پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های سه شنبه 23 شهریور ماه،

مروری بر روزنامه های سه شنبه 23 شهریور ماه،

 روزنامه های اصولگرا موضوع بیماری هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و اصلاح طلبها عذرخواهی مرتضوی بابت فاجعه کهریزک را مهمترین موضوع روز قلمداد کرده اند. با این حال برخی موضوعات از جمله فساد نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« احتمال حذف‌«مادر داعش»! از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا » نوشت:« پزشکان آمریکا، بیماری ذات‌الریه هیلاری کلینتون، جدی‌ترین گزینه برای پست ریاست جمهوری آمریکا را تائید کرده‌اند تا بدین ترتیب احتمال حذف نامزد دموکرات‌ها و مبتکر ایده شوم «داعش» به شدت بر سر زبان‌ها بیفتد. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا بارها روی این نکته متمرکز شده بود که هیلاری کلینتون در ایجاد داعش نقش مستقیم داشته است. حال علاوه بر رسوایی داعش و ایمیل‌ها انتشار ویدئوی غش کردن کلینتون نیز به مستمسکی در دست حزب جمهوری‌خواه تبدیل شده است تا هیلاری کلینتون را فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری آمریکا معرفی کند.»

روزنامه شهروند نیز در کاریکاتورزیر به انتخابات امریکا واکنش نشان داده است.

عذرخواهی مرتضوی

روزنامه های اصلاح طلب موضوع عذرخواهی مرتضوی را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« توبه‌نامه كهريزك »با اشاره به اینکه پس از هفت سال سعيد مرتضوي با نوشتن نامه از مسووليت خود در كهريزك ابراز پشيماني كرد . اعتماد در گفت و گو با خانواده سه قربانی این فاجعه به نقل از آنها نوشت:

خانواده كامراني: نمي‌پذيريم

من هنوز نامه را نخوانده‌ام. يكي از اقوامم فوت كرده و من به روستاي مان آمده‌ام و دسترسي به جايي نداشتم كه نامه را بخوانم و نمي‌خواهم قبل از خواندن متن كامل آن اظهارنظري كنم. به او مي‌گويم اگر امكانش باشد من براي‌تان متن نامه را مي‌خوانم. از مكث طولاني كه پس از شنيدن جمله‌ام داشت متوجه شدم كه كار دشواري خواهد بود كه از طريق تلفن شنونده نامه عذرخواهي كسي باشي كه متهم به معاونت در كشته شدن فرزندت است. با وجود اينكه اطرافش همهمه بود و پيش از اين با صداي بلند صحبت مي‌كرد اما با صدايي آهسته گفت: نه اجازه بدهيد من وقتي به تهران رسيدم خودم نامه را مي‌خوانم. عذرخواهي كرد و تلفن را قطع كرد.

خانواده‌ جوادي‌فر: نامه را نخوانده‌ايم

ن فقط شنيده‌ام، هنوز نامه را نخوانده‌ام. حزن و اندوه حتي در صدايش به خوبي هويدا بود. از او پرسيدم نظرتان چيست كه ايشان پس از ٧ سال بابت آن اتفاق از شما عذرخواهي كرده‌اند؟ به خوبي مشخص بود كه علاقه‌اي به اظهارنظر در اين مورد نداشت و بي‌علاقگي در ادامه اين مكالمه در صدايش موج مي‌زد ولي با اين حال با احترام پاسخم را داد و گفت: من نامه را نخواندم و نمي‌دانم به‌طور دقيق چه چيزي نوشته شده، نمي‌توانم قبل از خواندن كامل آن اظهارنظر كنم. به او مي‌گويم: تمايل داريد نامه را براي‌تان بفرستم و پس از خواندن آن با هم صحبت كنيم ؟ براي پاسخ دادن به اين سوالم ديگر نيازي به مكث نداشت و خيلي قاطع گفت: نه، لطفا مرا ببخشيد ولي نمي‌توانم. با همين جمله واژه خداحافظ را بر زبان آورد تا پايان‌بخش مكالمه‌اي باشد كه برايش سخت بود و جانكاه.

خانواده روح‌الاميني: حرف مان را در دادگاه مي‌زنيم

در تمام اين ٧ سال او هميشه خود را محكم نشان داد و بر خلاف دو خانواده ديگر هرگز از پيگيري قضايي ماجراي كهريزك نااميد نشد، حتي در روزهايي كه دادگاه در حكم اوليه، مرتضوي را تبرئه كرد همچنان پرونده را پيگيري كرد و از پاي ننشست. پدر روح‌الاميني در ٧ سال گذشته فراز و و نشيب‌هاي زيادي را در دادگاه پشت سر گذاشته تا به امروز رسيده و شاهد عذرخواهي مرتضوي است. وقتي با او تماس گرفتم برخلاف پدر محمد كامراني و امير جوادي‌فر با صداي رسا صحبت مي‌كرد، در صدايش احساس رضايت موج مي‌زد، هرچه باشد در تمام اين سال‌ها مرتضوي بارها در اظهاراتش اعلام كرده بود هيچ نقشي در ماجراي كهريزك نداشته و حالا هماني كه همه‌چيز را منكر بود بابت آن اتفاق عذرخواهي مي‌كند. بي‌ترديد حتي همين مساله هم مي‌تواند براي روح‌الاميني به عنوان تنها شاكي خصوصي اين پرونده رضايت بخش باشد. روح‌الاميني مي‌گويد: من نظراتم را در اين مورد تنها در دادگاه مي‌گويم و دادگاه هم غيرعلني است. او معتقد است كه بايد كمي صبر كرد تا ماجراي نامه عذرخواهي مرتضوي كمي از حالت تازگي خارج شود. از ميان سه خانواده قربانيان حادثه تلخ كهريزك هيچ كدام حاضر نشدند در مورد نامه عذرخواهي مرتضوي، هفت سال پس از حادثه اظهارنظري كنند. از ميان همين مكالمات كوتاه هم به خوبي مي‌شود فهميد كه براي خانواده كامراني و جوادي‌فر اين نامه هيچ چيز را تغيير نخواهد داد و تنها داغ ٧ ساله‌شان را زنده كرده است. در اين ميان اما براي خانواده‌اي كه در ٧ سال گذشته دست از تلاش و اميد نكشيدند و همچنان پاي شكايت خود از مرتضوي ايستادند اين نامه نشانگر مساله ديگري است، خانواده روح‌الاميني امروز بي‌شك اميدوارتر از هميشه هستند، اميد به اينكه تلاش‌هاي‌شان به ثمر نشيند. امروز آنها خود را به نتيجه پيگيري‌هاي هفت ساله‌شان نزديك‌تر مي‌بينند .

پول کمیته امداد کجا خرج می شود؟

روزنامه شرق در گفت و گو با پرویز فتاح با عنوان« پول‌ها كجا خرج مي‌شود» به نقل از وی می نویسد:« آمار ما نشان نمی‌دهد میزان کمک به جشن عاطفه‌ها و جشن نیکوکاری کم شده ولی شیب رشد کمک‌ها کاهش داشته است. مثلا ما انتظار داریم هر سال این رقم ٣٠ درصد افزایش یابد، اما طرح اکرام ما ١٨ درصد در سال قبل رشد داشت یا کمک به صندوق صدقات فقط هشت درصد رشد داشته است. از نظر ما، این رقم‌ها نسبت به شرایط اقتصادی در جامعه قابل قبول است. این موضوع هم به وضع اقتصادی مردم بستگی دارد. یک کیف دانش‌آموز در دهه‌های ٦٠ و ٧٠ چه قیمتی داشت و حالا یک کیف مدرسه برای کودکان چه قیمتی دارد؟ تأمین این نیاز در جامعه ما گران شده و تورم در جامعه برآورده‌کردن این نیاز را گران‌تر و سخت‌تر کرده است. ما قبول داریم هم افراد تحت پوشش ما و هم کل افراد جامعه که به آنها و کل کمیته امداد کمک می‌کنند، تحت‌تأثیر مسائل اقتصادی هستند. اتفاقا بخش زیادی از حامیان ما از قشر متوسط و حتی پایین هستند و وقتی شرایط اقتصادی بر آنها تنگ می‌شود، کمتر هم امکان کمک دارد.»

موضوع بی‌اعتمادی‌ها با موضوع صدقه متفاوت است. آنچه در این میان مهم است، این مطلب است که باید درباره میزان کمک‌های مردمی به امداد و محل هزینه‌کرد آنها شفاف‌سازی داشته باشیم. این شفاف‌سازی درباره طرح اکرام وجود داشته و علت موفقیت و همراهی مردم در طرح محسنین هم همین شفاف‌سازی بوده است که حامی را مستقیما به یتیم متصل کرده‌ایم و هیچ جای شبهه‌ای باقی نمی‌ماند. این طرح نشان داد مردم می‌خواهند بدانند پولی که می‌دهند کجا صرف می‌شود و هرچه شفاف‌سازی کنیم اعتماد هم بیشتر می‌شود.

یادداشت عراقچی

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« تعیین طولانی‌ترین مرز دریایی ایران گامی مهم پس از «برجام»» نوشت:« به نتیجه رساندن مذاکرات سخت و دشوار حقوقی و فنی مربوط به تعیین طولانی‌ترین مرز دریایی به‌عنوان اقدام مهم دیگری بعد از تجربه مذاکرات مربوط به برجام نشان دهنده عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و توسعه گسترده روابط و تعاملات با همه کشورها بخصوص کشورهای منطقه بوده و نشانه دیگری است بر حقانیت موضع اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه همه موضوعات منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه و بدون حضور دیگر کشورها از طریق مذاکره و گفت‌و‌گو قابل تفاهم است.

نوآوری اساسی موافقتنامه تعیین مرز دریایی ایران و عمان در دریای عمان که حاصل گفت‌و‌گوهای فشرده و طولانی دوجانبه بوده است مربوط به نحوه استفاده از منابع احتمالی هیدروکربن موجود در محدوده مرز دریایی بین دو کشور است که صرفاً با توافق دو کشور امکانپذیر شده است. این نوآوری که در چارچوب اصول و رویه‌های بین‌المللی مبنای توافق شده حکایت از عزم و اراده اساسی دو کشور برای گسترش مناسبات و ایجاد ثبات در منطقه داشته و یک الگوی بسیار مناسبی برای کشورهای منطقه محسوب می‌گردد.

همان گونه که ذکر شد علاوه بر اهمیت حقوقی و فنی موافقتنامه مرزی با کشور عمان، این موافقتنامه در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی نیز حائز اهمیت است:

1. در حالی که اختلافات مرزی بین بسیاری از کشورها در مناطق مختلف جهان تنش‌های مرزی بین این کشورها را به دنبال دارد، ایران و عمان توانسته‌اند از طریق مذاکره و گفت‌و‌گوهای دوجانبه به تعیین مرز دریایی خود مبادرت کنند.

2. در حالی که درمنطقه ما برخی کشورها با کوبیدن بر طبل جنگ و دشمنی و ایران هراسی تلاش می‌کنند که چهره غیر قابل اعتماد از ایران به نمایش بگذارند، ایران و عمان در سایه تدابیر رهبران خود روابط بسیار ممتاز و

منحصر به فردی را تجربه می‌کنند و در بستر روابط بسیار خوب سیاسی دو کشور است که امکان دستیابی به توافقی این چنین مهم در تعیین مرز دریایی دو کشور دوست فراهم می‌گردد.

3. و دست آخر اینکه، در سطح داخلی به نتیجه رسیدن مذاکرات و امضای این موافقتنامه نمونه بارزی از همکاری و تعامل سازنده همه دستگاه‌های ذیربط، بخش‌های نظامی و غیر نظامی است. بی‌شک با وجود چنین فضایی از همکاری و تعامل، امکان دستیابی به این موفقیت میسر شده است.»

چرا تکلیف 100 یا 400 هزار میلیاردتومان معوقات بانکی روشن نمی‌شود؟!

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« نقشه تو درتوی «معوقات» در شبکه فساد بانکی » نوشت:« فساد سازمان‌يافته‌اي در كشور وجود دارد كه منابع بانكي را به معوقات بانكي تبديل مي‌كند.

يك منبع آگاه در گفت‌وگو با «جوان» ضمن بيان مطلب فوق، گفت: امروزه حجم مطالبات معوق بانكي بنا بر آمارهاي رسمي در حدود 100هزار ميليارد تومان است كه به فرض اعتماد به اين رقم، با اين حجم منابع مي‌توان به 10ميليون از 23ميليون خانوار موجود در كشور ايران، وام 10ميليون توماني داد كه با اين وام تقاضا در اقتصاد تحريك شده و اقتصاد از ركود خارج مي‌شود اما این رؤيا‌پردازي در شرايطي است كه اراده‌اي براي بازپس‌گيري مطالبات معوق بانكي كه آمارهاي غير رسمي از حجم 300تا 400هزار ميلياري اين مطالبات حكايت دارد، وجود داشته باشد.»