پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس قوه قضائیه ایران:تعداد کنونی زندانیان در ایران «زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست» و همه دادستان‌ها در سراسر کشور باید هر چه سریع‌تر دستورالعمل «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» را اجرا کنند.

رئیس قوه قضائیه ایران:تعداد کنونی زندانیان در ایران «زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست» و همه دادستان‌ها در سراسر کشور باید هر چه سریع‌تر دستورالعمل «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» را اجرا کنند.

خبرگزاری ایرنا:صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، در اظهاراتی که پنجم مهر ماه بیان داشت، گفت: «اینکه فردی را که یک بار مرتکب خطایی شده و در حال حاضر نادم است و ندامت او نیز برای‌مان محرز شده، به زندان بفرستیم در حالی که مجازات جایگزین حبس وجود دارد، قابل قبول نیست. با به اجرا درآمدن دستورالعمل موسوم به «ساماندهی زندانیان» تعداد زندانیان کاهش یافته، و در همان حال این امر«موجب ارتقای سطح امنیت اجتماعی» میگردد.

اشاره آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران، به بخشنامه ای است که  در روزهای پایانی شهریور زیرعنوان «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها»  ابلاغ نمودو از قضات خواست تا با صدور قرار وثیقه یا کفالت، زمان کافی در اختیار متهمان قرارگیرد تا بتوانند شخصی را به عنوان کفیل معرفی نموده یا سندی را به عنوان وثیقه ارائه دهند. همچنین به محض آن که متهم موفق به  معرفی کفیل یا ارائه وثیقه گردد، قاضی های کشیک بلافاصله وظیفه دارند تا آن را بپذیرند و بیدرنگ متهم را آزاد کنند، حتی اگر خارج از ساعات اداری این امر صورت تحقق بخود بگیرد. بر اساس مفاد دیگر این  بخشنامه، دادستان‌ها موظف به نظارت به احکام و قرارهای صادره از طرف قضات شده اند تا  «صدور قرارهای نامتناسب یا عدم پذیرش به موقع تأمین»، موجب زندانی شدن افراد نشود.