شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مروری بر روزنامه های پنج شنبه یازدهم شهریور ماه،

مروری بر روزنامه های پنج شنبه یازدهم شهریور ماه،

روزنامه های امروز سخنان دیروز رهبر  در باب موضوعات تجهیزات نظامی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع حقوق های نجومی و همچنین برخی موضوعات فرهنگی و سیاسی از جمله اکران فیلم فروشنده و جلسه در مجلس با سپاه از دیگر موضوعات مهم است.

روزنامه های اصولگرا موضوع حقوق های نجومی را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان«قانون رسیدگی به اموال مسئولان خاک می‌خورد اموال بیت‌المال به باد می‌رود» نوشت:« اين روزها فضاي كشور با چالشي جدي در خصوص ويژه‌خواري برخي از مديران روبه‌رو شده است؛ چالشي كه هر روز ابعاد تازه‌تري به خود مي‌گيرد و اسناد جديدتري از دريافت‌ها و پرداخت‌هاي غيرمتعارف به برخي از مديران دستگاه‌هاي دولتي و عمومي منتشر مي‌شود. حال تمامي اين اتفاقات تلخ در عرصه عمومي جامعه كه باعث خدشه‌دار شدن چهره نظام جمهوري اسلامي نيز مي‌شود، در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه قانون رسيدگي به اموال مسئولان كشور پس از كش و قوس‌هاي فراوان ميان مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال و سرانجام در ارديبهشت ماه سال 1393 توسط اين مجمع به تصويب رسيد و در دي ماه سال 1394 نيز توسط علي لاريجاني رئيس مجلس نهم براي اجرا ابلاغ شد اما نكته مهم آنجاست كه به‌رغم ابلاغ اين قانون، هنوز دارايي ‌مسئولاني كه در اين قانون مورد تأكيد قرار مي‌گيرند و از قضا طيف وسيع و گسترده‌اي نيز دارند، مورد بررسي قرار نگرفته است.

بر اساس اين قانون نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوي رهبري، اعضاي شوراي نگهبان، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و معاونان رئيس مجلس و مديران كل مجلس، معاونان رئيس قوه قضائيه و رؤساي سازمان ها و دستگاه‌هاي وابسته به اين قوه و معاونان و مديران كل آنان، دادستان كل كشور، رئيس ديوان عالي كشور و رئيس ديوان عدالت اداري و رؤساي كل دادگستري استان‌ها و معاونان همه آنها و ساير دارندگان پايه قضايي، مشاوران سران سه قوه، رؤساي دفاتر سران سه قوه، مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبري، دستيار ارشد رئيس‌جمهور، معاونان وزرا، مديران كل و همترازان آنها، دبيران شوراي عالي امنيت ملي، مجمع تشخيص مصلحت نظام، هيئت دولت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي، رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور، معاونان آنان و اعضاي هيئت مستشاري، رئيس، قائم مقام، معاونان و دبيركل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، رؤسا و معاونان سازمان‌ها و مؤسسات دولتي، نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي و مديران كل آنها، فرماندهان و مسئولان نيروهاي مسلح از درجه سرتيپ تمام و بالاتر و همترازان آنها و رؤساي كلانتري‌ها، مديران عامل، اعضاي هيئت مديره بيمه‌ها، بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري دولتي و شركت ها و مؤسسات وابسته به آنها، رؤساي مناطق و رؤساي شعب ارزي و ويژه و سرپرست‌هاي مناطق، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار و معاونان وي، رؤساي بورس‌هاي تخصصي، مناطق و فرابورس، رئيس و اعضاي هيئت عامل صندوق توسعه ملي، استانداران و معاونان آنان، فرمانداران، شهرداران و اعضاي شوراي شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق كلانشهرها و معاونان آنها، سفرا و كارداران، سركنسول‌ها و مسئولان حفاظت منافع و رؤساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج كشور، نمايندگان دولت در مجامع عمومي، هيئت مديره، هيئت امنا و مديرعامل شركت ها و مؤسسات دولتي يا وابسته به دولت و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي، اعضاي هيئت مديره و مديرعامل و بازرسان مناطق ويژه و مناطق آزاد تجاري و معاونان آنان، رئيس كل گمرك و معاونان وي و مديران كل گمرك و رؤساي گمركات كشور، رئيس سازمان امور مالياتي كشور، معاونان، مديران كل و سرمميزين موظف هستند فهرست دارايي‌هاي خود، همسر و فرزندانشان را مطابق آيين‌نامه‌اي كه توسط قوه قضائيه ابلاغ شده، در ابتدا و انتهاي دوره مسئوليت به رئيس قوه قضائيه گزارش ‌دهند و قوه قضائيه نسبت به رسيدگي به اموال آنان از جهت بررسي عدم افزايش من غير حق اقدام مي‌كند. »

روزنامه کیهان در بخش گفت و شنود با عنوان«آژانس» نوشت:« گفت: معاون وزیر اقتصاد گفته است؛ مدیران نجومی کار غیرقانونی نکرده‌اند!

گفتم: پس چرا آقای رئیس‌جمهور به معاون اول دستور پی‌گیری جدی داده بود؟

گفت: چه عرض کنم؟!

گفتم: اگر کار غیرقانونی نبوده، چرا سخنگوی دولت به خاطر حقوق نجومی برخی از مدیران دولتی از مردم عذرخواهی کرد؟!

گفت: باز هم چه عرض کنم؟! حتما تقصیر پول‌های کلانی بوده که در اختیارشان قرار داشته و خواسته‌اند به آن بی‌احترامی نشود!

گفتم: گدایی به یکی از عابران گفت؛ صدتومان بده می‌خواهم سوار اتوبوس بشوم پول ندارم! یارو گفت؛ من فقط یک 5 هزار تومانی دارم، اجازه بده خردش کنم و… گدا گفت؛ اشکالی ندارد، همان 5 هزار تومانی را بده، حالا دیگر ناچارم با آژانس بروم!»

جلسه صبگاهی با اطلاعات سپاه

روزنامه شرق در گفت و گو با محمدجواد جمالی‌نوبندگانی با عنوان«در جلسه صبحگاهی با اطلاعات سپاه چه گذشت؟» به نقل از وی به بیان جزئیاتی از این جلسه پرداخت که در ادامه می‌خوانید. اتفاقا درباره همین کیس اخیر که دستگیر شده و گفتند جزء هیأت اقتصادی همراه تیم برجام بوده و سروصدا کرد، این دوستان می‌گفتند ما اصلا مایل نبودیم این موضوع رسانه‌ای شود یا برخورد سختی صورت گیرد و همان‌طور که می‌بینید، الان هم این فرد با وثیقه آزاد است. ایشان از دوتابعیتی‌ها بوده که تابعیت ایرانی و کانادایی دارد و قبلا هم عضو هیأت‌مدیره یکی از بانک‌ها بوده است.

دریاچه ارومیه

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان« همکاری جهانی برای نجات دریاچه ایرانی» نوشت:« این‌بار محققان استرالیایی برای نجات بزرگترین دریاچه داخلی ایران دست یاری داده‌اند؛ اتفاقی که ازسوی مجریان طرح احیای دریاچه ارومیه، «گسترده‌ترین همکاری بین‌المللی» خوانده می‌شود.اردیبهشت امسال بود که دولت استرالیا برای همکاری در زمینه احیای دریاچه ارومیه ابراز تمایل کرد تا برای تکنولوژی‌های نوین استفاده از آب و کشاورزی و رادارهای هواشناسی به ایران کمک کند. چندی پیش اما با ورود گروهی از محققان دانشگاه ملبورن به دانشگاه شریف، این همکاری شکل جدی‌تری به خود گرفت و بنا شد مرکز تحقیقات آبی مشترکی راه‌اندازی شود تا با تجربیات آنها راه و چاه مدیریت مصرف آب درحوضه آبریز دریاچه ارومیه روشن شود و این تجربه به کمک تالاب‌ها و دریاچه‌های خشکیده استرالیا هم برود. 

در جلسه صبحگاهی با اطلاعات سپاه چه گذشت؟/ همکاری جهانی برای نجات دریاچه ایرانی

دو دهه خشکیدگی و بحرانی‌شدن وضع بیست‌‌وپنجمین دریاچه بزرگ دنیا، جز برپاکردن طوفان‌های نمکین و از بین بردن محصولات کشاورزی و پدید آوردن بحران سلامت هیچ در برنداشت. برای همین بازگشت این دریاچه به زندگی، وعده دولت یازدهم شد، اما در این راستا برای بهره‌گرفتن از تجربه‌های شخصی زمان کافی نبود. به همین خاطر از همان ابتدا کارگروهی برای نجات دریاچه تشکیل شد، تأمین اعتبارات مالی صورت گرفت و بنا شد از توان بین‌المللی برای احیا استفاده شود. اکنون ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به‌ سال قبل ۵۶سانتیمتر بیشتر شده، این اگرچه به معنای احیای دریاچه نیست اما نشان می‌دهد که دریاچه به وضع تثبیت رسیده و آب تا حد مناسبی سطح آن را پوشانده است. قدم بعدی، احیای دریاچه ارومیه است. در این مدت محققان بیش از ١٠ کشور توسعه‌یافته داوطلبانه به کمک دریاچه شتافتند تا بار دیگر برای همه روشن شود که محیط‌زیست مرز نمی شناسد.این همیاری‌ها تا بازگشت خون به رگ‌های دریاچه ادامه خواهد داشت. در گزارش پیش‌رو مروری داریم بر کمک‌های بین‌المللی برای نجات دومین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا.»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« بيدار باش براي رونمايي از «فروشنده»»با اشاربه ساخته فرهادي در روز اول در شش سينماي اصلي ٢٨٠ ميليون فروخت نوشت:« بالاخره انتظارها به سر رسيد و «فروشنده» اصغر فرهادي اكران رسمي خود را در ايران آغاز كرد؛ اكراني كه سينماداران را وادار كرد چراغ سالن‌هاي‌شان را ساعت ٦ صبح روشن كنند و يك هفته توفاني را پيش رو داشته باشند.

تازه‌ترين اثر اصغر فرهادي از همين حالا در تاريخ سينماي ايران به ثبت رسيده است. اين كارگردان كه در مدت حضور حرفه‌اي خود در سينما توانسته مهم‌ترين جوايز جهاني از جمله اسكار بهترين كارگرداني براي فيلم «جدايي نادر از سيمين» و نخل طلاي كن بهترين فيلمنامه را براي «فروشنده» از آن خود كند، براي نخستين بار توانست مردم را همزمان با طلوع آفتاب به سينماها بكشاند؛ اتفاق نادري كه پيش از اين سينماي ايران مشابه آن را به خود نديده است. اما دليل گذاشتن سئانس ٦:٤٥ صبح، فروختن بليت‌هاي «فروشنده» تنها چند ساعت پس از باز شدن گيشه پيش‌فروش بليت‌هاست. با گذاشتن سئانس فوق‌العاده، تمام بليت‌هاي صبح زود هم به فروش رسيد و سالن شهر فرنگ سينما آزادي راس ساعت ٦:٥٧ با حضور پرشور علاقه‌مندان، براي نخستين بار به صورت رسمي «فروشنده» را براي مردم اكران كرد.

كارگردان اسكاري سينماي ايران پيش از آغاز نمايش «فروشنده» در اولين ساعت اكران فيلم در سينما كورش درباره اكران فيلم در ساعات ابتدايي صبح گفته بود: تماشاي فيلم سينمايي در اين ساعت صبح اتفاق نادري است كه در هيچ جاي دنيا رخ نمي‌دهد، بنابراين چنين رابطه‌اي كه مردم با فيلم‌هاي ايجاد مي‌كنند خاص كشور ايران است.»