جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار

شبگردی نمایندگان مجلس در تهران

جمعی از نمایندگان حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با حضور شبانه در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از بخش‌های مختلف پلیس بازدید کردند. مصطفی کواکبیان: نمایندگان مردم تهران در مجلس دیشب به دعوت سردار ساجدی‌نیا به مقر پلیس آمدند تا زیر پوست شهر تهران را در شب ببینند. وی در ادامه گفت: پلیس گفت حدود 10 هزار معتاد متجاهر داریم که برای جمع‌آوری آنان نیازمندیم تامین مکانی مناسب هستیم. معتادان متجاهر در روز دیده نمی‌شوند و ما می‌خواستیم تا موارد مختلفی را که در پایتخت وجود دارد، شبانه رصد کنیم. عصر ایران این خبر را منتشر کرد.

واکنش تلگرامی سید حسن به سالگرد حادثه منا

يادش به خير. سال ١٣٧٠ اولين بار به حج مشرف شدم. آخرين بار هم كه توفيق آنرا داشتم سال١٣٧٣ بود. از آن سال به بعد به علل متعدد از حج و عمره محروم شده ام. ٠ ياد برادران و خواهران مظلوممان را كه سال گذشته غريبانه در صحراى منا جان به جان آفرين تسليم كردند، گرامى مى دارم و براى آنها حشر با اولياء خدا مسئلت دارم.

هامون کاملاً خشک شد!

پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون، اعلام کرد: این تالاب به‌طور کامل خشک شده است. این پژوهشکده در بررسی که انجام داده، آورده است: می‌توان گفت بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است جز در مواردی بسیار کم که در اواخر مردادماه بارها سازی آب از چاه نیمه به‌طور جزئی آبگیری شده است. این مطالعه که به استناد تصاویر ماهواره لندست 8 از بستر خشک تالاب هامون منتشر شده است، با نمایش تصاویر ماهواره‌ای، تأثیر آب رهاسازی شده (20 میلیون مترمکعب) از منابع داخلی با میزان ماندگاری آب در تالاب هامون را نیز بررسی کرده است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

ایده جالب یک شرکت کفن و دفن برای تبلیغ

یک شرکت کفن و دفن به نام «واتهان» تبلیغ جالبی برای فرهنگ‌سازی عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی کرد. این شرکت تبلیغاتی نوشته است: «اس‌ام‌اس بزن و رانندگی کن!» جام جم این خبر را منتشر کرد.

ظریف قطعا کاندیدای ریاست جمهوری نمی شود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگوی تفصیلی گفت: نماینده مرم مشهد در اظهاراتی که داشتند مدعی شده بودند “فردی که متهم به جاسوسی شده بود در هواپیمایی بوده که ظریف با آن به ترکیه سفر کرده و حکم دستگیری وی درآن هواپیما و در آن سفر ابلاغ می شود واجازه پیاده شدن به وی را نمی دهند”؛ ما این موضوع را تکذیب کردیم و اعلام کردیم که ادعای صورت گرفته یک دروغ محض است؛ وی ( فرد متهم به جاسوسی) در هواپیمای ظریف نبود؛ادعای همراهی فرد مزبور با‌ آقای ظریف را شدیداَ تکذیب کردیم. فرد مزبو عضو ستاد برجام نبود و در دوران آخر قبل از تفاهم در نشست های بانکی مذاکرات حضور داشت و به عنوان مشاور در رابطه با مسائل بانکی، فعالیت می کرد. طبق آخرین اطلاعی که من کسب کردم این فرد با قید وثیقه آزاد است و دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید در این زمینه روشنگری کنند و قطعاَ هر رأیی که در رابطه با فرد مزبور از سوی دستگاه قضا صادر شود مورد قبول همگان است. وی در ادامه گفت: موضوع کاندیداتوری دکتر ظریف در انتخابات ریاست جمهوری قاطعانه تکذیب می شود. من خودم با او در این زمینه صحبت کردم و مطمئنا وی وارد این داستان نمی شود و همچنین موضوع سبب شده تا عده ای شروع به تخریب و جبهه گیری علیه وی کنند. میزان این خبر را منتشر کرد.

 واکنش معاون سیاسی وزارت کشور به زمزمه‌های برکناری‌اش

قائم‌مقام وزیر کشور گفت:‌ مراحل انتخابات براساس جدول زمان‌بندی پیش می‌رود و وزارت کشور از هر نظر آماده برگزاری این انتخابات است.محمدحسین مقیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از معاونت سیاسی وزارت کشور برکنار شده‌اید یا خیر؟ گفت:‌ همه چیز بستگی به نظر وزیر کشور دارد، اما تا این لحظه معاون سیاسی آقای وزیر هم هستم.وی با رد برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر جابجایی صورت گرفته در معاونت سیاسی وزارت کشور اظهار داشت: اگر جابجایی صورت گرفته بود تاکنون اطلاع‌رسانی می‌شد؛ در این باره نظر وزیر کشور مهم است و ایشان تصمیم‌گیرنده هستند.

 کنایه علیخانی به عارف

قدرت الله علیخانی درباره ارزیابی عملکرد محمدرضا عارف در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر عارف چهره دانشگاهی و علمی خوبی است اما فکر می کنم فراکسیون امید می توانست منسجم تر عمل کند و هم فراگیری اولیه را تداوم بدهد.وی افزود: عارف شایستگی هایی داشته و دارد. به هر حال در ایام انتخابات سفرهای زیادی کردند و در موفقیت حاصله اثر گذار بودند اما یک برداشت نه چندان درست شکل گرفت و آن این بود که هر کس مورد حمایت لیست امید بوده، با اصلاح طلبان است. در حالی که فلسفه لیست امید این بود که در نبود اصلاح طلبانی که رد صلاحیت شده بودند، برای جلوگیری از ورود تندروها علاوه بر اصلاح طلبان باقی مانده در صحنه از میانه روها و اصولگرایان معتدل هم حمایت شود.این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: درست است که از لیست امید 168 نفر به مجلس آمدند اما به معنی اصلاح طلب حدود 103 تا 105 نفر بودند. البته اینکه تندروهای زیادی حذف شدند و دولت فضای تنفسی در مجلس جدید پیدا کرد، خود موفقیت است.وی در پاسخ به این سئوال که آیا می شد بر سر ریاست مجلس تفاهم کرد؟ اظهار کرد: وقتی آقای کدخدایی که در مجلس یکپارچه اصولگرا برای عضویت در شورای نگهبان رای نمی‌آورد اما در مجلس دهم با رای اصلاح طلبان مجلس و با رای بالا نفر اول می شود، آیا نمی شد برای ریاست مجلس تفاهم کرد تا آثار خودش را در کمیسیون ها و ارکان مجلس بهتر نشان دهد؟

دستگیری 26 دختر و پسر در پارتی نیاوران

دوشنبه شب 15 شهریورماه مامورین نیروی انتظامی طی تماس شهروندان مبنی بر برگزاری یک پارتی و ایجاد مزاحمت برای همسایه ها قرار گرفتند که با بررسی های صورت گرفته توسط پلیس خبر مورد تایید قرار گرفت.با دستور مقام قضایی پلیس وارد عمل شده و در جریان بازرسی از واحد مسکونی 11 دختر و 15 آقا که با ظاهری نیمه عریان و بد حجاب بودند دستگیر شدند.در جریان این دستگیری مقادیری نیز مواد مخدر و نیز مشروبات الکلی کشف و ضبط شد.این مطلب در عصر خبر منتشر شده است.

واکنش بازیگر زن به سانسور حرف‌هایش در تلویزیون

بهاره افشاری از حذف شدن قسمت‌ زیادی از گفت‌وگوی خود در تلویزیون، انتقاد کرد.او در این زمینه در اینستاگرام نوشت: نزديك به سه هفته پيش قرار بود اين برنامه پخش بشه كه بنا به صلاحديد مديران بنده قابل پخش نبودم و قرار بر حذف كلى برنامه شد. امروز يكباره خبر رسيد قابل پخش شدم با اندكى سانسور راجع به مضوعاتى كه راجع به ازدواج‌هاى اين روزها و خانواده‌هاست. عجبا كه نزديك به ٢٠ دقيقه حذف شدم درست مثل خندوانه.يعنى الان اينجانب ركورددار سانسور در برنامه‌هاى تلويزيونى هستم. چون اين روزها به علت احترام به شعور مخاطب تمايلى به بازى در سريال‌هاى تلويزيونى ندارم سعى كردم با حضور در برنامه‌های پر مخاطبى مثل برنامه «دورهمى» آقاى مديرى و به احترام ايشان و حفظ ارتباط هر چند كوتاه با شما عزيزان دل حضور داشته باشم ولى انگار اينم نشدنيه ديگه.دوستان عزيز قيچى به دست، من همون بازيگر ١٠ ساله تلويزيون اين مملكت هستم، چطور وقتى به عنوان خود حقيقى جلوى دوربين «خندوانه» و «دورهمى» می‌روم غير قابل پخش می‌شوم! عجبا، شما رو به خير و ما رو پى كارمان.

تکذیب یک روایت جعلی درباره رهبر معظم انقلاب

روایت نقل شده از رهبر معظم انقلاب با موضوع “مواجهه رهبر انقلاب با دختری که سگ در بغل داشت” تکذیب شد. پیرو پیگیری از منابع موثق مشخص شد روایت نقل شده از آقای «سید مظاهر حسینی» در خبری با عنوان “روایتی از مواجهه رهبر انقلاب با دختری که سگ در بغل داشت” که در برخی نرم‌افزارهای خبررسان‌ صورت گرفته و در کانال های تلگرامی و وب سایت‌ها خبری بازتاب گسترده‌ای داشته صحیح نبوده و تکذیب می‌شود. نامه نیوز این خبر را منتشر کرد.

حمله یالثارات به خندوانه

شماره جدید نشریه یالثارات، برنامه خندوانه و شورای نظارت بر صدا و سیما را به عنوان سوژه خود انتخاب کرده است.

 حمله یالثارات به خندوانه/حضور ۴ نماینده اصلاح‌طلب و ۱ مستقل در المپیک!/ تکذیب روایت جعلی درباره رهبر انقلاب/ کنایه علیخانی به عارف/ پشت پرده استعفای صوری سرپرست پرسپولیس/ نصب بنر علیه هاشمی!

پشت پرده استعفای صوری طاهری از پرسپولیس

امروز خبری اعلام شد مبنی بر اینکه علی اکبر طاهری تصمیم گرفته از سمت خود از پرسپولیس به خاطر مشکلات مالی استعفا کند. دلیل مشکلات مالی چالشی جدی است که باشگاه با سامانه پیامکی حامی پرسپولیس پیدا کرده و گویا این سامانه با ریزش شدید مخاطب مواجه شده و باشگاه را به خاطر عملکرد موازی یک سامانه دیگر مقصر می داند. این مسئله باعث شده اسپانسر به تعهدات مالی اش عمل نکند و از سوی دیگر حسین هدایتی هم کمک های مالی خود را قطع کرده و طاهری در آستانه دربی نتوانسته به وعده های خود مبنی بر پرداخت به موقع قرارداد بازیکنان عمل کند. نامه نیوز این خبر را منتشر کرد.

مفاسد شرق و غرب در فضای مجازی ریخته شده است

آیت‌الله مکارم شیرازی: در هیچ زمانی ابزار گناه مانند دوره کنونی نبوده و تمام مفاسد شرق و غرب در فضای مجازی ریخته شده است، این فضا لجن‌زار متعفنی شده از همین رو در این شرایط فعالیت خواهران طلبه باید بیشتر باشد چراکه جامعه زنان بیشتر مورد تهاجم هستند و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. وی با اشاره به ترویج ازدواج آسان در میان جوانان گفت: باید این امر در جامعه تبدیل به فرهنگ عمومی شود، اگر این فرهنگ به وجود آید بسیاری از مشکلات حل می‌شود البته تحقق آن عزم راسخ می‌خواهد.تسنیم این خبر را منتشر کرد.

مقصد سفر جدید احمدی نژاد مشخص شد

عبدالرضا داوری از نزدیکان محمود احمدی نژاد از سفر احمدی نژاد به گرگان خبر داد. بر همین اساس احمدی نژاد پنجشنبه هفته جاری در گرگان سخنرانی خواهد کرد.

 حمله یالثارات به خندوانه/حضور ۴ نماینده اصلاح‌طلب و ۱ مستقل در المپیک!/ تکذیب روایت جعلی درباره رهبر انقلاب/ کنایه علیخانی به عارف/ پشت پرده استعفای صوری سرپرست پرسپولیس/ نصب بنر علیه هاشمی!

نصب بنر علیه هاشمی در بوشهر

نصب بنر علیه هاشمی رفسنجانی در ورودی مسجد قرآن بوشهر

 حمله یالثارات به خندوانه/حضور ۴ نماینده اصلاح‌طلب و ۱ مستقل در المپیک!/ تکذیب روایت جعلی درباره رهبر انقلاب/ کنایه علیخانی به عارف/ پشت پرده استعفای صوری سرپرست پرسپولیس/ نصب بنر علیه هاشمی!

اکبر عبدی به ترکیه پناهنده شد؟!

علی عبدی برادر بازیگر پیشکسوت و مطرح سینمای ایران اکبر عبدی، در گفت‌وگویی در ارتباط با وضعیت عمومی برادرش، گفت: در حال حاضر حال عمومی برادرم خوب است و پزشکان از روند بهبود حال وی رضایت دارند. او همچنین در حال حاضر در مسافرت به سر می‌برد و طی چند هفته آینده برای درمان و آزمایشات لازم به ایران برمی‌گردد.وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که اکبر عبدی تصمیم گرفت ادامه قرنطینه خود را در خارج از ایران و در کشور ترکیه بگذراند، این است که بسیاری از دوستان و آشنایان وی و همچنین نزدیکانش اصرار بر دیدن وی می‌کردند و پزشکان به دلیل اینکه وی را از هر نوع ملاقاتی ممنوع کرده‌اند، از او خواستند برای ادامه روند قرنطینه که شرایط راحت‌تری را بگذراند و همچنین تنوع روحی نیز داشته باشد، به کشور ترکیه برود.عبدی در پایان خاطر نشان کرد: خدا را شکر که حال بازیگر مطرح سینمای ایران رو به بهبود است و پزشکان او از روند درمانش راضی هستند و خودش نیز با اشتیاق علاقه دارد که در پایان درمان به ادامه فعالیت کاری و حرفه‌ای خودش بپردازد. همچنین لازم می‌دانم بگویم خبرهایی مبنی بر اینکه اکبر عبدی می‌‌خواهد در ترکیه به زندگی خود ادامه دهد، کذب محض است و او با علاقه به کشورش برای ادامه فعالیت باز خواهد گشت.فارس این خبر را منتشر کرده است.

حضور ۴ نماینده اصلاح‌طلب و ۱ مستقل در المپیک!

در ایامی که مجلس شورای اسلامی برای سپری شدن دور دوم تعطیلات تابستانی نمایندگان، تعطیل است، برخی نمایندگان ملت به برزیل سفر کرده‌اند.هم‌اکنون محمدرضا تابش نماینده اردکان و رئیس فراکسیون ورزش مجلس (عضو فراکسیون امید) همراه با غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه (عضو فراکسیون امید)، طیبه سیاوشی و سیده‌فاطمه ذوالقدر نمایندگان تهران و از اعضای کمیسیون فرهنگی پارلمان (اعضای فراکسیون امید) و همچنین غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده رشت در مجلس (عضو فراکسیون مستقلان ولایی) همراه با کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های پارالمپیک ریو در برزیل به سر می‌برند.در این باره محمود صادقی، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در این باره گفت: «طبق پیگیری‌های من، کمیته ملی المپیک سهمیه‌ای به نمایندگان مجلس اختصاص داده که در فراکسیون ورزش مجلس، فراکسیون زنان و خانواده و همینطور کمیسیون برنامه و بودجه قرعه کشی صورت گرفته است که 5 نفر انتخاب شده اند. از همین روی بودجه این سفر را کمیته ملی المپیک تامین کرده است یعنی از منبع دولتی هزینه این سفر تامین می شود.»فارس این گفت و گو را منتشر کرده است.

کنایه سنگین قالیباف به منتقدان

محمدباقر قالیباف با اشاره به فضاسازی های اخیر علیه مدیریت شهری تهران گفت: اگر حوصله ندارید کار کنید، مرد کار نیستید چوب لای چرخ بقیه هم نگذارید. عده ای نمی‌خواهند ما کار کنیم ولی امروز این را به آنهایی که جوسازی می‌کنند می‌گویم اگر به دنبال این هستند که ما را از خدمت بازدارند ما شبانه‌روز بی‌وقفه به مردم و مستضعفین خدمت می‌کنیم و یک دقیقه هم وقتمان را برای دروغ‌پردازی‌های آنها تلف نخواهیم کرد. وی گفت: با هر گونه تخلفی پیشتازانه برخورد خواهیم کرد و با روحیه دفاع مقدس کارمان را ادامه می‌دهیم.

روایت وزیر بهداشت از خاطرات تلخ سفرش به عربستان

وزیر بهداشت با اشاره به سفرش به عربستان به عنوان نماینده دولت جهت پیگیری امور حجاج و شهدای ایرانی فاجعه منا در سال گذشته، گفت: آن‌چه طی چند روز اقامتم در عربستان ضمن بازدید از سردخانه‌ها و دیدار با هموطنان عزیزم شاهد بودم، به یقین از دردناک‌ترین خاطرات تمام عمرم محسوب می‌شود.دکتر سیدحسن هاشمی در یادداشتی با عنوان “مرگ زیبا” همزمان با سالگرد فاجعه منا در اینستاگرام خود آورده است:« این روزها در کنار تمام کارها و مسئولیت‌ها، ذهنم درگیر حادثه‌ سال گذشته‌ منا است. پس از آن واقعه‌ سهمگین، با دستور جناب آقای دکتر روحانی به عنوان نماینده‌ دولت جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تمام کارشکنی‌ها به عربستان سفر کردم. البته تلاش دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه نیز در این زمینه بسیار مؤثر بود. ایشان تمام همت و تجربه‌ خود را به‌کار گرفتند تا آن سفر انجام پذیرد و با عنایت الهی چنین شد.در آن زمان بدن‌های مطهر درگذشتگان در سردخانه‌های مختلف و کانتینرهای غیراستاندارد نگهداری می‌شد؛ در شرایطی که بسیاری‌شان قابل شناسایی نبوده و سعودی‌ها به سرعت مشغول دفن آنها بودند.آن‌چه طی چند روز اقامتم در عربستان ضمن بازدید از سردخانه‌ها و دیدار با هموطنان عزیزم شاهد بودم، به یقین از دردناک‌ترین خاطرات تمام عمرم محسوب می‌شود.

دولت ترکیه دوباره تهدید شد

روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا در پیام ویدئویی دولت ترکیه را تهدید و اعلام کرد:‌ سربازان من در حالت آماده باشند تا به هنگام دستور دست به کار شوند. ترکیه به زودی با تهدید جدیدی علیه دولت منتخب روبرو می‌شود.به نوشته روزنامه دیلی صباح، فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه در این پیام جدید آورده است:‌ تمامی سربازان من در انتظار دستور هستند و در حالت آماده باشند تا فعالیت خود را آغاز کنند.وی همچنین خطاب به حامیانش گفت: شما سربازان می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید فتح کنید. سربازان من چون دستوری ندارند در حالت آماده‌باش به سر می برند.

واکنش معاون ظریف به توافق امریکا و روسیه

حسین جابری‌انصاری در خصوص توافق آمریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه با بیان‌ این‌که بحران سوریه دارای سه بعد سیاسی، امنیتی و انسانی است گفت: هرگونه توافق و راه‌حلی در ارتباط با بحران این کشور باید هر سه این جنبه‌ها را در نظر داشته باشد.به گزارش ایسنا، حسین جابری‌انصاری روز یک‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این‌که بحران سوریه مساله‌ امنیتی به معنای حضور و نقش‌آفرینی گسترده گروه‌های تروریستی است که امنیت منطقه و جهان را به هم زده بیان کرد: هر راه‌حلی بدون توجه به بعد امنیتی این بحران ابتر و ناقص است.

خاطره رهبر انقلاب از مراسم روز عرفه در کنار مادر بزرگوارشان

صفحه اینستاگرام منتسب به دفتر مقام معظم رهبری با خاطره ای از ایشان در مورد مراسم روز عرفه به روز شد.این صفحه نوشت: “رهبر انقلاب: یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز عرفه را بجا آوردم. اعمال آن روز، طولانی هم هست – لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند چند ساعت طول میکشد. اعمال، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع میشود و اگر انسان بخواهد به همه آن اعمال برسد، شاید تا نزدیک غروب روزهای نه چندان بلند به طول میانجامد. آن وقت من یادم است که با مادرم چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود میرفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود منزل ما حیاط کوچکی داشت؛ آن‌جا فرش پهن میکردیم، چون مستحب است که زیر آسمان باشد، هوا گرم بود؛ آن سالهایی که الان در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه مینشستیم و ساعتهای متمادی، اعمال روز عرفه را انجام میدادیم. هم دعا داشت، هم ذکر و هم نماز. مادرم میخواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، میخواندیم. دوره جوانی و نوجوانی من این‌گونه بود؛ دوره اُنس با معنویات و با#دعا و نیایش.۱۳۷۶/۱۱/۱۴

دیگران هستند که به سپاه احتیاج دارند

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: بعضی از نظام‌های بانکی ما اگر منابع سپاه را از دست بدهند، آن‌ها هستند که آسیب می‌بینند.حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی با بیان اینکه موضع سپاه در موضوع های مختلف کشور به هیچ عنوان مساله خودش نیست گفت: موضع سپاه حفظ عزت ملی و دینی و همچنین هویت ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران است.به نوشته میزان، وی اضافه کرد: سپاه آنقدر توانایی دارد که بتواند خودش را اداره کند و این دیگران هستند که به سپاه احتیاج دارند.حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به قرارداد اخیر آسیبی به تشکیلات سپاه به لحاظ اقتصادی وارد نمی کند ادامه داد: بعضی از نظام های بانکی ما اگر منابع سپاه را از دست بدهند، آنها هستند که آسیب می بینند.

عربستان شبکه فارسی‌زبان ویژه حج راه‌اندازی کرد!

در حالی که زائران ایرانی امسال با اقدامات سیاست‌جویانه آل‌سعود از اعزام به حج بازمانده‌اند، دولت عربستان در اقدامی عجیب، شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان راه‌اندازی کرده که ویژه پخش مناسک حج است.