پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » روزنامه های صبح تهران چه میگویند

روزنامه های صبح تهران چه میگویند

روزنامه های امروز موضوع FATF را در کانون تحلیل ها و نقدهای خود قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات 96، برجام، دادگاه سعید مرتضوی و همچنین اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان نیز از موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا به شدت نسبت به قرارداد FATF انتقاد کرده اند.

در همین زمینه روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان« توقف فوری FATF مطالبه عمومی » نوشت:« درپی روشنگری کیهان و شرح دقیقی که از محتوا و کارکرد FATF ارائه کرده بود، مخصوصا انتشار تصویر ۲ نامه از بانک‌های سپه و ملت در کیهان دیروز که در آن از پذیرش تراکنش بانکی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و شرکت تهران گسترش به علت آن که در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند، خودداری شده بود، موج گسترده‌ای از اعتراض همگانی نسبت به اجرایFATF شکل گرفت. اعتراض‌کنندگان که از همه سلیقه‌های سیاسی بودند، اجرای FATF را نوعی خودتحریمی و در تقابل آشکار با استقلال و امنیت کشور می‌دانستند، وخواستار توقف فوری آن از سوی دولت شده‌اند.

روز گذشته پیام‌های زیادی در این زمینه از سوی مخاطبان به دست کیهان رسید و مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی نیز به موضوع اجرای FATF واکنش‌های اعتراضی مختلفی نشان دادند.

مسئولان و کارشناسان نیز در اظهاراتی جداگانه اجرای FATF را خلاف منافع ملی دانسته و خواستار توقف آن شدند.»

خط‌ و نشان جنگی عربستان برای ایران/ مطالبه عمومی برای توقف قرارداد FATF یا پیشنهاد احمدی نژاد؟/ مرتضوی دوباره تبرئه می شود؟

با این حال روزنامه آفتاب یزد در گزارشی متضاد با روزنامه های اصولگرا با اشاره به حملات کور به دولت روحانی مدعی شد که پیشنهاد عضویت در قرارداد FATF پیشنهاد احمدی نژاد بود!!!!

انتخابات 96 و برجام

روزنامه آرمان با بازنشر گفت و گوی آقای هاشمی با سایت شخصی خودش با عنوان« ناگفته‌های آیت‌الله از برجـام » نوشت:« قبل از این که دولت آقای روحانی بیاید، با اصرار آنها و واسطه‌گری عمان، رهبری اجازه داده بودند، قبلش با من هم مشورت کردند، مذاکره را شروع کردیم. در آنجا دو دوره مذاکره کردیم که در سطح کارشناسی بود و به تصمیم نرسیده بود. آن موقع فکر می‌کردند که مذاکره با ایران ساده است ولی وقتی که دیدند ایرانی‌ها کسانی نیستند که بتوانند زود سرشان کلاه بگذارند، دو جلسه برگزار شد، دیدیم که اینها جلو نمی‌آیند و مساله اصلی را حل نمی‌کنند. در آن دو جلسه آنها حاضر نشدند که به ما امتیازی بدهند. جلسه‌ بی‌نتیجه بود و ختم شد. بنابراین قبل از این که آقای روحانی بیایند، می‌دانستم رهبری می‌خواهند مساله حل شود. بالاخره اراده‌ رهبری پشت قضیه بود.

 خط‌ و نشان جنگی عربستان برای ایران/ مطالبه عمومی برای توقف قرارداد FATF یا پیشنهاد احمدی نژاد؟/ مرتضوی دوباره تبرئه می شود؟

به‌رغم این همه شیطنتی که می‌شد و رهبری هم گاهی به مذاکرات انتقاد می‌کردند، ولی تا آخر از اینها حمایت کردند و گاهی هم به حالت تقدیس رسید و به این صورت درآمد. ما هم پیشقدم بودیم و می‌خواستیم حل شود و خود آقای روحانی در مذاکرات قبلی در زمان آقای خاتمی بوده و تجربه‌ای هم داشت و همه‌ زمینه‌ها مساعد شد و آقای ظریف از اوایلی که ما کار سیاسی خارجی را فعال کردیم، بوده و امکانات انسانی خوبی هم داشت. من فکر می‌کنم مثل یک تریلی بود که اینها را به دنبال خودش می‌کشید و مسیرش را عوض کرد. در هر جایی گیر می‌کرد، بن‌بست را می‌شکست، می‌خواست به جایی برسد.»

روزنامه ابتکار در تحلیلی در رابطه با انتخابات با عنوان«بازی ظریف با ظریف » نوشت:« برخی با روزشمار انتخابات ریاست جمهوری سناریوهای جدیدی برای کاندیداتوری برخی چهره‌های محبوب طراحی کرده‌اند. بی‌تردید روحانی با توجه به سیگنال‌هایی که داده می‌شود و وعده‌های انتخاباتی تحقق‌نیافته وی در این دوره از ریاست جمهوری به زمان بیشتری نیاز دارد و با توجه به عملکرد مثبتی که در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجه داشته است باید فرصتی 4 ساله یابد تا بتواند پازل‌های باقی‌مانده از شعارهای انتخاباتی خود را کنار هم بچیند. هرچند هنوز هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی تصمیم دقیقی برای معرفی کاندیداهای انتخاباتی خود نگرفته‌اند ولی به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان شرایط دوباره برای حمایت از روحانی را بررسی می‌کنند. اصولگرایان نیز با وجود افتراقی که دارند این احتمال وجود دارد که از بین چند راهی که در معرفی کاندیدا پیش روی خود می‌بینند، گزینه حمایت از روحانی را نیز بررسی ‌کنند. البته در این میان تعدادی از اصولگرایان تندرو منتقد دولت هم در مخالفت آشکار با روحانی احتمال تک دوره‌ای بودن یا رد ‌صلاحیت‌ شدن وی را مطرح می‌کنند، که خود می‌تواند تبلیغات زودهنگامی از سوی این طیف باشد. این موضوع باعث‌شده که اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به این مهم بیندیشند که در سطح کاندیداتوری همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارند.

محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم از رایزنی جمعی از علما و روحانیون قم با محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری در صورت افزایش فشارها بر روحانی خبر داد و گفته «برای اولین بار است که این موضوع را می‌گویم. نظر جمعی از علما، مدرسین و روحانیون اعتدالی در قم این است که آقای ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند. البته کاندیدای اول ما آقای دکتر روحانی است و آن چه گفتم تنها در صورتی است که فشارها بر دکتر روحانی افزایش یابد.دکتر ظریف چهره برجسته بین‌المللی است و دیدگاه‌های بسیار بلندی دارد و می‌تواند گزینه بسیار جدی در انتخابات 96 باشد.هم‌اکنون در حال رایزنی با شخص آقای دکتر ظریف هستیم تا ببینیم نظر او چیست. البته او تا الان این موضوع را نپذیرفته و گفته است نمی‌آید ولی اصرار بسیاری هست که او ورود کند. در جناح اعتدالیون گزینه اول دکتر روحانی و سپس دکتر ظریف است.» کارشناسان سیاسی و برخی اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تکذیب این خبر این نکته را بیان کردند که تنها در صورت ردصلاحیت روحانی به این دلیل که وضعیت تاییدصلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان در ایام انتخابات قابل پیش‌بینی نیست می‌توان از ظریف به‌عنوان جایگزین وی کرد اما تقابل این دو به‌عنوان رقیب اقدام اشتباهی است. برخی اصلاح‌طلبان هم معتقدند ظریف دیپلمات قوی و متبحری است اما به‌طور قطع اگر در انتخابات آتی پیروز شود در همان ابتدای راه با چالش‌های متعددی روبرو می‌شود که نمی‌تواند راه‌حلی برای آن داشته باشد ضمن‌اینکه وی یک فرد موفق در حوزه سیاست خارجی است اما قادر به اداره سایر حوزه‌های کشور نیست.»

فساد و اختلاس و دادگاه

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« شكست پروژه زنجاني‌سازي » با اشاره به این موضوع که مرد ٨هزارميلياردي محصول دولت احمدي‌نژاد است نوشت:« اختلاس در صندوق ذخيره فرهنگيان چندي است كه باب دندان دلواپسان شده و هركدام سعي بر بالابردن رقم آن دارند؛ امري كه به گفته رئيس اين صندوق در قالب معوقات به‌ميراث‌رسيده از دولت قبل به ميزان سه‌هزارو ٥٠٠میلیارد تومان مي‌گنجد و خبري از اختلاس هشت‌هزارميليارد توماني نيست. گويا دلواپسان پس از ناموفق‌بودن در پروژه‌هايي مانند حقوق‌هاي نجومي و قراردادهاي نفتي، حالا به دنبال شبيه‌سازي براي فسادهاي مالي دولت قبل مي‌گردند. رقم بدهي بابك زنجاني از سوي وزارت نفت در حدود ٢,٧ميليارد دلار اعلام شد و در زمان رونمايي از آن دلار بر نرخ سه‌هزارو ٢٥٠ تومان ايستاده بود. با اين اوصاف اين رقم چيزي در حدود ٨.٧هزار ميليارد تومان خواهد بود كه زنگنه، وزير نفت، بارها اعلام كرده با احتساب سود تأخير در پرداخت بدهي، اين رقم بالغ بر ١٠هزار ميليارد تومان خواهد بود. حالا بيان اين اختلاس خودساخته از سوي دلواپسان، يادآور بابك زنجاني دوم و سومي است … »

خط‌ و نشان جنگی عربستان برای ایران/ مطالبه عمومی برای توقف قرارداد FATF یا پیشنهاد احمدی نژاد؟/ مرتضوی دوباره تبرئه می شود؟

روزنامه اعتماد نیز به سراغ پرونده مرتضوی رفته و در گزارشی با عنوان« دوباره تبرئه؟ » نوشت:« تنها يك هفته تا تعيين سرنوشت پرونده تامين اجتماعي فرصت باقي است؛ پرونده‌اي كه با نام سعيد مرتضوي گره خورده و او را به دليل مديريتي كه در تمام ماه‌هاي حضور در سازمان تامين اجتماعي به عنوان متهم اصلي روانه دادگاه كاركنان دولت ساخته است، پس از ٧ ماه باز هم به جريان مي‌افتد تا اين‌بار چهره‌اي شاد از او را به نمايش بگذارد. مديرعامل سابق تامين اجتماعي ديروز راضي از همه اتفاقات به نظر مي‌رسيد. رضايتي كه از گزارش كارشناسان دادگستري براي او حاصل مي‌شود تا سعيد مرتضوي در برابر اتهاماتي سبكبال شود كه «اختلاس» و «واگذاري ١٣٨ شركت تامين اجتماعي» را در مهم‌ترين بخش خود جاي مي‌دهد.

بي‌گناه شناخته شدم

مديرعامل سابق تامين اجتماعي، حكم خود را پيش از صدور راي دادگاه اعلام مي‌كند. «تبرئه»اي كه از سوي سعيد مرتضوي عنوان مي‌شود در واقع همان نظريه كارشناسان دادگستري است كه براي به نتيجه رسيدن فاصله‌اي ٧ ماهه را بين سومين و چهارمين جلسه رسيدگي طي مي‌كند. سعيد مرتضوي پس از پايان آخرين جلسه دادگاه رسيدگي‌كننده به بخش دوم پرونده تامين اجتماعي، در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بيان اينكه شعبه ١٠٥٧، بعد از اعلام نظر كارشناس رسمي دادگستري، طرفين را براي ادامه رسيدگي دعوت كرد، گفت: «طبق نظريه كارشناس رسمي دادگستري در اكثر موارد بي‌گناه و تبرئه شدم». مرتضوي با بيان اينكه به كليات نظر كارشناس اعتراضي نداريم و اكثر مواردي كه كارشناس نظر داده را قبول داريم و مورد تاييد ماست، اظهار كرد: «در چند مورد كارشناس رسمي دادگستري اشتباهات شكلي داشت و مطالبي را عنوان كرد كه مورد اعتراض ما قرار گرفت. از جمله مواردي كه مورد اعتراض ما است نحوه هزينه‌كرد بودجه غير شمول كه مربوط به شش ماهه دوم سال٩٢ بود كه در نظريه كارشناس آمده بود و به آن استناد كرده بودند كه ما اعلام كرديم اين موضوع اشتباه است. زيرا ما تا نيمه اول سال ٩٢ بيشتر در سازمان تامين اجتماعي نبوديم و توضيحات مان را در مورد نظريه كارشناس داديم. قرار شد رياست دادگاه بررسي‌هاي لازم را انجام دهد و راي را صادر كند». مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه روند رسيدگي در نظريه كارشناسي به نفع شما شد يا خير، گفت: ٥٧ صفحه كارشناس رسمي دادگستري نظر داده كه در اكثر موارد مسووليت را متوجه من ندانسته است و من آن را قبول دارم.»

آیدین سیار سریع در ستون طنز روزنامه ایران نیز در مطلبی با عنوان« فساد سیستماتیک برای کشور مفید است» نوشت:« متأسفانه ما ایرانی‌ها یاد گرفته‌ایم که فقط راجع به همه چیز غر بزنیم و ایراد بگیریم. سالها می‌گفتیم که مردم و مسئولان ما نمی‌توانند قاعده‌مند و در چارچوب رفتار کنند و رفتارشان از نظم خاصی پیروی نمی‌کند. هر کس ساز خودش را می‌زند و کار جمعی معنا ندارد. حالا که بعد از مدت‌ها یاد گرفته‌ایم که یک کار را نظام مند انجام دهیم باز هم همه در حال ایراد گرفتن اند. این همه دستاورد، این همه پیشرفت و این همه موفقیت را نمی‌بینند. اگر ما بلد نیستیم هیچ کاری را روی نظم و نظام انجام دهیم پس این فساد سیستماتیک چیست که الان در کشور ایجاد شده؟ آیا این دستاورد کمی است؟ این همه آدم دارند زحمت می‌کشند، صبح تا شب ویژه خواری و رانت و رشوه برای چی؟ فکر می‌کنید برای خوشگذرانی و تلذذ خودشان این کارها را انجام می‌دهند؟ نخیر… برای این است که ما فعالیت سیستمی را بیاموزیم. برای اینکه فردا بتوانیم سرمان را در جوامع بین‌المللی بلند کنیم و بگوییم ما هم سیستماتیک هستیم! این دوستان صبح تا شب دارند بدون هیچ چشمداشتی فعالیت می‌کنند برای سربلندی ما. آنقدر هم نجیب و چشم و دل سیرند که این همه زحمت را در سکوت رسانه‌ای انجام می‌دهند. می‌گویند من می‌خورم، به تو هم میدم. به شرط اینکه صداش رو در نیاری. می‌گوید صدایش را در نیاور که یک موقع ریا نشود. واویلا بر ما که باز هم زود قضاوت کردیم. آن وقت آقای جهانگیری می‌آید و با تأسف می‌گوید: «فساد سیستماتیک شده است.» آقای جهانگیری این تأسف دارد؟! خوب است که. ما داریم یک کار را در زندگی‌مان با هماهنگی و نظم و ترتیب انجام می‌دهیم آن وقت شما می‌خواهی جلوگیری کنی؟ بگذارید این مملکت پیشرفت کند آقای جهانگیری. بگذارید ما کار سیستماتیک را یاد بگیریم. حتی تیم‌های فوتبال ما هم که عمری است از عدم تاکتیک‌پذیری رنج می‌برند می‌توانند بیایند یک دور به طور سیستماتیک فساد کنند و وقتی قشنگ با هم هماهنگ شدند به زمین بازی بروند. چه اشکالی دارد؟ اصلاً همین عزیزانی که به طور سیستماتیک دارند فساد می‌کنند یک تیم تشکیل دهند، من قول می‌دهم این تیم قهرمان جهان می‌شود. آنقدر که هماهنگ‌اند و پاس‌های عمقی‌شان به همدیگر آدم را سر ذوق می‌آورد. من نمی‌دانم این چه مقاومتی است که دولت به اصطلاح یازدهم و به ظاهر تدبیر و امید در مقابل پیشرفت مملکت و هماهنگ شدن ملت دارد! بابا همه سر یک سفره‌ایم، بی‌خیال (چشمک می‌زند!).»

روابط ایران و عربستان

روزنامه وقایع التفاقیه در مطلبی با عنوان« خط‌ و نشان جنگی عربستان برای ایران »با اشاره به سخنان وزیر خارجه سعودی نوشت:« «ایران باید تصمیم بگیرد، آیا قصد جنگ دارد یا نه؟ کنار آمدن با ایران در منطقه، غیرممکن است و ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد؛» اینها اظهارنظرهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران نیست بلکه آخرین ادعاهایی است که از سوی وزیر امورخارجه عربستان سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است. این چندمین بار طی دست‌کم یک هفته اخیر است که عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، به‌شدت به ایران حمله می‌کند. الجبیر که به اظهارات ضدایرانی خود معروف است؛ در جدیدترین موضع‌گیری خود با بیان اینکه ایران باید تصمیم بگیرد آیا قصد جنگ دارد یا نه، مدعی شد: با وجود مواضع ایران در منطقه، کنار آمدن با این کشور ناممکن است. وزیر امور خارجه عربستان سعودی، با بیان اینکه ایران به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد، مدعی شد ایران با حمایت از بشار اسد در سوریه، حزب‌الله در لبنان و حوثی‌ها در یمن، به قوانین بین‌المللی اعتنا ندارد و باید در سیاست‌های خود تغییر ایجاد کند. جبیر که برای دیداری از ژاپن در این کشور حضور دارد، ایران را متهم کرد که در پسِ برخی از عملیات‌هایی که امنیت ملی کشورهای منطقه را تهدید می‌کنند، حضور دارد. الجبیر با بیان این ادعا که شاهد هیچ تغییری در سیاست‌های ایران نیستیم، ایران را به تلاش برای ارسال تسلیحات به مخالفان در بحرین، کویت و عربستان سعودی متهم کرد. اظهارات ضدایرانی ریاض درحالی صورت می‌گیرد که از دید وزارت امور خارجه ایران، حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه و حمایت معنوی و سیاسی از مردم بی‌گناه برخی کشور‌های اسلامی منطقه که دستخوش توحش و خشونت افسارگسیخته گروه‌های تروریستی – تکفیری شده‌اند، در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان است و انتظار آن است که تمامی کشورهای منطقه با رویکردی مثبت و اقدامات عملی و سازنده در زمینه بازگشت امنیت و آرامش و ممانعت از کشتار بیشتر مردم بی‌گناه تلاش کنند. اینکه اهداف عربستان از تکرار مکرر اظهارات ضدایرانی چیست و وزیر خارجه جوان سعودی به چه دلیل، هر روز ایران را مورد اتهام قرار می‌دهد، پرسشی است که پیش‌تر نیز مطرح شده است و همواره یک جواب بیشتر نداشته است.»