پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تقریبا دوسال ازآغاز تقابل با حوثیها-علی عبدالله الصالح در یمن میگذرد! درطول این مدت قدرت آتش کودتاچیان به شدت تقویت شده و افزایش یافته. به یُمنِ امداد غیبی روسها!!

تقریبا دوسال ازآغاز تقابل با حوثیها-علی عبدالله الصالح در یمن میگذرد! درطول این مدت قدرت آتش کودتاچیان به شدت تقویت شده و افزایش یافته. به یُمنِ امداد غیبی روسها!!

تسلیحات پیشرفته در دستان یمنی‌ها؛
گزارشی که به تازگی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا – سیا – درباره یمن در اختیار رهبران عربستان قرار داده، به شدت رعب و وحشت رهبران سعودی را برانگیخته است.
گزارشی که رعب و وحشت مقامات سعودی را به دنبال داشت/ از یگان نیروهای ویژه «کتیبه 7/7» یمنی‌ها چه می‌دانیدسرویس جهان مشرق – یک منبع آگاه سعودی از نگرانی و هراسی سخن گفت که میان رهبران جوان عربستان مانند «محمد بن سلمان»، جانشین ولی عهد و وزیر دفاع و «محمد بن نايف»، ولی عهد عربستان در نشستی که چندی پیش با حضور مسئولان ارشد سرویس های اطلاعاتی و امنیتی این کشور و مستشاران خارجی برگزار شد، به چشم می خورد.
به گفته این منبع دلیل این نگرانی به وجود اطلاعات امنیتی بسیار مهمی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» در اختیار سرویس های اطلاعاتی عربستان گذاشته و تاکید می‌کند که «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری برکنار شده یمن نیروهای پیاده نظام نخبه ای در اختیار دارد که دوره های آموزشی و نظامی بسیار ویژه ای دیده و توان مشارکت در هر نوع نبردی را دارا می باشند.
براساس این اطلاعات دوره های آموزشی که این نیروها دیده اند، فراتر از دوره های آموزشی و نظامی است که نیروهای نخبه و ویژه ای چون گارد ریاست جمهوری و مبارزه با تروریسم و همچنین واکنش سریع سپری می کنند و با آنها تفاوت بسیار دارد.
این اطلاعات توضیح می دهد که این نیروها هم اکنون در یگانی به نام «کتیبه 7/7» گرد آورده شده اند، یگانی که پیش تر نیز خبرهایی درباره آن به بیرون درز یافته و از نیروهای تشکیل دهنده آن به عنوان قوی ترین و کارآمدترین نیروهای ارتش یمن یاد شده بود که می توانند، با تسلیحات و مهمات بسیار پیشرفته ای که در اختیار دارند، روند تحولات جاری در میدان را تغییر دهند.
در این راستا، فرستاده ویژه کاخ سفید در عربستان نقل می کند که سازمان سیا پیشتر و در دوره ریاست «دیوید پترائوس» بر این سازمان به اطلاعاتی دست یافته بود که نشان می داد، علی عبدالله صالح درحال تجهیز و آموزش یگان های رزمنده سری برای هدفی نامعلوم است، موضوعی که توجه و نگاه آمریکایی ها را به خود جلب کرده بود، چون آمریکایی ها پیش از انقلاب مردمی سال 2011 میلادی یمن علیه حکومت صالح، آمریکایی ها با دریافت سالیانه یک میلیارد دلار مسئولیت پشتیبانی و حمایت لجستیکی از نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن را برعهده داشتند که آموزش نیروهای نخبه و ویژه این گارد از جمله مهمترین وظایف آمریکایی ها در یمن شمرده می شد و به همین دلیل این باور در آمریکایی ها ایجاد شده بود که آنها به همه امور و قضایای نظامی و امنیتی ارتش و نیروهای مسلح یمن اشراف داشته و از آن اطلاع دارند.
گزارشی که رعب و وحشت مقامات سعودی را به دنبال داشت/ از یگان نیروهای ویژه «کتیبه 7/7» یمنی‌ها چه می‌دانید

به گفته این منبع آگاه تصریح می کند: هنگامی که این اطلاعات و خبرهای مرتبط با این نیروها منتشر شد، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی سعودی به رهبران عربستان درباره جدی نبودن موضوع و موثق نبودن اطلاعات و خبرهای منتشر شده اطمینان خاطر دادند و در این راستا، سرتیپ «رشاد العلیمی»، از فرماندهان ارشد ارتش عربستان در پاسخ به سوالات محمد بن نایف، ولی عهد سعودی درباره این نیروها و توانمندی و ساختار تسلیحاتی آنها، وجود چنین نیرویی را در یمن نفی کرده و انتشار چنین خبرهایی را صرفا جنگ رسانه ای و روانی به راه انداخته شده از سوی صالح علیه عربستان ارزیابی و تحلیل کرده بود.

اما اظهارات موثق و اطلاعات موکد اخیر آمریکایی ها درباره حقیقت این نیرو نگرانی بسیاری میان رهبران جوان عربستان ایجاد کرده است، به گونه ای که موجب شد، محمد بن نایف غضبناک و برافروخته سرتیپ العلیمی را به دفتر خود احضار کند و با الفاظ رکیک و بسیار تند وی را به خاطر اطلاعات درز یافته درباره این نیرو مورد بازخواست قرار دهد و هنگامی که العلیمی تلاش داشت، شاهزاده نایف را آرام کند، محمد بن نایف با توصیف وی به «بز احمق» او را از دفتر کارش اخراج می کند.

از سوی دیگر، محمد بن سلمان، جانشین ولی عهد عربستان نیز با فراخواندن سرتیپ «علی محسن الاحمر»، معاون فرماندهی عالی نیروهای مسلح تحت فرمان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، از وی توضیحاتی درباره این موضوع خواستار شد و چون الاحمر از وجود این نیروها اظهار بی اطلاعی کرد، وزیر دفاع عربستان از وی خواستار کسب اطلاعات دقیق و موثق در این باره و نفوذ به حلقه افراد نزدیک به صالح شد.
گزارشی که رعب و وحشت مقامات سعودی را به دنبال داشت/ از یگان نیروهای ویژه «کتیبه 7/7» یمنی‌ها چه می‌دانید
این منبع سعودی می افزاید: سازمان سیا به رهبران عربستان اطلاع داد که به اعتقاد و باور این سازمان، این نیروها در صورت ورود به میدان و نبردهای جاری در جبهه های مختلف یمن می توانند، سرنوشت هر نبرد زمینی را در خاک یمن علی رغم تفوق و برتری نیروی هوایی عربستان به سود خود رقم بزنند و با اجرای عملیات های کیفی و متمرکز سعودی ها را در عمق خاک عربستان هدف قرار دهند و به همین دلیل لازم است، با اطلاعات در اختیار و این موضوع با جدیت و تامل بسیار برخورد شود.
آمریکایی ها به سعودی ها چشم داشت ها و اهداف علی عبدالله صالح در زمان زمامداری را یادآور شده، تاکید کردند که تسلیح ارتش و نیروهای مسلح یمن به مدرن ترین سلاح های روز و بنای نیروی مسلح و ارتشی قدرتمند از جمله مهمترین اهداف و خواسته های رئیس جمهوری برکنار شده یمن، تا پیش از سال 2011 میلادی و آغاز انقلاب مردمی این کشور بود.
به گفته آمریکایی ها صالح در این راستا، اقدام به تاسیس یگان های رزمی جنگجویی کرد که دوره های آموزشی و نظامی بسیار پیشرفته ای را دیده بودند. همچنین برای به دست آوردن منظومه های تسلیحاتی دریایی از جمله زیردریایی با روس ها وارد مذاکره شد و برای دستیابی به موشک های پیشرفته و روز دنیا با چینی ها تماس گرفت، اما رخ دادهای سال 2011 میلادی به بعد مانع تکمیل این قراردادها و به عمل درآمدن این قراردادها شد.
گزارشی که رعب و وحشت مقامات سعودی را به دنبال داشت/ از یگان نیروهای ویژه «کتیبه 7/7» یمنی‌ها چه می‌دانید
با این حال آمریکایی ها تاکید می کنند که وی در آن دوره اقدام به انبار و ذخیره سازی گسترده و چشمگیر تسلیحات و مهمات نظامی کرد که اطلاع دقیقی از میزان و حجم آنها در دست نیست.
افزون بر اینکه محافل آمریکایی می گویند، با توجه به زیرکی و هوشمندی که در صالح سراغ دارند، بی شک وی دارای سیستم و ترتیبات نظامی سری و محرمانه ای است که آمریکایی ها از آن بی اطلاع هستند.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق، صالح همواره میزبان کارشناسان امور نظامی و تکنیسین های روسی در کشور یمن بود. وی همچنین پذیرای کارشناسان نظامی با تجربه و شایسته بعثی پس از سرنگونی رژیم بعث و اعدام «صدام حسین»، دیکتاتور عراق پس از سال 2003 میلادی بود و همه آنها در دستگاه نظامی و اطلاعاتی و امنیتی وی به خدمت گرفته شده و مشغول به کار بودند.
یکی از مهمترین موضوعات مورد تاکید سازمان سیا به سعودی ها این بود که «صالح بیش از 800 هزار گلوله خمپاره از نوع کاتیوشا، 120 موشک انداز از نوع اروگان بی ام 27 ، حدود 12 هزار موشک روسی اورگان، 4 هزار موشک توشکا، 8 هزار موشک لونا، 14 هزار موشک زمین به هوا از نوع بچورا همگی ساخت روسیه، منظومه موشک های بالستیک، اسکاد و موسودان ام 25 در اختیار دارد»!!!!
اگر این اطلاعات موثق باشد، بنابراین وجود نیروهای ویژه صالح و کتیبه 7/7 نیز یک واقعیت است و وجود این قدرت نظامی و مهمات و تجهیزات در اختیار تاکید می کند که صالح خود را برای نبردهای سخت و طولانی با همسایه سعودیش آماده می کند، به خصوص آنکه در حال حاضر از پایگاه مردمی گسترده ای در یمن برخوردار است.
گزارشی که رعب و وحشت مقامات سعودی را به دنبال داشت/ از یگان نیروهای ویژه «کتیبه 7/7» یمنی‌ها چه می‌دانید
به گفته آمریکایی ها صالح هم اکنون درحال راه اندازی و تعمیر و ترمیم منظومه رادار هوایی یمن است که تاکیدی بر ورود به مرحله ای جدید از جنگ بین یمن و عربستان سعودی و کشورهای تشکیل دهنده ائتلاف عربی ضد یمن است.
نکته قابل تامل اینکه آمریکایی‌ها به سعودی ها به طور عام و محمد بن سلمان به طور خاص توصیه کردند، به شدت مراقب درز یافتن تصمیمات و اطلاعات نظامی و امنیتی عربستان به بیرون و رسیدن آنها به دست طرف های یمنی از جمله صالح باشند و این بدین معنی است که دایره امنیتی و نظامی و اطلاعاتی عربستان حتی در سطوح بالای آن مورد نفوذ یمنی ها قرار گرفته است، به بیان رساتر «صالح دارای روابط نزدیک و مستحکم با طرف های صاحب نفوذ در حکومت سعودی و در راس آنها آل سعود است.
وسرانجام اینکه سرویس های جاسوسی و امنیتی آمریکا به رهبران جوان عربستان توصیه کردند، برای خروج از تنگنایی که در یمن گرفتار آن شده اند، بهتر آن است که به گشودن کانال های ارتباطی با علی عبدالله صالح بیاندیشند.