پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار متنوع روز

اخبار متنوع روز

محبوب‌ترین ورزشکار شبکه‌های اجتماعی

ستاره پرتغالی رئال مادرید محبوب‌ترین ورزشکار جهان در شبکه‌های اجتماعی است.کریستیانو رونالدو مهاجم پرتغالی باشگاه رئال مادرید محبوب‌ترین ورزشکار در شبکه‌های اجتماعی است.رونالدو تنها مرد حاضر در لیست 5 نفر محبوب در شبکه‌های اجتماعی است و تنها تیلور آلیسون سوئیفت در مجموع از او محبوب‌تر است.رونالدو در مجموع در فیسبوک، توییتر و اینستاگرام 238 میلیون نفر دنبال کننده دارد که 4 نفر دیگر محبوب‌های اینترنت همگی‌ زن هستند.

تکذیبیه ی تند مهاجرانی به خبرگزاری فارس

سیدعطاالله مهاجرانی با انتشار یادداشتی با عنوان «تكذيب تفسير خبرگزاري فارس»، ضمن اعلام این که هیچ گاه به اسرائیل نرفته و عضو گروه های اپوزسیون هم نبوده و نیست؛ ادعاهایی را درباره ی نهادی که این خبرگزاری زیرمجموعه ی آن است مطرح کرد. مهاجرانی در وبلاگ خود نوشت: «خبرگزاري فارس، در تفسير و يا گمانه زني خود، در خبري كه روز ٢٥ شهريور منتشر كرده است، احتمال داده است كه اينجانب به روايت خبر روزنامه تايمز اسرائيل در ماه جولاي سال ٢٠١٥ براي شركت در كنفرانسي به اسرائيل رفته ام. علاوه بر آن در تيتر خود مرا كه موضوع گمانه زني اش هستم. به عنوان عضو گروه ضد انقلاب معرفي كرده است. نمي خواهم در باره اين خبرگزاري كه رسالت اصلي اش دروغ پردازي و جعل است، سخن را تطويل دهم. اينجانب نه هيچگاه به اسرائيل رفته ام و نه خواهم رفت. نه عضو اپوزيسيون نظام هستم و نه ضد انقلاب، حد اكثر منتقد برخي رفتار ها و دولت ها بوده ام و نيز رفتار برخي نهاد ها از جمله رفتار سياسي و اقتصادي سپاه». مهاجرانی با طرح ادعایی درباره ی همداستانی یک نهاد با فعالیت دولت احمدی نژاد و ماجرای بابک زنجانی، نوشت: نمي دانم اين بار فارس مي خواهد چه چيزي را مكتوم كند كه در باره اينجانب به جعل خبر و گمانه زني دست زده است. يك بار دكل نفتي را كه مسئولان سابق [] با سند سازي بالا كشيده بودند خواستند به نام من و خانواده ام ثبت كنند كه دروغشان افشا شد. اين بار چه قصدي دارند؟ وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين. انصاف‌نیوز این خبر را منتشر کرده است.

 

شکایت وزارت نفت از وکیل زنجانی

رسول کوهپایه‌زاده از شکایت وزارت نفت علیه خودش خبر داد و گفت: شرکت نفت تحت عنوان اتهامی نشر اکاذیب از بنده شکایت کرده است و و طبق این شکواییه تنها ۵روز برای معرفی فرصت دارم. کوهپیایه زاده در توضیح عنوان اتهامی که شرکت نفت به آن اشاره کرده است، افزود: در حالی مسئولان نفت مصاحبه های متعددی داشته اند که بارها بنده تاکید کردم تا زمانی که رای قطعی علیه موکل من صادر نشده صحبتی نشود این مسئولان صحبت هایی قبل از قطعی شدن رای داشتند که می تواند خلاف قانون هم محسوب شود. حتی خود وزیر هم اعلام کرده بود که بابک زنجانی در رسانه ها پول هزینه می کند که این حرف خلاف قانون است.مهر این خبر را منتشر کرد.

بقایی مصاحبه مشایی را تکذیب کرد

حمید بقایی در کانال خود نوشت: امشب با آقاي مشايي در مورد مصاحبه منتسب به وي كه در برخي سايتهاي خبري منتشر شده بود صحبت كردم . ايشان گفتند اصلا” مصاحبه اي نداشته اند .

فتوای مراجع عظام تقلید علیه محصولات تراریخته

حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی، در فتاوایی جداگانه، تحقیقات بر محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را بدون اشکال، اما «کشت تجاری» این محصولات را حرام اعلام فرمودند.علی ارجمند عین‌الدین، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز امروز در یکصدوپنجمین نشست فرهنگ مهدوی با موضوع «تأثیرات و پیامدهای غذاهای آزمایشگاهی تراریخته برانسان» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخن پرداخت.وی درخصوص «جریان شناسی» و «الزامات فقهی» تجاری‌سازی و مصرف عمومی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) توضیحات مبسوطی ارائه کرد.نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز در خلال این سخنرانی از آخرین فتاوای دو تن از مراجع عظام تقلید درباره تحریم کشت این محصولات تا حصول اطمینان کامل از بی‌خطر بودن آنها برای سلامت انسان رونمایی کرد.

در این راستا حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، اخیراً در پاسخ به یک استفتاء فرموده‌اند:

«بسمه تعالی

علیکم السلام

با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم‌اکنون آن را تحریم کرده‌اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می‌دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید

همچنین حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ به استفتاء در این خصوص تقریر فرمودند:

«بسمه تعالی

تحقیق درمورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان ــ حتی در مورد جزئی ــ مورد استفاده قرار گیرد

ادعایی درباره کاندیداتوری احمدی نژاد

حسن غفوری‌فرد در مورد فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان عنوان کرد: اصولگرایان فعلا در مرحله بررسی هستند و هنوز به نتیجه‌ای نرسیدند.او افزود: شاید در این میان حدود ۴۰ اسم مطرح باشد که ممکن است به عنوان کاندیدا خود را عرضه کنند و اصولگرایان در حال بررسی آنها هستند؛ هر چه بیش از این در این مورد گفته شود، خارج از اصولگرایی است.این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه تا الان در مورد هیچ فرد مشخصی به جمع‌بندی نرسیدیم، گفت: معتقدم احمدی‌نژاد به احتمال خیلی زیادی کاندیدا خواهد شد. در مجمع بزرگ اصولگرایان احمدی‌نژاد هم به عنوان یک فرد قطعا مطرح خواهد شد.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: تمام کاندیداهای احتمالی در حال بررسی هستند روحانی هم رئیس‌جمهور فعلی کشور است و حتما بخش قابل توجهی از جامعه هم از او حمایت خواهد کرد. ریاست جمهوری هم در کشور ما همیشه دو دوره‌ای بوده و معتقدم روحانی نسبت به دیگر گزینه‌های مطرح، شانس بیشتری دارد.

توهین مفتی وهابی سعودی به ایران و ایرانیان

یک مفتی وهابی، ایران را کشوری “مجوسی و صفوی” نامید. “عائض قرنی” در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر ادعا کرد “مراسم حج امسال صد در صد موفقیت آمیز برگزار شد. ” وی در ادامه این پیام مدعی شد دلیل موفقیت آمیز بودن حج امسال، حضور نداشتن حجاج ایرانی بود. این مفتی تکفیری سعودی، ایران را کشور “صفوی و مجوسی” و منشأ تروریسم در دنیا توصیف کرد! “عبدالعزیز آل شیخ،” مفتی کل عربستان نیز پیشتر در اظهاراتی گستاخانه گفته بود: “آن‌ها (ایرانیان) مسلمان نیستند، بلکه مجوسند و دشمنی آن‌ها با مسلمانان مسأله قدیمی است.” ادعای مفتی‌های سعودی علیه ایران و تلاش آنان برای تکفیر مردم ایران و نامسلمان (مجوس) خواندن آنان درحالی است که کمتر از یک ماه قبل بیش از 200 عالم اهل تسنن از جمله شیوخ الازهر مصر پس از شرکت در نشستی در چچن، سلفی‌گری و وهابیت را خارج از اهل تسنن دانستند. در کنفرانس مذکور هیچکدام از مفتی‌ها و به اصطلاح علمای وهابی سعودی دعوت نشده بودند. به عقیده کارشناسان، وهابیت منشأ اصلی تروریسم و افراطی‌گری در مناطق مختلف دنیا است، و وهابی‌ها و پیروان وهابیت سعی می کنند برای مقابله با دیگران، آنان را تکفیر و غیر مسلمان توصیف کنند. العالم این خبر را منتشر کرد.

واکنش مطهری به انتقادات مطرح شده درباره مواضعش

علی مطهری در جوابیه‌ای خطاب به حسن بیگی نماینده دامغان که از برخی مواضع او درباره ماجرای فایل صوتی مرحوم منتظری انتقاد کرده بود، در اینیستاگرام خود نوشت: برخی اصلا معتقد به خطا در جمهوری اسلامی نیستند و یک وجود ملکوتی برای نظام قائلند برخی دیگر معتقد به خطا هستند اما می گویند نباید به صورت آشکار گفته شود چون موجب تضعیف نظام است. امثال من می گوییم باید خطاها به صورت آشکار گفته شود تا تکرار نشود و نظام اصلاح گردد و به نظر من راه درست همین است مگر مواردی که با اقدام پنهان اصلاح می شود که بسیار اندک است.

بازگشت استاد «محمدرضا شجریان» به ایران

محمدرضا شجریان شامگاه گذشته وارد ایران شد. محمدرضا شجریان شامگاه گذشته وارد ایران شد. علی مرادخانی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این خبر را تایید کرده است. محمدرضا شجریان استاد پیشکسوت آواز ایران مدتی بود که دوران درمان بیماری را در آمریکا می‌گذراند و حالا به کشور بازگشته است. خبر بیماری محمدرضا شجریان همزمان با آغاز سال ١٣٩٥، از سوی این هنرمند مطرح شد که واکنش‌های زیادی را از سوی مردم و چهره‌های مختلف در پی داشت. در تیرماه امسال همایون شجریان در صفحه اینستاگرام خود نوشت که پدرش پس از پنج‌ ماه اقامت در کشور آمریکا، مرحله اول درمانی خود را سپری کرده است. او در این متن همچنین آورده بود که محمدرضا شجریان در حال حاضر دچار وضعیت ضعف دوران نقاهت است که به گفته پزشکان برای این روش از درمان طبیعی است و پس از گذراندن این دوره، او برای مرحله دوم درمان آماده می‌شود. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

علم الهدی: حالا که آمریکا 37 سال مثل سگ پارس می‌کند، برویم مذاکره کنیم؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر این‌که گرایش افراد به سمت دشمنان قسم خورده، باعث گرفتار شدن به توطئه‌های دشمن می‌شود، ادامه داد: آمریکا در این مملکت ۴۰ هزار مستشار نظامی داشت و روزی که هایزر به عنوان فرمانده ناتو به ایران آمد و از گارد شاهنشاهی سان دید، گفت «برای سرکوب انقلاب مردم نیازی به وارد کردن نیرو از خارج کشور نیست.» اما مردم آن قدرت را با سینه خشک و مشت گره‌کرده از کشور بیرون کردند. حالا که آمریکا ۳۷ سال است مثل سگ در اطراف کشور پارس می‌کند، و جرأتی ندارد، برویم با آن‌ها مذاکره کنیم؟ او افزود: دشمن هرچه داشته باشد، همه چیزش در اختیار خداست و وقتی خدا در دل آن‌ها رعب بیاندازد، کارشان تمام است. یک سیاستمدار انگلیسی در تحلیل پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید «آمریکا به دلیل اختلاف بین برژینسکی و ونز نتوانست در این موقعیت حساس تصمیم بگیرد.» این سیاستمدار با نگاه مادی خود تحلیل کرده اما قبول داریم که دل دشمنان ما در دست خدا بود.

تغییر استاندار اصفهان به تعویق افتاد

طبق اخبار شنیده شده به دلیل مخالفت‌های آیت الله مظاهری با تغییر استاندار اصفهان ، مسئولین دولتی تصمیم گرفته‌اند در حال حاضر نسبت به تعویض زرگرپور منصرف شوند تا او همچنان استاندار اصفهان بماند. ایران تامز این خبر را منتشر کرد.

مرتضوی عذرخواهی نکرده بلکه اعتراف‌ کرده است

بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید گفت: قطعاً در حوادث کهریزک سال 88 آقای مرتضوی تنها مسئول این حوادث نبوده و باید مشخص شود آیا از دیگر آمران و عاملان فجایع کهریزک نام خواهد برد یا خیر. واقعیت این است که مرتضوی عذرخواهی نکرده، بلکه به خطاهایی که ۷ سال مرتکب شده، اعتراف کرده است. اگر قرار باشد این خسارت‌ها ریشه‌یابی شود، نیاز به برگزاری دادگاهی ویژه است تا مشخص شود در امتداد جریان کهریزک چه کسانی آمر و عامل بروز این مسائل بودند. تصمیم‌گیری درخصوص جبران خسارت‌های وارده برعهده دادگاه صالحه است. مسئله مهم دیگر این است که بجز سه نفری که در کهریزک جان باختند، تعدادی از زندانیان نیز، همچون جان‌باختگان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و باید مشخص شود که آیا مرتضوى حاضر به عذرخواهى از این افراد هم هست یا خیر. اگربا این موضوع سیاسی برخورد کنند و بخواهند با اکتفا به همین نامه، از ادامه بررسی‌ها ممانعت کنند، بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی بیشتر خواهد شد. انتظار می‌رود قوه محترم قضاییه و مدعی‌العموم در قبال این اعتراف ساکت نماند و با اقدامی در خور، به‌گونه‌ای رفتار کند که مردم نتایج آن را به‌طور ملموس احساس کنند. ایلنا این خبر را منتشر کرد.

شایعه جدایی اصلاح‌طلبان از روحانی کار تندروهاست

مرتضی مبلغ فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تندروها برای حضور کمتر مردم در عرصه انتخابات تلاش خواهند کرد. کارهایشان را شروع کرده اند. مثلا این شایعه را ایجاد کرده اند که اصلاح‌طلبان از روحانی ناامید شده اند. جریان اصلاح طلبی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بنا را بر این گذاشت تا با واقع بینی و رویکردی منطقی “حسن روحانی” را به عنوان گزینه اصلی مورد حمایت قرار بدهیم که همه نتیجه اش را هم دیدند. برای اردیبهشت 96 هم دلیلی ندارد که به رویکردی غیر از این فکر کنیم. دولت باید در درجه اول مراقب باشد که در زمین بازی تندروها قرار نگیرد و بنای چالش با آنها را نداشته باشد. نکته بعدی هم این است که اقدام به افشاگری علیه رفتارهای هزینه ساز کند تا مردم سره را از ناسره تشخیص بدهند، چون این احتمال وجود دارد که در جاهایی مردم تحت تاثیر تبلیغات آنچنانی ابهاماتی در ذهن شان به وجود بیاید. معلوم است آقای روحانی به راحتی رای بالایی را برای تمدید دوره اش به دست خواهد آورد. البته در سال 80 هم تلاش هایی شد تا ریاست رییس دولت اصلاحات حداقل در دور دوم تمدید نشود و به همین دلیل برخی از کاندیداها از خط قرمزهایی عبور کردند که طرح آنها در شرایط عادی حتما مستوجب زندانی شدن بود. انتخاب این خبر را منتشر کرد.

روشنفکرِ ضد ولایت حاضر است در برابر «کاخ سفید» سر بِساید

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت: شیطان رئیس تمامی سکولارها و ضد ولایت‌های عالم است و مقابل فرمان خداوند که از او خواست در برابر انسان سجده کند، پاسخ داد که من از انسان بهترم یک روشنفکر ضد ولایت، حاضر است در برابر کاخ سفید سر بساید، کوچکی کرده و ذلت‌پذیر باشد و بنابر هوس و منیت خود گردنکشی کند و مدام اشکال و انتقاد وارد کند ولی در برابر غرب و مظاهر فساد و همه خشونت‌ها و خباثت‌های آن، به راحتی تسلیم می‌شود و شیطان را رئیس خود برمی‌گزیند. نباید فریب وحدت ظاهری میان روشنفکرمآب‌ها، ضد دین‌ها و ضد ولایت‌ها را خورد چرا که آنها برای درهم شکستن مومنان و ولایت‌مدارها خود را با یکدیگر متحد نشان می‌دهند. ایرنا این خبر را منتشر کرد.

پاسخ امام جمعه تهران به نوبخت

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران، با اشاره به فرا رسیدن عید غدیر اظهار داشت: این روز تجلی بیعت با امامت است و ولایت‌فقیه ما قطره‌ای از دریای ناپیدا کرانه امامت است. خطیب نماز جمعه تهران گفت: درست است که تصمیم‌گیرنده نهایی درباره «FATF» شورای امنیت است، ولی قبل از اینکه به مرحله نهایی برسد آقایان اجازه نقد و بررسی آن را بدهند.

دیالوگ‌های مشهور بهروز وثوقی در «دورهمی»

پنجشنبه‌شب، بخش نمایشی برنامه «دورهمی»، شاهد تکرار دیالوگ‌های چند شخصیت سینمایی قبل از انقلاب با بازی بهروز وثوقی بود.به گزارش «خبرآنلاین»، در بخش نمایشی «دورهمی»، مظفری (با بازی سیامک انصاری) به اشتباه فکر می‌کرد مدیون قیمت (با بازی سروش جمشیدی) است. او که تلاش می‌کرد هر طور شده جبران مافات کند، با واکنش‌های عجیب قیمت روبرو می‌شد.در صحنه‌هایی، قیمت با تکرار دیالوگ‌های چند فیلم و بیان جملاتی معروف، پاسخ مظفری را می‌داد. از جمله، او یک بار این دیالوگ از فیلم «قیصر» با بازی بهروز وثوقی را ادا کرد: «… کی واسه من قد یه نخود مردونگی رو کرد تا من واسش یه خروار رو کنم؟ … این دنیا همیشه واسه من کلک بوده و نامردی … به هر کی گفتم نوکرتم خنجر کوبید تو این جیگرم …»، یا نقل به مضمون این دیالوگ از شخصیت سید (با بازی بهروز وثوقی) در فیلم «گوزن‌ها»: «تو رفتی، ما وایسادیم… تو خوندی، ما نخوندیم… ته جفتشم که بگیری یعنی زرشک…!»جالب اینکه تماشاگران حاضر در استودیوی برنامه «دورهمی» با واکنش‌های خود نشان دادند با این دیالوگ‌های فیلم‌های مسعود کیمایی آشنا هستند.

مهمترین تهدیدهای پیش روی زبان فارسی

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتگو با مهر درباره حواشی ایجاد شده پیرامون تغییر روز ملی شعر و ادبیات فارسی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی دو جلسه قبل خود، زادروز فردوسی را با عنوان روز زبان و ادبیات فارسی تصویب کرد. این روز جانشین روز شعر فارسی که به شهریار تعلق دارد نخواهد شد و هر دو کارکرد ، مراسم و برنامه‌های خود را خواهند داشت. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گوید سهل‌انگاری در موضوع آموزش و نیز بی‌توجهی در استفاده از زبان فارسی در امور عمومی مهمترین تهدیدات امروز زبان فارسی به شمار می‌روند.

پاسخ سیدعلی خمینی به شباهت‌سازی میان استشهاد شیعی با آدم‌کشی داعشی

حجت‌الاسلام سید علی خمینی در مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم سردار حاج احمد غلامی که در حسینیه جماران برگزار شد، گفت: مسأله‌ای که امروز جهان اسلام با آن رو به رو است پدیده‌ای است که بیشتر به نام داعش شناخته می‌شود اگرچه داعش یکی از گروه‌هایی است که ذیل تفکر متحجرانه تکفیر وجود دارد. وی در مورد تفاوت‌های شیعه انقلابی و تفکر داعش، اظهار داشت: مورد اول از نقاط اختلاف شیعه انقلابی و بلکه اهل سنت با داعش مسأله «تکفیر» است. اصل اینکه ما در اسلام چیزی به نام کفر، کافر و کافر شدن داریم را کسی منکر نمی‌شود. اما اصل در هر مسلمی این است که او باقی بر اسلام است؛ همچنان که اصل این است که باقی بر عدالت است.سید علی خمینی تأکید کرد: پرهیز از تکفیر در سنت اسلامی ما به وفور یافت می‌شود. اینکه آیه قرآن می فرماید «و لاتقولوا لم القی الیکم السلام لست مؤمنا» یعنی به کسی که به شما القاء سلام می کند بی جهت کافر نگویید. همچنین در روایات ما بابی به نام «اثم من کفّر مسلما» وجود دارد. در روایت نبوی آمده است که «ملعون ملعون من رمى مؤمنا بکفر» یعنی کسی که تهمت کفر به مسلمان یا مؤمن بزند ملعون است.