند که خرج جهیزیه بچه خود کنند! نمی‌خواهد جلوی این حقوق‌ها را بگیرید و بگویید مازاد آن را برگرداندیم. نمی‌خواهد این مازاد را برگردانید. پول آن آقای بابک زنجانی را برگردانید. کجاست؟ دادگاهش چه شد؟ دنبال این هستیم که بگوییم کارت سربازی فلان فوتبالیست ٧٠ میلیون جابه‌جا شده، این هم تخلف است. میلیاردي می‌برد، پولی که می‌رود کجا می‌رود؟ یک نفر بیاید بیلان هشت سال دولت گذشته و بیلان این چهار سال را بدهد. فقط می‌گویند مدیرش دستگیر شد. معاونش دستگیر شد. خب دستگیر شد، چه شد؟ خدا به من همه چیز داده که داشته باشم و نیازم به کسی نباشد؛ ولی دلم برای جامعه‌ام می‌سوزد. مدام شو برگزار می‌کنیم که حقوق بازنشستگان را بالا می‌بریم. همین الان برادر من فیش حقوقی‌اش را برایتان بفرستد. با ٩٠٠ هزار تومان بازنشسته است. چه کسی می‌گوید حقوق زیر یک ‌میلیون تومان نداریم؟ همین امروز یکی از مسئولان بانک مرکزی می‌گفت: «نمی‌گذاریم دلار چالش ایجاد کند». دلار حدود سه‌هزارو ٦٠٠ تومان دیگر چه چالشی را بخواهد اجرا کند؟ دلار هفت تا یک‌تومانی شده سه‌هزارو ٦٠٠ تومان، هنوز می‌گوییم چالش درست نمی‌کند؟ بیاییم با مردم صادق باشیم و حرف راست را به مردم بزنیم. هشت سال دولت قبل در جام بود چهار سال است برجامیم! تا کی مردم بنشینند و این حرف‌ها را گوش دهند؟ کسی می‌آید امروز در صداوسیما حرف از دل مردم بزند؟ ورزشی را که من گوش می‌دهم. همه را نگویم، ٩٠ درصدشان می‌گیرند و آدم‌ها را می‌آورند. در مصاحبه با یک روزنامه سیاسی در گذشته گفتم: «اگر مسئول تلویزیون خواست، می‌روم و به او می‌گویم پول می‌گیرند و کارشناس می‌آورند». کارشناسی که الان بیشتر از همه در تلویزیون می‌آید به خود من گفت: «آقای دادکان من را ببخش. به من گفتند دادکان را در جام جهانی بکوب». به او گفتم: جای من اگر با تو عوض می‌شد، صد سال این کار را نمی‌کردم. تو برای چه این کار را کردی و گفتی دادکان تیم ارنج می‌کند؟ بعد هم گفتی دادکان و برانکو بروند.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«سهامداران مراقب باشند بازار بورس پرريسك است»  نوشت:« طي ماه‌هاي گذشته سهام شركت‌هايي چون داده‌پردازي ايران، ايران ارقام، تكنوتار، قند پيرانشهر و ماشين‌سازي اراك بدون هيچ دليل منطقي بين 80 تا 115درصد رشد داشته است كه شائبه ورود گروه‌ها و جريان‌هاي سفته‌باز به سهام اين شركت‌ها تقويت شده است.
به گزارش «جوان» در سال 95سهام شركت‌هايي چون داده‌پردازي ايران، ايران ارقام، تكنوتار، قند پيرانشهر و ماشين‌سازي اراك « بدون هيچ دليلي‌» به ترتيب با رشد 80 درصد، 120، 70، 80 و بيش از 100درصدي روبه‌رو شده است، اين در حالي است كه ورود گروه‌ها و جريان‌هاي سفته‌باز به سهام اين شركت‌ها يك فرضيه موجود براي رشد سهام اين شركت‌ها ارزيابي شده است.
با بررسي بنيادي سهام شركت‌هاي مذكور در بازه زماني ابتداي سال تا‌كنون متوجه مي‌شويم كه هيچ گونه تغييري در سودآوري اين شركت‌ها حاصل نشده، اما امكان دارد كه عمليات سفته‌بازي (‌سرمايه‌گذاري كوتاه مدت) روي اين سهم‌ها انجام گرفته باشد. طي ماه‌هاي گذشته سهام شركت‌هايي چون داده‌پردازي ايران، ايران ارقام، تكنوتار، قند پيرانشهر و ماشين‌سازي اراك بدون هيچ دليل منطقي بين 80 تا 115درصد رشد داشته است كه شائبه ورود گروه‌ها و جريان‌هاي سفته‌باز به سهام اين شركت‌ها تقويت شده است.

به گزارش «جوان» در سال 95سهام شركت‌هايي چون داده‌پردازي ايران، ايران ارقام، تكنوتار، قند پيرانشهر و ماشين‌سازي اراك « بدون هيچ دليلي‌» به ترتيب با رشد 80 درصد، 120، 70، 80 و بيش از 100درصدي روبه‌رو شده است، اين در حالي است كه ورود گروه‌ها و جريان‌هاي سفته‌باز به سهام اين شركت‌ها يك فرضيه موجود براي رشد سهام اين شركت‌ها ارزيابي شده است.

با بررسي بنيادي سهام شركت‌هاي مذكور در بازه زماني ابتداي سال تا‌كنون متوجه مي‌شويم كه هيچ گونه تغييري در سودآوري اين شركت‌ها حاصل نشده، اما امكان دارد كه عمليات سفته‌بازي (‌سرمايه‌گذاري كوتاه مدت) روي اين سهم‌ها انجام گرفته باشد.»