جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتخابات سال ۹۲ در سینما: جزئیاتی از ساخت یک فیلم سیاسی

انتخابات سال ۹۲ در سینما: جزئیاتی از ساخت یک فیلم سیاسی

 روحانی و قالیباف متحد می‌شوند

فیلم «ساحل امن» که موضوع انتخابات سال ۹۲ را محور خود قرار داده در بخشی از داستان نشان می‌دهد روحانی و قالیباف گرچه رقیب انتخاباتی هستند ولی برابر بیگانگان و برای منافع ملی با هم متحد هستند.

کرامت پورشهسواری کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم سینمایی «ساحل امن» گفت: تاکنون حدود ۸۰ درصد از تدوین این فیلم سینمایی به پایان رسیده و صداگذاری «ساحل امن» توسط مهدی زارع و ساخت موسیقی آن توسط آرش اسحاقی به صورت همزمان در حال انجام است که تاکنون ۵۰ درصد از ساخت موسیقی آن به پایان رسیده و تمام تلاش ما این است که فیلم را به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برسانیم. به نظرم تا ۲ ماه آینده تمام کارهای این فیلم به طور کامل به پایان می رسد.

وی افزود: به دلیل حساسیت قصه و موضوع فیلم که در ژانر سیاسی-پلیسی است تدوین «ساحل امن» به طول انجامید اما برای اینکه ساختار محکم و قابل باوری داشته باشد این طولانی شدن طبیعی و ضروری بود. به طور کلی به نظر من بعد از فیلمنامه و کارگردانی تدوین یک اثر حرف اول را می زند و دقت لازم را می طلبد به همین دلیل تدوین این فیلم بیش از حد معمول طول کشیده است.

پورشهسواری عنوان کرد: داستان «ساحل امن» درباره ورود یک جاسوس به ایران است که سعی می کند امنیت انتخابات ریاست جمهوری را به هم بریزد. این فیلم لایه های مختلفی دارد به طوری که بخشی از آن الهام گرفته از چند اتفاق واقعی از انتخابات سال ۹۲ است. برای مثال در آن زمان بیگانگان سعی می کردند امنیت انتخابات سال ۹۲ را با فرستادن چند جاسوس به ایران به هم بریزند و امنیت ستادهای انتخاباتی را تهدید کنند. به طور کلی به نظر من هنگامی که یک فیلمنامه داستانی نوشته می شود باید نگاهی هم به واقعیت های موجود داشته باشد تا برای مخاطب قابل باور باشد.

این کارگردان بیان کرد: با توجه به اینکه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نزدیک می شویم به نظر من این فیلم می تواند مورد استقبال قرار بگیرد و به راحتی با مخاطبان ارتباط برقرار کند به همین دلیل می توانم بگویم فیلم من سیاسی است و در آن از مشاوره های افرادی همچون دکتر علی عباسی و افراد سپاه پاسداران استفاده کرده ایم، برای مثال سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه کمک بسیار زیادی به ما در ساخت آن کرد.

وی اظهار کرد: ما سعی کردیم که «ساحل امن» نگاه سیاسی محض نداشته باشد بلکه فراجناحی و در واقع روایت کننده یک فیلم میهن پرستانه و ملی‌گرایانه باشد اما احتمال دارد برخی جناح‌های سیاسی نسبت به آن جبهه بگیرند، به نظرم اگر آنها تا پایان فیلم به تماشای آن بنشینند با «ساحل امن» همراه و متوجه می شوند که ما طعنه خاصی به هیچ گروهی نزده ایم.

پورشهسواری ادامه داد: اوج قصه در قهوه‌خانه ای روایت می شود که تحت محاصره تروریست ها قرار می گیرد در آن قهوه‌خانه رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف و روحانی حضور دارند که محاصره می شوند و به نوعی ما به این موضوعات اشاره مستقیم داریم، برای مثال در این فیلم ماشین انتخاباتی دکتر روحانی و دکتر قالیباف را با همان شکل و شمایل سال ۹۲ می‌بینیم با این تفاسیر باید بگویم این طبیعی است که وقتی در یک قصه به دو شخصیت سیاسی مستقیما پرداخته می شود حساسیت هایی ایجاد می شود، اما در نهایت باعث اعتراض هیچ گروهی نیست.

این کارگردان ادامه داد: قصه «ساحل امن» به صورت ناخواسته به سمتی می رود که ۲ کاندیدای انتخاباتی در محوریت قرار می گیرند اما فیلم رفته رفته سمت و سوی دیگری پیدا می کند به صورتی که آن ۲ به مقابله با بیگانگان می پردازند و حتی بین آنها وحدت شکل می گیرد. هر چند ممکن است در آن قهوه خانه کری‌خوانی هایی صورت بگیرد اما اتحاد آن ۲ گروه سیاسی حرف اول را می زند. دغدغه اصلی فیلم نشان دادن تقابل کاندیداهای انتخاباتی نیست. ما دقت زیادی کردیم که مضمون این فیلم به گروهی برنخورد و قضاوت نکنیم در واقع ما می خواهیم قضاوت را بر عهده مردم بگذاریم.

وی بیان کرد: در این فیلم به جای استفاده از برخی بازیگران برای ایفای نقش قالیباف و روحانی از فیلم های انتخاباتی استفاده کردیم برای مثال در یکی از سکانس ها فیلم انتخاباتی یکی از آقایان پخش می شود و از آنجا قصه شکل می گیرد.

پورشهسواری در پایان خاطرنشان کرد: فیلمبرداری «ساحل امن» در تنگه هرمز، جزیره هرمز، جزیره قشم و بخشی از سواحل بندرعباس انجام شد زیرا در قسمتی از فیلم به بحث ناوهای خارجی می پردازیم. در «ساحل امن» از بازیگران بومی استفاده کردیم که بسیار توانمند ظاهر شدند.

عوامل اصلی فیلم عبارتند از کارگردان: کرامت پورشهسواری، تهیه کننده: روح الله خوشکام، مدیر تولید: سعید عطایی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: خسرو نصیری خواه، نویسندگان: علی دلگشایی، کرامت پورشهسواری، مدیر فیلمبرداری: رضا محمدی، مدیر صدابرداری: مرتضی مظفری، مدیر جلوه های ویژه میدانی: عظیم محمدی، مدیر جلوه های ویژه رایانه ای: آرمین طهماسبی، طراح صحنه و لباس: شهرام قدیری، طراح گریم مسعود سید عربی، سرپرست بدلکاران: امیرحسین خنجری، منشی صحنه: افسانه شیخی، مدیر تدارکات: امیر مرایی.

بازیگران این فیلم سیروس اسنقی، افشین زارعی، سیامک احمدی، محمدعلی قویدل، رضا غریب زاده، رضا فتحی مقدم، جعفر قاسمی، علی حصاری، کبری مسلمی، حسن ذاکری، شیوا قاسمی، محمد سلیمی، امیرمحمد قیامی، یاسین بهرامی، علیرضا بلوچ‌نژاد، محمد امین پورشهسواری و ناجی حمود اهوازی هستند.

«ساحل امن» سومین فیلم بلند سینمایی کرامت پورشهسواری بعد از «عشق فقط یک کلام» و «شاید یک معجزه» است