جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های سه شنبه ششم مهرماه

مروری بر روزنامه های سه شنبه ششم مهرماه

روزنامه های امروز از طیف های مختلف سیاسی بیانات دیروز رهبر انقلاب مبنی بر توصیه بر عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات آینده را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی نیز به انتشار جزئیات این دیدار و همچنین تحلیل در رابطه با چرایی این توصیه پرداخته اند.

روزنامه های امروز از طیف های مختلف سیاسی بیانات دیروز رهبر انقلاب مبنی بر توصیه بر عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات آینده را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که برخی نیز به انتشار جزئیات این دیدار و همچنین تحلیل در رابطه با چرایی این توصیه پرداخته اند.

به گزارش«تابناک»، روزنامه ها از طیف های مختلف موضوع توصیه رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند.

در این میان روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی با عنوان«حفظ وحدت داخلی دغدغه اصلی در توصیه به نامزد نشدن احمدی نژاد » به جزئیات بیشتری از این دیدار پرداخته است و می نویسد:« این دیدار به درخواست محمود احمدی نژاد در تاریخ سوم شهریورماه صورت پذیرفته و در آن جلسه رئیس دفتر رهبر انقلاب هم حضور داشته است.

احمدی نژاد به بیان گزارش از سفرهای استانی اخیر خود پرداخته و ادعا کرده است “عملکرد ضعیف دولت مردم را مستاصل کرده است و از من تقاضای ورود به انتخابات دارند”. مقام معظم رهبری در جواب تاکید کرده‌اند “این سفرها نباید شائبه انتخاباتی به خود بگیرد، چون قرار نیست، جناب عالی در این رقابت شرکت کنید”. ایشان در برابر اصرار احمدی نژاد که خواست و فشار مردم بسیار زیاد توصیف کرده، تاکید کرده “حضور شما در انتخابات موجب ایجاد دو قطبی است و این موضوع به صلاح امر انقلاب و مردم نیست و شما باید در برابر این خواست مقاومت کنید”.»

وضعیت جسمانی شجریان

روزنامه ها از جمله اعتماد و آرمان به موضوع رونمایی از آلبوم جدید شجریان پرداخته اند.

انتشار جزئیات دیدار انتخاباتی رهبر انقلاب و احمدی نژاد/ وضعیت جسمانی شجریان به روایت همایون

آرمان در گزارشی با عنوان«همایون شجریان از حال پدرگفت » نوشت:« مراسم رونمایی از آلبوم «طریق عشق» به آهنگسازی پرویز مشکاتیان، خوانندگی محمدرضا شجریان و همراهی گروه موسیقی «عارف» ظهر دوشنبه ۵ مهر ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد همایون شجریان قبل از آغاز اجرای این دو بخش گفت: بسیار ممنونم که با آمدنتان به این مجلس رونق بخشیدید. هربار که برای برگزاری کنسرت یا چنین مراسمی پیش‌روی شما قرار می‌گیرم، خودم را خیلی کوچک احساس می‌کنم اما به هر حال امیدوارم این برنامه مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. وی افزود: در طول برنامه که با همراهی جناب پرویز پرستویی نازنین همراه بود، تصاویری پخش شد که خیلی سعی کردم خودم را کنترل کنم اما این اتفاق نمی‌افتاد چرا که بر این باورم الحق جای من اینجا نبود، زیرا جای پدر بود که اینجا بنشیند و همراه با عزیزان گروه «عارف» برنامه‌ای را اجرا کند. البته متاسفانه به دلیل وضعیت جسمانی ایشان که نمی‌تواند از منزل بیرون بیاید و هم‌اکنون مشغول فیزیوتراپی است، نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند. من امیدوارم با انجام مراحل تکمیلی درمان، پدرم به کارهای روزمره خود ادامه دهد. به هر حال در این اجرا استاد بیژن و ارژنگ کامکار دو تن از اعضای گروه موسیقی عارف به من افتخار دادند که در اجرای ما حضور داشته باشند و من بر این باورم که اجرای ما با حضور این عزیزان رنگ و بوی دیگری گرفت.»

کهریزک

نعمت احمدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان« وضعيت جديد پرونده كهريزك » نوشت:« سخنان آيت‌الله دري‌نجف‌آبادي مسير جديدي را در پرونده كهريزك گشوده است كه از آن بايد به نگهداري غيرقانوني در محل غيراستاندارد و فاقد مجوز نگهداري بازداشت‌شدگان كه منجر به فوت آنان شده است ياد كرد؛ آنچه تاكنون به عنوان اتهام به آقاي سعيد مرتضوي نسبت داده مي‌شد و وي از آن دفاع مي‌كرد و مي‌كند، صدور دستور اعزام بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه كهريزك است كه به زعم ايشان بازداشت‌شدگان نبايد توقع هتل ٥ ستاره داشته باشند و نقشي در حوادث بعد از اعزام نداشته و درجان باختن آنان بي‌تقصيراست، اما اظهارات دادستان كل سابق به‌طور كلي صورت مساله را تغييرداده است. زيرا: اولا؛ آقاي مرتضوي مي‌دانسته كه سوله كهريزك حداقل استانداردهاي پذيرفته شده براي نگهداري متهمان را نداشته است. ثانيا؛ غيراستاندارد بودن سوله كهريزك موضوعي شناخته شده و دست‌اندركاران قوه قضاييه و در رأس آنان دادستان كل دستور عدم انتقال زندانيان به كهريزك را صادر كرده و صددرصد مخالف اصولا وجود سوله‌هاي كهريزك به عنوان زندان بوده‌اند. ثالثا؛ آقاي مرتضوي ضمن مصاحبه خود با خبرگزاري فارس، هدف از اعزام متهمان به بازداشتگاه كهريزك را نه تحمل حبس و نه اجراي قانون كه بازداشتي را بايد در محلي كه حسب آيين‌نامه سازمان زندان‌ها در مكاني كه برابر قانون استاندارد نگهداري بازداشت‌شدگان را داشته باشد تا مراحل رسيدگي به پرونده آنان تكميل و درصورتي كه به حبس قطعي محكوم شدند تحمل حبس كنند، نگهداري كنند بلكه به‌زعم دادستان وقت تهران، زندان يا همان سوله كهريزك بايد جايي باشد و با متهمان طوري برخورد شود كه از كرده خود پشيمان شوند؛ متاسفانه اين نحوه برخورد كه مورد نظر دادستان وقت تهران بوده به گونه‌اي پيش رفته است كه حداقل ٣ نفر از بازداشت‌شدگان با آنان آنگونه كه مورد نظر دادستان سابق بود برخورد شده است كه از آنان به‌عنوان، شهداي مظلوم اين حادثه ياد شده است غافل از اينكه پس از اطلاع مقام معظم رهبري از نحوه برخورد و شيوه نگهداري بازداشت‌شدگان در كهريزك، ضمن جنايت خواندن حادثه، دستور تعطيلي آن را صادر مي‌كنند. با سخنراني دادستان كل سابق و تشريح شرايط آن زمان و ممنوعيت اعزام بازداشت‌شدگان به سوله‌هاي كهريزك بايد در پرونده اتهامي آقاي مرتضوي با اين اظهارات تجديد نظر شود و با اين سوابق خصوصا غيرقانوني بودن سوله كهريزك به اتهام آمريني كه در واقع با اعزام بازداشت‌شدگان به اين مكان موجبات قتل آنان را فراهم آورده‌اند، تفهيم اتهام شود.

جنجال های قاضی پور

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« قاضي‌پور بدون روتوش » نوشت:« نوز چندماه از انتشار فیلم سخنان نماینده ارومیه در جریان رقابت‌های انتخاباتی نگذشته بود که بار دیگر، نادر قاضی‌پور در مجلس خبرساز شد. این بار اما خبری از شوخی‌های خاص و به‌کاربردن عبارت‌های سخیف درباره نمایندگان مجلس و دیگر اقوام نبود. این‌بار او با یک خبرنگار درگیر شد. ابتدا گفت خبرنگار توهین کرده، بعد از انتشار فایل صوتی، در صحن مجلس گفت عجله داشته و قصد اهانت و ضرب‌وشتم خبرنگار را نداشته است. اما چند روز بعد که برای گذراندن ایام تعطیلات مجلس، در حوزه انتخابیه‌اش مشغول رسیدگی به امور منطقه بود، در جریان یک گفت‌وگوی خبری خطاب به خبرنگاران استان خود دوباره گفت خبرنگار روزنامه ایران توهین کرده و مدعی شد اگر شما به جای من بودید، با او رفتار بدتری می‌کردید.

انتشار جزئیات دیدار انتخاباتی رهبر انقلاب و احمدی نژاد/ وضعیت جسمانی شجریان به روایت همایون

سخنان عجیب قاضی‌پور که در تهران با ادبیاتی متفاوت بیان می‌شود و در حوزه انتخابیه‌اش، پرخاش‌جویانه‌تر به نظر می‌رسد، باعث شده که درباره نگاه مردم حوزه انتخابیه او، قضاوت‌های مختلفی به وجود بیاید. برخی گمان می‌کنند در حوزه انتخابیه قاضی‌پور، آن ادبیات چالش‌برانگیز، جذاب است و به‌همین‌دلیل او در شهر خود سخنانی می‌گوید که انتشارش در رسانه‌های سراسری با واکنش همراه می‌شود؛ اما برخی دیگر معتقدند ادبیات قاضی‌پور نزد مردم ارومیه هم، منتقدانی جدی دارد و آنها دوست ندارند نماینده شهرشان با چنین تصویری به جامعه معرفی شود. »