جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های پنجشنبه اول مهرماه

مروری بر روزنامه های پنجشنبه اول مهرماه

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

روزنامه های اصلاح طلب به مناسبت 76 سالگی استاد شجریان به تمجید از وی پرداخته اند. همچنین ترافیک دیپلماتیک در نیویورک و دیدارهای متعدد رئیس جمهور با سران کشورهای جهان از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است. با این حال، انتخابات و رقابت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان از چشم تحلیلگران به دور نمانده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه اصلاح طلب تولد 76 سالگی شجریان را فراموش نکرده اند.

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

روزنامه شرق در ویژه نامه ای با تیتر «شجریان، آوای ایران» به این موضوع پرداخت. در بخشی از این ویژه نامه می خوانیم: «قدسیان می‌دمند نای تو را

تا خدا بشنود نوای تو را

آسمان پهن کرده گوش که باز

بشنود بانگ ربنای تو را

سایه

مهر، شمایید و مهربانی‌تان، آواییست که از حنجره نخستین روزِ پاییز، «مرغ سحر» را به منزلگه حافظه ما رساند. ما همه گوش شدیم، مدهوش… وقتی صوتِ «ربنا»یتان، برکت افطارمان بود و طنینِ مأوایتان، «بیداد» دلمان… .

هر جا عاشق شدیم، نوای شما در گوشمان پیچید: «بی‌همگان به‌ سر شود، بی تو به‌ سر نمی‌شود…» صوتِ خوش‌الحان شما وقتی انعام و فجر و فتح خواندید، رزق و روشنی جانمان شد و آن هنگام که «به یاد پدر» در گوشمان پیچید: «الرحمنُ علّم القرآن»، نوای ملکوتی‌تان رحمت خالق هفت آسمان را بر سرمان باراند… .

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

اهمیت شما برای ما نه‌فقط به سبب خاطره‌هایی که برایمان ساخته‌اید، که به‌خاطر همراهی‌هایتان با ما مردم است. ازهمین‌روست که موجِ صدای شما جایی فراتر از امواج صوت و فروصوت و فراصوت ایستاده، و گیرنده این موج دیگر نه گوش‌ها، که جان‌های مشتاق است. جان‌هايي كه از نوروز بی‌وقفه «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد» را زمزمه کرده‌اند. این ویژه‌نامه که با آرزوی سلامتتان نگاشته شده، تحفه‌ای به شماست که آوای ایرانید. امید که سالیان سال بمانید و باز برایمان بخوانید: «یاد باد آن روزگاران یاد باد…»

ما دلشدگانِ آوازِ شماییم، صدایی که از حنجره شما کوچید و ساکنِ ابدی دل‌های ما، و در تاریخ جاودان شد. طلوعِ مهر، که شما مطلعِ آنید، بر ما مبارک.»

سفر رئیس جمهور به نیویورک

روزنامه اعتماد با عنوان «به نام ايران پسابرجام» نوشت: «آخرين حضور د‌ر مجمع عمومي سازمان ملل متحد‌ د‌ر جامه رئيس د‌ولت يازد‌هم جمهوري اسلامي ايران. حسن روحاني، رئيس‌جمهور ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلي وارد‌ فرود‌گاه جان اف كند‌ي نيويورك شد‌. د‌يد‌ارها از همان نخستين ساعات حضور د‌ر خاك ايالات متحد‌ه به مناسبت هفتاد‌ و يكمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد‌ آغاز شد‌. رييس‌جمهور ايران براي نخستين‌بار از زمان ورود‌ توافق هسته‌اي ميان ايران و ١+٥ به فاز اجرايي د‌ر ماه ژانويه سال جاري به نيويورك سفر كرد‌ه است؛ سفري كه د‌ر رسانه‌هاي غربي به عزيمت رئيس‌جمهور ايران به قلب امريكا از هاوانا، پايتخت كوبا تعبير شد‌. رسانه‌هاي امريكايي د‌ر پوشش حضور روحاني د‌ر نيويورك بر اين نكته تاكيد‌ د‌اشتند‌ كه رييس‌جمهور ايران پس از د‌يد‌ار با رهبر انقلاب كوبا فيد‌ل كاسترو و تجد‌يد‌ ميان تهران و هاوانا به امريكا سفر كرد‌ه است. رئيس د‌ولت يازد‌هم ساعتي پس از آنكه سخنراني باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا د‌ر مجمع عمومي سازمان ملل متحد‌ به پايان رسيد‌، وارد‌ نيويورك شد‌. آخرين سخنراني رئيس‌جمهور امريكا پيش از آنكه تا چند‌ماه د‌يگر كاخ سفيد‌ را ترك كند‌، سخنراني‌اي كه د‌ر آن اوباما از توافق هسته‌اي با ايران به عنوان د‌ستاورد‌ د‌ولت خود‌ ياد‌ كرد‌. برجام د‌ر حالي وارد‌ نهمين ماه اجراي خود‌ شد‌ه است كه مقام‌هاي متفاوت ايراني د‌ر د‌اخل و خارج ايران بارها و بارها از عد‌م وفاي به عهد‌ كامل طرف مقابل گلايه كرد‌ه‌اند‌. وزير امور خارجه ايران نيز كه د‌ر اين سفر حسن روحاني را همراهي مي‌كند‌ د‌ر مد‌ت زمان گذشته از اجراي برجام بارها و بارها د‌ر د‌يد‌ارهاي متفاوت تاكيد‌ د‌اشته است كه ايران به تمام تعهد‌ات خود‌ د‌ر سايه برجام عمل كرد‌ه است اما ايراني‌ها بايد‌ نتيجه اجراي برجام را به شكل ملموس د‌رك كنند‌ و اين اتفاقي است كه هنوز به شكل كامل و صد‌ د‌رصد‌ي رخ ند‌اد‌ه است. روز پنجشنبه د‌ر شيفت صبح سخنراني‌هاي سران د‌ر مجمع عمومي سازمان ملل متحد‌، حسن روحاني سخنراني خود‌ را ارايه خواهد‌ كرد‌؛ سخنراني‌ كه به گفته غلامعلي خوشرو، نمايند‌ه ايران د‌ر سازمان ملل متحد‌ عمد‌ه تمركز آن بر برجام و چند‌ و چون‌هاي اجراي آن خواهد‌ بود‌. غلامعلي خوشرو د‌ر تازه‌ترين گفت‌وگوي خود‌ همزمان با حضور روحاني د‌ر نيويورك تاكيد‌ كرد‌ كه ايران تمام تعهد‌ات خود‌ را به صورت تمام و كامل انجام د‌اد‌ه و طرف مقابل نيز بايد‌ به صورت كامل به اين تعهد‌ات خود‌ عمل كند‌. وي با بيان اينكه همه د‌ر اين مسير راه طولاني را تاكنون آمد‌ه‌اند‌ تاكيد‌ كرد‌ كه هنوز مسير بسياري هم پيش روست.

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

روحاني د‌ر شرايطي به نيويورك رسيد‌ه است كه خاورميانه د‌ر رأس د‌غد‌غه‌هاي جهاني است. پروند‌ه‌هاي سوريه، عراق و يمن هركد‌ام جهان را به نوعي گرفتار خود‌ كرد‌ه است: از بحران مهاجرت تا سرايت تروريست‌هايي كه مرز نمي‌شناسند‌. روحاني د‌ر نخستين سال حضور د‌ر مجمع عمومي سازمان ملل طرح «جهان عاري از خشونت و افراط‌گرايي» را مطرح كرد‌، عبارت‌هايي كه جهان زماني به معناي انها فكر كرد‌ كه جريان‌هاي تروريستي د‌ر بروكسل، نيس و پاريس جولان مي‌د‌انند‌. علاوه بر برجام به نظر مي‌رسد‌ كه مسائل منطقه‌اي كه رابطه ايران و عربستان را هم شامل مي‌شود‌ د‌ر زمره سوژه‌هاي مورد‌ اشاره روحاني د‌ر سخنراني‌اش باشد‌».

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با آیت‌ا…‌هاشمی» به نقل از صوفی عضو شورای سیساست گذاری اصلاح طلبان نوشت: «اصلاح‌طلبان به دیدار آیت‌ا…‌هاشمی می‌روند؛ این خبری بود که روز گذشته علی صوفی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد. بدون تردید آنچه آیت‌ا…‌هاشمی برای خود به عنوان تکلیف مقرر کرده، هدایت و راهنمایی طیف‌های میانه‌روست که البته برای او اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تفاوتی ندارد، بلکه بر این اعتقاد است که کشور به هر دو گروه و جناح نیازمند است. بنابراین باید آنها را به مسیر اعتدال هدایت کرد تا نتیجه فعالیت‌های آنها بازگشت آرامش و وفاق به‌ کشور باشد.

فساد اقتصادی

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند! » نوشت: «به گفته مجري طرح گندم درسال جاري حدود ۱۱ ميليون و ۴۳۸ هزار تن گندم از كشاورزان خريداري شده است و حدود ۹ ميلیون و ۳۰۰ هزار تن مصرف گندم در خبازي‌ها و ذخاير استراتژيك كشور مي‌باشد كه با محاسبه اين ارقام و توليد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن گندم دروم فقط در استان خوزستان، پيش‌بيني مي‌شود كه توليد داخل مي‌تواند نياز صنوف صنعتي را نيز تأمين كند و ديگر نيازي به واردات نيست. اسفندياري‌پور در گفت‌و‌گو‌ي اختصاصي با «جوان» در پاسخ به اينكه آيا صادرات گندم در نخستين سال رشد توليد منطقي است يا خير مي‌گويد: رشد توليد با هدف صادرات در وزارت جهاد كشاورزي در دستور كار ما نيست چراكه كشاورزي به شدت تحت‌الشعاع مسائل جوي است و طبق برنامه پيش‌بيني شده تا سال ۱۴۰۴ توليد در مرز ۱۴ ميلیون و ۸۰۰ هزار تن باقي خواهد ماند و تلاش مي‌كنيم با اصلاح بذرها با كاهش مصرف آب، بهبود كيفيت بذرها، توليد را به ثبات برسانيم… .

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

اين در حالي است كه بازرگاني دولتي و وزير جهاد كشاورزي در چند روز اخير مدام از صادرات گندم مازاد به كشورهاي همسايه خبر مي‌دهند و رشد توليد گندم در سال ۹۵ را آغاز صادرات اين محصول استراتژيك و آب‌بر عنوان مي‌كنند.

به گفته يك منبع آگاه دپوی‌گندم‌هاي وارداتي در گمركات جنوب از يك سو و فشار مافياي واردات بر اين وزارتخانه و ستاد تنظيم بازار از سوي ديگر اين شائبه را به وجود آورده كه دولتي‌ها با ژست خودكفايي و طرح صادرات گندم مازاد به دنبال راه جديدي براي صادرات مجدد گندم‌هاي وارداتي و سود بيشتر از اين راه هستند. با اين اقدام هم رشد ۳ ميليون تني گندم در سال ۹۵ در سال آغاز انتخابات رياست جمهوري بزرگنمايي مي‌شود و هم اينكه مافياي واردات به سود خود رسيده و منتفع خواهند شد».

روزنامه وطن امرزو با تیتر «مدیران نجومی مشغول کارند!» با اشاره به این خبر که پرداخت‌‌های نجومی 110 روز بعد از رسوایی فیش‌های کلان ادامه دارد نوشت: «همان‌ طور که پیش‌بینی می‌شد دولت موضوع دریافتی‌های نجومی را فرسایشی کرد تا همچنان شاهد باشیم مدیران نجومی مشغول کارند. به گزارش «وطن‌امروز»، 110 روز از آغاز افشای فیش‌های حقوقی غیرمتعارف می‌گذرد اما دولت بعد از استعفای 13 مدیر و عضو هیات‌مدیره موسسات مالی کشور هیچ کاری انجام نداده است تا مدیران نجومی همچنان در بدنه دولت باقی بمانند.

نشست انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ‌هاشمی / مدیران نجومی مشغول کارند/ وزارت بازرگانی گندم وارد و وزارت کشاورزی صادر می کند!

دولتی‌ها در ابتدا به عنوان یک مدعی وارد صحنه مبارزه با دریافتی‌های نجومی شدند اما به سرعت مدافع مدیران نجومی شدند و حتی آنها را امانتدار و ذخیره نظام خواندند! این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به دولت تذکر دادند که با مدیران نجومی برخورد صورت گیرد و نباید به آسانی از کنار این موضوع گذشت. در ابتدا عنوان می‌شد که حدود 900 مدیر نجومی یا مدیرانی که دریافتی نامتعارف داشتند شناسایی شدند اما دولت ناگهان اعلام کرد که مدیران نجومی همان 13 نفر بودند و درصد کمی از مدیران دریافتی غیرمتعارف داشتند. اگر نظر دولتی‌ها را بپذیریم باید بگوییم که دیگر نباید مدیری با دریافتی نجومی داشته باشیم اما با کمال تعجب شاهد بودیم که در همین شهریورماه یعنی بعد از 3 ماه جنجال و تاکید بر برخورد با مدیران نجومی باز هم شاهد پرداخت‌های نامتعارف و نجومی بودیم. هفته گذشته فیش حقوقی و چک‌های پرداخت شده چند مدیر بیمه دولتی تعاون منتشر شد تا ثابت شود دولت همتی برای برخورد با مدیران نجومی ندارد. طبق اسنادی که به «وطن ‌امروز» رسیده، مبالغ نامتعارف و عجیب و غریب به مدیران بیمه تعاون که زیرمجموعه وزارت کار و تعاون محسوب می‌شود، پرداخت شده است.

همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی درباره حقوق‌های نجومی مدیران بیمه تعاون گفته که کاری به حقوق هیات‌مدیره بیمه تعاون ندارد، چرا که مجمع این بیمه باید پاسخگو باشد! طبق اظهارات همتی وزارت تعاون باید جواب دهد که چرا چنین پرداختی نامتعارفی به مدیران بیمه تعاون تعلق گرفته است؟ جالب است بدانید بیمه تعاون یکی از شرکت‌هایی است که کمترین سود را به سهامدارانش می‌دهد و نمایندگی‌های آن در سراسر کشور سود چندانی از این بیمه نمی‌گیرند. با این وجود دستمزد و پاداش‌های نجومی بیمه تعاون در حال پرداخت است و حتی با جریان مبارزه با مدیران نجومی نیز مسؤولان این بیمه همچنان این پول‌ها را دریافت کرده‌اند. این اتفاقات نشان می‌دهد دستورهای قاطع برای برخورد با مدیران نجومی بیشتر جنبه نمایشی داشته تا یک امر اداری. روحانی 23 خردادماه 1395 پس از هفته‌ها سکوت درباره فیش‌های حقوقی نجومی دستور برخورد با مدیران متخلف و برکناری آنها را صادر کرد اما این دستور در نهایت منجر به استعفای چند مدیر بانکی و مالی شد که در جلسه تودیع هم، آنها ذخیره نظام نامیده می‌شدند!»