چراعربستان سعودی حاکمیت ایران را نامسلمان خواند؟
سندی در دست است که عبدالوهاب درآن قیدکرده که اگر مکه – مدینه را ازتصرف عثمانیان خارج کند، اداره آن دو شهرمهم را به اختیار عموم مسلمانان قرارخواهد داد.
اما از نمایندگان حاکمیت ایران دعوتی برای شرکت و مشارکت در مدیریت این دوشهر نمیشود، چون آنهارا اصولا مسلمان نمیدانند!
وی در رابطه با جزئیات این سند خاطرنشان کرد: در ابتدای شورش آل سعود در جزیرة العرب، زمانی که عبدالعزیز قصد حمله به مکه و مدینه و اشغال این دو شهر را داشت در پیام و تعهد کتبی به مردم مکه و مدینه تاکید کرد که اگر بر مکه و مدینه تسلط یابد، مدیریت آن را در اختیار مسلمین قرار خواهد داد.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: عبدالعزیز در این سند تاکید کرده که حاضر است تا تمامی مسلمانان را در اداره مکه و مدینه شریک کند.
آیتالله اراکی تاکید کرد: در حال حاضر این سند وجود دارد و باید آن را به طور کامل برملا کنیم؛ وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول در کشورمان باید بر روی این سند و انعکاس آن فعالیت کنند.
وی افزود: این سند که به طور کتبی از سوی عبدالعزیز صادر شده، نشاندهنده این است که مسلمین از آغاز این دغدغه را داشتهاند که اگر آل سعود بر مکه و مدینه تسلط یابد اجازه نخواهد داد که مسلمانان طبق اعتقادات خود به مناسک حج عمل کنند.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: مراسم حج، بیتالله الحرام و تمامی مشاعر الهی متعلق به همه مسلمین است؛ نباید جلوی مسلمانی که اعتقاد دارد مراسم حج باید طبق مذهبش برگزار شود را گرفت.
آیتالله اراکی متذکر شد: نمازگزاران مسجدالحرام و مسجد النبی باید امامین حرمین شریفین را قبول داشته باشند؛ در روایات تاکید شده که خدا لعنت میفرستد بر امام جماعتی که جمعی از مامومین از او نفرت داشته باشند.
وی ادامه داد: آیا امامت جماعت مسجدالحرام میتواند کسی باشد که عده زیادی از مامومین خود را به کفر متهم کند؟! بسیاری از افرادی که در مسجد الحرام و مسجد النبی حضور مییابند از شیعیان، صوفیها و اشاعره هستند که متاسفانه بنده حتی شنیدم که امام جماعت اشاعره، صوفیها و شیعیان را تکفیر میکرد.
دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: اکثریت جامعه اسلامی که وهابی نیستند؛ آن مامومی که پای صحبت امام جماعت مینشیند متاسفانه مورد تکفیر و فحاشی قرار میگیرد؛ امام جماعت باید مقبول تمام مامومین باشد و قرآن به همراه روایات بر این مهم دلات دارد.
آیتالله اراکی تصریح کرد: آیه کریمه سوره حج نیز صریحاً تاکید دارد که اولیاء مسجدالحرام باید با تقوایان باشند؛ آیا آل سعود را کسی میتواند با تقوا بخواند؟
وی اضافه کرد: این اتفاقنظر در میان جهان اسلام و حتی بین علمای وهابی وجود دارد که همه تاکید میکنند که آل سعود با تقوا نیست چرا که به صورت علنی به شرابخواری، فسق و سایر اعمال میپردازد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه مسجدالحرام باید از دستان آل سعود خارج شود، تصریح کرد: طبق قرآن و روایات باید اداره مسجدالحرام و مسجدالنبی توسط باتقوایان انجام گیرد.
آیتالله اراکی درباره اینکه آیا خارج کردن مدیریت حرمین شریفین از چنگال آل سعود شدنی است یا خیر گفت: نه تنها این کار شدنی است بلکه باید حتماً انجام گیرد و انشاالله اگر همتی در جامعه اسلامی ایجاد شود، میتوان به این مهم امیدوار بود.
گلهمندی از دستگاههای داخلی بابت پیگیری فاجعه منا
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، چیست؟ گفت: مقداری گلهمندی از دستگاههای داخلی در زمینه پیگیری فاجعه منا وجود دارد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تصریح کرد: این گلایه وجود دارد که کارهای زیادی میتوانست انجام بگیرد که اگر این مهم عملیاتی میشد، هیچ تضعیفی در رابطه با سایر کشورها نیز ایجاد نمیشد.
آیتالله اراکی با تاکید بر پیگیری فاجعه منا توسط دستگاههای داخلی کشور عنوان کرد: هر چه عربستان و کشورهای حاشیههای جنوب خلیج فارس احساس کنند ما این مسائل را پیگیری میکنیم آنها با ما خوشرفتارتر خواهند شد و هرچه از ما احساس قدرت و جدیت در پیگیری ببینند، رابطه ما با آنها بهتر خواهد شد.
امام خامنهای با صدور پیام مهمی خطاب به تمام مسلمانان جهان تأکید کردند: «اکنون قریب یک سال از حوادث مُدهش منا میگذرد که در آن، چند هزار نفر در روز عید و در لباس احرام، در زیر آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن در مسجدالحرام نیز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشیده شدند. حکام سعودی در هر دو حادثه مقصرند؛ این چیزی است که همهی حاضران و ناظران و تحلیلگران فنی بر آن اتفاقنظر دارند؛ و گمان عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحبنظران مطرح شد … حاکمان بیدین و بیوجدانی که فاجعهی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کردهاند، اکنون از سیاسی نشدن حج دم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب کردهاند، متهم میکنند».