جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتشار نامه فوق محرمانه آیت الله منتظری خطاب به آیت الله خمینی (اعدام دختران سیزده ساله)

انتشار نامه فوق محرمانه آیت الله منتظری خطاب به آیت الله خمینی (اعدام دختران سیزده ساله)

افشای یک سند تکان دهنده محرمانه بعد از سه دهه درباره جنایهای صورت گرفته توسط قوه قضائیه از جمله اعدام دختران غیر مسلح سیزده ساله به حکم قضات شرع

۳۵ سال پیش در چنین روزی:
(۵ مهر ۱۳۶۰)

«نامه به آیت الله خمينی در مورد ضعف عملكرد شورای عالی قضايی و ايجاد گروه گرايی در سپاه پاسداران»

«بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارك آيت الله العظمي امام خميني مدظله العالي

پس از سلام، با اينكه مدتي است موفق به زيارت حضرتعالي نشده ام و تصميم داشتم براي امور جاريه كشور كه طبعا هر كدام مسئولي دارد مزاحم اوقات شريف نشوم، ولي بر حسب احساس وظيفه شرعي لازم دانستم به نحو اجمال خاطر حضرتعالي را به جرياناتي كه در مهمترين ارگانهاي ضامن بقاء انقلاب و كشور مي‎گذرد جلب كنم:

۱ء ضعف شورايعالي قضايي و بالنتيجه دادگاههاي انقلاب به حدي است كه افراد صادق و متعهدي كه خود در متن آنها هستند مي‎گويند اوضاع جاري زندان اوين و بسياري از زندانهاي شهرستانها از قبيل اعدامهاي بي رويه و احيانا بدون حكم قضات شرع يا بدون اطلاع آنها و گاهي به رغم مخالفت با آنها و ناهماهنگي بين دادگاهها و احكام صادره و تاثير جوها و احساسات و عصبانيتها در احكام صادره و حتي اعدام دختران سيزده چهارده ساله به صرف تندزباني بدون اينكه اسلحه در دست گرفته يا در تظاهرات شركت كرده باشند كاملا ناراحت كننده و وحشتناك است، فشارها و تعزيرات و شكنجه هاي طاقت فرسا رو به افزايش است.

آمار زندانيان به حدي است كه بسا در يك سلول انفرادي پنج نفر بايد با وضع غير انساني بمانند؛ حتي به آنها نوعا امكانات نماز خواندن هم داده نمي شود؛ و به تعبير يكي از قضات شرع هرج و مرج و خود مختاري مسئولين بازجويي و بازپرسي سخت نگران كننده است. اعدامهاي اخير معمولا از مهره هاي رده سوم و چهارم و سمپاتها مي‎باشد و مهره هاي اصلي كاملا به كار مشغولند و از اعدام شدگان قهرمان سازي كرده و افراد ديگري را به دام انداخته و به ميدان مي‎فرستند. اگر مهره هاي اصلي و موثر اعدام مي‎شدند و كار توجيهي روي اغفال شدگان انجام مي‎شد ءنظير آنچه با گروه فرقان انجام شدء اميد بود كه ريشه اين گروهها و فكر آنها كنده شود، ولي با زياد شدن آمار معدومين ممكن است در كوتاه مدت جريان ترور ضعيف گردد ولي بالاخره با شكل و تجربيات پيچيده تري جوانه مي‎زنند و مشكل همچنان باقي است. زمزمه هايي حتي از خانواده هاي متعبد و مذهبي شروع شده كه معلوم نيست گسترش نيابد، چون خون طبعا تحريك كننده عواطف و احساسات است، و بالاخره اموري در زندانها مي‎گذرد كه اگر حضرتعالي اطلاع داشتيد قطعا به آنها رضايت نمي داديد. البته اين مطالب را كسي به حضرتعالي مي‎نگارد كه از اول مخالف گروهها بوده و از آنها هم ضربه خورده و سعي دارد عقل و فكر را حكم قرار دهد و تحت تاثير احساسات آني واقع نشود.

۲ء سپاه پاسداران تقريبا به صورت اهرم گروهها و افراد در آمده، در برخوردها و تصفيه ها و عزل و نصب ها كمتر تقوي و خط اسلام و رهبر مطرح است، و بسا احيانا به جاي تصفيه افراد مشكوك يا مظنون افراد صالح و مفيد تصفيه و حقوق آنان قطع مي‎شود، و پيش بيني مي‎شود اگر سپاه به اين وضع پيش برود در آينده نزديكي اين ارگان انقلابي متلاشي يا به صورت يك ارگان انتظامي بي خاصيتي درآيد. لازم است به هر نحو ممكن سپاه از گروه بازي نجات يابد و نمايندگي حضرتعالي در آن به شكل فعال و موثر در آيد.

والسلام عليكم و ادام الله ظلكم
‏۲۸ ذي القعده ۱۴۰۱ ء حسينعلی منتظری»

photo_2016-09-27_10-29-54