سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » سلیمانی و صالحی و مشائی و احمدی نژاد از عرصه رقابت انتخاباتی “مرخصند”!!

سلیمانی و صالحی و مشائی و احمدی نژاد از عرصه رقابت انتخاباتی “مرخصند”!!

روز شلوغ عدم کاندیداتوری برای ریاست جمهوری
در اتفاقی منحصر به فرد، حضور چهار گزینه در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی ایشان یا نزدیکانشان رد شد تا مختصات رقابت انتخاباتی آینده متفاوت باشد.
کد خبر: ۶۲۳۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ – ۰۸:۱۰
امتیاز خبر: 84 از 100 تعداد رای دهندگان 537
در اتفاقی منحصر به فرد، کاندیداتوری قاسم سلیمانی، علی اکبر صالحی، محمود احمدی‌نژاد و  اسفندیار رحیم مشایی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی ایشان یا نزدیکانشان رد شد تا مختصات رقابت انتخاباتی آینده با تغیراتی مواجه شود و دورنمایی تازه‌ای پیرامون سرنوشت انتخابات آینده مطرح شود.
به گزارش «تابناک»؛ تا روز جمعه 29 اردیبهشت 1396 موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده ایرات زمانی نسبتاً طولانی باقی است و بسیاری از سیاسیون حضورشان در این عرصه را هنوز رسماً اعلام یا را نکرده‌اند اما روز گذشته تا واپسین ساعات سه اظهارنظر مستقیم درباره کاندیداتوری چهار چهره ثبت شد که همگی از عدم کاندیداتوری در رقابت انتخاباتی پیش رو سخن به میان آورده بودند.
ابتدا سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در بیانیه‌ای تاکید کرد: «حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و انشاء‌الله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه “سربازی” خواهم بود. از همه برادران و خواهران عزیزم خواهشمندم با بی‌اعتنایی به اظهارات فریبکارانه و تفرقه‌افکنانه دشمنان اجازه ندهند وقت ارزشمند خدمتگزاران این ملت صرف اهداف و مقاصد شوم دشمنان گردد.»
این بیانیه پاسخی به شایعات ماه‌های اخیر درباره احتمال کاندیداتوری سرلشکر سلیمانی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تلقی شد اما سردار به گونه‌ای حتی احتمال کاندیداتوری در دوره‌های آینده را نیز رد کرد؛ واکنشی که دور از انتظار نبود و تصور می‌شد که این سردار جبهه مقاومت، وارد این عرصه نشود.
با این حال همه چیز به این انصرف خلاصه نشد و در ادامه علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه پیشین و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی که به لندن سفر کرده، حضور را در این عرصه سیاسی رد کرد. صالحی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «حتماً شوخی می‌کنید. من عاقل‌تر از آن هستم که کاندیدا شوم.» و بدین ترتیب حضور در رقابت‌های آینده را به کل رد کرد.
در همین شرایط گفت و گویی نیز از اسفندیار رحیم مشایی مشاور نزدیک محمود احمدی نژاد منتشر شد که او کاندیداتوری خودش و احمدی نژاد را برای انتخابات آینده ایران رد کرد. مشایی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، درباره چرایی عدم حضور در این رقابت گفت: «اینها ما را رد صلاحیت می‎کنند؟ وقتی هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند، صلاحیت من را هم تایید نخواهند کرد.»
مشایی درباره برنامه احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: «آقای احمدی‎نژاد هم هیچ برنامه‎ای برای این انتخابات ندارد و ایشان در این دوره نامزد نمی‎شود.»؛ موضع‌گیری که البته نسبتی با نوع فعالیت‌های احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر ندارد اما به هر حال این اظهارنظر یکی از نزدیک‌ترین مشاوران رئیس جمهور سابق است