چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های یکشنبه 28 شهریور ماه

مروری بر روزنامه های یکشنبه 28 شهریور ماه

 موضوع FATF و بحث جمع بندی با پاره ای از تغییرات در شورای عالی امنیت ملی در کانون توجه روزنامه ها از جناح های مختلف است. این در حالی است که سفر رئیس جمهور به نیویورک و رقابت های المپیک، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، جنجال برسر FATF ادامه دارد.

روزنامه کیهان در یادداشتی انتقادی با عنوان «خطر آفرینی مشترک برجام و FATF» نوشت: «یکی دیگر از مباحثی که توانمندی‌های نظامی و اقتدار منطقه‌ای کشورمان را نشانه رفته، مسأله (Financial Action Task Force) FATFیا همان «گروه ویژه اقدام مالی» است. این اظهارات که باید با کاستن از توانمندی‌های نظامی، اقتصاد را شکوفا کنیم، همان کارکرد را دارد که FATF دارد. این سازمان که ایران را در لیست سیاه خود قرار داده، کارویژه خود را «پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پولشویی» خصوصا در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کرده است. غربی‌ها می‌گویند ایرانی‌ها برای اینکه بتوانند از شر تحریم‌هایی که قرار بود با برجام خلاص شوند! خلاص گردند، باید به سازوکاری که آنها تعریف می‌کنند، عمل کنند. مثلا در تعریف این سازمان به اصطلاح مستقل سپاه پاسداران، نیروی قدس، وزارت دفاع، صدا و سیمای جمهوری اسلامی و نیز انصارالله یمن و جنبش حزب الله تروریست است؛ جنبشی که بطور همزمان، با اسرائیل و داعش و النصره می‌جنگد و از قضا روزگار همه آنها را هم سیاه کرده است! این یعنی تا زمانی که ما با داعش و النصره و اسرائیل و گروه‌های وحشی دیگر می‌جنگیم، از لیست سیاه آنها خارج نخواهیم شد! مقابله کردن با جنبشی که پروژه داعش برای ورود به ایران را ناکام گذاشته تنها یکی از خروجی‌های FATF است. مخلص کلام این که، گروه ویژه اقدام مالی قرار نیست موانع شکوفایی اقتصادی را از جلوی راه ایران بردارد، بلکه قرار است موانع ورود تکفیری‌ها به ایران عزیز را از جلوی پای داعش بردارد.

 تضعیف توانمندی‌های هسته‌ای ایران را اگر نتیجه تحریم‌های غرب بگیریم، نابودی امنیت بی‌نظیر کشورمان را باید نتیجه پذیرفتن FATF و پیشنهاد کاستن از توانمندی‌های نظامی‌مان بگیریم. با این تفاوت که در برجام غرب ما را تحریم کرد اما در FATF قرار است خودمان خودمان را تحریم کنیم! »

با این حال روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « شرايط جديد پيوستن به FATF »نوشت: «شرایط جدیدی برای پیوستن ایران به FATF در شورای عالی امنیت ملی وضع شد». اين خبري است كه كمال خرازي، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي، ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم اعلام كرد. او با بيان اينكه «عضویت ایران در این قرارداد که روابط ما را با دنیا تسهیل می‌کند، با توجه به قوانینی که در گذشته در مجلس درباره پول‌شویی وضع شده و قانونی که درحال‌حاضر در مجلس هست، مشکل نیست»، به مسئولان دست‌اندركار توصيه كرد: «مسئولان این حوزه باید مترصد باشند که طرف مقابل از نوع نگارش قراردادهایی که بین ایران و آنها تنظیم می‌شود، سوءاستفاده نکند». رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: «شورای عالی امنیت ملی به این مسئله رسیدگی کرد و شرایط جدیدی را وضع کرده که ان‌شا‌ءالله حقوق ملت ایران تأمین خواهد شد». به گفته او،‌ در جلسه قبلی شورای عالی امنیت ملی درباره پیوستن ایران به FATF شرایطی جدیدی گذاشته و بحث‌هایی شده است. اين جلسات و شرط و شروط‌گذاشتن‌ها در حالي است كه سياسي‌شدن ماجراي الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی علیه پول‌شویی(FATF)، فعالان اقتصادي در بخش خصوصي را در برزخي نگه داشته كه عبور از آن مي‌تواند گره‌گشاي كار آنها در تعامل با نظام مالي جهان در عصر پسابرجام باشد. آن‌طور كه پدرام سلطاني، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تأكيد مي‌كند «پس از امضای برجام باید از نتایج آن استفاده کنیم و اینکه برای یک کار کوچک، کار بزرگی را مخدوش کنیم، منطبق با عقل و منطق نیست و برای پیوستن به عملیات پولی و مالی در جهان، راهی جز پذیرش مفاد FATF نداریم».»

بازی های المپیک

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «هيچ‌كس به استقبال طلايي‌ها نيامد» نوشت: «شب گذشته وقتي همه خواب بوديم، بخشي از ورزشكاران كاروان شهداي منا از پارالمپيك ريو ٢٠١٦ به ايران برگشتند، در بين اين افراد، سيامند رحمان به‌همراه ساير ورزشكاران كشورمان در وزنه‌برداري، ساره جوانمردي، تيم بسكتبال با ويلچر و… به كشور آمدند و مورد استقبال شديد حاضران در فرودگاه امام خميني(ره) قرار گرفتند، البته اين بازگشت پس از آن همه افتخارآفريني نكته تاريكي داشت؛ نكته تلخ بازگشت پارالمپيكي‌ها به كشور، غيبت محسوس مسوولان بلندپايه وزارت ورزش و جوانان از جمله محمود گودرزي، وزير ورزش و معاونان او در وزارتخانه بود و اين در حالي است كه كاروان پارالمپيك كشورمان تا پايان روز نهم مسابقات ۷ طلا، ۸ نقره و ۶ برنز كسب كرده است.

البته اين دليل نشد تا سيامند رحمان، ساره جوانمردي يا هريك از ديگر ورزشكاران پارالمپيكي ايران به غيبت متوليان ورزش ايران اعتراض كنند و رحمان در واكنش به نبود مسوولان وزارت ورزش گفت: «براي من مردم مهمند، ديروقت است ديگر.» و ساره جوانمردي مي‌گويد: «نه‌تنها نيامدن‌شان انگيزه ورزشكاران را كم نمي‌كند، بلكه انگيزه‌شان را بيشتر هم مي‌كند براي تلاش بيشتر.» و اين در حالي است كه بلافاصله بعد از درخشش جوانمردي در ريو صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تصاويري را پخش كرد كه باعث تعجب همگان شد. ويدئويي كه در آن وزير ورزش در پايان مسابقات قبلي به استقبال جوانمردي رفته بود و وقتي ساره در انتهاي پله‌هاي برقي فرودگاه به وزير مي‌رسد، محمود گودرزي به جوانمردي مي‌گويد «من محمود گودرزي هستم، حالا مي‌روي در تلويزيون براي من لغز مي‌خواني!» شايد به خاطر همين رفتار و حرف‌هاست كه ساره اين‌بار و در واكنش به سوال گزارشگر صدا و سيما مبني بر غيبت مسوولان مي‌گويد: «نه‌تنها نيامدن‌شان انگيزه ورزشكاران را كم نمي‌كند، بلكه انگيزه‌شان را بيشتر هم مي‌كند براي تلاش بيشتر.» و حالا ساره جوانمردي پرافتخارترين ورزشكار پارالمپيكي ايران است.»

 سعودی ها خواهان اخراج ايران از پارالمپيك شدند!/ شرايط جديد پيوستن به FATF

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « سكوت دستگاه ورزش مقابل ياوه‌گويي سعودي‌ها! » با اشاره به اینکه عربستان در خواسته‌اي واهي خواهان اخراج ايران از پارالمپيك به‌دليل درج نام خليج فارس روي لباس ايران شد نوشت: « بازي‌هاي سياسي عربستان در ورزش ادامه دارد و در تازه‌ترين ادعا سعودي‌ها پس از حك شدن نام خليج‌فارس روي لباس ورزشكاران پارالمپيك كشورمان در ريو، طي يك درخواست واهي از مسئولان پارالمپيك خواسته‌اند تا كاروان ايران را از ريو اخراج شود. ادعاهاي واهي عربستاني‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه مسئولان ورزش از كميته پارالمپيك تا وزارت ورزش مقابل ياوه‌گويي سعودي‌ها سكوت و واكنش به ادعاي عربستان را به روزهاي آينده موكول كرده‌اند!

جوسازي سعودي‌ها تمامي ندارد، يك روز به بهانه حمله به سفارت، ناامن بودن كشورمان را علم مي‌كنند و روز ديگر به خاطر درج شدن نام خليج‌فارس روي لباس كاروان پارالمپيك كشورمان، ادعا مي‌كنند ايران سياست را وارد ورزش كرده است، ادعايي كه بارها دستاويز خودشان براي جوسازي عليه ايران شده است. آخرين بار آن سال گذشته بود، بهانه‌شان هم حمله به سفارت عربستان بود، سعودي‌ها كه سه تيم‌شان با نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آسيا همگروه شده بودند، با وارد كردن سياست در ورزش، ادعاي ناامني ايران را پيش كشيدند و پايشان را در يك كفش كردند كه براي مسابقه با تيم‌هاي ايراني به كشورمان نمي‌آيند!»

سفر روحانی به نیویورک

علی خرم در یادداشتی با عنوان « دستور کار روحانی در «نیویورک» در روزنامه ایران نوشت: «روحانی در حالی برای چهارمین بار در گردهمایی سیاستمداران جهان حاضر می‌شود که درصدد است طی دیدارهای مختلف با مسئولان کشورهای غربی درباره مشکلات اجرایی شدن برجام به گفت‌وگو بنشیند. یعنی همان اهدافی که انتظار می‌رود او در مقام رئیس دولت پیگیری کند. این در حالی است که معمولاً رسانه‌ها و محافل سیاسی منتقد دولت، به اشتباه در تحلیل حضور رئیس‌جمهوری و مقامات دیپلماتیک از ایران در نشستی به اهمیت نشست سازمان ملل، بیش از محتوا به حاشیه و شکل رخدادها می‌پردازند.

در چنین فضایی، وقوع یک رخداد غیرمترقبه در خلال دیدارهای رئیس جمهوری و سایر مسئولان دیپلماتیک ایرانی حاضر در نشست، به سوژه اصلی تحلیل‌ها تبدیل می‌شود و اصل تحولاتی را که در حال رخ دادن است زیر سایه قرار می‌دهد. حال آنکه مهم‌ترین دستور کار رئیس جمهوری در اجلاسی در این سطح، باز کردن گره‌ها در باز کردن قفل روابط با کشورها، کمرنگ کردن خصومت با کشورهای دشمن، پررنگ کردن دوستی با کشورهای دوست، ایجاد اطمینان در کشورهای جهان برای ورود و سرمایه گذاری در ایران و ارتقای جایگاه سیاسی کشور است. باید دید که رئیس دولت در تأمین این اهداف تا چه اندازه موفق عمل کرده است نه اینکه نحوه نگاه و لبخند او پشت قاب دوربین‌ها به شاخصی برای سنجش عملکردش تبدیل شود.

این در حالی است که رئیس جمهوری تاکنون با سه بار حضور در اجلاس مجمع عمومی، حضورش را به فرصتی برای هموارسازی مسیر مذاکرات هسته‌ای، ترمیم چهره ایران در محافل بین‌المللی و مخدوش کردن سناریوی ایران‌هراسی تبدیل کرده است. حضور مؤثر و بهنگام روحانی در نخستین سال دولتش در مجمع عمومی سازمان بنای جدی مذاکرات هسته‌ای را گذاشت و دیدارهایی که او بعدها با همتایان خارجی‌اش از کشورهای تأثیرگذار جهان صورت داد، زمینه حل چالش هسته‌ای و خروج ایران از انزوای بین‌المللی را فراهم کرد. او اینک می‌خواهد در خلال دیدارهایش با سران کشورهای قدرتمند جهان و تثبیت جایگاه ارتقا یافته ایران، گام بلندی در تأمین منافع کشور از توافق هسته‌ای برداشته و بر دشواری‌های آن فائق بیاید. »

سپاه در برابر واگذاري انقلاب به نامحرمان‌ سکوت نمي‌کند

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « سپاه در برابر واگذاري انقلاب به نامحرمان‌ سکوت نمي‌کند » با اشاره به سخنان رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح نوشت: « اتفاقات فراواني كه در حوزه داخلي و بين‌المللي و همچنين بحث‌هاي مرتبط با پذيرش توصيه‌نامه گروه اقدام مالي روي داده است، سبب شد تا نگاه‌ها هرچه بيشتر از گذشته به اين همايش جلب شود.

نگاه كلي به اظهار نظرها و سخنراني شخصيت‌هايي كه در گردهمايي سالانه فرماندهان سپاه حضور يافته‌اند، به خوبي نشان‌دهنده اين مطلب است كه اين نهاد انقلابي همچنان دفاع از بنيادهاي انقلاب را وظيفه خود مي‌داند و در برابر هر انحرافي به شدت خواهد ايستاد؛ انحرافي چه در پذيرش يك پروتكل باشد و چه در حوزه اقتصاد تا سبب شود استقلال كشور تضعيف و زمينه براي نفوذ دشمن فراهم شود.»