جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تغییر مسیر اضطراری یک فروند کشتی گشتی آمریکایی برای جلوگیری از برخورد با یک قایق تندروی سپاه درخلیج فارس

تغییر مسیر اضطراری یک فروند کشتی گشتی آمریکایی برای جلوگیری از برخورد با یک قایق تندروی سپاه درخلیج فارس

مشرق:به گزارش خبرگزاری موسوم به فارس نیوز به نقل از فاکس نیوز یکی از مقامات پنتاگون گفته که یک فروند کشتی نظامی آمریکا 2 روز پیش برای جلوگیری از برخورد با یک قایق نظامی ایرانی، 100 یارد پیش از برخورد با طرف ایرانی، به صورت اضطراری مسیرش را تغییر داده است.یکی از مقامات پنتاگون می‌گوید باز هم شناورهای نظامی ایران و شناورهای آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران رویارو شده اند. شناور «یواس‌اس فایربولت» در آب‌های خلیج‌فارس با یک گشتی نظامی ایرانی روبرو می‌شود و در حالی که تنها 100 یارد با شناور ایرانی فاصله داشته، به صورت اضطراری و برای جلوگیری از برخورد، مسیر خود را تغییر می‌دهد.مقامات پنتاگون گفته‌اند که شناور آمریکایی در تماس رادیویی هم بارها به طرف ایرانی هشدار داده ولی شناور ایرانی به کشتی آمریکایی و هشدارهایش اعتنایی نکرده است.

پنتاگون: کشتی جنگی آمریکا پس از نزدیک شدن شناور ایرانی «ناچار به تغییر مسیر شد»

به گزارش رادیوفردا مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کردند که یک کشتی جنگی این کشور پس از اینکه شناور ایرانی‌ها به ۹۰ متری آن رسید ناچار شد مسیرش را تغییر دهد.

این حادثه روز ۱۴ شهریور رخ داده است.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور به خبرگزاری رویترز گفتند شناور ایرانی مستقیما به سوی کشتی جنگی ۵۳ متری «یو اس اس فایربولت» حرکت و این کشتی آمریکایی را وادار به تغییر مسیر کرد.

آنها افزودند: کشتی نظامی آمریکا در خلیج فارس سه بار سعی کرد که با شناور ایرانی تماس رادیویی برقرار کند ولی پاسخی دریافت نکرد.

مقام‌های یاد شده، مانور شناور ایرانی را «غیرایمن و غیرحرفه ای» توصیف کردند.

یکی از این مقام‌ها گفته که روی عرشه شناور ایرانی، افراد مسلح‌ دیده می‌شد.

این سومین حادثه جدی از رویارویی قایق‌های تندرو ایرانی با ناوشکن‌ها و گشتی‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس ظرف دو هفته گذشته است.

چهار قایق تندرو سپاه پاسداران روز دوم شهریور با ایجاد مزاحمت برای ناوشکن «یو‌ اس‌ اس نیتز» اقدام به رهگیری آن در نزدیکی تنگه هرمز کردند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا این اقدام را «غیرحرفه‌ای» و «ناامن» توصیف کرد.

یک روز بعد، قایق‌های سپاه پاسداران به دو گشتی آمریکایی و یک کشتی کویتی نزدیک شدند که با شلیک اخطار روبرو شدند.

رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا تحرکات اخیر قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران در قبال ناوهای این کشور در خلیج فارس را «تحریک‌آمیز» خواند و آن را مایه نگرانی دانست.

ژنرال جوزف وتل، رییس مرکز فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز ۹ شهریور به خبرنگاران گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران بسیار مایه نگرانی است. امیدواریم که نیروهای دریایی ایران رفتاری حرفه‌ای‌تر را پیشه سازند».

وی افزوده بود ایرانی‌ها خطر اشتباه محاسباتی را افزایش داده‌اند که می‌تواند نتایج وخیمی داشته باشد