پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » حالا که نظام در ورطه سوریه تاخرخره فرورفته و پای روسیه هم درگِل سوریه گیرافتاده، رژیم ایران میکوشد پای چین را هم به وسط معرکه هلاک آور حفظ بشار اسد بکشاند!!

حالا که نظام در ورطه سوریه تاخرخره فرورفته و پای روسیه هم درگِل سوریه گیرافتاده، رژیم ایران میکوشد پای چین را هم به وسط معرکه هلاک آور حفظ بشار اسد بکشاند!!

تأثیر ایران با توجه به موقعیت ژئواستراتژیکش
به نظر می رسد با توجه به مذاکرات نظامی چین و سوریه، امکان ورود چین به بحران سوریه به صورت نظامی قوت گرفته است. از این رو ایران میتواند با توجه به موقعیت ژئواستراتژیکش و از سوی دیگر، بعد مسافت نیروهای فرامنطقه ای، میزبان و هماهنگ کننده بخشی از این ائتلاف بین المللی بوده و در مسیر ایجاد آینده مطلوب، موثر واقع شود. بر همین اساس می توان گفت نقش ایران در این ائتلاف راهبردی، تعیین کننده است.
گروه بین الملل: چندی پیش بالاترین مقام امنیتی کشور یعنی دبیر شورای امنیت ملی ایران به هند سفر کرد و با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. حضور مقام امنیتی ایران در هند در حالی که مهمترین پرونده امنیتی کشور مبارزه با تروریسم است ذهن را به ارتباط آن با ائتلاف ضد تروریستی ایران، عراق، سوریه و روسیه می‌کشاند.
به گزارش بولتن نیوز، این مسئله در حالی که با سفر هیئت نظامی چین به سوریه قرابت زمانی دارد، نوعی از گسترش رایزنی و همکاری های امنیتی را تداعی می‌نماید. در این خصوص می توان به سخنان مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر هند توجه کرد. وی با اشاره به تحولات ژئواستراتژیک در منطقه غرب و شرق آسیا، لزوم توسعه گفت‌وگوهای مستمر میان کشورهای مهم این منطقه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: «دولت هند از تقویت گفت‌وگوهای راهبردی میان ایران، هند، چین و روسیه در موضوعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال می‌کند.» وی در پایان با تاکید بر ضرورت احیای کمیته همکاری‌های مشترک دفاعی، شرایط موجود را برای آغاز گفت‌وگوهای جدید در این بخش مساعد عنوان کرد.
از سوی دیگر سرتیپ حسین دهقان در سخنرانی خود در چهارمین کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو، حمایت و آمادگی ایران برای همکاری و آغاز رایزنی از توسعه همکاریهای دفاعی چند جانبه میان ایران، چین، روسیه و هند در مقابل حرکت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشکی در اروپا و تمرکز جدی تر ارتش آمریکا در جنوب و شرق چین به همراه حرکت جریانات تکفیری به سمت مناطق حساس و با اهمیت آسیای مرکزی و قفقاز را اعلام کرد.
حال به نظر می رسد با توجه به مذاکرات نظامی چین و سوریه، امکان ورود چین به بحران سوریه به صورت نظامی قوت گرفته است. از این رو ایران میتواند با توجه به موقعیت ژئواستراتژیکش و از سوی دیگر، بعد مسافت نیروهای فرامنطقه ای، میزبان و هماهنگ کننده بخشی از این ائتلاف بین المللی بوده و در مسیر ایجاد آینده مطلوب، موثر واقع شود. بر همین اساس می توان گفت نقش ایران در این ائتلاف راهبردی، تعیین کننده است.
منبع: اندیشکده راهبردی تبیین