پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » گزیده اخبار رسانه ها

گزیده اخبار رسانه ها

مرتضوی قصورش را منکر بود و دیر عذرخواهی کرد

رئیس کمیته حقیقت‌یاب حوادث بعد از انتخابات سال 88 گفت که سعید مرتضوی در زمان فعالیت این کمیته، منکر کوتاهی خود در فاجعه کهریزک بود و حالا هم بسیار دیر عذرخواهی کرده است. پرویز سروری گفت: این عذرخواهی خیلی دیر انجام شد. متاسفانه آقای مرتضوی اگر همین عذرخواهی را همان زمان انجام می‌داد می‌توانست آثار بسیار خوبی را در آن زمان داشته باشد. تیم بررسی در ارتباط با کهریزک همه موضوعات را شجاعانه پیگیری و مطرح کردند و درآن زمان با مقاومت جدی مرتضوی روبه‌رو شد. در بررسی‌هایی که داشتیم نقش تصمیمات آقای مرتضوی در حوادثی که پیش آمده بود، بسیار برجسته دیده شد. ایشان در زمان ملاقات‌های آن زمان هیچ کوتاهی را قبول نکرد و انکار می‌کرد و موضوعات را نمی‌پذیرفت . اعزام افرادی که هنوز تفهیم اتهام نشده بودند به کهریزک، زندانی که مخصوص اراذل و اوباش تهران – افرادی که رعب و وحشت ایجاد می‌کردند و مزاحم نوامیس و امنیت مردم می‌شدند و محلی برای اراذل و اوباش بود – زمینه‌ساز جدی برای این حادثه غمبار بود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

روحانی؛ تنها گزینه ناطق نوری
علی‌‌‌‌‌‌اکبر ناطق‌نوری در حاشیه جشن بزرگ عید غدیر خم جمعیت هلال احمر در جمع خبرنگاران حضور یافت و به نقل قول اخیری که از وی مطرح شده بود واکنش نشان داد. اشاره ناطق به مباحثی بود که بعد از دیدار اخیرا جمعی از جبهه اعتدالگرایان با وی مطرح شد و بنا بر روایت‌های مطرح شده از سوی افرادی از این جبهه، ناطق گفته بود که به جز روحانی به دنبال گزینه دیگری هم باشید. وی در این باره گفت: یک جمله‌ای از من نقل شد و تحلیل‌هایی به آن خورد و موافق و مخالف درباره آن همه جرو حرف زدند. این جعل و ساختگی است و من رسما تکذیب می‌کنم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یک گروهی پیش من آمدند و بعد از ان جلسه از من نقل شد که به آنها گفتم به غیر از روحانی بروید گزینه‌های دیگری را هم دنبال کنید. این حرف بی‌ربطی است. این گروهی که پیش من آمدند نظر دیگری داشتند من به آنها گفتم از اینجا که بیرون می‌روید این حرفتان را دیگر تکرار نکنید. به آنها گفتم اگر شما خودتان را طرفدار روحانی می دانید باید از ایشان حمایت کنید. ناطق تاکید کرد: من هم به آقای روحانی نظر موافق دارم، هم دوست من است و هم ایشان را موفق می‌دانم. ان‌شاالله هم در صحنه است و خواهد بود و من گزینه دیگری غیر از او  برای انتخابات سال ۹۶ در ذهنم نیست.خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.
بازداشت صدرا محقق، دبیر اجتماعی روزنامه شرق
خبرگزاری مهر بعدازظهر امروز – دوشنبه – با این طرح گرفیکی که در آن از عنوان «نفوذ» استفاده شده، نوشت: «یکی از عوامل ارتباطی میان رسانه های ضد انقلاب طی عملیات اطلاعاتی توسط یکی از نهادهای امنیتی دستگیر شد. صبح روز جاری «ص- م» که اقدام به تهیه گزارشهایی از اوضاع داخلی کشور برای رسانه های ضدانقلاب می کرد، دستگیر شد. این فرد به عنوان دبیر اجتماعی در یکی از روزنامه های کشور فعالیت داشته است». همزمان «مسعود کاظمی» از گزارشگران روزنامه ی شرق در توییتر نوشت: ««صدرا محقق»، دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق صبح امروز در منزل خود بازداشت شد». صدار محقق چهار سال پیش نیز در مقطعی بازداشت شده بود. انصاف نیوز این خبر را منتشر کرد.
واکنش مهناز افشار پس از دستگیری همسرش
مهناز افشار آرزو کرد که همسرش به خانه بازگردد تا فرزندشان دیگر بهانه او را نگیرد. یاسین رامین فرزند محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد و همسر مهناز افشار بازیگر سینمای ایران است.  چندی پیش رسانه‌ها خبر از بازداشت او داده بودند و حالا مهناز افشار برای اولین بار بعد از دستگیری رامین، با انتشار تصویر همسر و فرزندش در توئیتر به نبودن او در خانه اشاره کرده است.  بازیگر «برف روی کاج‌ها» در توئیتر نوشت: «یار من، در انتظار صبح روزی هستم که شبش دخترمون دیگه نگه «بابا نیس»»
بسته دوشنبه
متلک یک روزنامه به صادق محصولی
روزنامه شهروند در ستون طنز خود به اظهارات دیروز صادق محصولی درباره انتخابات 96 واکنش نشان داد.
بسته دوشنبه
محکومیت «عیسی سحرخیز» به 21ماه حبس
وکیل مدافع عیسی سحر خیز گفت: موکلم در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به اتهام توهین به مسئولان به 21ماه زندان محکوم شد.  سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع عیسی سحر خیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار داشت: عیسی سحر خیز ابتدا به 2سال حبس محکوم شد که ما تسلیم به رای شدیم، دادگاه یک هشتم محکومت موکلم را کاهش داد و در نهایت وی به 21ماه حبس قطعی به اتهام توهین به مسئولان محکوم شد. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.
از نظر وزارت ارشاد پروانه یالثارات لغو شده
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد درباره موضع وزارت ارشاد در خصوص نشریه یالثارات نیز گفت: موضع ما در این رابطه قبلا اعلام شده و هیئت نظارت بر مطبوعات پروانه نشریه را لغو و از فهرست دارای مجوز خارج کرده است و آن را به لحاظ قانونی دارای مجوز نمی‌دانیم چون در هیئت متشکل از سه قوه و حوزه علمیه لغو پروانه شده است. نوش آبادی افزود: ادامه فعالیت این نشریه توسط قوه قضاییه در حال پیگیری است و شکایت‌هایی که از طرف هنرمندان صورت گرفته بر اساس وظایف و اختیارات قوه قضاییه انجام خواهد گرفت.خبرگزاری صدا و سیما این خبر را منتشر کرد.
واکنش شریعتمداری به املاک نجومی و سکوت اصولگرایان
حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد در پاسخ به سوال «در ماجراي فيش‌هاي حقوقي همه رسانه‌هاي اصولگرا سر و صداي زيادي به راه انداختند و از لزوم مبارزه با فساد سخن گفتند و با وجود اينكه دولت هم ماجرا را پيگيري كرد و اقدامات لازم را انجام داد اما همچنان جنجال‌ها ادامه داشت، اما شاهد بوديم كه در ماجراي املاك نجومي تنها رسانه اصولگرايي كه به اين موضوع پرداخت روزنامه كيهان بود و ساير رسانه‌ها سكوت كردند. فكر مي‌كنيد چرا همفكران شما در مقابل فساد در شهرداري سكوت كردند؟ فكر نمي‌كنيد مبارزه با فساد نمي‌تواند با سياست‌هاي دوگانه انجام شود؟» گفت: در اين مورد ساير اصولگرايان و آنهايي كه سكوت كردند بايد پاسخگو باشند. من پاسخگوي سكوت ديگر رسانه‌هاي اصولگرا در قبال املاك نجومي نيستم. من در كيهان وظيفه خود را انجام داد و تنها در رسانه خودم مسوول هستم.

هشدار به خریداران مدل جدید اپل

آیفون۷ موجود در بازار رجیستر نمی‌شود. رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی در واکنش به عرضه گوشی آیفون ۷ در بازار تهران گفت: این گوشی ها به صورت قاچاق وارد بازار شده و در سامانه شناسایی گوشی موبایل (رجیستری) تایید نخواهد شد. این گوشی ها به صورت قاچاق وارد بازار شده اند و امکان ثبت و رجیستری در شبکه موبایل کشور را ندارد. حتی در صورت رجیستر شدن به زودی از مدار خارج خواهد شد. روزنامه ایران این خبر را منتشر کرد.

وزیر خارجه عربستان مدافع سلمان رشدی شد

یادداشت وزیرخارجه عربستان در نشریه وال‌استریت ژورنال در پاسخ به یادداشت ظریف در نیویورک‌تایمز: حمایت از حزب‌الله نمونه‌ای از اقدامات ایران در حمایت از تروریسم است. ایران بود که فتوای اعدام سلمان رشدی را که یک نویسنده بود، صادر کرد و این تهدید به قتل همچنان بر قرار است. عربستان سعودی موضعی ثابت در قبال ایران دارد و از روابط بهتر با ایران استقبال می‌کند، روابطی که بر پایه حُسن همجواری و عدم مداخله در امور دیگران باشد اما آنها باید اقدامات خود در حمایت از تروریسم را متوقف کنند. فارس این خبر را منتشر کرد.

نامه‌ی یک صنف سینمایی به رئیس قوه قضائیه

انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران طی نامه‌ای سرگشاده به ریاست قوه قضائیه از یک نشریه به‌خاطر انتشار مطلب‌هایی که نسبت‌هایی را به برخی سینماگران وارد داشته است، شکایت برد.

در این نامه آمده است:

«نشریه‌ای که زیر نام سرور آزادگان جهان منتشر می‌شود، درباره سه هنرمند صاحب نام سینمای ایران،با ردیف کردن الفاظ و تصوراتی را به این عزیزان نسبت داده است. از شما به عنوان قاضی القضات جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم دستور رسیدگی صادر و اجازه نفرمایید زیر نام سرور شهیدان جهان با آبروی هنرمندان مسلمان کشورمان بازی شود.» عصر ایران این خبر را منتشر کرد.

ادامه فعالیت شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شد

علی تاجرنیا، با اشاره به جلسه امروز شورای هماهنگی اصلاحات اظهار داشت: جلسه امروز با حضور اکثریت اعضای شورای هماهنگی برگزار شد که ریاست دوره ای آن بر عهده انجمن اسلامی جامعه پزشکی بود. در این جلسه با اکثریت مطلق آرا تصویب شد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عمل کند، با توجه به تجربه موفق انتخابات گذشته در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر پیش رو هم همچنان فعالیت انتخاباتی در قالب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انجام خواهد شد. اکثریت اعضای شورای عالی را اعضای احزاب تشکیل میدهند که براین اساس ترکیب این شورا شامل احزاب و شخصیتهای برجسته و مرجع گروههای اجتماعی هستند که تلاش خواهیم کرد احزاب بیشتر در این شورا حضور داشته باشند. به زودی در جلسه ای با آقای خاتمی ضمن ارائه گزارش فعالیتهای شورای هماهنگی، پیشنهادهای خود را برای ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به ایشان اعلام خواهیم کرد. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

قصد برخی تحریف تاریخ و فریب مردم است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: افرادی در داخل قصد دارند با دروغگویی مردم را از ادامه مسیر انقلاب خود باز دارند این افراد حقایق تاریخی را به درستی برای مردم مطرح نمی‌کنند و قصد دارند با تحریف تاریخ مردم را فریب دهند. تفکری که با تحریف تاریخ بدنبال تضعیف توان نظامی و سامانه موشکی کشور است با تفکری که معتقد است هر دو طرف جنگ در سوریه باطل هستند، در جبهه مقابل انقلاب قرار دارند. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

می‌خواهند با انتشار اخبار دروغ وحدت اصلاح‌طلبان را از بین ببرند

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید گفت: علی رغم تبلیغات سویی که رقیب جریان اصلاحات در جریان انتخابات مجلس دهم انجام داد، اصلاح طلبان نشان دادند راهبرد اصلی‌شان منافع ملی است و علی رغم رد صلاحیت چهره‌های متدین و شاخص این جریان، اصلاح طلبان با حضور حداکثری خود در انتخابات نشان دادند منافع ملی بر منافع جریانی ترجیح دارد. نباید بخاطر برخی کدورت‌ها دستاورد ارزشمند شکل گرفته در بین مجموعه اصلاح طلبان که انسجام و وحدت است را از بین برد. تریبون‌های اصلی در اختیار رقیب جریان اصلاحات است، تلاش‌های زیادی می‌شود که وحدت شکل گرفته در خانواده اصلاحات را با انتشار برخی اخبار دروغ تحت الشعاع قرار دهند. باید مراقب بود تحت تأثیر برخی شیطنت‌ها قرار نگیریم و روند آغاز شده از خرداد ۹۲ را با جدیت ادامه دهیم. ایرنا این خبر را منتشر کرد.

«پوکی‌مون» عامل 110 هزار تصادف جاده ای

بیش از 15 میلیون نفر روزانه در سراسر جهان، در زمان کوتاهی که از شروع این بازی می‌گذرد جذب آن شده‌اند و در همه جا مشغول این بازی هستند. این بازی که عنوان مشهورترین بازی جهان را گرفته، عامل 110 هزار تصادف جاده‌ای تنها در مدت 10 روز در آمریکا است. رانندگان خودروها جای تمرکز روی رانندگی تمام حواسشان به «پوکی‌مون» است و فقط پشت سر هم حادثه آفرینی می‌کنند. پلیس راهنمایی و رانندگی توصیه می‌کند که رانندگان هنگام رانندگی در خیابان‌ها و به خصوص جاده‌ها از بازی خودداری کنند.
نامه هیئت‌مدیره خانه سینما خطاب به ۳ سینماگر
هیئت مدیره خانه سینما خطاب به هنرمندان سینمای کشور، ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی نامه‌ای منتشر کرد.در این نامه آمده است: «سرکار خانم ترانه علیدوستی، آقایان اصغر فرهادی و مانی حقیقی گرامی، پیش از هرچیز در شگفتیم از سکوت مدیران و مسئولین ذیربط بویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر هتاکی به شما. ما پشتیبانی خود را از شما اعلام می‌کنیم و تاجایی که در مقدورات‌مان است، از همه امکانات حقوقی، قانونی و افکار عمومی برای اعاده حیثیت و دادخواهی شما استفاده خواهیم کرد.»
تعیین سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا
یک ایرانی ـ‌ آمریکایی به عنوان سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا جایگزین آلن ایر شد.سحر نوروززاده در حال حاضر در وزارت خارجه آمریکا و عضو گروه سیاستگذاری با تمرکز بر ایران و مسائل مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران است.او به چند زبان از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی صحبت می‌کند.نوروز زاده نخستین زن ایرانی ـ آمریکایی است که وظیفه سخنگویی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا را نیز انجام می‌دهد. این پست نخستین بار پنج سال پیش در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد و مهم‌ترین مسوولیتش گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران است.وی در گفت‌وگو با شبکه فارسی صدای آمریکا در پاسخ به پرسشی در باره کانال ارتباطی جاری بین وزیران خارجه ایران و آمریکا از آمادگی دولت آمریکا برای بازگشایی کانال‌هایی جدید برای گفت‌وگو با ایران خبر داد.