پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نبرد نرم عربستان با رژیم حاکم بر ایران برسر قضیه حج

نبرد نرم عربستان با رژیم حاکم بر ایران برسر قضیه حج

سعودی ها در ایجاد جو ضد ایرانی از هیچ کوششی از جمله راه انداختن شبکه حج فارسی، ایجاد خبرگزاری فارسی، مصاحبه با ایرانی هایی که در مکه حضور دارند و حمایت از گروه جیش العدل، سازمان مجاهدین خلق و احزاب کرد از جمله حزب دموکرات کردستان ایران فروگذاری نمی کنند. شاید هدف همه این اقدامات، ایجاد تشنج و ناآرامی در کشور است.

به گزارش «تابناک»، هرچند وزیر رسانه و فرهنگ عربستان ـ که کشورش در جریان مراسم حج امسال میزبان حامیان رسانه‌ای تجزیه طلب‌ها و منافقین بوده ـ مدعی شده که هدف از راه‌اندازی شبکه فارسی حج، تخریب یا حمله به کسی نیست، بلکه عربستان از طریق این برنامه رویدادهای حج را به زبان فارسی مخابره می‌کند.
اما شاید مهمترین موضوع در این روزها که بی ارتباط به همدیگر نیز نیستند، سفر بارزانی رئیس اقلیم کردستان به فرانسه و از سوی دیگر، حضور برخی احزاب دموکرات کرد در عربستان و دیدار با مقامات عربستانی است.

در همین زمینه، ژنرال پیشین عربستانی که چندی پیش سفرش به تل آویو خبر ساز شده بود اعلام کرد، سفر بارزانی به فرانسه، آغاز تغییر معادلات در خاورمیانه خواهد بود و به تشکیل یک دولت کُرد در عراق منجر خواهد شد. بارزانی در جریان سفرش به فرانسه در خصوص برگزاری همه‌پرسی برای جدایی کردستان عراق گفته بود که باید این مسأله را قبل از هرچیز، با دولت مرکزی بغداد در میان گذاشت و رهبران کردستان عراق در این زمینه با مقامات عراق گفت‌وهایی را داشته‌اند.

این در حالی است که پیش از این، رسانه ها خبر توافق نظامی پنهان حکومت اقلیم کردستان با حزب دمکرات را منتشر کردند. حال از یک سو، می بینیم بارزانی به فرانسه می رود و از سوی دیگر، اعضای شاخص حزب دموکرات کردستان که در فرانسه مستقر بوده اند، به عربستان می روند و علیه ایران و جمهوری اسلامی ایران با شبکه های سعودی مصاحبه و با مقامات عربستانی دیدار می کنند.
این موضوعات نشان می دهد، وهابی های سعودی در این روزها که تنش کلامی با ایران افزایش یافته، تنها به این موضوع بسنده نکرده اند، بلکه در پی آن هستند که با استفاده از برخی خودفروختگان در کشور ایجاد رعب و وحشت و از سوی دیگر ناآرامی ایجاد کنند که این موضوع هشیاری بیش از پیش نهادهای امنیتی را می طلبد.