چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » العربیه: سابقه طولانی و تلاش ظریف برای بهبود چهره ایران در غرب

العربیه: سابقه طولانی و تلاش ظریف برای بهبود چهره ایران در غرب

 شبکه خبری العربیه در وبگاه خود ضمن گزارشی درموردحمایت نظام ایران از تروریسم  نوشته که وزیر خارجه این کشور سابقه طولانی در تلاش برای بهبود چهره این کشور در غرب داشته است.

به ادعای گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دعاوی «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران درباره ماهیت گروه‌های جنگجو در منطقه که از وهابیت سرچشمه می‌گیرند در روزنامه «نیویورک تایمز»، خشم رسانه‌های سعودی را برانگیخته است.

فارس نیوز با عصبانیت میفزاید: در همین راستا وبگاه شبکه خبری «العربیه»، که طی یک سال گذشته به بنگاه اطلاع رسانی “منافقین و گروه‌های تجزیه طلب” تبدیل شده در گزارشی ظریف را دیپلماتی با سابقه طولانی برای بهبود چهره  رژیم ایران در غرب توصیف کرده است. این شبکه در گزارشی ضمن متهم کردن ایران به انتشار «تروریسم» و حمایت از گروه‌های تروریستی گفته لابی‌های ایرانی در غرب از همه ظرفیت‌های موجود برای پنهان کردن آنچه فعالیت‌های تروریستی ایران خوانده تلاش می‌کنند بهره می‌برند و خود را شریک غرب در مبارزه با تروریسم جلوه می‌دهند.

پروپاگاندیستهای فاری درادامه نوشته اند: العربیه مدعی شده مقاله‌های وزیر خارجه ایران و دیگر اساتید دانشگاه و تحلیلگران ایرانی در همین راستا و برای به فراموش سپردن آنچه حملات خونبار ایران در سراسر جهان توصیف کرده در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود.

در این گزارش آمده که ظریف نقش اساسی در تأسیس بزرگترین لابی حامی ایران در آمریکا «شورای ملی ایرانیان آمریکا»‌ [نایاک] دارد که مدیریت آن برعهده «تریتا پارسی» است.

بر اساس این گزارش این شورا یکی از فعالترین لابی‌های ایرانی برای دفاع از سیاست‌های تهران در غرب بازی می‌کند و نقش لابی‌های ایرانی در آمریکا از زمانی که ظریف به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل انتخاب شد افزایش پیدا کرده است.

فارس همچنین مینویسد: این شبکه مدعی است این مسأله نتیجه روابط گسترده ظریف با نمایندگان کنگره و محافل سیاسی و اتاق‌های فکر و تصمیم گیری آمریکاست؛ که در نهایت به بهبود چهره ایران در آمریکا و اعمال نشدن تحریم‌های جدید علیه ایران و توافق هسته‌ای منجر شده است.

العربیه نوشته دولت روحانی در حال حاضر تلاش می‌کند نقش این لابی‌ها و جریان‌های حامی ایران را تقویت کند تا به این ترتیب با استفاده از تجربه بالای ظریف در این باره ضمانت‌هایی در خصوص توافق هسته‌ای پیش از پایان دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به دست آورد.

در ادامه این گزارش با اشاره به حکم غیر منصفانه برداشت 2 میلیارد دلاری از محل دارایی‌های مصادره شده ایران، مدعی است لابی‌های ایرانی تلاش می‌کنند ایران را از اتهام فعالیت تروریستی تبرئه کرده و عربستان را حامی تروریست جلوه داده تا به این ترتیب تهران به جای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شریک غرب تبدیل شود.

العربیه ادعا کرده که لابی ایران تلاش می‌کند تهران را در رسانه‌های غربی به عنوان شریک غرب برای مقابله با تروریسم جلوه دهد و در این میان گروه‌های چپ آمریکایی، مخالفان جنگ و گروه‌های لیبرال آمریکایی که به سوی گفتمان اعتدال روحانی در خصوص غرب جذب شده‌اند، به لابی‌های ایرانی کمک می‌کنند و معتقدند طرح خاورمیانه جدید نیازمند نوعی از همپیمانی استراتژیک ایران و آمریکاست.

انتهای پیام/ب