جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه 31 شهریورماه،

مروری بر روزنامه های چهارشنبه 31 شهریورماه،

 روزنامه های امروز بیانات رهبر  در روز عید غدیر و همچنین موضوع انتخابات و سخنان ناطق و نیامدن احمدی نژاد در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که اخرین جزئیات پرونده مهدی هاشمی و همچنین فیلم فروشنده از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه های امروز موضوع انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان« پایان احمدی‌نژاد؟ » نوشت:« رئیس‌جمهوری سابق پیش از آن‌که بتواند سفرهای استانی‌اش را در نیمه دوم‌ سال ٩٥ دنبال کند، احتمالا از عرصه رقابت‌ها کنار خواهد رفت. همین چند وقت پیش بود که خبری از او منتشر شد مبنی بر این‌که مردم کرارا در سفرهای استانی از وی می‌خواهند به‌عنوان نامزد به انتخابات‌ سال ٩٦ ورود کند. سفرهای استانی احمدی‌نژاد و بازسازی شبکه ارتباطات نیروهای وفادار به رئیس‌جمهوری سابق در شهرستان‌های مختلف نیز با همین هدف پی گرفته شد. از این منظر می‌توان گفت كه احمدی‌نژاد انتخابات ریاست‌جمهوری را ماه‌ها جلوتر از دیگر نامزدهای احتمالی آغاز کرد؛ البته بدون آن‌که رسما موضوع را تأیید کند. سخنرانی‌های او در میان مردم شهرستان‌های مختلف نیز چنین شائبه‌هایی را برانگیخت. ابتدا گفته شد برای این سخنرانی‌ها مجوز دریافت نکرده‌اند و سپس وزیر کشور و معاون سیاسی وزارت کشور نیز درباره تبعات قانونی شروع پیش از موعد رقابت‌های انتخاباتی هشدار دادند. در گرماگرم این تأیید و انکارها بود که عباس امیری‌فر، روحانی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت «طبق خبر موثقی که دارم کلا نامزد‌شدن احمدی‌نژاد منتفی است و طبق نظر ارشادی یکی از مقامات عالیرتبه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سفر استانی هم به صلاح نيست و طبق خبر موثق و دقیقی که دارم سفر استانی گرگان هم آخرین سفر استانی و بنابر اخبار غیررسمی ١٠ نفر از اعضای محترم شورای نگهبان در جلسه غیررسمی که داشته‌اند نظرشان رد صلاحیت بوده است و فقط دو نفر موافق ایشان بوده‌اند. خواهش می‌کنم غیر از این سوال نکنید که با عرض معذرت پاسخگو نخواهم بود.» اظهارات امیری‌فر آب سردی بود بر کمپین‌هایی که تازه برای حمایت از رئیس‌جمهوری سابق داشت جان می‌گرفت. واکنش‌ها البته قابل پیش‌بینی هم بود. گروهی از دانشجویان دفتر تحکیم وحدت به حجت‌الاسلام گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند که «ما دانشجویان انقلابی دفتر تحکیم وحدت با محتوای این خبر در گوشی و آن جلسه خصوصی کاری نداریم، بلکه مشکل اصلی ما با روندی هست که باعث از بین‌رفتن تحلیل مردم و بدنه حامیان انقلاب اسلامی نسبت به سخنان صریح رهبر معظم انقلاب است. نویسندگان نامه بدون آن‌که به محتوای «خبر عجیب» اشاره کنند، در ادامه نوشتند «ما دانشجویان انقلابی به نمایندگی از بدنه دلسوز انقلابی، از حضرتعالی و تمامی مسئولان و دست‌اندرکاران دفتر رهبری و افراد مرتبط خواستاریم تا سریعا و به صورت رسمی صحت و سقم این خبر عجیب را اعلام کرده و بدنه انقلابی را از تردید روز‌افزون رهایی داده و ضمن اطلاع‌رسانی دقیق در این‌خصوص باب رفتارهای اینچنینی را سد نمایید».

ارزان‌فروشي 3هزار ميلياردی پالايشگاه تهران/ پایان احمدی نژاد و نقل قول جدید از ناطق!

اندکی بعد مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در یادداشتی تحت عنوان «فرصت تازه برای رئیس‌جمهوری سابق» نوشت: چند روزی است محافل رسانه‌ای و سیاسی گوناگون ازجمله کانال‌های نزدیک به دکتر احمدی‌نژاد، از ملاقات وی با رهبر انقلاب اسلامی خبر می‌دهند. دیداری مهم که به‌ درخواست و پیگیری خود او انجام شده؛ اما ظاهرا نتیجه‌اش خلاف انتظار وی بوده‌ است! فضائلی در ادامه این یادداشت نوشته است: هر چند هنوز جزییات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است، منتشر نشده؛ ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال آینده مواجه شده است!»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«گزینه ای جز روحانی برای انتخابات ٩٦ ندارم » نوشت:« ماه‌هاست كه مخالفان اصلاحات به دنبال ايجاد انشقاق در جبهه اصلاحاتند و براي رسيدن به اين مقصود از هر ابزاري استفاده مي‌كنند. پروژه امسال آنها كه به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين استراتژي براي فايق آمدن بر حسن روحاني در انتخابات سال آينده است ايجاد انشقاق و شكاف ميان روحاني و حاميانش است. آنها با طرح موضوعاتي مانند عبور از روحاني يا رقيب تراشي اصلاح‌طلبان براي وي كوشيده‌اند تا نشان دهند اصلاح‌طلبان و روحاني از يكديگر جدا شده‌اند و براي ٢٩ ارديبهشت سال ٩٦ هر كدام راه خود را خواهند رفت. با اين حال اين پروژه با اظهارات صريح بزرگان اصلاحات شكست خورد.

محمد رضا عارف به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بارها بر حفظ وحدت و تداوم استراتژي سال ٩٢ تاكيد كرد. رييس دولت اصلاحات نيز در جلسات بارها گفت نه قصد عبور از روحاني را دارد و نه به معرفي گزينه‌اي در برابر او مي‌انديشد. ساير چهره‌هاي اصلاح‌طلب نيز در مصاحبه‌هاي گوناگون اعلام كردند حسن روحاني تنها و بهترين گزينه براي پيشبرد منافع ملي است.

گام بعدي مخالفان روحاني ايجاد شكاف ميان او و عقبه اصولگرايش است.

در مهم‌ترين گام مخالفان روحاني طي هفته گذشته اعلام كردند ناطق نوري در يك ديدار سياسي اعلام كرده بايد به جز روحاني به دنبال گزينه‌هاي ديگري براي انتخابات بود. پس از اين نقل قول نام علي اكبرناطق نوري، بار ديگر به صدر اخبار آمد تا اينكه او نهايتا تمامي شايعات و نقل قول‌هاي منتسب به خود را تكذيب كرد و در دفاع از حسن روحاني، سنگ تمام گذاشت. او روز دوشنبه با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفت: گزينه‌اي جز حسن روحاني در نظر ندارم و سخناني كه به نقل از من درباره‌ حمايت از شخصي جز ايشان مطرح شده را تكذيب مي‌كنم.

ارزان‌فروشي 3هزار ميلياردی پالايشگاه تهران/ پایان احمدی نژاد و نقل قول جدید از ناطق!

حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر ناطق نوري صبح روز دوشنبه در حاشيه مراسم سخنراني‌اش در محل ساختمان معاونت درمان و بهداشت سازمان هلال‌احمر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره‌ نقل سخناني از وي در خصوص حمايت از شخصي جز حسن روحاني در انتخابات آتي اظهار كرد: جمله‌اي اخيرا از من منتشر شد كه درباره‌ آن تحليل‌هاي مخالف و موافق زيادي انجام شد اما اين جمله جعلي و ساختگي است و من رسما آن را تكذيب مي‌كنم.

وي افزود: در اين ماجرا گفته‌اند كه عده‌اي نزد من آمدند و من به آنها گفته‌ام غير از آقاي روحاني كس ديگري را انتخاب كنيم كه اين حرف بي‌ربطي است و كساني كه نزد من آمدند نظر ديگري داشتند و من به آنها گفتم كه از در اين اتاق كه بيرون رفتيد اين حرف‌تان را ديگر تكرار نكنيد و حتما شما خودتان را طرفدار آقاي روحاني مي‌دانيد و بايد از ايشان حمايت و دفاع كنيد.

وي تاكيد كرد: من هم به ايشان نظر موافق دارم و هم ايشان از دوستان من است و هم اينكه ايشان را موفق مي‌دانم و ان‌شاءالله آقاي روحاني در صحنه هستند و خواهند بود و من نيز گزينه‌اي غير از ايشان درنظر ندارم.»

آخرین جزئیات پرونده هاشمی

روزنامه آرمان در گفت و گو با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی با عنوان« آخرين جزئيات پرونده مهدي‌هاشمي » به نقل از وی نوشت:« در اين زمينه اقدامات جديدي صورت گرفته و پرونده دوباره به جريان افتاده و اتفاقا به جاهاي خوبي هم رسيده است. با اين وجود از بيان جزئيات بيشتر در اين زمينه به دليل حساسيت موضوع معذورم. در روزهاي اخير برخي از رسانه به دروغ موضوع فرار مهدي‌هاشمي از كشور را مطرح كرده بودند. اين در حالي است كه مهدي اصلا در هفته‌هاي اخير به مرخصي نيامده است. اين شبهه افكني و دروغ‌پردازي‌ها نشان مي‌دهد كه عده‌اي به صورت مغرضانه تلاش مي‌كنند پرونده مهدي‌هاشمي پيچيده‌تر شود تا افكار عمومي بيشتر جريحه‌دار شود. اين عده تلاش مي‌كنند پرونده مهدي‌هاشمي را به شكل‌هاي مختلف به سطح رسانه‌ها بكشانند تا اقدامات اساسي كه در اين پرونده در حال انجام شدن است زير سوال برود. »

ارازان فروشی یک پالایشگاه

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« ارزان‌فروشي 3هزار ميليارد ی پالايشگاه تهران » این خبر را منتشر کرده است و در بخشی از آن می نویسد:« «پنت گيت» مخفف پالايشگاه نفت تهران است كه مفت‌فروشي سهام اين شركت مشمول واگذاري از طريق بازار سهام در سال 91 بيش از 3هزار ميليارد ريال آن هم در اوج تحريم‌هاي ظالمانه كه عمده مردم در فشار بودند به بيت‌المال ضرر زد اما عده‌ای در اثربرخورداری از سهميه‌هاي خاص در عرضه اوليه، سرمايه‌شان ظرف شش ماه 17برابر شد و در مدت كوتاهي ره صد ساله را پيمودند.

به گزارش «جوان»، رشد 17برابري سهام شركت پالايشگاه نفت تهران پس از عرضه اوليه در مهر ماه 91 در حدود 3هزار ميليارد ريال به بيت‌المال از محل عرضه ارزان شركت خصوصي‌سازي شده پالايشگاه نفت تهران ضرر زد و جالب آنكه برخي از كارگزاري‌هاي نور چشمي سهميه خاصي را به برخي از مشتريان خود از عرضه اوليه اين شركت اختصاص دادند كه ظرف شش ماه دارايي آنها 1600درصد رشد كرد.

عرضه اوليه بيش از سه ميليون سهم پالايشگاه نفت تهران در بورس تهران در سال 91، تحت قالب خصوصي‌سازي با گذشت بيش از چهارسال هنوز هم با حاشيه‌هاي فراواني همراه است كه ارزان‌فروشي بيت‌المال و توزيع ناعادلانه سهام در كارگزاري‌ها جهت عرضه به مردم در رأس اين حاشيه‌ها قرار دارد.

در جريان خصوصي‌سازي شركت‌هاي دولتي به دليل آنكه اين شركت‌ها ميوه انباشت ده‌ها سال ثروت ملت ايران است بايد اين شركت‌ها با ارزش منصفانه و عادلانه‌اي و در زمان مناسب به فروش رسد، تا شاهد ارزان‌فروشي بيت‌المال و انتفاع گروهي خاص از عرضه شركت‌هاي دولتي نباشيم. از آنجايي كه ارزان‌فروشي شركت پالايشگاه نفت تهران در سال 91 در حدود 3هزار ميليارد ريال به بيت‌المال ضرر زد و اين عرضه اوليه نيز با حاشيه همراه بوده است جا دارد نهادهاي نظارتي چون سازمان بازرسي كل كشور عرضه اوليه سهام پالايشگاه نفت تهران را مورد بررسي قرار دهند تا هم علت ارزان‌فروشي كشف شود و هم اينكه مشخص شود چه افرادي از طريق كدهاي شخصي، خانواده و افراد وابسته به خود بيشترين سهم را از منافع شيرين مشاركت در اين عرضه اوليه به دست آورند تا از اين طريق هم حقوق به يغما رفته از بيت‌المال احيا شود و هم اينكه در عرضه‌هاي آتي كه از طريق بازار سرمايه انجام مي‌گيرد شاهد فروش ارزان اموال ملت ايران نباشيم.

افراد خاصي كه بيشترين سهم را عرضه اوليه پالايشگاه نفت تهران داشتند در روزهايي كه عمده مردم ايران در حال مقاومت در برابر تحريم‌هاي ظالمانه امريكا و دولت‌هاي غربي بودند، سرمايه‌شان به يكباره طي شش ماه 1600درصد رشد كرد و به قولي به سودهاي بادآورده دست يافتند. در واقع بايد افرادي كه به كدهاي مختلفي كه اصالتاً و وكالتاً در اختيار آنها بوده و كارگزاري‌هاي خاص، سهميه‌هايي 500تا هزاران سهمي از عرضه اوليه سهام پالايشگاه نفت تهران را به اين افراد اختصاص دادند توسط سازمان بازرسي كل كشور و نهادهاي نظارتي مورد شناسايي و برخورد قراربگيرند. »

فیلم فروشنده

روزنامه کیهان در یک خبر انتقادی با عنوان« تعطیلی مسئولیت نظارتی مجلس و وزارت ارشاد مقابل فحشای سینمایی!» نوشت:« علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس می‌گوید فیلم فروشنده چهره نامناسبی را از ایران نشان می‌دهد.

وی در یادداشتی اینستاگرامی و بی‌آن که از موضع نمایندگی مجلس از وزارت ارشاد درباره زنجیره تخلفات فرهنگی توضیح بخواهد می‌نویسد: «در شب عیدغدیر با همسرم به دیدن فیلم «فروشنده» در سینما فرهنگ رفتم. بازی خوب آقای شهاب حسینی و خانم ترانه علیدوستی قابل تقدیر است، اما سوژه فیلم را نپسندیدم. این فیلم چهره خوبی از جامعه ایران نشان نمی‌دهد، لذا انتخاب آن به عنوان نماینده ایران در «اسکار» از سوی بنیاد فارابی، به نظر من انتخاب خوبی نبود. اگرچه به انتخاب آنها که معمولا معیارهای متعددی مانند تکنیک‌های هنری، جذب مخاطب و رای‌آوری را در نظر می‌گیرند احترام می‌گذارم»!

یادآور می‌شود فیلم مذکور به طور خلاصه سعی می‌کند غیرت و تعصب نسبت به ناموس و همسر را در مقابل تساهل و تسامح قربانی نماید. موضوع فیلم تجاوز به همسر و چالش بر سر گذشت از متجاوز است!

خردادماه امسال نیز علی جنتی وزیر ارشاد درباره افتضاح و ابتذال فیلم 50 کیلو آلبالو گفته بود: اگر این فیلم را پیشتر می‌دیدم مجوز اکران آن را نمی‌دادم. باید بگویم این فیلم از دست شورای صدور پروانه نمایش در رفته وبه اشتباه مجوز اکران گرفته است.

وی گفته بود: بعد از اکران و اعتراض‌هایی که در مطبوعات درباره فیلم «50کیلو آلبالو» دیدم، تصمیم گرفتم فیلم را ببینم و بعد از دیدن فیلم متوجه شدم اعتراض‌ها درست است چرا که ما در کشور تلاش می‌کنیم در مورد تحکیم خانواده صحبت کنیم اما در این فیلم روابط ناسالم و نامتعارف که مغایر با ارزش‌های قومیتی و اسلامی است و همچنین آرایش‌های غلیظ و الگوسازی‌های غلط دیده می‌شود.

جنتی ادامه داد: اگر قبلا این فیلم را دیده بودم اجازه صدور پروانه نمایش نمی‌دادم اما به هر حال فیلم مجوز نمایش گرفته بود و ما نمی‌توانستیم آن را از پرده پایین بکشیم به همین دلیل من باید درباره فیلم اظهارنظر می‌کردم تا نشان دهم با آن موافق نیستم و فیلم را تایید نمی‌کنم(!) البته در مورد اکران فیلم در شهرستان‌ها و شبکه نمایش خانگی فکر دیگری خواهیم کرد.

انداختن مسئولیت کوتاهی‌ها در حوزه فرهنگ و هنر و سینما به گردن نهادهایی چون شورای صدور پروانه یا بنیاد فارابی و…، طبعا ذره‌ای از مسئولیت امثال وزیر ارشاد یا نمایندگان و هیئت رئیسه مجلس نمی‌کاهد و نمی‌شود در مقابل شبیخون فرهنگی هدایت شده و سازمان یافته، سکوت و بی‌تفاوتی پیشه کرد یا حداکثر ژست منتقد به خود گرفت؛ که چنین مشیی عین خیانت است.»