چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جوان: رژيم صهيونيستي مي‌گويد كه آتش‌بس توافقي بين روس‌ها و امريكا به سود تل‌آويو نيست، موضعي كه عربستان سعودي نيز با سكوتي معنا‌دار، به سمت آن گام بر مي‌دارد.

جوان: رژيم صهيونيستي مي‌گويد كه آتش‌بس توافقي بين روس‌ها و امريكا به سود تل‌آويو نيست، موضعي كه عربستان سعودي نيز با سكوتي معنا‌دار، به سمت آن گام بر مي‌دارد.

 

آتش‌بس شكننده سوريه از ساعت 15 و 45 دقيقه ديروز (19و 15 دقيقه به وقت تهران) شروع شد. ايران، سوريه، عراق، حزب‌الله و حتي دولت تركيه از اين آتش‌بس حمايت كرده‌اند، بخش‌هايي از معارضين موسوم به ميانه‌رو با اكراه اين توافق را پذيرفته‌اند ولي رژيم صهيونيستي مي‌گويد كه آتش‌بس توافقي بين روس‌ها و امريكا به سود تل‌آويو نيست، موضعي كه عربستان سعودي نيز با سكوتي معنا‌دار، به سمت آن گام بر مي‌دارد.

به گزارش جوان، گروه موسوم به «احرار الشام» تنها گروه سوري است كه امريكا همچنان برچسب ميانه‌رو بر آن‌ زده، ولي به دليل اتحاد با القاعده از پذيرفتن توافق آتش‌بس جمعه شب بين جان كري وزير خارجه امريكا و سرگئي لاوروف همتاي روس او خودداري كرده است. احرار الشام بيانيه خود را بر دو محور تنظيم كرده است: اول اينكه اين توافق آتش‌بس «حكومت بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه را تقويت مي‌كند» و دوم اينكه امكان جدا كردن جبهه النصره (فتح الشام) با ديگر عناصر مسلح وجود ندارد» گروهي كه امريكايي‌ها در توافق خود، دست‌كم روي كاغذ قبول كرده‌اند به عنوان بخشي از گروه‌هاي تروريستي با روس‌ها براي حمله به آنها همكاري كنند. دولت عربستان تاكنون واكنش موافق يا مخالف به آتش‌بس توافقي در سوريه نشان نداده، ولي اسرائيلي‌ها روز گذشته ساعاتي قبل از شروع آتش‌بس گفتند كه اين آتش‌بس به سود آنها تمام نخواهد شد. «يوال اشتاينيتس» وزير امور انرژي و زير ساخت رژيم صهيونيستي در گفت و‌گو با راديو اسرائيل گفته هر چند كه اين توافق بيش از پنج سال درگيري رامتوقف مي‌كند «ولي ظاهراً براي اسرائيل بد است.» به گزارش الجزيره، اشتاينيتس مي‌گويد: «اين توافق كه فرضا جنگ داخلي را در سوريه به اين صورت به پايان خواهد رساند مي‌تواند سوريه را به سوي تشيع سوق دهد و آن را به اردوگاه مقدم دشمنان اسرائيل، يعني ايران و حزب‌الله لبنان تبديل كند.» اشتاينيتس معتقد است: « اين مسئله مي‌تواند از طريق اجازه دادن به آنها براي بقاي نيروهاي مسلح‌شان در فرودگاه‌ها و پايگاه‌هاي نظامي سوريه و شليك موشك‌هاي آنان به سوي اسرائيل انجام شود.» شبكه دوم رژيم صهيونيستي در گزارشي گفته است توافق روسيه و امريكا اين سوال اساسي را مطرح مي‌كند كه آيا در امريكا يا روسيه كسي تلاش كرد تا با اسرائيل مشورت كند يا دست كم توافق در حال شكل‌گيري را به اطلاع تل آويو برساند؟ اين شبكه مي‌گويد: «كسي كه بايد از اين توافق حمايت نكند و نگران آن باشد، اسرائيل است كه با باقي ماندن اسد در قدرت مخالف است.» شبكه دهم تلويزيون رژيم صهيونيستي هم گفت: «توافق حاوي بخشي محرمانه است كه دوطرف تصميم گرفتند آن را منتشر نكنند.»

اقدام عملي عليه توافق
روز يك‌شنبه در فاصله حدود 24 ساعت مانده به شروع آتش‌بس كه بر مناطق شمالي سوريه و حلب متمركز است، جبهه فتح الشام (جبهه النصره) عمليات بزرگي را با نام قادسيه در مرزهاي جنوبي سوريه در نزديكي قنيطره در مرز با رژيم صهيونيستي كليد زد، عملياتي كه به نشانه ابراز مخالفت با توافق آتش‌بس انجام شده است. در بيانيه گروه‌هاي تروريستي شركت‌كننده در عمليات قادسيه كه در سايت‌هاي حامي اين گروه‌ها منتشر شده، آمده است: «گروه‌هاي رزمنده شركت‌كننده در اين عمليات در اطلاعيه‌اي اعلام كردند هدف از عملياتشان آزادسازي شهرهاي البعث و خان ارنبه و چندين پايگاه نظاميان اسد در استان است و در صدر اولويت‌هاي عملياتي‌شان تصرف گروهان‌هاي طرنجه، عباس، كتاف در حومه اين استان قرار دارد.» سي. ان. ان عربي مي‌گويد كه بيانيه اعلام آغاز اين نبرد را علاوه بر جبهه فتح الشام، جنبش احرار الشام و برخي ديگر از گروه‌هاي مسلح فعال در جنوب سوريه نيز امضا كرده‌اند.
نكته قابل توجه اينكه، رژيم صهيونيستي نيز همزمان با شروع عمليات قادسيه، در اقدامي كه بازتاب نارضايتي از توافق آتش‌بس است، در منطقه قنيطره دست به عمليات هوايي زده است. روزنامه الثوره سوريه با تأييد حملات جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به قنيطره در مرز با سوريه نوشت كه اين حملات در راستاي حمايت مستقيم از گروه‌هاي تروريستي تكفيري منطقه التلول الحمر واقع در شرق شهرك حضر از توابع القنيطره اتفاق افتاده است. البته ارتش سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه حمله تروريست‌هاي مورد حمايت رژيم صهيونيستي به مواضع خود در حومه قنيطره را دفع كرده است.

ميانه‌رو‌هاي سوري شكننده مي‌دانند
معارضان مسلح سوري كه با اكراه توافق آتش‌بس را قبول كرده‌اند، در نامه‌اي به امريكا گفته‌اند كه توافق آتش‌بس را با رعايت ملاحظاتي اجرا مي‌كنند. به گزارش شبكه خبري «الجزيره» در نامه معارضين سوري آمده، اينكه جفش(جبهه النصره) از آتش‌بس مستثني است اما گروه‌هاي شيعه مستثني نيستند استاندارد دوگانه است و به طور ضمني هشدار داده‌اند: «اين موضوع شانس موفقيت آتش‌بس را كم مي‌كند.» شبكه اول تلويزيون رژيم صهيونيستي نيز پيش‌بيني كرد كه «توافق چند روزه يعني در طول روزهاي عقد قربان پابرجا بماند اما در دراز مدت، فرصت شكست توافق بيشتر از موفقيت آن است.» امريكا به عنوان بخشي از توافق آتش‌بس با روس‌ها جداكردن گروه‌هاي موسوم به معارض ميانه‌رو از جبهه النصره و داعش را پذيرفته ولي بي‌بي‌سي مي‌گويد برخي از گروه‌هاي شورشي فعال در سوريه كه در حال نبرد با دولت هستند، تمايلي به قطع رابطه خود با تعدادي ديگر از گروه‌هاي شورشي ندارند كه در چارچوب توافق آتش‌بس گنجانده نشده‌اند.

سفر معاون ظريف به مسكو
دولت سوريه از توافق آتش‌بس استقبال كرده و گفته كه به آن پايبند مي‌ماند ولي بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه روز گذشته پس از اداي نماز عيد قربان در داريا گفت: «تمام مناطق را از تروريست‌ها باز پس خواهيم گرفت.» نيروهاي كرد سوريه ديروز تقريباً آخرين گروهي بودند كه از آتش‌بس توافقي در سوريه استقبال و بر پايبندي خود به اين آتش‌بس تأكيد كردند. شبه نظاميان كرد موسوم به گروه يگان‌هاي مدافع خلق (YPG) گفته‌اند كه اميدوارند اين توافق اجازه دهد تلاش‌ها بر مبارزه با گروه تروريستي داعش و آماده كردن شرايط لازم براي يك‌ گذار سياسي متمركز شود. «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهور تركيه اعلام كرد قصد دارد درپي آتش‌بس 48 ساعته در حلب، كارواني حامل به اصطلاح كمك‌هاي بشر‌دوستانه را به اين شهر اعزام كند و اميدوار است كه آتش‌بس به مدت يك هفته تداوم يابد. وزارت خارجه عراق نيز با صدور بيانيه‌اي، از توافق آتش‌بس در سوريه، استقبال كرد. حسين جابري‌انصاري معاون وزير خارجه در امور سوريه، براي رايزني با مقام‌هاي روس درباره تحولات منطقه عازم مسكو مي‌شود. «ميخائيل بوگدانوف» معاون وزير خارجه روسيه مي‌گويد: مذاكرات سوري-سوري در ماه اكتبر (مهر-آبان) برگزار مي‌شود. روز يك‌شنبه بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي گفته بود كه تهران همواره از برقراري آتش‌بس در سوريه استقبال و تأكيد كرده كه آتش‌بس در سوريه بايد پايدار و داراي ضمانت اجرا باشد. حزب‌الله لبنان هم ضمن استقبال از توافق گفته كه متحدين سوريه به پيروي از فرماندهي مركزي ارتش سوريه و تصميمات اتخاذ شده دولت اين كشور درخصوص آتش‌بس متعهد هستند.