شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های چهارشنبه 17 شهریورماه،

مروری بر روزنامه های چهارشنبه 17 شهریورماه،

روزنامه های امروز موضوع بیانیه شورای عالی پول شویی و جنجال بر سر مسئله FATF را ادامه داده اند. با این حال موضوع ارتقاء روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر نیز موضوع مجادله دیگری میان روزنامه های کشور است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب در حمایت از پیوستن به FATF مطلب نوشته اند و منتقدان دولت همچنان به این توافق منتقدند.

روزنامه شرق و اعتماد از روزنامه هایی هستند که از این توافق حمایت کرده اند.

بهاءالدين حسيني هاشمي مديرعامل اسبق بانك صادرات در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان« عدم توافق، امكان تداوم تحريم » نوشت:« FATF يك كنوانسيون جديدالتاسيس نيست. در سال ١٩٨٩ يعني حدود ٢٧ سال پيش در گروه G٧ (هفت كشور صنعتي دنيا) تشكيل و مقرراتي براي مبارزه با پولشويي در نظام بانكي دنيا گذاشته شد. پولشويي در عمل پديده‌اي است كه كشورها را در معاملات سياه، غرق مي‌كند. معاملاتي از قبيل خريد و فروش غيرقانوني اسلحه، تباني، قاچاق، رايزني و رشوه در گروه معاملات سياه جاي مي‌گيرند. بنابراين براي جلوگيري از ريشه‌ يافتن چنين پديده‌اي لازم است منابعي كه از اين محل به دست مي‌آيد؛ شناسايي شود. از سال ٢٠٠١ با وقوع حوادث ١١ سپتامبر اين كنوانسيون ٤٠ توصيه به همه كشورها كرد كه بنا شد در تعبيه نرم‌افزارها گنجانده شود. پس از آن ٩ توصيه ديگر در جهت جلوگيري از تامين مالي تروريسم مورد تصويب قرار گرفت. اين كنوانسيون البته مورد حمايت سازمان ملل نيز قرار گرفت و در سال ٢٠٠٥ اين سازمان از همه بانك‌ها خواست موازين وضع شده از سوي كنوانسيون مبارزه با پولشويي را رعايت كنند تا از اين طريق از پولشويي و امكاناتي كه باعث مي‌شود تروريست‌ها مورد حمايت قرار گيرند؛ جلوگيري شود. اين جريانات نهايتا عضويت ٣٧ كشور را در FATF سبب شد. بر اساس ليست تعريف شده در FATF سه گروه كشور در دسته‌بندي‌ها جاي گرفتند. گروه نخست كشورهايي هستند كه تمام ضوابط و الزامات تعريف‌شده را رعايت مي‌كنند. گروه دوم كشورهاي در حال توسعه بوده كه در حال پياده كردن اين سيستم در نظام مالي خود هستند و نهايتا كشورهايي كه تمايلي به انجام اين تعهدات ندارند. از نظر FATF ايران در گروه سوم جاي دارد كه نمي‌خواهد تن به اجراي اين الزامات بدهد. اما پس از اعتراض ايران، آنها موافقت كردند كه به مدت يك‌سال به ايران فرصت دهند تا براي اجراي الزامات يادشده آماده شود. اين موافقت در صورتي ادامه خواهد يافت كه در پايان يك سال ايران تعهدات پذيرفته شده را پياده‌سازي كرده باشد. امروز ٣٧ كشور الزامات و تعهدات مطرح شده را پذيرفته و اجرا كرده‌اند. با اين حال نگراني‌هايي در كشور وجود دارد كه اين الزامات دخالتي در امور سياسي كشور نداشته باشد. از اين رو شايد بهتر باشد اين موافقتنامه در پارلمان مطرح شود و پس از بررسي بيشتر مورد اجرا قرار گيرد.

متاسفانه ايران به دليل آنكه تحت تحريم بوده و كشورهايي مانند عربستان نيز براي ما كارشكني‌هاي زيادي انجام مي‌دهند؛ ورود ما اساسا به اين كنوانسيون با مراحل سختي همراه بود.»

 نفوذ بنياد «راكفلر» به مزارع شمال ايران با برنج تراريخته!/ چراغ سبز جامعه روحانيت به هاشمي

اما روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« سایه شوم FATF با بیانیه برطرف نمی‌شود» نوشت:« پس از انتقادهای فراوان نخبگان و دلسوزان، نسبت به قرارداد FATF و انتشار دو نمونه از نامه‌های حاکی از خودتحریمی بانک‌های داخلی، سیف، رئیس کل بانک مرکزی نامه‌ای منتشر کرد و ضمن تصریح به اینکه هیچ یک از بانک‌ها حق ندارند تحریم‌های خارجی را اعمال کنند گفت: «تمام بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی اعم از آنکه نام آنها در فهرست تحریم‌ها قرار داشته باشد یا خیر، روابط مالی و تجاری داشته باشند…هیچ نوع محدودیتی ناشی از تحریم‌ها در داخل کشور وجود ندارد… جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه این تحریم‌ها را به رسمیت نشناخته و آنها را اجرا نخواهد کرد.» این اقدام در جای خود قابل تقدیر بود اما بحث مهم و ایراد‌های محوری در خصوص این پیمان مغفول و مسکوت ماند.

از جمله این ایرادها، ایرادهای عدم شفافیت است. عدم شفافیت به این معنی که دولت چیزی از متن قرارداد با FATF و تعهداتش را در این مورد نه تنها به اطلاع عموم نرسانده بلکه نمایندگان مجلس و صاحب‌نظران و کارشناسان نیز از آن بی‌اطلاع هستند!

روز گذشته، وقتی شورای عالی مبارزه با پولشویی بیانیه مطول و مفصل خود را منتشر کرد، انتظار آن بود که به بخشی از ابهامات و نگرانی‌ها پاسخ داده شود. اما نه تنها چنین نشد، بلکه اطلاعیه مذکور با تحریف عجیب و غریب واقعیت و پنهان کردن حقایق و خطرات تلخ از تعهدات دولت یازدهم به کارگروه مشترک اقدام مالی، کوشید مردم را بار دیگر همچون ماجرای برجام، از آگاهی و دانستن آنچه حقشان است محروم کند!»

انتخابات سال 96

روزنامه آرمان در گفت و گو با غلامرضا مصباحي‌مقدم با عنوان« چراغ سبز جامعه روحانيت به آیت ا…هاشمي » به نقل از وی نوشت:« آيت‌ا… هاشمي و آقاي روحاني به شكل‌هاي مختلف علاقه خود را براي حضور در جلسات جامعه روحانيت مبارز اعلام كرده‌اند. از سوي ديگر نيز جامعه روحانيت مبارز از حضور اعضاي باسابقه و برجسته خود مانند آيت‌ا… هاشمي و آقاي روحاني استقبال مي‌كند. در شرايط كنوني جامعه روحانيت مبارز به دنبال تغيير زمان جلسات خود است. جلسات جامعه روحانيت مبارز هر دو هفته يك بار و در روزهاي سه‌شنبه برگزار مي‌شود. اين در حالي است كه جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز در روزهاي سه‌شنبه برگزار مي‌شود و از نظر زماني با جلسات جامعه روحانيت مبارز تداخل دارد. در هفته‌هاي اخير از يكي از كانال‌هاي ارتباطي به ما منتقل شد كه تداخل زماني جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جامعه روحانيت مبارز مانع از حضور آقاي روحاني در جلسات جامعه روحانيت مبارز شده است. به همين دليل ما در حال رايزني و برنامه‌ريزي‌هاي جديدي هستيم كه زمان جلسات جامعه روحانيت مبارز را تغيير دهيم و به زمان ديگري موكول كنيم. بدون شك تغيير زمان جلسات جامعه روحانيت مبارز به حضور آقاي روحاني در اين جلسات كمك بسياري خواهد كرد. اين مساله با آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني نيز مطرح شده و ايشان ابراز علاقه‌مندي كردند كه در اين جلسات حضور پيدا كنند. ايشان در پاسخ به ما عنوان كردند كه بنده آمادگي دارم ميزبان اعضاي جامعه روحانيت مبارز در دفتر خودم باشم و برخي جلسات را در دفتر بنده برگزار كنيم. در نتيجه آيت‌ا… هاشمي براي حضور در جلسات جامعه روحانيت مبارز اعلام آمادگي كامل كرده‌اند. در حال حاضر ما در حال رايزني با اعضاي جامعه روحانيت مبارز هستيم كه در يك جلسه خدمت آيت‌ا… هاشمي در دفتر كارشان برسيم. بنده به عنوان سخنگوي جامعه روحانيت مبارز به صورت كامل با برگزاري جلسه جامعه روحانيت مبارز با حضور آيت‌ا… هاشمي موافق هستم. آيت‌ا… هاشمي و آقاي روحاني از استوانه‌هاي جامعه روحانيت مبارز بوده‌اند و همچنان از شخصيت‌هاي برجسته اين تشكل به شمار مي‌روند.»

ارتقاء روابط با انگلیس

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان« این‌همه جاسوس دنبال چه هستند؟! » در روزنامه کیهان نوشت:« “هاپتون”، سفیر انگلیس در ایران از مأموران برجسته سازمان MI۶ بوده؛ “سنمو”، سفیر جدید فرانسه نیز عضو برجسته سرویس اطلاعات خارجی فرانسه – DGSE– بوده و “برشتولد” سفیر جدید آلمان که در راه تهران است هم پیش از این معاون سازمان اطلاعات و امنیت آلمان – BND– بوده است؛ آمریکا و متحدانش برای کشورمان چه خوابی دیده‌اند؟ و یا کدام جریان داخلی را در خواب دیده‌اند؟!

آیا انگلیس “سیاست‌های خصمانه”علیه ایران را تغییر داده که وزارت خارجه سطح روابط را از کاردار به سفیر رسانده است؟!

هنوز پای سفیر انگلیس به تهران نرسیده، رجزخوانی وزارت خارجه روباه پیر علیه کشورمان آغاز شده است!وزارت خارجه قانون مصوب مجلس را نادیده گرفته و دور زده است.»

با این حال شمس‌الدین خارقانی کاردار سابق ایران در سفارت انگلیس در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« پیام‌های ارتقای سطح روابط تهران و لندن » نوشت:« تهران و لندن با عبور از یک تنش دیپلماتیک 5 ساله و با وجود باقی ماندن اختلاف نظر در برخی حوزه‌ها روابط دوجانبه را به سطح سفیر رساندند. اقدامی که اگرچه در کوتاه مدت نمی‌تواند عادی سازی و برقراری سطحی عالی در روابط را به دنبال داشته باشد اما در عین حال دستاوردهای مهمی را برای ایران به دنبال خواهد داشت و پیام‌های مهمی را نیز به جامعه بین‌الملل ارسال می‌کند.

– انگلیس یکی از کشورهای قدرتمند اروپاست که به عنوان عضوی از اعضای گروه «هفت»، گروه «بیست» و یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نقش تأثیرگذاری در معادلات سیاسی و اقتصادی غرب ایفا می‌کند. این کشور دومین اقتصاد بزرگ اروپاست و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های مالی و پولی جهان به حساب می‌آید. از این منظر، احیای مناسبات ایران با این کشور که از لحاظ تنظیمات سیاسی و اقتصادی در اروپا منظم عمل کرده و بدین دلیل راهگشای روابط با جهان غرب خواهد بود، می‌تواند دستاوردهای اقتصادی و سیاسی بسیاری برای ایران به دنبال داشته باشد. بویژه که در عصر امروز، دستیابی به منافع اقتصادی، مهم‌ترین هدفی است که در گسترش روابط سیاسی و دیپلماتیک دنبال می‌شود. یعنی در حالی که در گذشته نگاه سیاسی و امنیتی در مناسبات دوجانبه غالب بود، امروز همکاری‌های اقتصادی خودش می‌تواند عامل ایجاد یک رابطه بسیار گسترده سیاسی و امنیتی شود. از این منظر انگلیس می‌تواند به عنوان یک قدرت مهم اقتصادی، به یک شریک مهم تهران در تعاملات مالی و تجاری در دوره پسابرجام تبدیل شود.

– بهبود رابطه ایران با انگلیس به عنوان کشوری که فراز و فرودهای زیادی را با آن طی کرده است، حاوی این پیام است که ایران خواهان و عامل ایجادکننده رابطه با همه کشورهای دنیاست. یعنی در حالی که توانسته با وجود اختلاف نظر در طیف زیادی از مسائل با یکی از کشورهای مهم دنیا به این سطح از رابطه برسد، بنابراین می‌تواند با بهره‌گیری از این الگو رابطه‌اش را با سایر کشورهای مهم دنیا بهبود ببخشد. به عبارت دیگر ایران به عنوان کشوری شناخته می‌شود که با رویکردی مبتنی بر اعتدال و عقلانیت مشکلاتش را با دنیا حل و فصل می‌کند. این نکته بویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بعد از وقوع تنش دیپلماتیک میان تهران و لندن، این باور عمومی نسبت به چندصدایی سیاسی بودن سیاست در ایران شکل گرفت. حالا با حل شدن مشکلات دو کشور زیر سایه وحدت نظر نهادهای مختلف سیاسی ایران، دنیا اعتماد بیشتری به رویکرد واحد ایران در عرصه سیاست خارجی‌اش خواهد داشت.

– منطقه خاورمیانه بحران‌زاترین منطقه جهان است و قریب به اتفاق کشورهای بزرگ جهان در وقوع و مدیریت این بحران‌ها نقش‌آفرینی می‌کنند. رابطه ایران با بازیگران مهم غربی از جمله انگلیس که از گذشته در فرآیند مسائل منطقه خاورمیانه نقش قابل ملاحظه‌ای داشته است و رایزنی با این کشور درباره تحولات مهم منطقه از طریق مذاکره و گفت‌وگو به مشارکت مؤثر تهران در فرآیندهای جمعی و فرامنطقه‌ای می‌انجامد. بنابراین رابطه خوب ایران با یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در نهایت، تأمین اهداف منطقه‌ای تهران و ایجاد امنیت بیشتر را برای آن همراه خواهد داشت. »

محصولات تراریخته

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« نفوذ بنياد «راكفلر» به مزارع شمال ايران با برنج تراريخته » نوشت:« «حتي يك درصد برنج‌هاي داخلي هم تراريخته نيستند» ‌اين جمله‌اي است كه پس از انتشار گزارشي مبني بر وجود 48 درصدي برنج تراريخته در بازار مصرف بر اساس يك تحقيق از سوي رئيس سازمان غذا و دارو و دكتر بهزاد قره‌ياضي، مرجع ملي ايمني زيستي و مؤسس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي عنوان شده است. بنا به اعتراف شخص دكتر قره ياضي و مستندي كه از برنج تراريخته توليد شده توسط وي به عنوان يك دستاورد علمي ياد كرده است، برنج تراريخته ايراني در سال‌هاي 83 و 84 توليد انبوه شده است آن هم در شرايطي كه هيچ تأييديه‌اي سلامت اين برنج و ديگر محصولات تراريخته را تأييد نمي‌كند. نكته قابل تأمل اينجاست كه اسنادي مبني بر ارتباط فعالان عرصه تراريخته با بنياد راكفلر وجود دارد.

كشت برنج تراريخته موضوعي است كه طي ماه‌هاي اخير و با بالا گرفتن مناقشات در خصوص توليد و رها‌سازي محصولات تراريخته با تأكيد بر پنبه و برنج كه تكليف قيد شده در سند پشتيبان برنامه ششم توسعه است بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. به باور منتقدان تراريخته‌ها كشت محصولات تراريخته تبعاتي به مراتب بدتر از واردات آنها دارد چراكه علاوه بر مضراتي كه بر سلامت مصرف‌كننده اين محصولات تأثير مي‌گذارد محيط زيست و گونه‌هاي مزيت‌دارمان را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد. از همه مهم‌تر اينكه فناوري نوين توليد و تجارت محصولات تراريخته با تلاش مشترك دو كمپاني مونسانتو و راكفلر كه كمپاني‌هايي صهيونيستي و امريكايي هستند ابداع شده و گسترش پيدا كرده است. اين كمپاني‌ها كه در جنگ جهاني دوم در حوزه سموم و عوامل شيميايي فعاليت داشتند و حتي مشاركت آنها را در پروژه بمب اتم شاهديم بعد از جنگ سخت و وقتي تئوري تازه هنري كيسينجر در كنترل دنيا به وسيله غذا مطرح شد، ‌در حوزه بذرهاي تراريخته وارد ميدان شدند. »