سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پاسخ عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مقاله محمد جواد ظریف

پاسخ عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به مقاله محمد جواد ظریف

در یادداشتی-مورخ  ۲۸ شهریور ماه منتشره در روزنامه «وال‌استریت‌جورنال»- عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان  به یادداشت محمد جواد ظریف -در روزنامه «نیویورک‌تایمز»- برعلیه عربستان و وهابیت،  پاسخ صریح وموجه و بسیار کوبنده ای داد.

به گزارش سایت رادیو فردا آقای جبیر با اشاره به حملات و بمب‌گذاری‌ها در سفارت‌خانه آمریکا در بیروت، تفنگداران دریایی آمریکا در فردوگاه بین‌المللی پایتخت لبنان، و نیز انفجارهای برج‌های خبر در عربستان، همچنین آنچه حملات به «ده‌ها سفارت‌خانه در خاک ایران» توصیف کرده، انگشت اتهام را به سوی مقام‌های ارشد تهران گرفته‌است.

به گفته وزیر خارجه عربستان همه این نمونه‌ها و «این واقعیت که ایران از تروریسم برای پیشبرد اهداف سیاسی خشن خود استفاده می‌کند» قابل لاپوشانی نیست.

آقای جبیر می‌گوید «ایران نمی‌تواند از مقابله با تروریسم سخن بگوید؛ در حالی‌که رهبران آن، نیروهای قدس و سپاه پاسداران، به تجهیز، مسلح‌کردن و ارسال پول برای فعالیت‌های تروریستی اقدام می‌کنند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در یادداشتی که در نیویورک‌تایمز نوشته بود، به شدت از سران عربستان و نیز «وهابیت» انتقاد کرده و نیز گفته بود با وجود آنکه «وهابیت بخش بسیار کوچکی از مسلمانان» است اما «تقریبا همه گروه‌های تروریستی» اسلام‌گرا از این تفکر تاثیر گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید وزیر خارجه ایران از «وهابیت» در یادداشتی در نیویورک‌تایمز

روابط پرتنش میان ایران و عربستان، مدتی‌ست که وارد فاز بحرانی تازه‌ای شده‌است. در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، و حمله و آتش‌زدن سفارت عربستان در تهران، روابط دو کشور قطع شد. تهران و ریاض که در عین حال دو رقیب مهم در منطقه به شمار می‌روند، از طرف‌های مخالف یا درگیر علیه یکدیگر در پاره‌ای از کشورهای غرب آسیا، از لبنان و سوریه تا یمن حمایت می‌کنند.

آقای جبیر در یادداشت خود در «وال‌استریت‌جورنال»، ایران را متهم کرده که در کشته‌شدن «نیم‌میلیون نفر از مردم سوریه به دست رژیم بشار اسد» سهیم است. به برخی از «رهبران القاعده اجازه داده در خاک آن کشور پناه بگیرند»، «دستور» حمله سال ۲۰۰۳ در ریاض توسط القاعده در «تماس تلفنی سیف‌العدل از ایران» صادر شده و یا «از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند».

به گفته وزیر خارجه عربستان، کشورهای منطقه و جهان تا زمانی که آیت‌الله خمینی «با شعار مرگ بر آمریکا» دست به انقلاب در ایران زد، در صلح و آرامش با این کشور زندگی می‌کردند.

در یادداشت محمد جواد ظریف در ۲۳ شهریور ماه گفته شده بود از زمان حملات ترویستی ۱۱ سپتامبر تا کنون، وهابیت -به گفته وزیر خارجه ایران- «جنگ‌طلب» چند بار تغییر چهره داده، اما طرز اندیشه اصلی آن «تغییری نکرده است».

عادل جبیر در یادداشت خود می‌گوید عربستان در صدر مبارزه علیه تروریسم قرار دارد، صد میلیون دلار پول برای ایجاد مرکز ضدتروریستی در سازمان ملل خرج کرده، ائتلافی با حضور ۴۰ کشور اسلامی علیه تروریسم دارد و جلوی چندین حمله به آمریکا و رهبران آن را گرفته‌است.

در بخش پایانی یادداشت وزیر خارجه ایران، گفته شده بود او «به هیچ‌عنوان» پیشنهاد حذف عربستان از «راه‌حل» در مقابله با تروریسم را نمی‌دهد؛ بلکه خواستار آن است که آن کشور دست از ایجاد هراس و تبلیغات برداشته و با «جامعه جهانی علیه تروریسم همکاری کند».

در بخش پایانی یادداشت وزیر خارجه عربستان نیز او می‌گوید ریاض از بهبود روابط با تهران استقبال می‌کند، روابطی که بر پایه حسن هم‌جواری و دخالت نکردن در کشور دیگر باشد؛ «هرچند سابقه فعلی ایران چندان دلگرم‌کننده نیست».

نوشتن یادداشت‌های وزیران خارجه دو کشور، در نشریات غربی، و طرح انتقادات شدید علیه دیگری تازگی ندارد.

آقای ظریف در دی ماه سال گذشته نیز در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» عربستان سعودی را عامل اصلی در تهدید ناشی از «افراطیون خشونت‌گرا»، توصیف کرده بود. در پاسخ، آقای جبیر گفته بود این دولت ایران است که به عنوان دولتی «حامی تروریسم» شناخته می‌شود و شماری از گروه‌های افراطی مانند حزب‌الله لبنان، حوثی‌ها در یمن یا شبه‌نظامیان افراطی در عراق را تحت پوشش خود دارد.