جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خلاصه ای از سرمقاله های روزنامه های صبح تهران

خلاصه ای از سرمقاله های روزنامه های صبح تهران

مراسم گلنگ زنی دومین نیروگاه اتمی ایران توسط روس ها با واکنش های متفاوت میان روزنامه ها از جناح های مختلف قرار گرفته است و برخی از آن دفاع و برخی آن را نقد کرده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و تصمیم نهایی اصلاح طلبان از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های امروز موضوع گلنگ زنی دومین نیروگاه اتمی را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در همین زمینه در گزارشی با عنوان«آغاز فاز دوم نیروگاه بوشهر» با اشاره به كلنگ ساخت واحد دوم و سوم نيروگاه بوشهر ديروز توسط اسحاق جهانگيري زده شد نوشت:« «ساخت اين دو واحد پاسخ شفافي است به كساني كه مي‌گويند صنعت هسته‌اي با كندي، ركود و توقف مواجه شده است.» اين عبارات، نخستين سخناني بودند كه ديروز از زبان علي‌اكبر صالحي در مراسم كلنگ‌زني دو نيروگاه جديد بوشهر زده شدند تا نشان دهد كه نقدهاي منتقدان برجام تا چه اندازه رييس سازمان انرژي اتمي را دل‌آزرده كرده است. او همچنين از تلاش‌هاي وزارت امور خارجه و محمدجواد ظريف قدرداني كرد كه با اجراي برجام، مسير كار براي اجراي اين پروژه را هموار كرد. پس از صالحي، اسحاق جهانگيري سخنانش را آغاز كرد و با تاكيد بر اينكه دولت در نظر دارد تا هم حقوق هسته‌اي مردم ايران را تثبيت كند و هم چرخ زندگي آنها را بچرخاند، به توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ١+٥ اشاره كرد و گفت: ‌احداث نيروگاه‌هاي جديد پايبندي دولت روسيه را به عنوان يكي از اعضاي برجام در اجرايي كردن اين توافق به نمايش مي‌گذارد و ضرورت دارد ساير طرف‌هاي برجام نيز تعهدات خود را در اين زمينه مورد توجه قرار دهند. »

با این حال روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« صالحي: در تنظيم برجام بايد دقت بيشتري مي‌كرديم » با اشاره به سخنان آقای صالحی نوشت:« ئيس سازمان انرژي اتمي اولين عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي است که تأييد كرده توافق هسته‌اي ايران با 1+5 نقص‌هايي دارد كه اگر تيم مذاكره‌كننده در تنظيم برجام دقت بيشتري مي‌كرد، طرف امريكايي نمي‌توانست از آن سوء‌استفاده كند. با اين حال، صالحي در هشداري تلويحي به امريكايي‌ها گفته كه ايران مي‌تواند در مدتي كوتاه، به مرحله قبل از برجام برگردد. »

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان« جزئیات دیدار اصلاح طلبان با ناطق نوری » با اشاره به توصيه شيخ نور به يافتن گزينه‌اي غير از روحاني براي انتخابات ۹۶ نوشت:« «دريافتن گزينه‌اي غير از روحاني فعال باشيد!» اين جمله روز گذشته به نقل ازعلی اکبر ناطق نوري منتشر شد. از اين جمله مي‌توان برداشت‌هاي زيادي داشت كه نخستين برداشت باب ميل دلواپسان است و آنها اين جمله را چنين تعبير مي‌كنند كه ناطق نوري قصدي براي حمايت از روحاني ندارد و ديگران را هم به اين مسير توصيه مي‌كند كه از فردي غير از روحاني حمايت كنند كه البته تفسير اينچنيني از سوي دلواپسان بسيار ساده لوحانه است، چرا كه اگر نگاهي به اظهارات و رفتارهاي ناطق نوري شود، اين نتيجه حاصل خواهد شد كه ناطق نوري گزينه‌اي برتر از روحاني در شرايط كنوني سراغ ندارد كه درصدد حمايت از او باشد.

 دعوا برسر گلنگ زنی فاز دوم نیروگاه بوشهر!/ جزئیات دیدار اصلاح طلبان با ناطق نوری

اما از منظر ديگري هم مي‌توان جمله‌اي را كه از ناطق نوري نقل شده است معنا كرد. تجربه شيخ نور بسيار زياد است و هيچگاه احتمالات را كمرنگ نمي‌داند، بلكه درايت او سبب مي‌شود براي دوران پس از محقق شدن احتمالات هم برنامه داشته باشد كه در اين راستا مي‌توان به دو گزينه تمايل نداشتن حسن روحاني به كانديداتوري و يا حتي ردصلاحيت او اشاره داشت كه طبق آنچه به نقل از شيخ نور منتشر شده، اين جمله را مي‌توان آماده‌باش او به اصولگرايان ميانه‌رو حامي روحاني دانست كه اگر مانند سال ۹۲ كه صلاحيت آيت‌ا…‌ هاشمي براي انتخابات ۹۲ محرز نشد، در سال ۹۶ هم روحاني نتوانست به هر دليلي در قامت كانديدا ظاهر شود، شوك بزرگي به اين طيف وارد نشود و بتوانند كانديداي خود را جايگزين كنند اما در نهايت بر همگان روشن و واضح است ناطق نوري هيچگاه از حمايت روحاني منصرف نشده و نخواهد شد.»

روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان« وعده‌هاي «رأي‌ساز» که اکنون «رأي‌سوز» شده‌اند »ضمن اشاره به این موضوع که از شعارهاي انتخاباتي92 تا چالش‌هاي انتخاباتي96 نوشت:« جايگزين كردن اهداف تصنعي و دست‌چندم به جاي اهداف مسلم برجام در حالي است كه جامعه همچنان منتظر تحقق وعده‌هايي است كه دولتمردان به صورت متراكم در سخنراني خود از آن به عنوان اهداف قريب‌الوقوع ياد مي‌كنند و نهايتاً توانستند جامعه را به اين نتيجه و باور برسانند كه انجام و اجراي توافق هسته‌اي به صورت يك‌دفعه تمام مشكلات اقتصادي كشور را برطرف خواهد كرد و شكوه و رفاه در معيشت مردم جاري و ساري مي‌شود.

دعوا برسر گلنگ زنی فاز دوم نیروگاه بوشهر!/ جزئیات دیدار اصلاح طلبان با ناطق نوری

به كارگيري چنين تاكتيكي بود كه توانست روحاني را با آراي‌شكننده‌اي در رقابت‌هاي انتخاباتي بهار92 به پيروزي رساند و وي را در مقابل انبوهي از وعده‌هاي غيرممكن و ناشدني كه تنها براي جلب آراي مردمي صورت گرفته بود قرار دهد. در همان هنگامه بود كه حسن روحاني با انتقاد شديد نسبت به رويكرد دولت قبلي مذاكره‌كننده كشورمان، اين بحث را مطرح كرد كه مذاكره براي مذاكره دستاوردي براي مردم نخواهد داشت و تنها به افزايش فشارهاي اقتصادي خواهد انجاميد و چنانچه دولت وي روي كار آيد، مذاكرات را در كمترين زمان ممكن به سرانجام خواهد رساند و نه تنها گشايش آني100روزه در زندگي مردم ايجاد خواهد كرد بلكه تمام تحريم‌هاي هسته‌اي يك‌شبه فرو خواهد ريخت و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به يكباره برداشته خواهد شد و مراودات بانكي و سرمايه‌گذاري خارجي به حالت سابق باز خواهد گشت.

«وعده براي وعده» اگر چه توانست موفقيت انتخاباتي را براي روحاني در سال92 به همراه بياورد اما پس از گذشت سه سال تبديل به بزرگ‌ترين چالش دولت وي شده تا آنجا كه امروز بسياري محقق نشدن وعده‌هاي پرطمطراق را علت ناكامي احتمالي روحاني در انتخابات96 مي‌دانند و گروهي ديگر معتقدند عصبانيت‌ها و پرخاشگري‌ها نيز به همين دليل شكل روزمره به خود گرفته است و دسته‌اي ديگر با مطرح كردن ردصلاحيت احتمالي روحاني توسط شوراي نگهبان يا كناره‌گيري اختياري وي در تلاشند فرد ديگري را جايگزين وي در آوردگاه پيش‌رو كنند.

تمام اين گمانه‌زني‌ها در حالي است كه مردم همچنان وعده‌هاي انتخاباتي – تبليغاتي روحاني و دستگاه سياست خارجه يازدهم را فراموش نكرده‌اند و ذهن آنها با دستاوردسازي براي برجام اقناع نشده است و در شرايطي كه وعده‌هاي داده شده برآورده نشود احتمال اينكه از شخص حسن روحاني در انتخابات بهار 96رويگردان شوند بسيار زياد است؛ احتمالي كه جريان تجديدنظرطلب و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي نيز بر آن واقف هستند و به همين دليل چند هفته‌اي است كه رويكرد صرفاً حمايتي خود از دولت را با چالش انتقاد آن هم از نوع تندوتيز همراه كرده‌اند تا بلكه تمام هزينه‌هاي ناشي از اقدامات صرفاً هسته‌اي دولت به پاي آنها نوشته نشود. »